Er Sony STR-DE695 bra nok??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Sony STR-DE695 bra nok??

Hei.

Jeg er rimelig fersk når det gjelder hi-fi o.l.

Jeg skal flytte snart, og da får jeg et rom i kjelleren til min disposisjon (rektangelformet). Har fått overtalt dama til å la meg bruke hennes surroundforsterker Sony STR-DE695 (som bare blir brukt som vanlig forsterker for øyeblikket) nedi stua mi. Jeg har kjøpt pj og lerret, og tenkte nå å prøve å få til litt lyd med tiden.

Altså.

Det jeg lurte på var om Sony STR-DE695 er bra nok til å etterhvert bygge ut lyden til brukbar surround med brukbare høyttalere. Tenkte å kjøpe front og senterhøyttalere med brukbar lyd på AVtorget eller noe etterhvert.

Foreløpig har jeg bare to billige Jamo gulvstående stereohøyttalere. Kan disse bli brukt som bakhøyttalere etterhvert, eller må jeg kjøpe nytt der også?

Takk for all hjelp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt til å kjøpe deg store høyttalere blir STR-DE695 dessverre for svak. Strømforsyningen i den er for liten.
    Den egner seg derfor best til små høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det var synd. Noen som har tips på hvilke høyttalere man bør kjøpe for å få mest mulig ut av en slik forsterker?

Hva med Jamo'ene som bakhøyttalere? Vil det bli bra?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har svært lettdrevne høyttalere,så en slik pakke vil nok passe reciveren din: http://www.bmaudio.no/?pg=News&newsID=41
    Husk at du bør prøvelytte før du kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei.

Jeg husker i farten ikke om Sony's 695-modell er en 5.1 eller en 6.1-forsterker. (.1 står for subwoofer-kanalen, men det visste du vel allerede....) Hvis du tenker deg gulvstående i front (la oss tenke oss dine eksisterende JAMO-høyttalere), og det kan være en fordel (spesielt hvis du ikke investerer i en sub foreløpig), så bør resten av høyttalerne tilpasses disse. Det vil i ditt nåværende tilfelle si én senterhøyttaler og to bakhøyttalere (stativhøyttalere). Ikke gå for 6.1, selv om forsterkeren din evt. har 6 forsterkerkanaler innebygd. Det er liten lydmessig gevinst sammenlignet med 5.1 (egen erfaring), og koster potensielt mer enn det smaker. Den egentlige gevinsten ved oppgradering til flere høyttalere får du først ved et dedikert 7.1-oppsett (eller mer....).

Som Syncron nevnte, så er ikke strømkapasiteten til denne forsterkeren dimensjonert til alt for store høyttalere, så en løsning på sikt kunne f.eks. være 4 stativhøyttalere+en tilpasset senterhøytt. Denne løsningen "forutsetter" at du er fornøyd med Sony-forsterkeren, og har tenkt å beholde den en stund.

Det har en tendens til å "klabbe seg til" ang. det økonomiske i alle oppgraderingshenseender, så jeg foreslår først at du prøver å finne en passende senterhøyttaler og to stativhøyttalere som klangmessig "matcher" dine eksisterende Jamo, og da bør du helst velge fra samme merke, og, ideelt sett, fra samme serie, såfremt dette er mulig.

Tips: Ikke velg en altfor liten senterhøyttaler. Se etter en litt større modell, som kanskje ikke er så tung å drive, jfr. "ditt" eksisterende utstyr.

Jeg ville først ha gått til en Expert-butikk, siden kjeden fører JAMO-høyttalere, men dette blir helt opp til deg.

Sony er ellers kjent for å ha gode DVD-avspillere, ikke minst lydmessig.

Lykke til!

777

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Hei.

Jeg husker i farten ikke om Sony's 695-modell er en 5.1 eller en 6.1-forsterker. (.1 står for subwoofer-kanalen, men det visste du vel allerede....) Hvis du tenker deg gulvstående i front (la oss tenke oss dine eksisterende JAMO-høyttalere), og det kan være en fordel (spesielt hvis du ikke investerer i en sub foreløpig), så bør resten av høyttalerne tilpasses disse. Det vil i ditt nåværende tilfelle si én senterhøyttaler og to bakhøyttalere (stativhøyttalere). Ikke gå for 6.1, selv om forsterkeren din evt. har 6 forsterkerkanaler innebygd. Det er liten lydmessig gevinst sammenlignet med 5.1 (egen erfaring), og koster potensielt mer enn det smaker. Den egentlige gevinsten ved oppgradering til flere høyttalere får du først ved et dedikert 7.1-oppsett (eller mer....).

Som Syncron nevnte, så er ikke strømkapasiteten til denne forsterkeren dimensjonert til alt for store høyttalere, så en løsning på sikt kunne f.eks. være 4 stativhøyttalere+en tilpasset senterhøytt. Denne løsningen "forutsetter" at du er fornøyd med Sony-forsterkeren, og har tenkt å beholde den en stund.

Det har en tendens til å "klabbe seg til" ang. det økonomiske i alle oppgraderingshenseender, så jeg foreslår først at du prøver å finne en passende senterhøyttaler og to stativhøyttalere som klangmessig "matcher" dine eksisterende Jamo, og da bør du helst velge fra samme merke, og, ideelt sett, fra samme serie, såfremt dette er mulig.

Tips: Ikke velg en altfor liten senterhøyttaler. Se etter en litt større modell, som kanskje ikke er så tung å drive, jfr. "ditt" eksisterende utstyr.

Jeg ville først ha gått til en Expert-butikk, siden kjeden fører JAMO-høyttalere, men dette blir helt opp til deg.

Sony er ellers kjent for å ha gode DVD-avspillere, ikke minst lydmessig.

Lykke til!

777
    det er bare tull og påstå att det ikke er noe gevinst å hente ved et 6.1 oppsett det gir faktisk det lille ekstra, og det koster heller ikke skjorta. kommer jo annpå hva slags bakhøytaler man har så priser man senteren etter de.
    stativhøyttalere er like tungdrevne som gulvstående høytalere det er følsomheten på høytaleren som bestemer det og ikke størelsen på høytaleren.

klipsch settet som linket lenger oppe har en høy følsomhet det de går bra på din forsterker. du burde ha samme høytalere i oppsettet for lik lydsignatur som nevnt ovenfor. nå er det ikke nevnt hvor mye du har tenkt og legge i dette men du får mye lyd for penga når det gjelder det klipsch settet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    det er bare tull og påstå att det ikke er noe gevinst å hente ved et 6.1 oppsett det gir faktisk det lille ekstra, og det koster heller ikke skjorta. kommer jo annpå hva slags bakhøytaler man har så priser man senteren etter de.
    stativhøyttalere er like tungdrevne som gulvstående høytalere det er følsomheten på høytaleren som bestemer det og ikke størelsen på høytaleren.
    Hva som er tull og ikke sitter vel neppe du med hele fasiten på, klodrik, eller hur? Tror forøvrig ikke at du har skjønt poenget i mitt innlegg.

Når det gjelder temaet høyttalerlaster, så er det dessverre ikke riktig som du skriver at "stativhøyttalere er like tungdrevne som gulvstående høyttalere", selv om en tar utgangspunkt i en teoretisk lik følsomhet. Andre faktorer spiller også inn, men akkurat det er ikke temaet for denne tråden.

Når det gjelder din idé om å prise senteren etter bakhøyttalerne, så må en ha lov til å si at dette er å snu hele problemstillingen på hodet. Til trådstarters informasjon så må det opplyses at senterkanalen formidler hele 70-80% (eller mer!) av informasjonen i en normal film (tar ikke diskusjonen om normal/unormal her). Dette er ikke noe som undertegnede har funnet ut av selv. Det står å lese i alle relevante fagtidsskrifter, og er en kjent sak for alle som har holdt på med hjemmekino en stund.

Om trådstarter går for en 5.1-, 6.1- eller 7.1-løsning til syvende og sist er egentlig helt likegyldig for meg og alle andre utenforstående. Det hele kan kokes ned til følgende tema: ØKONOMI, ØKONOMI & atter ØKONOMI.

Med hilsen 777

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Det hele kan kokes ned til følgende tema: ØKONOMI, ØKONOMI & atter ØKONOMI.
    Et vesentlig poeng er jo at 90% av alle utgivelser har max 5.1 spor og at det ikke dermed trenger å være behov for flere høyttalere. I tillegg er det jo et spm om plass. For mitt vedkommende er "less is more" regelen inntil det motsatte er bevist.

gamlerik:
    Var jeg deg, ville jeg først kjøpt en større forsterker som du kan bruke som hjerte i hjemmekinoen din. De fleste (Pioneer, Harman Kardon, Yamaha feks) til rundt 10lapper fungerer veldig bra på de aller fleste "normale" høyttalere i prisklassen 0-20000. Deretter kan du bygge ut gradvis etterhvert som du har tid og penger. Foreløpig kan du bruke det du har, men ikke baser deg på å ha Sonyen stående og kjøp høyttalere deretter. Det vil du trolig angre på senere..

Lykke til!

Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlerik
    Hei.

Jeg er rimelig fersk når det gjelder hi-fi o.l.

Jeg skal flytte snart, og da får jeg et rom i kjelleren til min disposisjon (rektangelformet). Har fått overtalt dama til å la meg bruke hennes surroundforsterker Sony STR-DE695 (som bare blir brukt som vanlig forsterker for øyeblikket) nedi stua mi. Jeg har kjøpt pj og lerret, og tenkte nå å prøve å få til litt lyd med tiden.

Altså.

Det jeg lurte på var om Sony STR-DE695 er bra nok til å etterhvert bygge ut lyden til brukbar surround med brukbare høyttalere. Tenkte å kjøpe front og senterhøyttalere med brukbar lyd på AVtorget eller noe etterhvert.

Foreløpig har jeg bare to billige Jamo gulvstående stereohøyttalere. Kan disse bli brukt som bakhøyttalere etterhvert, eller må jeg kjøpe nytt der også?

Takk for all hjelp.
    eg har en sony str-de698, vet ikke forskjellen på den og din, men den bruker eg på 4*10" høytalere -*eltax* ;-) .. det holder INNTILL du når ett visst volum, då greier ikke å kjøre så masse bass på de. eg syns ikke den er spesielt sterk..men den var jo billig då...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •