Hjelp, høyrekanalen på Marantz'en min spraker! (selv uten tilkoblede lydkilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, høyrekanalen på Marantz'en min spraker! (selv uten tilkoblede lydkilder)

I går kveld da jeg skulle fyre opp "utstyret", merket jeg at det kom en slags vedvarende "sprakelyd" fra høyre høyttaler (kan høres ut som svak radiostøy + forvrengt "plateknitring").

(Forsterkeren er en Marantz SR-5200).

Sprakingen kommer uansett lydkilde, og selv når det ikke er noen lydkilder (HTPC via digitalt, sat-boks, xbox etc) tilkoblet forsterkeren!

Det er KUN på den høyre høyttalerkanalen, og jeg har (selvsagt) testet med andre kabler og høyttalere, men dessverre med akkurat samme resultat. De andre kanalene er uten feil.

Har dere noen tips?

Bortsett fra det rent innlysende såklart; levere forsterkern til service (blir sikkert dyrt, siden garantien har gått ut, tror jeg, den er 5 år gammel)?

F.eks. er det noen "factory-reset" funksjon på forsterkern, i tilfelle det er noe som har hengt seg opp eller noe?

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    I går kveld da jeg skulle fyre opp "utstyret", merket jeg at det kom en slags vedvarende "sprakelyd" fra høyre høyttaler (kan høres ut som svak radiostøy + forvrengt "plateknitring").

(Forsterkeren er en Marantz SR-5200).
    Har noe lignende på min SR-5000, men på senterkanalen. Det skjer imidlertid svært sjelden, og det er bare å skru spilleren av og på igjen så fungerer den normalt igjen.

Men jeg antar dette er snakk om en vedvarende feil på din forsterker?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke denne, men er det uansett volum ?
    Nomalt så sitter det er vanlig potensiometer som Volum kontroll og det kan samle seg støv her, som kan forårsake masse støy og uroligheter.

Dersom det er dette som er tilfelle, sprayer du inn i potmeteret med CRC eller lignende kontakt spray (fåes på Biltema, eller en bensinstasjon).

/L

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som vakkel/dårlig kontakt et sted i signalveien.
    Volum-potmeteret er nevnt, men da pleier man å høre det knitrer ekstra når man vrir på volumkontrollen.
    Hvis denne forsterkeren har en form for direct-funksjon, så sjekk om ulyden blir borte med den innkoblet.
    Ofte er dette dårlig kontakt i en bryter, eller et rele i signalveien.
    Som "fnorre" nevner kan det forsvinne ved å slå av og på forsterkeren, idet den da kobler ut og inn releene i utgangene.
    Noen forsterkere benytter også rele i muting kretsen.
    Noen ting du kan prøve:
    Så av og på forsterkeren (Helt av, ikke bare standby)
    Vri på volum og høre etter forskjell
    Vri på andre pot, hvis de finnes (bass, diskant, balanse osv)
    Slå av og på brytere i signalveien (kildevelger, mute, direct osv)
    Slå av og på funksjoner som benytter relestyring (mute, direct, 2/5 channel osv)

Hvis lyden er vedvarende uansett hva du provoserer, så er nok en service det beste. Det er nok antagelig bare en vakkelfeil og vil normalt ikke være den store kostnaden.

Norcad

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen!

Takk for input, jeg skal teste tingene i dag/morgen.

Kjapt innpå: Lyden høres bedre når volumet er høyt (-10db fex) , men det spraker ikke noe mer/konsekvent når jeg vrir på volumet etc.

edit: Spraket kommer forresten IKKE på "source direct" modus. Hva kan det være da?

Ellers er det vel bare å levere på service...

Forresten, hvem selger egentlig Marantz for tida? HK sluttet jo for noen år siden, og HFC tok over.. men nå selger de visstnok ikke Marantz de heller (i alle fall i følge nettsidene deres)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hei alle sammen!

Takk for input, jeg skal teste tingene i dag/morgen.

Kjapt innpå: Lyden høres bedre når volumet er høyt (-10db fex) , men det spraker ikke noe mer/konsekvent når jeg vrir på volumet etc.

edit: Spraket kommer forresten IKKE på "source direct" modus. Hva kan det være da?

Ellers er det vel bare å levere på service...

Forresten, hvem selger egentlig Marantz for tida? HK sluttet jo for noen år siden, og HFC tok over.. men nå selger de visstnok ikke Marantz de heller (i alle fall i følge nettsidene deres)?
    Det er Neby som selge Marantz, dvs de er importør til Norge. Eller så tror jeg HI FI Centeret selger Marantz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •