Effektforsterker av 2stk Audison Vrx 1.500 12V monoblokker til hjemmekino anlegget??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Effektforsterker av 2stk Audison Vrx 1.500 12V monoblokker til hjemmekino anlegget??

Hei!
    Jeg driver og undersøker om det er mulig og/eller ønskelig å lage en kraftig effektforsterker til hjemme anlegget med 2 dyre monoblokker for bilstereo?

Kan skrive litt om det anlegget jeg har, jeg trenger råd og tekniske innspill! Hvorfor/hvorfor ikke jeg bør gjøre dette?

Forsterker: Harman Kardon AVR 335
    Dvd : " Dvd 22
    Surround : 4x Jamo E6 4" høgtalere
    Senter: Jamo E6center 4"
    Front: Proson HFC 266 2x6" (Max 180W) 4Ohm
    Sub: Paradigm PS 1000

Evt. effektforsterker: det jeg har som kan brukes..

2x Audison VrX 1.500 2000 series 500WRms @12.6V 4Ohm
    2x Stinger 1.0 Fahrad kondensatorer

Ønsket er å få til en komplett "effektforsterker" jeg kan sette i stereobenken.

Jeg trenger en skikkelig strømforsyning, et gele'batteri og litt design + endel arbeid, så har jeg en 2x500w inneforsterker?
    Monoblokkene kostet meg ca 10500 hver, får ikke igjen det ved salg, så vil prøve å gjøre noe bra me dem istedet.

Det skal vere bra dempingsfaktor på de monoblokkene?. de er 1Ohm stabil,skal da levere 1x2000WRms og kan da dra ca 150A kontinuerlig hver. blir jo ikke like ekstremt i 4ohm.

De har hvert testet i Lyd og Bilde: Lyd og Bilde - Årets monoforsterker 1999-2000

Noen som har noen innspill?

Fremskaffer info om monoblokkene fra manualen på forespørsel!

BTW, monoblokkene er klasse A-B

Håper noen er mer opplyst enn meg!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan gi meg råd?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner godt til den ampen, jeg syns selv den er helt rå. Det er forresten alle fra den gamle vrx-serien.

Personlig hadde jeg enten brukt de i en eller anna bil, eller solgt de. Ikke umulig å få noen kroner for de på bruktbørsen enda. Den minste to-kanalern gikk for 2 lapper brukt, og det syns jeg er en god pris. Hva du kan få for dine er jeg mer usikker på, men det er sikkert mulig. Får du halv pris for de så er du godt på vei til feks to Midgard Oberon blokker.

Lykke til!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge regner du med batteriet vil holde før du må lade det på nytt? Og hva mener du når du skriver "skikkelig strømfosyning" ? Vil ikke batteriet bli den strømforsyningen? Eller er det en innebygget lader du mener? (blir ikke en slik lader sinnsykt stor?)

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan egentlig bare glemme det.. du må evt ha en vanvittig trafo og en likeretter som tåler juling.. batterier varer i ca 1 time sikkert med litt guffe på..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Tanken var å koble opp ca 200Ah med gele batteri + en nett tilkobling som holder et gjennomsnitt. Da bør batteri ta seg av peak, så vil strømforsyning lade og levere strøm etter hvert?
    En strømforsyning som skal levere spec til 2 av desse forsterkerene i 12 volt, vil koste for mye..
    Dessuten så blir strømforbruket i f.eks 6-8Ohm endel redusert, Ikke noe i nærheten av 2000WRMS som de kan levere hver for seg i 1 Ohm, noe jeg heller ikke ønsker, da lydkvaliteten blir redusert?

I 4Ohm skal hver monoblokk kunne bruke ca 75A kontinuerlig. Skal da levere 500WRMS.

Takker for innspill..

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som gammel bilstereo-freak kan jeg bare si det rett ut .. GLEM DET!
    Å ha en røys med batteri stående i stua er jo meningsløst om du ikke får ladet de opp.Hvilestrøm vil være på ca 12-13volt og når du drar på,så vil kondensatoren ta litt av peakene,men du vil fort "dunke" ned på 8-9 volt uten kontinuerlig strøm inn og strømforsyningen må være DIGER! Og vil koste mer enn to 220volt forsterkere med samme effekt.
    Og ikke minst.Du vil ha en potensiell brannbombe stående i stua.
    Tanken er god,men som sagt ..............glem det.
    HI-FI-Klubben sin 12v -trafo til bilsterorommet de hadde i bergen var ca 800kg,og den var i minste laget..............

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Som gammel bilstereo-freak kan jeg bare si det rett ut .. GLEM DET!
    Å ha en røys med batteri stående i stua er jo meningsløst om du ikke får ladet de opp.Hvilestrøm vil være på ca 12-13volt og når du drar på,så vil kondensatoren ta litt av peakene,men du vil fort "dunke" ned på 8-9 volt uten kontinuerlig strøm inn og strømforsyningen må være DIGER! Og vil koste mer enn to 220volt forsterkere med samme effekt.
    Og ikke minst.Du vil ha en potensiell brannbombe stående i stua.
    Tanken er god,men som sagt ..............glem det.
    HI-FI-Klubben sin 12v -trafo til bilsterorommet de hadde i bergen var ca 800kg,og den var i minste laget..............
    Ok.. Grunnen til at jeg tenkte på gelé batteri er at de holder spenningen veldig bra, de kan levere ca 1000A peak hver(de jeg har), og dei kan legges ned og har samme areal som monoblokkene, og kan da integreres i to bokser av polert og lakka tre og rustfritt som også kan inneholde en akkumulator på ca 40A og en kondensator på 1fahrad hver.
    Fortsatt håpløst? Akkumulatorene går jo konstant, og lader batteri når jeg bruker mindre strøm en 2x40A?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta en tlf til: Noratel A/S ..... 32 25 15 00. Da får du hjelp om trafo og evt. pris? Tror ikke opplegget ditt er umulig, men problemet blir å få tak i en bra likeretter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringer de kanskje over helgen, for å sjekke pris og muligheter, har ikke tid akkurat nå..
    Jeg har også muligheten for å kjøre balansert signal inn til desse monoblokkene, er dette en fordel, ulempe?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok funke ok over kortere tidsrom,men husk at batteri som tappes,vil suge strøm fra en lader for det det er godt for og da kan det utvikles knallgass,noe som er meeeeeeeget explosivt..... Ville aldri hatt det i hus...,men nå har jeg nettopp hatt brann og er sikkert litt overnervøs. Anonser forsterkerne og se hva du kan få før du legger ut 1000-vis av kroner på batteri.Det er mitt råd. Og en siste ting.Har du to batteri vil det ene ALLTID drepe det andre over tid om de er koblet sammen.........

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Jeg sitter jo fortsatt i tenkeboksen.. Tenkte ikke ha syre batteri i stua, vet ikke om d lager knallgass de gele-batteriene?..

Hvor stor tror du strømforsyningen på en monoblokk bør vere i Ampere, for at opplegget mitt skal kunne fungere skikkelig?
    Tenkte to seperate monoblokker, så batteriene blir ikke koblet sammen..

Tenker pris på kostnader, for det koster jo ikke mer en ca 14k for Midgard Oberon 6.1 monoblokker, og de er jo etter sigende meget bra!

Det vil jo vere morro å ha fått det til, men kan ikke koste så mye det blir dumt å ikke bare kjøpe nye blokker, noe det sikkert hadde vert best å gjort uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •