Harman/kardon HK970 vs Pioneer vsx-1015 i stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman/kardon HK970 vs Pioneer vsx-1015 i stereo?

Hei!

Skal kjøpe meg ny forsterker men er veldig usikker på hvilken. Problemstillingen er at jeg er er glad i både film og musikk,
    og har forstått det slik at surround receivere generelt er svært dårlig i stereo.

Er forskjellen veldig stor kan det hende jeg må nøye meg med å se film i stereo på en stereoforsteker.

Hvor stor er forskjellen på en HK970 og en vsx-1015 i stereo?
    La oss si at de feks skal drive et par B&W dm603 eller B&W dm309.
    Noen som har erfaringer eller meninger om dette?

Steffi

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo en vurderingsak men HKen er nok en god del bedre til stereospilling vil eg tro.. men du kan jo satse på Pioneer`en og oppradere etterhvert med effektforsterker, da den har pre out. Det ville ihvertfall jeg gjort. ;-)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Dette blir jo en vurderingsak men HKen er nok en god del bedre til stereospilling vil eg tro.. men du kan jo satse på Pioneer`en og oppradere etterhvert med effektforsterker, da den har pre out. Det ville ihvertfall jeg gjort. ;-)
    Helt enig her, ville gjort det samme jeg! Når det er sagt så knuser 970'en Pioneer'n i stereo :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo & Surround....AVR3803?

Hei!

Hva med en brukt Denon AVR3803 til 5000? Det er jo samme pris som begge alternativene dine. Gir mer lyd for pengene spør du meg

Du får ta kontakt dersom du er interessert.

Reidar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Steffi!
    Har ikke prøvd Pioneer, men hadde HK970 for en stund siden. Var veldig fornøyd med den, men byttet den ut med en AVR235 for å få surround. Etter det ble aldri stereospillingen den samme. Aner ikke om det skyldtes placebo eller andre ting, men jeg sluttet omtrent å høre på CD-er. For noen uker siden gikk jeg til investering av en Thule IA60. Den kan brukes både som effektforsterker i surround, og som ren integrert stereoforsterker. Nå er den gode lyden tilbake igjen, og jeg trives faktisk bedre med Thulen enn HK970-en. Kanskje en slik kombinert løsning kan være noe for deg også? Altså en relativt billig surroundforsterker med pre-out, og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang/main-in.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hei Steffi!
    Har ikke prøvd Pioneer, men hadde HK970 for en stund siden. Var veldig fornøyd med den, men byttet den ut med en AVR235 for å få surround. Etter det ble aldri stereospillingen den samme. Aner ikke om det skyldtes placebo eller andre ting, men jeg sluttet omtrent å høre på CD-er. For noen uker siden gikk jeg til investering av en Thule IA60. Den kan brukes både som effektforsterker i surround, og som ren integrert stereoforsterker. Nå er den gode lyden tilbake igjen, og jeg trives faktisk bedre med Thulen enn HK970-en. Kanskje en slik kombinert løsning kan være noe for deg også? Altså en relativt billig surroundforsterker med pre-out, og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang/main-in.
    ikke for å stjele tråden, men lurer på en ting med effektforsterkere. har selv en relativ billig surround forst. (H/K 330) merker en bedring i stereo både ved lavt og høyt volum ? er langt fra å spille på max (lytt leilighet), men kunne jo alltids hatt "bedre" stereolyd.
    - sorry steffi, men følte ikke for å lage en ny tråd ;-) -

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere driver du med den? Og har den pre out?

Uansett med mer kraft få du nok mer ut av høyttalerene dine. ;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er meget stor, noe som i grunn sier seg selv da en surroundreciver skal servere 7 kanals forsterkning, DSP, DA konvertere, radio, osv til samme prisen som en stereoforsterker med 2 kanals analog forforsterker del, og forsterkning til 2 kanaler... Selvfølgelig blir da komponentene i stereoforsterkeren av en helt annen pris/kvalitets klasse.

Men det skal ikke puttes under en stol at du får like mye forbedring den andre veien ved filmtitting! Det er enormt store forskjeller på film i surround og i stereo! Så det du må finne ut er hva du ønsker å prioritere...

Personlig ligger jeg på ca 95% musikk og 5% film, og da var jo valget enkelt

@Mori
    Låter høyttalerene dine mye bedre i stereo enn i surround tyder det på at de er litt tunge for forsterkeren, da reciveren din både yter mer watt og har mer strømreserver i stereomodus. Effekttrinn vil jo da naturligvis være en god ide...

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    @Mori
    Låter høyttalerene dine mye bedre i stereo enn i surround tyder det på at de er litt tunge for forsterkeren, da reciveren din både yter mer watt og har mer strømreserver i stereomodus. Effekttrinn vil jo da naturligvis være en god ide...
    ser at jeg formulerte meg litt feil, hehe sorry. mente ikke at jeg hører stor forskjel på stereo og surround. . litt er det jo men dette varierer veldig fra film til film og fra cd til cd. det jeg egentlig lurte på var om det blir merkbart bedre stereo lyd MED en eventuell effektforsterker både ved lavt og høyt volum ? ( om det har noe å si så har jeg dali - suite 2.8 og som sagt H/K 330)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Film med stereoforsterker

En annen problemstilling kan gjøre seg gjeldende ved bruk av rendyrket analog stereoløsning. Stereoutgangene på en DVD-spiller (phono - rød/hvit) genererer ofte en del støy i forbindelse med avspilling/dekoding av digitale lydspor.

Dessuten er det ikke sikkert engang at din DVD-spiller har integrerte dekodere for både Dolby Digital og Digital Theater Systems. Om så allikevel er tilfelle er neppe disse av noen særlig kvalitet, og dette vil gå DRAMATISK utover filmopplevelsen.

Prøvde for moro skyld tilsvarende løsning, dog med 5.1-utgangen, på en toppmodell fra Panasonic, og resultatet var NEDSLÅENDE, selv om man sammenlignet med dekodere innbygd i selv rimelige surr.forsterkere.
    Så, altså; bedre føre var......

Med hilsen 777

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @777
    Har kun erfaring fra HK DVD25 og 22, da jeg før dette hadde surroundreciver, men jeg har aldri opplevd støy eller dårlig kvalitet på stereoutgangene. Min erfaring er at kvaliteten på lyden er akurat den samme ved optisk til reciver og ved analog til stereoforsterker. På filmer med mye vokal syns jeg faktisk dette ble langt bedre etter jeg fikk meg stereo, da det ble bedre tilstedeværelse og naturlighet i vokal...

Dette er dog basert på minne, noe som i lydsammenheng ofte ikke er 100% pålitelig Skal foreta en AB test neste gang jeg har en reciver i hus...

@Mori
    Ja det vil det bli, men hvor stor forbedringen blir er nok avhengig av kvaliteten på forforsterkeren i reciveren... Er du opptatt av stereo er det vel kanskje like lurt å kjøpe en stereoforsterker med prosessorinngang. Så kan du bruke den som ren stereoforsterker til musikk, og som effekttrinn i hjemmekinoen til film...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er vsx-1015 kjøpt. Pris: 4998,- på komplett. Har også kjøpt fronter som en start, B&W dm309.

GLEDER MEG TIL Å FÅ KOBLET DET OPP!

Takk for alle svar og råd.

Steffi

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Gratulerer med valget. Regner med at det i stor grad er filmrelatert. Husk bare å kjøre bi-amping av frontkanalene med VSX-1015 (hentes fra surr back-utgangene bak på forsterkerens høytt-utganger)

Fortsett med B&W's dm-serie, du, til du får et komplett 5.1-system (el. mer).
    I serien finnes både en senterhøyttaler og stativmodell, samt, om jeg ikke husker helt feil, en serietilpasset sub.

Med hilsen 777

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •