Pioneer vsx 515

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer vsx 515

Nå tror jeg ganske sikkert at jeg har bestemt meg for Pioneer vsx 515 . Jeg synst den virker helt grei til mitt bruk og min økonomi. Hva synst dere om den? Annbefaler dere noen andre i samme prisklasse? Takker for alle svar og synspunkt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 915 og er godt fornøyd med den. Grunnen til at jeg allikevel kommenterer posten din er at det vel ikke er store forskjellen lydmessig mellom 915 og 515. (dog uten at jeg har hørt selv, men siden de tilhører samme serie og forsterkermessig ser ut til å være bygget helt likt, kan jeg ikke tenke meg at det er noe forskjell).

Jeg har litt strømsultne høyttalere, så jeg kunne godt tenke meg litt mer strømreserver. Om den passer deg kommer nok litt an på hva slags musikk du spiller, men min erfaring er at den er best på litt enkle lydbilder. Jeg fikk hvertfall hakeslipp på Jan Eggums Blå Lys, utrolig detaljert og behagelig. Den faller litt igjennom på mer komplekse lydbilder og plater med mye bass. Hvordan den er på høye lydnivåer på film vet jeg ikke, her har jeg ikke testet noe sørlig siden jeg har småbarn i huset. MCACC fungerer greit og gir, etter mine manglende erfaringer på området, et bra resultat.

Det du ikke får i forhold til 915 er mulighet for videosvitsjing, biamping, pre-out for alle kanaler og multi-fjernkontroll. Hvis du ikke trenger dette, vil jeg si at du får veldig mye for pengene og hvis du ikke er så erfaren på området, tror jeg ganske sikker du blir fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Ok. Jeg er vel ganske ny på området egentlig ja:P Det blir min første hjemmekinoreceiver. men va vil biamping si? pre-out det er til effektforsterker?
    jeg er veldig fornøyd med de frontene jeg har nå(Dynavoice F6 Magic), og jeg tror ikke de krever så mye fra forsterkern heller. så jeg trenger nåkk ikke effektforsterker. Har heller ingen store planer om å oppgradere.. må spare litt penger til bil og lappen også:P
    Jeg fannt en annonse i lokal avisa der noen skulle selge en 6 mnd. gammel Vsx 915 for 2800,- høres det rimelig ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

515 vs 915

Jeg har hørt en god del på de begge og syns ikke man går glipp av noe særlig ved å velge 515,værken effektmessig eller lydmessig.Eneste fordelene er de som allerede er nevnt.Og med tanke på at du ikke skal ha effektforsterker og ikke har behov for en alt for avansert kontroll er nok 515 mer enn nok for deg.Hvis du skal ha brukt finner du den sikkert ned til 2200 kr.Den koster 2500 ny i butikkene i hvertfall. men når det er sagt så er nok 2800 for 915 et godt kjøp.Du får tenke deg gjennom det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Ok, takk for svar jepp jeg får vurdere det. men tror kansje jeg går for en ny vsx 515:P på netshop.no kosta den bare 2300 eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe:p

Samme stedet som jeg kjøpte min

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok=)

Hvor lang tid tok det før du fikk den da? Å hvor mye ble frakta?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limtopp
    Ok, takk for svar jepp jeg får vurdere det. men tror kansje jeg går for en ny vsx 515:P på netshop.no kosta den bare 2300 eller noe sånt.
    Jeg vil si "løp og kjøp". 2,3k er småpenger egentlig i hjemmekinosammenheng. Hvis du ikke vet hva bi-amping eller pre-out er, så trenger du det ikke. Effektmessig er det ingen forskjell, og autosetup får du også.

Det finnes sikkert andre merker du kan vurdere, men siden 915 var en killer da den kom og 515 gir nesten like mye til en lavere pris, tror jeg ikke du finner et bedre alternativ, med mindre du kjøper brukt, noe jeg kommer til å vurdere neste gang.

Men for å forvirre deg litt igjen, så er kanskje bruktmarkedet for 915 bedre siden den er litt mer "voksen", dvs. har flere muligheter. Og hvis denne inntreden i hjemmekino gir mersmak (der er jeg nå...) så kan du bygge litt videre med 915 siden den har de nevnte utgangene og tilkoblingsmulighetene. Var kanskje litt slem nå, så trykk på kjøpknappen før noe gir deg flere gode råd, du kommer til å tvile på om du har kjøpt riktig etterpå uansett, men det er en helt vanlig reaksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

hehe=P jepp det er sannt det du sier. Men jeg vet va pre-out er ja, men ikke va bi-amping vil si? kunna du forklart meg det eller?:P tror som sakt ikke jeg vil trenge effektforsterker uansett.. har så mye annet å spare å bruke penger på at det blir nåkk ikke noe oppgradering tenker jeg. For de Dynavoice frontene mine gir mer enn nåkk av det jeg trenger=) Skal bare føye til med en Sub. For musikken jeg hører på er musikk med bass. Å det er bass som fasinere meg mest:P I følge meg skal musikk være en fysisk opplevelse:P men takk for svar og tips=)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du har gjort en grundig jobb i å definere hva behovet faktisk er, mange her på forumet spør ganske enkelt "hva skal jeg kjøpe?" uten å egentlig tenke seg så nøye om.

Men VSX515 og 915 har altså tilsammen 7 forsterkere innebygget, og oppgis til å yte 7x100 watt. I praksis er nok ikke dette tilfelle, men det er en annen diskusjon. Når samme forsterkerenhet skal produsere store mengder bass (som krever mange watt), så vil begrensningene i forsterkeren gjøre at de mer skjøre mellomtone- og diskantsignalene blir forvrengt og lydbildet blir presset og uoppløst. Men med 7 kanaler til rådighet så ligger det jo mye ubenyttet potensiale hvis man ikke bruker 7 høyttalere. Derfor har endel receivere den muligheten at du kan konfigurere 2 av surroundkanalene i tillegg til "hovedforsterkeren" til å drive fronthøyttalerne. På denne måten får bassen en egen forsterker, og mellomtone og diskant får sin egen forsterkerenhet for seg selv.

Forutsetningen for at dette skal fungere, er at du har bi-wire muligheter på høyttalerne, dvs at hver høyttaler 4 har termineringsskruer, en for diskant og en for bass.

Jeg har ikke testet dette i praksis selv pga. begrensninger på høyttalerne mine, men dette er hvertfall teorien og andre har rapportert at det funker greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Ok, takker for grundig svar=) jeg har vertfall bare 2 treminaler på mine høytalere. Og tror heller ikke jeg har behov for noe mer. Tror jeg bestemmer meg for 515=) Bestiller kanskje senere i dag. Visst ikke du absolutt annbefaler en annen i steden?:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tid for levering

Tok to dager før den var på postkontoret :razz: Så jeg trengte ikke å sitte lenge og lengte etter den ;-) Er sant at 915 passer bedre om du skal gjøre mer avanserte ting etterhvert..Spørs jo hva du tenker om fremtiden.Og til det om at 515 ikke yter 100 watt så kan jeg si at den driver det meste uten problemer og bass mangler det ikke på Så har ikke noe negativt å legge til der.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Kjekt å høre=) Nå har jeg nettopp bestillt jeg også :grin: Den er helt sikkert bra nåkk for meg:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis

Gratulerer med kjøpet :grin: Håper du blir like fornøyd med den som jeg er ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Takk:P Nå vet ikke jeg hvor fornøyd du er:P men håper jeg blir fornøyd ja :grin:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var forsåvidt ikke hvorvidt den leverer 100 watt, men det er heller tvilsomt om den kan levere 7x100 watt samtidig, men dette er vel en mer akademisk problemstilling enn et rent praktisk problem. Uansett vil dette gjelde både 515 og 915 side de forsterkermessig er like.

Gratulerer med kjøpet. Jeg kjøpte også min på netshop, tok to dager i romjula og jeg betalte ikke frakt, dvs. prisen var vel oppgitt inkl. frakt. Fikk med en Kingsize Lion på kjøpet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Ok=) hørtest bra ut:P jeg bestillte på fredag kl 12.00 så jeg får den vel mandag eller tirsdag? hyggelig å prate med en som er så positiv=)
    Men alså jeg mener at jeg må sette en grense på hvor mye penger jeg skal bruke på en forsterker.. for du kan alltids få noe bedre! f.eks. jeg kjøper vsx 515 får 2500.. da kommer noen å sier at 915 er mye bedre.. koster bare 1000 lappen mer, å da kommer det jenn noen som sier at 1015 er myye bedre.. du får den brukt for 4000.. sjønner du hva jeg mener?:P du får liksom alltid noe bedre får litt mere penger:P Jeg må liksom finne ut hva mine egne behov er, og vurdere der etter:P
    Høres vertfall ut som du sjønner dette

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett på 515 vs 915 (el dvs 516/916), men problemet for min del er at 515 kun har én optisk inngang og en coaxial, i dag har jeg en optisk og to coaxial digitale lydinnganger... 916 har 3 optiske og 2 coax, jeg trenger minst to og helst 3 optisk inn (kabeltv-dekoder, xbox, dvd-spiller - kun optisk, dvd kan vel gi signalet coax også tror jeg). Men bortsett fra dette er de jo svært like, og jeg skulle gjerne spart penga jeg også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det selges ganske mye basert på kjekt-å-ha-prinsippet, men jeg synes det er fornuftig å definere det faktiske behovet og kjøpe deretter. Og det vil alltid finnes noe som er hakket vassere og koster bare en bitteliten høvding mer. De fleste som kommer med råd mener det jo som regel godt, men rådene er gjerne basert på egne ønsker, behov og erfaringer. Dette må alltid taes i betrakning når man spør om en anbefaling.

Og skulle du bli bitt av basillen, kan du alltids oppgradere til en brukt 1015 eller liknende. Nå kommer jo den nye xx16-serien, og da vil den forrige serien automatisk falle litt i pris på bruktmarkedet. Lykke til hvertfall, så må du rapportere hva du synes når du får testet den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •