Nybegynner trenger litt hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger litt hjelp!

Jeg kjøpte meg noen enkle surround høytalere på netthandelen:
    http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=91007
    Et sted må en jo begynne ;-)

Det jeg trenger hjelp til er å finne en brukbar, men billig revicer som er egnet til desse høytalerne.
    Tenkte kanskje det er greit å spørre om hjelp her.
    Det er så mye spesifikasjoner på reciverne og jeg kan absolutt ingenting om det
    Jeg har sett på en Pioneer VSX-515-S, kan den vere ok ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye ca har du tenkt å bruke på forsterker da?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, emerica. Klart man må begynne der det passer entusiasmen og lommeboka. Ser jo fine ut de der.
    Når det gjelder forsterker, vil jeg anbefale deg å kjøpe brukt. Da får du mere igjen for pengene og det er hele tiden noen som skal bytte forsterker/reciver.
    Ser det ligger noen på avtorget til rundt 3500,- Om dette ikke passer budsjettet ditt, er det bare å holde øynene åpne og følge med.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send pm hvis du er int i brukt sony reciever.. hehe... ja du får nok mer for penga om du kjøper brukt ja.. vurderer det selv..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, brukt kan jo vere en mulighet...
    Var innom en hifibutikk her en dag, var snakk om at jeg skulle få en Onkyo 5 eller 6x 100W til 2500kr. Men husker ikke modellen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får mest igjen om du kjøper brukt. Ikke heng deg for mye opp i Watt. Om du ser på Pioneer sine receivere ser du at nesten alle yter nX100W, selv om det er forskjellig pris på dem.

På AVtorget ligger det nå receivere fra 1500,- og oppover av forskjellige merker, helt sikkert noe som passer lommeboka di også.

Imidlertid ville jeg vurdert å fått inn en sub på budsjettet også, særlig hvis du skal bruke anlegget til film. De høyttalkerne går ikke vceldig dypt, og du vil antakelig savne litt "rumling" med bare dem.

Lykke til. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror du får mest igjen om du kjøper brukt. Ikke heng deg for mye opp i Watt. Om du ser på Pioneer sine receivere ser du at nesten alle yter nX100W, selv om det er forskjellig pris på dem.

På AVtorget ligger det nå receivere fra 1500,- og oppover av forskjellige merker, helt sikkert noe som passer lommeboka di også.

Imidlertid ville jeg vurdert å fått inn en sub på budsjettet også, særlig hvis du skal bruke anlegget til film. De høyttalkerne går ikke vceldig dypt, og du vil antakelig savne litt "rumling" med bare dem.

Lykke til. :-)
    Takk for det
    Jeg har faktisk en sub. Ikke rare greiene, men det er en start.
    Men dette med watt osv, hvordan er egentlig det?
    Ser Harman/Kardon har f.eks 5x75 watt osv.. Men prisen ligger på 5-6000 tusen. Og noen har 150 watt til 3000 kr?
    Er helt grønn på det her

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ørten forskjellige måter de ulike produsentene måler styrken til sine forsterkere på. Men når det gjelder dette eksempelet er det mer reelt at du får 5*75 watt til 6000,- enn 5*100 watt til 3000. Skal ting gjøres skikkelig, koster det penger, det kommer man ikke utenom.

Imidlertid er nok ikke de høyttalerene du har så altfor krevende når det gjelder kraft, og du vil uansett få en lydopplevelde som er LANGT bedre enn bare lyd fra tv'en alene.

Produkter som legges ut på avshop er ofte ting som er under 1 år gamle, og meget pent brukt. Er mange entusiaster her, som bruker produktene sine veldig pent, og "passer på dem". Selv ville jeg aldri la noe fælt skje med forsterkeren min..!

Så er rimelig trygt å kjøpe brukt her.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her for eksempel!

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=8134

Brukt 3 måneder, og omtrent halvert i pris. Her får du en kraftig forsterker, som også har romkorreksjon og automatisk oppsett. Veldig hendig for en som er i startfasen når det gjelder hjemmekino.

Slike kjøp bør du se etter!

Eller hvis du skal kjøpe nytt: http://www.hificenter.no/shop_item.c...,90,96&id=1139

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Watt er nok HK mer "ærlige" enn de fleste. De oppgir effekt med alle kanaler i drift, mens de fleste andre oppgir dette med to kanaler i drift. Kan nevne minreceiver som eksempel. Den er oppgitt til 6X100W, men med fem kanaler i drift leverer den ca. 60W om jeg ikke husker feil. Denne er oppfattet som en relativt strømsterk receiver, hadde nypris på ca. 10 000. Det er derfor sannsynlig at de forsterkerne som ar oppgitt til f.eks. 6X100W og koster ca. 3000,- leverer mellom 45 - 65 W per kanal med alle kanaler i drift.

Det er ikke dermed sagt at det er noen stor ulempe, sannsynligvis vil du aldri ha behov for noe særlig effekt i kanalene bak.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Her for eksempel!

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=8134

Brukt 3 måneder, og omtrent halvert i pris. Her får du en kraftig forsterker, som også har romkorreksjon og automatisk oppsett. Veldig hendig for en som er i startfasen når det gjelder hjemmekino.

Slike kjøp bør du se etter!
    Dette virker som et meget bra kjøp. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne ?
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ver_Soelv.htm8

Budsjettet ligger på max 3000 :-|

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ser her http://www.hifiklubben.no/lagersalg/ finner du en 1906 til 2998,- i butikken i Oslo, Marcus Thranes gate. Du får mye mer igjen for pengene, den er demobrukt, men regner med at du får garanti.

Ellers regner jeg med at den modellen du har sett på er OK.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den går vel ikke ann å bestille på nett?
    Bor i Førde i Sogn og fjordane

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ringer Hi-Fi klubben (815 000 90) kan du velge å bli satt over til den butikken du ønsker. Regner med at du kan få den sendt, det går iallefall greit fra den butikken jeg bruker, selv om det er et stykke unna.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emerica
    Hva med denne ?
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ver_Soelv.htm8

Budsjettet ligger på max 3000 :-|
    Eneste ulempen er at du da får en VESENTLIG bedre forsterker ved å betale de siste 700,- kronene. I ettertid vil ikke det være mye penger, men selvsagt er det mye penger nå. På sikt kan det derimot vise seg å være smart, hvis det hjelepr til å "forhindre" oppgraderingsstyrke det første året.

Denon 1306 (var det det det var?) vil fungere fint til de høyttalerene du har nå, men vil nok bli i minste laget dersom du vil ha nye, større senrere. yamahaen vil derimot kunne fungere både nå og senere.

Det er jo noe å tenke på, men kjenner så alt for godt til hvordan pengene setter begrensninger for kjøp av utstyr!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner tanken med å legge litt ekstra i det og jeg vurderer det..
    Men på sivilarbeiderlønn så er det visse begrensinger :wink:
    Skal sjekke innom den lokale lyd og bilde butikken her.
    De skal flytte og har opptil 50% avslag på varer som Yamaha og Onkyo

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo gjøre et kupp!

Og da kan du jo prute litt også kanskje

Men ikke se deg blind på watt, det kan jo oppgis på MANGE forskjellige måter..

Prøv heller å få en forsterker med automatisk oppsett med mikrofon, og romkorreksjon. Yamaha har dette på omtrent alle modeller, hvertfall de over "de aller minste". Onkyo har også dette, men den får i tester ikke like god score, da den ikke gjør alt like bra som yamaha.

Utover dette kan konvertering opp til komponentvideo være kjekt å ha, så kan man koble til flere kilder senere, og kun få én kabel til projoktor, hvis man er så heldig å ha det...

Og du bør få deg en forsterker hvos du kan sette delefrekvens til subwoofer i forsterkeren. Ikke alle subwoofere har denne muligheten, og da er det kjekt å kunne gjøre det i forsterkeren!

Og sist; kjenn på vekta! En tyngre forsterker har som regel en større strømforsyning, og leverer da mer kraft. Det er mye viktigere med en god strømforsyning enn X antall oppgitte watt. Derfor oppgir Harman / Kardon (blant flere) kun 7x75 watt på en modell til 12.000 kr. Dette fordi de heller har fokus på en stor strømforsyning som kan dra lasset.

Men i de noe lavere prisklasser er yamaha og pioneer gode kjøp, noe som gjenspeiles i mange tester i diverse fagblader som lyd og bilde, og dvd og hjemmekino..

Min personlige erfaring er hvertfall nå at det er bedre å kjøpe dyrt først, og ikke irritere seg etterpå på mangel på effekt eller funksjoner. Dette er min subjektive mening, men har erfart det gjennom en del oppgraderinger. Har nå endt opp med en kombinasjon av utstyr som fungerer bra, men veien dit har ikke alltid vært like "solfyllt"...

Lykke til på jakten!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen
    Ska sjekke ut litt denne uka og neste.. Kan skrive her hva valget faller på og kanskje legge ut noen bilder

Men som sagt, tusen takk for hjelpa :smile:

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0