Ny Receiver/susing i høytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Receiver/susing i høytalere.

Satt opp min nye Yamaha RX-V 1600 i går med mine Audio-Pro Black Diamond fronter, Black Vector senter og Mission bakhøytalere.. Forandret impedansen til 6 Ohm, høytalerne er 4 Ohm, men det var ikke noe valg for det. Kun 6 og 8. Valgte derfor 6 (som er nærmest). Har fått noe susing i høytalerne. Er det noene som har noen tanker om årsaken til dette? Må en forsterker "spilles inn"? Etter at jeg kjørte automatisk oppsett så jeg at avstand til sub ble målt til 2,8 meter. Jeg har to subber som begge står ca 1,5 meter fra der målemikrofonen (på hver sin side). Blir det "feil" hvis jeg endrer disse innstillingene?

Håper noen der ute kan gi meg noen svar.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med susing mener elektronisk støy, så kan det være jordingen din av amp som ikke er helt god. Har selv opplevd dette og løste det ved å bruke en strømkabel uten jording.

Evt åpne vegg kontakten og fjern jordingen. OBS Ta ut sikringen først.
    Løste probelmet for meg.

Inspilling av amp er et litt usikkert tema. Folk med gullører mener at forsterkere blir bedre og endrer karaktestikk etter en del timers spilling. Mens andre mener dette er bare bull. Tro på hvem du vil. Selv tror jeg ikke på store endringer etter litt spilling.

Sub avstand er litt vanskelig å måle. Derfor hender det at avtand kan rapporeres feil. Trolig så kan du la resultatet stå slik det er. Forsterker sender da signalene ut til høytalere og sub i riktig timing.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i dette mskjold, jording er ikke alltid kjekt å ha.
    Min SUB rapporteres å stå 5,2meter unna lytteposisjonen, men den står 4,3 meter unna i virkelighet, så dette er noe receiveren gjør for å kompensere fase (som igjen er tid..)

Er det sus uansett inngang som benyttes (kan du beskrive suset, er det høyfrekvent "piping" eller ??)

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kursen som forsterkeren er koblet opp på er ikke jordet, men susingen er nok elektronisk støy. Den er som en slags summende lyd. Oppdaget det ved avspilling av dvd, men skal sjekke de andre inngangene også (xbox og videotuner). Har ganske lange høytalerkabler ( 8 meter til hver høytaler pga skjule kabelstrekk via taket). Kablene er 4 kvadrats(?) fra Claes Ohlsson. Da jeg sjekket høytalerne via det automatiske oppsettet stod frontene på +5. Kanskje det har noe å si?
    Dvdspilleren er en Phillips DVP9000S. Har koblet den til receiveren med en koax Monster-Cable.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er en transistorforsterker er det vanlig med litt "transistorstøy"