Hjelp til ny reciever.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    H/K er faktisk litt -svakere- enn 1015 utenom med alle fem kanaler drevet i 4 ohm, ellers har pioneer mer effekt. Sykt men sant
    Hvordan kan du påstå det når H/k'en trekker opptil 1000W fra strømnettet, mens Pioneeren kun 430W?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Hvordan kan du påstå det når H/k'en trekker opptil 1000W fra strømnettet, mens Pioneeren kun 430W?
    Fra tester jeg fant på www.homecinemachoice.com :

H/K 635: 2x110W 8ohm, 5x90W 8ohm, 2x160W 4ohm, 5x125W 4ohm
    1015: 2x130W 8ohm, 5x95W 8ohm, 2x210W 4ohm, 5x115W 4ohm

Dette er da fra "lab report", og som du ser, så gir 1015 mer effekt i alle disipliner utenom i 5ch 4ohm. Skal legge ut direktelink til 635-testen når homecinemachoice.com kommer opp igjen.

En liten personlig kommentar på effektene man ser her, er at jeg tror at pioneer har kraftigere utgangstrinn enn h/k, men kunne hatt godt av større strømforsyning, så H/K sin forsterker med noe større strømreserver, klarer å levere hele 10(!) watt ekstra per kanal i 4ohm.

Merk også at jeg ikke prøver å disse 635'en, da det er en meget god forsterker, og jeg ble ganske overrasket over å lese at 1015 faktisk var sterkere på de fleste områder...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra tester jeg fant på www.homecinemachoice.com :

H/K 635: 2x110W 8ohm, 5x90W 8ohm, 2x160W 4ohm, 5x125W 4ohm
    1015: 2x130W 8ohm, 5x95W 8ohm, 2x210W 4ohm, 2x115W 4ohm

Dette er da fra "lab report", og som du ser, så gir 1015 mer effekt i alle disipliner utenom i 5ch 4ohm. Skal legge ut direktelink til 635-testen når homecinemachoice.com kommer opp igjen.

En liten personlig kommentar på effektene man ser her, er at jeg tror at pioneer har kraftigere utgangstrinn enn h/k, men kunne hatt godt av større strømforsyning, så H/K sin forsterker med noe større strømreserver, klarer å levere hele 10(!) watt ekstra per kanal i 4ohm.

Merk også at jeg ikke prøver å disse 635'en, da det er en meget god forsterker, og jeg ble ganske overrasket over å lese at 1015 faktisk var sterkere på de fleste områder...
    At 1015 er en "kraftigere" receiver en 635, er da kun på papiret, hvilket betyr nada!!!
    Når det gjelder effekt og kraftreserver, så blir 1015 gruset. Jeg sier IKKE at 1015 er en dårlig receiver, men har faktisk testet 1015 kontra HK, og det er myyyye mere kraft i HK. Hvorvidt det er bedre lyd, se det er en smakssak.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tallene jeg skrev er fra lab-test av begge forsterkerne, ikke papirtallene fra produsenten.
    Harman/Kardon forsterkeren er oppgitt meget konservativt, og yter betraktelig bedre enn oppgitt, mens Pioneeren yter mindre enn oppgitt, noe som ikke akkurat kommer som noe sjokk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tallene jeg skrev er fra lab-test av begge forsterkerne, ikke papirtallene fra produsenten.
    Harman/Kardon forsterkeren er oppgitt meget konservativt, og yter betraktelig bedre enn oppgitt, mens Pioneeren yter mindre enn oppgitt, noe som ikke akkurat kommer som noe sjokk.
    Jepps. Trådstarter, skal du kun bruke receiver og ikke effekttrinn, så anbefaler jeg HK'en, skal du imidlertid utvide med effekttrinn etterhvert, så anbefaler jeg Pioneer, da helst AX2'en. Romkorreksjonen til Pioneer er bra ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken din funker ikke.

OK, det er greit med labrapporter. Men de tallene du har listet opp der kan UMULIG stemme. Hvorfor det? Ingen reciever leverer mer effekt enn den selv trekker fra nettet.

Pioneeren trekker 430 fra strømnettet. Da kan den f.eks. umulig levere 5x95W som du sier.

Dessuten blir jo mye av effekten varme...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med oppgitt effektforbruk må alltid tas med en klype salt, det stemmer somregel aldri, og spesielt ikke med maks forbruk. men dette kan pnerbye mye mer om enn meg.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Linken din funker ikke.

OK, det er greit med labrapporter. Men de tallene du har listet opp der kan UMULIG stemme. Hvorfor det? Ingen reciever leverer mer effekt enn den selv trekker fra nettet.

Pioneeren trekker 430 fra strømnettet. Da kan den f.eks. umulig levere 5x95W som du sier.

Dessuten blir jo mye av effekten varme...
    40-60% går bort i varmetap! Men for Guds skyld ikke nok en diskusjon på watt, størst strømforsyning etc. Pointet med tråden er jo å hjelpe trådstarter med et valg av receiver, la oss heller prøve å hjelpe han med det ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jepps. Trådstarter, skal du kun bruke receiver og ikke effekttrinn, så anbefaler jeg HK'en, skal du imidlertid utvide med effekttrinn etterhvert, så anbefaler jeg Pioneer, da helst AX2'en. Romkorreksjonen til Pioneer er bra ;-)
    Jeg vil faktisk si at hvis trådstarter skal bruke 8ohms høyttalere, så bør han velge pioneer, da den leverer mer guffe i 8ohm enn h/k'en. og pioneeren har jo, som du sa, veldig bra romkorreksjon, og pre-out på samtlige kanaler for senere utvidelse av anlegget effekt-messig.

Satte opp min 1015 med MCACC et par timer etter at jeg fikk den.. ble ikke de største forandringene i innstillinger, noen desibel her og der, men det var nok til at lydbildet ble betraktelig ryddigere enn det var fra før.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktisk si at hvis trådstarter skal bruke 8ohms høyttalere, så bør han velge pioneer, da den leverer mer guffe i 8ohm enn h/k'en. og pioneeren har jo, som du sa, veldig bra romkorreksjon, og pre-out på samtlige kanaler for senere utvidelse av anlegget effekt-messig.

Satte opp min 1015 med MCACC et par timer etter at jeg fikk den.. ble ikke de største forandringene i innstillinger, noen desibel her og der, men det var nok til at lydbildet ble betraktelig ryddigere enn det var fra før.
    Pioneer'n leverer ikke mer guffe i 8 ohm, dette har jeg testet!!!!
    Derfor anbefaler jeg 635, hvis han kun skal bruke receiver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pussig at lab-testen sier noe annet, hvilken måte er det du har testet disse på? antar at du selvfølgelig har målt effekt + THD med skikkelig utstyr?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pussig at lab-testen sier noe annet, hvilken måte er det du har testet disse på? antar at du selvfølgelig har målt effekt + THD med skikkelig utstyr?
    Det beste måleutstyret du kan få, nemlig mine ører
    Testet på Hifi-center i Tromsø, med System Audio Explorer, både med fullt surround-oppsett og kun stereo. MYE mere trykk med HK'en.
    Jeg sier IKKE Harman leverer bedre receivere enn Pioneer, men at det er mere trykk er det ikke noen som helst tvil om! Ihvertfall ikke i mine ører, og alle som var tilstede var helt klart enige om dette, men nå skal det i rettferdighetens sans sies at 635 er jo dobbelt så dyr som 1015, så det blir feil å sammenligne disse, et test mot 335 ville nok blitt mere riktig ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, øra er fine instrumenter ja. Nå skal det sies at disse labtestene i HCC er med 1kHz toner, så det kan jo forklare disse fantastiske tallene på pioneeren, og egen opplevelse av 1015 på Tannoyene mine tilsier at den forsterkeren ikke skorter på krefter. Men tannoy'ene er ikke direkte vanskelige laster.. hvordan er SA Explorer på det området?

At 635 er dobbelt så dyr som 1015 var jeg faktisk ikke klar over, da blir det jo litt dumt å sammenligne

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Wibla]Tannoyene mine tilsier at den forsterkeren ikke skorter på krefter. Men tannoy'ene er ikke direkte vanskelige laster.. hvordan er SA Explorer på det området?
    QUOTE]

Explorer'n er svært lettdreven med en følsomhet på 90 db (8ohms)
    Pointet mitt med å anbefale Harman hvis man ikke skal kjøre effekt er nettopp fordi de leverer mye krefter, til film er det ingen som slår disse (dette er selvfølgelig min mening) ;-)
    Tidligere modeller av Harman har ikke egnet seg så mye til musikk, men har med de siste modellene blitt svært så flinke til dette også.
    Pioneer sine modeller er nok bedre allroundere, med meget god romkorreksjon,
    og er nok hakket hvassere til musikk.
    Og derfor anbefaler jeg disse hvis trådstarter skal "fylle" på med effekttrinn etterhvert ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her har det skjedd litt ja.. hehe...
    Takk for alle svar...
    Ja harman er en veldig forsterker, ikke tvil om noe annet.. Men greia er vel at jeg sikkert kommer til å bytte høttalere etterhvert, og når det er gjort så kan jeg tenke meg at oppgraderingssyken kommer med effekt til de.. Selv om H/K sikkert greier seg veldig lenge med det den leverer.. Men nå vet ikke jeg hvordan lyden i ax2 er i forhold til harman da.. Harman farger nok lyden litt, men for all del det er en super forsterker, men jeg får nesten prøve å få tak i en ax2 å teste, blir nok vanskelig men skal prøve ihvertfall.. Effektmessig på de 2 så er nok harman bedre, når man ser på strømforsyninga..

Men med de ht jeg har nå så kommer jeg til å bruke reciever "bare" Men når oppgraderinga kommer til nye ht så blir det heeeelt sikkert til at jeg "må" ha effekt er jeg redd for.. hehe

Er farlig drive å låne ting, for da ender det med at det blir stående her, men nå skal jeg levere inn harman på mandag og da skal jeg kankje teste onkyo.. Jeg får se men hadde vært morro å testa den onkyo803 for å se hvor mye 3-400kr har å si..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva dere enn gjør så kikk nå for all del ikke på de tallene bakpå strømforsyningen! Disse tallene står der kun for å forvirre forbrukere.

H/K, Pioneer og Onkyo produserer fine receivere, og det blir til slutt et spørsmål om lydsignatur. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, ja jeg har ikke så veldig peil men når jeg så det var store forskjeller på strømforsyninga på de fforskjellige. Så det er ikke noe å bry seg om i det hele tatt nei... så de tallene stemmer ikke på noen recievere?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil! Tallet stemmer, men forutsetningene står ikke der.

Produsentene måler forskjellig, og tallene kan like gjerne representere last ved gjennomsnittelig bruk som all-channels-driven. I tillegg sier tallet ingenting om kondensatorbankene, og de er spesiellt viktige om receiveren ikke er sterk på kontinuerlige laster. Kvaliteten på kondensatorbankene er som regel ikke noe å rope hurra for på billig-receivere.

Det som er viktig ved valg av receiver er at de kan drive høyttalerene du har. Utfordringen er å takle fasedreiningene, impedansekurvene og generellt forsyne høyttaleren med tilstrekkelig effekt.

Jeg kjenner ikke dine høyttalere, men hvis de er 8 ohms og har en "snill" impedansekurve vil receiverene du har vurdert i denne tråden så langt kunne drive dem. Det blir derfor et spørsmål om lydsignatur og funksjonalitet. Hvis du senere ønsker å bruke receiveren som prosessor med effektforsterkere så er jo funksjonalitet viktig (at den støtter alle standarder, at prosessoren er god, romkorreksjon).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Feil! Tallet stemmer, men forutsetningene står ikke der.

Produsentene måler forskjellig, og tallene kan like gjerne representere last ved gjennomsnittelig bruk som all-channels-driven. I tillegg sier tallet ingenting om kondensatorbankene, og de er spesiellt viktige om receiveren ikke er sterk på kontinuerlige laster. Kvaliteten på kondensatorbankene er som regel ikke noe å rope hurra for på billig-receivere.

Det som er viktig ved valg av receiver er at de kan drive høyttalerene du har. Utfordringen er å takle fasedreiningene, impedansekurvene og generellt forsyne høyttaleren med tilstrekkelig effekt.

Jeg kjenner ikke dine høyttalere, men hvis de er 8 ohms og har en "snill" impedansekurve vil receiverene du har vurdert i denne tråden så langt kunne drive dem. Det blir derfor et spørsmål om lydsignatur og funksjonalitet. Hvis du senere ønsker å bruke receiveren som prosessor med effektforsterkere så er jo funksjonalitet viktig (at den støtter alle standarder, at prosessoren er god, romkorreksjon).
    Amen, vel skrevet....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei.. jau, jeg har psb t65.. tror det er 6ohm.. ja jeg får se ann litt.. gidder ikke bare bestille en forsterker uten å ha fått prøvd det, for så å bli misfornøyd å selge den med et jævla tap med en gang, derfor vil jeg teste litt..

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •