Bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Bi-amping

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere som har prøvd bi-amping kan si litt om hva forskjellen egentlig blir?

Jeg vurderer selv å gå til anskaffelse av et identisk effktrinn med det som jeg har i dag til stereooppsettet mitt. Kan jeg forvente bedre lydkvalitet eller blir det bare mulig å spille høyere? Og har det noe for seg å bi-ampe en "2 1/2-veis" høyttaler? Har JmLab Cobalt 816S.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjørte kun Denon 3806 på mine 604 S3 ble dette litt i svakeste laget, etter bi-amping ble forandringene; kontroll og mer punch fra bass siden, og "pusteproblemer" som kan være veldig plagsomt, forsvant.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å bi-ampe mine fronter med bakkanalene på receiveren. Det skal visst gi enda litt mere kontroll over elementene, og da særlig i stereo. Til film vil jeg nok komme litt til kort fordi alle forsterkerene trekker av samme strømforsyning.

Har hørt om andre som har bi-ampet 816S og fått ekstra ut av dem, men det avhenger selvfølgelig av hva du forer dem med fra før av.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan regne med bedre lydkvalitet over hele fjøla men særlig i bassområde var det merkbart hos meg når jeg bi-ampet frontene. Får til å spille høyere med bedre kontroll også (+3dB på maks).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Primare SPA21 og kjøpte A30.2 i tillegg, nesten som å få en sub i stua - helt til jeg fikk sub Brukt mot B&W 703.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Hifi folk har en noe "billig" oppfattning av bi-amping.
    For meg, som er SR mann, er hele vitsen med Bi-amping det aktive delefilteret. som effektivt deler opp frekvensomrodet på 2 eller flere forsterkere. Forsterkerne får da en mye lettere oppgave og et snevert spekter og konsentrer seg om.
    Det er ingen tvil om at det gir mer punch og bedre kontroll.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    For meg, som er SR mann, er hele vitsen med Bi-amping det aktive delefilteret. som effektivt deler opp frekvensomrodet på 2 eller flere forsterkere. Forsterkerne får da en mye lettere oppgave og et snevert spekter og konsentrer seg om.
    SR ja, skjønner hva du holder på med, men hva står SR for?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    SurRoud????

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det er selvfølgelig riktig det du skriver over. Samtidig vet du jo da like godt som meg at ja, begge forsterkerne får alle signaler som produseres fra DAC inn, men samtidig vil den se en uendelig motstand p.g.a. delefilteret i forsterkeren (antar to sett terminaler), for enten høye eller lave frekvenser. Dette fører jo til at riktignok brenner man litt energi på dette, men ikke mye, fordi det går minimalt med strøm for frekvenser over eller under delefilteret.

Men det er ingen tvil om at det du sier er det optimale, det er bare det at hifi-delefiltere er så jæv... dyrt, bedre å kjøpe en ekstra effektforsterker eller en veldig stor forsterker fra begynnelsen dersom alternativet er å slenge 15.000 eller gjerne det dobbelte på bordet for å få et delefilter fra en hifi-butikk. Eller man kan lage et selv

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ivertfall en mye sprekere bass og mindre varmeutvikling fra Denon 3805 da jeg supplerte med en Rotel effektforsterker. Jeg har kjøpt enda en Rotel til å drive center og bakhøyttalere for en meget pen sum.

dermed driver denonen kun toppene (mellomtone og diskant) i fronthøyttalerene, mens Rotel effektforsterkere tar seg av alt annet.

Kan ambefales!

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres ut som en bra løsning..

Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Jeg fikk ivertfall en mye sprekere bass og mindre varmeutvikling fra Denon 3805 da jeg supplerte med en Rotel effektforsterker. Jeg har kjøpt enda en Rotel til å drive center og bakhøyttalere for en meget pen sum.

dermed driver denonen kun toppene (mellomtone og diskant) i fronthøyttalerene, mens Rotel effektforsterkere tar seg av alt annet.

Kan ambefales!
    Jeg har et bi-ampet stereo oppsett der forforsterkeren driver diskant og mellomtone. Effekttrinnet tar seg kun av bass elementene.. gir en utrolig deilig ro og harmoni i lydbildet+ at jeg får betydelig mere trøkk! :grin:

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    SurRoud????
    SteReo???

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Det er selvfølgelig riktig det du skriver over. Samtidig vet du jo da like godt som meg at ja, begge forsterkerne får alle signaler som produseres fra DAC inn, men samtidig vil den se en uendelig motstand p.g.a. delefilteret i forsterkeren (antar to sett terminaler), for enten høye eller lave frekvenser. Dette fører jo til at riktignok brenner man litt energi på dette, men ikke mye, fordi det går minimalt med strøm for frekvenser over eller under delefilteret.

Men det er ingen tvil om at det du sier er det optimale, det er bare det at hifi-delefiltere er så jæv... dyrt, bedre å kjøpe en ekstra effektforsterker eller en veldig stor forsterker fra begynnelsen dersom alternativet er å slenge 15.000 eller gjerne det dobbelte på bordet for å få et delefilter fra en hifi-butikk. Eller man kan lage et selv
    Mm-m. Og det er vel det eneste motargumentet som holder vann også

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Sound Reinforcement (Konsertlyd)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •