Component fra Yamaha DSP Z9 til plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Component fra Yamaha DSP Z9 til plasma

På min tv er det composit, det samme på dvd og receiver. Noen som kan svare meg på hvorfor jeg har det på receiveren? Jeg bruker i dag comp mellom tv og dvd. Men går det å bruke dette fra receiver til tv og videre fra receiver til dvd? Blir det bedre kvalitet på bildet ved å bruke receiverens comp? Hvordan gjør man dette? Prøvde å finne det ut ved å lese "boka" til receiveren. Står ikke mye der.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool YAMAHA DSP-Z9 og muligheter

Hei, Roger.

Ser at du er en av relativt få (antar jeg,da) som sitter med toppmodellen til Yamaha. Dette er en ganske så rå forsterker, egentlig på alle måter. Har bl.a. maken selv.

Siden det sitter en meget avansert bildeprosessor (Faroudja 216 MHz/12 bit) i denne enheten forundrer det meg at du ikke har tatt i bruk denne så lenge du kjører komponent fra DVD til TV. Yamaha'en switcher nemlig ikke bare mellom kompositt, S-video og komponentsignaler, men foretar en tildels kraftig oppgradering av det aktuelle innkommende signalet opp til 1080i eller 720p (progressiv scanning), som forøvrig er kravet til dagens HDTV hva oppløsning på TV-skjerm angår.

Selv kjører jeg bildesignalet som komponentvideo fra DVD-spilleren og via forsterkeren før den når TV-skjermen (Panasonic plasma, som håndterer 1080i el. 720p), og jeg må si at resultatet tildels overgikk mine forventninger.

Du spør om du kan sende signalet fra reciever til DVD. Det kan du ikke, all den tid DVD-spilleren er en AVSPILLER. Forøvrig kan du prøve ut det som jeg gjør hjemme, og med mindre du har en topp-spesifisert DVD-avspiller bør resultatet bli like bra ELLER BEDRE enn det du har fra før. Jeg anbefaler spesielt 720p-innstillingen, hvis TV'en din kan håndtere slike signaler.

For å få glede av bildeprosessoren i din DSP-Z9 må du gå igjennom (og endre) innstillingene på OSD-menyen (under "Video"), sørge for at bildeprosessoren er satt til ON, og ellers, selvfølgelig, koble riktig på forsterkerens bakside. Din Yamaha-forsterker har 2 utganger for komponentvideo. I praksis kan du altså koble til en høydefinisjonsskjerm+en projektor samtidig. Ikke dumt, det.

Kompositt-signalet (enslig, gulfarget phono-plugg) er det dårligste av bildesignalene du kan mate en monitor med, og BØR UNNGÅS SOM BILDESIGNAL TIL EN TV, så lenge en har enten S-video- eller (allerhelst) komponentvideo-tilslutningsmuligheter.

P.S. Visste du at DSP-Z9 er den kraftigste integrerte surround-forsterkeren (unntatt Lexicon RV-8 til 70000,-) som noen gang har blitt testet av magasinet "home cinema choice". Den overgår bl.a. alle de nyeste toppmodellene til Denon, Pioneer, Sony, Onkyo m.fl.

Mvh 777

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •