Effektfrosterker til Dali Concept 8, Rotel eller Vincent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektfrosterker til Dali Concept 8, Rotel eller Vincent?

Ser litt rundt etter dette, og vurderer Rotel RB1070 eller Vincent SP-331 (evnt SP-996)

Noen som har noen formening om hvilken kombinasjon som passer best?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Ser litt rundt etter dette, og vurderer Rotel RB1070 eller Vincent SP-331 (evnt SP-996)

Noen som har noen formening om hvilken kombinasjon som passer best?
    Hei Moho! Oppgraderinger på gang? Ja, det er jo alltid moro! Litt vanskelig å anbefale kanskje, når man ikke har hørt de effekttrinnene spesifikt på ditt oppsett. Det jeg kan si er at Rotel RB 1070 ble altfor liten for mine Helicon, men de krever nå sitt, så det er ikke så rart, prøvde samme forsterker på bakhøyttalerne, CAV Fi-III, å fyameg, da ble det liv gitt! 1070 er en god forsterker. Hvorvidt den passer til dine Concept tør jeg nesten ikke uttale meg om, men de er jo lettsolgte, så det skader sikkert ikke prøve :wink:
    Vincent har jeg ikke hørt, men det er jo mange som skryter av den. Gikk jo en nettopp på torget for skampris.
    Vet ikke om du ble så mye klokere, uansett lykke til med valget!
    P.S Liker oppsettet ditt veldig godt :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, takk for skryt

Grunnen til at jeg lurer på en oppgradering er nettop fordi jeg ser at disse effektforsterene går relativt billig som brukte, og da blir det aktuelt som et "impuls-kjøp".

Gikk glipp av nevnte vincent, den gikk jo unna før man kunne blunke. Kan forstå at 1070 ble for liten for dine helicon, de vet jeg trenger masse effekt.
    Helicon har lavere impedanse og følsomhet (4 ohm og 88,5 db vs 6 ohm og 90 db) en forskjellen er vel ikke da vesentlig.. (Eller er den det?)

Merket en vesentlig forskjell da jeg byttet fra H/K avr 335 til H/K avr 635, og den økningen dette medførte i effekt og strømkapasitet, så tror jeg kan merke den samme forbedringen hvis jeg øker med effekt og strømkapasitet enda ett hakk..

Imidlertid veier jo vincent 8-9 kg mer enn rotel, og det er jo mye. Om dette kommer av økt strømforsyning eller bare et tyngre kabinett er jeg ikke sikker på.

Takk for alle innspill og kommentarer. Er ikke lett å skulle kunne foreta et valg når man ikke har anledning til på høre på produktene!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

Takk for alle innspill og kommentarer. Er ikke lett å skulle kunne foreta et valg når man ikke har anledning til på høre på produktene!
    Nei, akkurat den problemstillingen kjenner jeg meg veldig igjen i. Vil nok tro at det er litt mere krefter i Vincent, kanskje ikke så mye men noe. Rotelen er 2 x 130, Vincent 2 x 150. Nå skal du huske på at du har en meget kraftig receiver, men vil nok uansett tro at du vil merke lydmessige forbedringer med begge de trinnene :wink:
    Litt off-topic, har du testa ut romkorreksjonen på 635'en og hvordan fungerer eventuelt denne?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ut romkorreksjonen på 635, og synes den ikke fungerer i det hele tatt. JA, den gir mer helhet i lydbildet, og bassen blir intergrert bedre. MEN, lyden i senter kanalen blir så "ræva" at jeg ikke orker å ha romkorreksjonen på.

Tror dette kan ordnes ved å gjennomføre innstillingene på en annen måte, har en oppskrift på hvordan det kan gjøres, da noen mener det står feil på osd, og i instruksjonsmanualen.

Man uansett, jeg har romkorreksjonen skudd av, og kjøper denon / pioneer + effektforsterkere neste gang.

MEN, 635'en er kraftig, og det nyter jeg til det fulle.

Derfor er jeg også litt uviss på hvor mye en oppgradering med efektfrosterker vil gi meg, men er interessert i å prøve, forutsatt at prisen for den investeringen blir lav nok. Sett bortifra det har jeg godt nok utstyr til å holde meg "i live" mens jeg bort i student leilighet, og vil da heller kjøpe nytt når jeg er ute i fast jobb og bor et sted med mer plass, som ike børt være mer enn et års tid til...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    331 har samme effektdel som sv233 og måler godt oppi 200watt. det kan man se på vincent sine 4ohm målinger som dobler i forhold til 8 med samme forvrengning. det klarer den neppe! de har altså satt ned effekten i 8ohm på papiret så folk skal bli imponert.....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at Vincenten er kraftig, men sikter du til h/k eller rotel når du sier at "den" ikke klarer det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •