Klasse A watt - Er det verdt prisen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse A watt - Er det verdt prisen?

Kan noen av dere som er eksperter på området forklare meg hvorfor klasse A watt koster så enormt mye mer enn AB? Har plukket ut 3 modeller fra Vincent som er et eksempel på denne prisforskjellen:

SP331

• Technical Details Frequency range: 10 Hz – 20 kHz, +/- 0.5 dB
    • Nominal output power 8 Ohm: 2 x 150 Watt
    • Nominal output power 4 Ohm: 2 x 300 Watt
    • Input sensitivity: 1.2 V
    • Total harmonic distortion: < 0.1 % max. (1 kHz, 1 Watt)
    • Signal-to-Noise Ratio: > 90 dB
    • Input Impedance: 47 kOhm
    • Mains supply: 230 V/50 Hz
    • Inputs: 2 x RCA Outputs: 4 x 2 speaker terminals
    • Dimensions (W x H x D): 430 x 160 x 450 mm
    • Weight: 19 kg Colour: black/silver
    Pris på denne er ca 7000,-

SP331MK

• Technical Details Frequency range: 10 Hz – 20 kHz, +/- 0.5 dB Nominal output power Class-A 8 Ohm: 2 x 10 Watt
    • Nominal output power 8 Ohm: 2 x 150 Watt
    • Nominal output power 4 Ohm: 2 x 300
    • Watt Input sensitivity: 1.5 V
    • Total harmonic distortion: < 0.1 % max. (1 kHz, 1 Watt)
    • Signal-to-Noise Ratio: > 95 dB
    • Input Impedance: 47 kOhm
    • Inputs: 2 x RCA Outputs: 4 x 2 speaker terminals
    • Dimensions (W x H x D): 430 x 195 x 400 mm
    • Weight: 21,5 kg
    • Colour: black/silver
    • Tubes: 2 x 6N16, 1 x 12AU7
    Pris på denne er tror jeg ligger på ca 14 000,- men er selges få steder. Derfor tok jeg også med en modell til under...

SP-T100

Technical Details

• Frequency range: 20 Hz – 20 kHz +/- 0,5 dB
    • Nominal output power Class-A 8 Ohm: 10 Watt
    • Nominal output power RMS 8 Ohm: 100 Watt
    • Nominal output power RMS 4 Ohm: 200 Watt
    • Input sensitivity: 1,3 V
    • Total harmonic distortion: < 0,1 % (1 kHz, 1 Watt)
    • Signal-to-Noise Ratio: > 97 dB
    • Input Impedance: 48 kOhm
    • Inputs: 1 x RCA Outputs: 2 x 2 speaker terminals
    • Dimensions (W x H x D): 210 x 195 x 380 mm
    • Weight: 15 kg Colour: black/silver
    • Tubes: 1 x 6Z4; 1 x 6N6; 1 x 6DJ8
    Pris på denne er ca 8000,-

Hvis man f.eks sammenlikner SP331 og SP-T100, har førstnevnte 200watt mer i 8ohm. Begge har hybridkonstruksjon med rør i forsteg. Har 10watt i klasse A så stor betydning for ytelsen at det faktisk er verdt prisen?
    Fint hvis noen kan forklare meg dette på en enklest mulig måte

NB: Håper moderator godtar konkrete priseksempler uten at dette blir flyttet til "produkt og prisjakt" kategorien, da jeg føler at pris er relevant for å illustrere de store forskjellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette opp en Klasse A mot en Klasse AB? Da finnr du nok svaret.

Jeg har sjøl ikke testet klasse A så mye, for jeg syntes ikke det virker så spennende, men de sier jo det at lyden blir mye renere.

Det er egentlig relativt få som kan forklare deg forskjellen mellom A og B watt, er sjøl ikke helt sikker på dette. Men er det ikke noe som at en klasse a forsterker tar inn det den trenger av strøm, og resten omgjøres bare til varme? Kan ikke så mye om det der, men minst husker det var noe som det

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: selvmoderert feil...
    Strømforbruk er også ganske forskjellig. SP-T100 1x100watt trekker 500watt strøm, mens SP331 på 2x150watt trekker 800watt :?
    Kunne nemlig tenke meg å prøvd SP-T100 en gang for å høre om de er verdt prisen. Synes også at de har nydelig design.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hovedsaklig fordi du trenger sykt stor strømforsyning til disse A wattene.
    Samtidig trenger de skikkelig kjøling, de produserer jo ofte over dobbelt så mye varme som maks effekt, når den går på tomgang.

Men selve designet er jo ganske enkelt, så det blir ikke spesielt mer i komponentkostnader.

Edit: leser at de produserer ofte 3-5ganger(!!) så mye varme som maksimal utgangseffekt på tomgang.
    Litt spesielt at den blir kaldere jo hardere du driver den

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det som står i den første linken stemmer, betyr det at klasse A forsterkere kun klarer å bruke ca 25% av strømmen de trekker (stemmer bra på SP-T100 med 20% / 100 av 500watt

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget noen Pass labs forsterkere og de er biaset til klasse A, dvs. utgangs transistorene er i prinsippet aldri "av", derav det høye strømforbruket. Intensjonen er at ved normal A/B drift, så leder utgangstransistorene kun en liten "tomgang strøm" og dette betyr en smule forvrengning mellom lede eller ikke lede "sjiktet".

For meg ble dette litt Vinyl eller CD og hva man ønsker å tro på mht. lyd "gevinst".
    Pass labs og noen andre gjør et stort nummer at dette er det eneste som funker og de har muligens rett, men bruk de kun på vinterstid da, for varme lager de..

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Pass labs og noen andre gjør et stort nummer at dette er det eneste som funker og de har muligens rett, men bruk de kun på vinterstid da, for varme lager de..

/L
    :lol: Tenk om Hifibutikker hadde vintersortiment av forsterkere...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte prisen, men det sier seg vel selv ?
    Det å drive en 50W klasse A forsterker krever masse strøm, dvs. store trafoer, mange ladelytter, store kjøleribber, stort kabinett, etc. Det bllir fort penger av slikt

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    :lol: Tenk om Hifibutikker hadde vintersortiment av forsterkere...

- Klasse A på vinteren
    - Klasse D (ICE) på sommeren

Sikkert ikke så dumt

/L

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klasse a blir mest brukt av hornfolket.

raskere i svingene, er vel ordet som går.

nelson pass har noen interesante greier på nettsiden sin firstwatt.com. kit man kan bygge for et par tusen. smart konstruksjon vistnok, strømvariert istedenfor spenningsbasert som alle andre forsterkere på markedet har..
    bare et fåtall komponenter, selv kjøleribben er dyere. trafoen det dyreste av alt
    fyren er en stor tilhenger av klasse a kombinert med fulltoner

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder fra DIY Pass-konstruksjoner. Først en på 10W, så en på 30W. Solide saker!

Frode

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prinsippet er velkjent og benyttes bl.a. av EC (Transconductance Amplifier tro jeg å huske). EC benyttet dette kun i første del av sine effekt forsterkere og tradisjonell AB i slutt trinnet. Lyden er den klasiske "varme rørlyden" vil nok mange si.

Pass Labs sine enkle DIY forsterkere finnes det masse info om og diagramet er meget enkelt (skal prøve å grave det frem fra noen permer). Det benyttes kraftige FET transistorer (4 stk) og noen motstander for å mate bias eller tomgangs strømmen med.

Trafo og strømforsyning samt kjøleribber er det som koster, ikke selve forsterkeren.

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye info! Da lærte jeg noe nytt i dag også :grin: Tror jeg foreløpig skal holde meg unna DIY prosjekter som innvolverer strøm. Mine elektro-kunnskaper begrenser seg til å skifte lyspærer og sikringer ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, fine bilder dette, skulle tru du var på hjemme besøk..

Har en slik 30W liggende i boden, for fy f..n så varm den dingsen ble :???: .

Varm lyd muligens, varm dings (veldig varm dings.....) :shock: :shock:

Dersom du ikke trenger konstant "fyring", så kjøp deg heller en IS !

Tror nå jeg da, nå i sommer varmen . . . .

/L

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel faktisk lettere å bygge en klasse A amp enn en AB så jeg får følelsen av at prisen er høy fordi folk generelt har en ide om at klasse A er så fantastisk mye bedre...

Jeg ser ikke hvorfor AB Skal være noe dårligere om jeg bare titter på skjema.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en svingammel tråd jeg her, eneste relevante jeg har funnet etter litt søking..

Man måler fremdeles watt likt på slike A-forsterkere, i forhold til AB eller?
    Tenker hvis man feks har to effekttrinn som er A-klasse og er oppgitt til 2x100w sammen, i forhold til en vanlig AB effektforsterker som er oppgitt til 2x150w..

Er da AB-forsterkeren pr definisjon kraftigere både på papiret og i realiteten?
    Eller?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule har jo noe som de kaller "Virtual Class A” og ”High Efficiency". På Klubbens side står det følgende:

"En klasse A forsterker er ofte det beste valget for den audiofile lytter, da disse forsterkerne er bygget opp på en slik måte at de har lavest mulig forvrengning – krystallklar lyd. Ulempen med disse forsterkerne er at de allerede ved lave effekter har meget stor varmeutvikling. Thule har klart å lage en teknikk som i praksis gir lydfordelene en ren klasse A forsterker har, men uten den store varmeutviklingen. Og ved hjelp av ”High Efficiency” teknologien sin, kan de til og med skape en meget kraftig forsterker uten at den blir fysisk stor og prengende. En IA350B vil derfor yte 2x350 watt med samme varmeutvikling som en tradisjonell 100 watts forsterker."

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er mange "uheldige" formuleringer, Virtual Class A, Class AA osv osv, dette har intet med klasse A å gjøre.
    Med en Thule IA350B med Virtual Class A og så videre kan du helt glemme å drive elektrostater, noe der ellers er alle klasse A forsterkeres store force. Så, legg vennligst merke til disse lure betegnelser når du handler....Markedføringsavdelingen vet hva de skal skrive om....
    En Thule IA350B driver elektrostater omtrent like bra som en Tandberg reiseradio fra 50 tallet.
    Den har heller ikke klasse A lyd, synes jeg. Min Bryston derimot har det.

En del forsterkere har variabel bias og blir ikke så veldig varme heller, CODA som PMAudio er et godt eksempel på en kvalitets forsterker med klasse A.
    Disse fås i 2 versjoner, en med bare klasse A bias (de blir varme), og en med A/AB switching, typisk 25 watt klasse A og 100 AB.
    Ægte klasse A har vanvittige krefter, man siger man skal gange med 3 når det er klasse A watt man sammenlikner med, f.eks. driver en 25 watt klasse A fint elektrostater og andre høyttalere til normal høyt volum.
    Det kan koste flesk, men hør det før du klager på "lite effekt". Om noe oppleves som "kraftigere" enn det andre avhenger de fleste ganger om matching med høyttalere, gain osv. enn effekt oppgivelserne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •