Effektforsterkar til B&W 703

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkar til B&W 703

Hei

Eg skal gå til innkjøp av effektforsterkar til mine 703. I høve dette hadde det vore interessant å vete kva erfaringar andre har. Eg skal med tida byggje ut med senter- og bakhøgtalarar. Eg har lese litt på forumet, og forstått det slik at Rotel passar bra i lag med høgtalarane mine.

Den forsterkaren eg har tenkt på, det er ein Rotel RMB-1095. Eg går ut i frå at det er betre å kjøpe ein forsterkar på 5*200W, enn t.d. fleire Rotel RB-1080 på 2*200W? Når eg først er oppe i denne prisklassen, er det kanskje andre forsterkarar som passar betre enn Rotel? Eg er interessert i den detaljerte lyden, men det må også vere lyd med dynamikk. Prisen bør helst ikkje overstige kr 23000,-.

Eg driv no høgtalarane med ein H/K DPR 2005, og er alldeles ikkje nøgd med lyden. Før eg gjekk til anskaffelse av 703-ane, hadde eg nokre små Pioneer-høgtalarar frå 70-talet. Lydbiletet blir ikkje stort endra når eg kopla til 703-ane, einaste ein lite smule meir bass i dei lågaste frekvensane. Om det skulle vere relevant, kjem eg i første omgang til å bruke DPR 2005-en som forforsterkar.

Så om det er nokon som kan kome med nyttige erfaringar, så er eg takksam for det.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duksaum
    Hei

Eg skal gå til innkjøp av effektforsterkar til mine 703. I høve dette hadde det vore interessant å vete kva erfaringar andre har. Eg skal med tida byggje ut med senter- og bakhøgtalarar. Eg har lese litt på forumet, og forstått det slik at Rotel passar bra i lag med høgtalarane mine.

Den forsterkaren eg har tenkt på, det er ein Rotel RMB-1095. Eg går ut i frå at det er betre å kjøpe ein forsterkar på 5*200W, enn t.d. fleire Rotel RB-1080 på 2*200W? Når eg først er oppe i denne prisklassen, er det kanskje andre forsterkarar som passar betre enn Rotel? Eg er interessert i den detaljerte lyden, men det må også vere lyd med dynamikk. Prisen bør helst ikkje overstige kr 23000,-.

Eg driv no høgtalarane med ein H/K DPR 2005, og er alldeles ikkje nøgd med lyden. Før eg gjekk til anskaffelse av 703-ane, hadde eg nokre små Pioneer-høgtalarar frå 70-talet. Lydbiletet blir ikkje stort endra når eg kopla til 703-ane, einaste ein lite smule meir bass i dei lågaste frekvensane. Om det skulle vere relevant, kjem eg i første omgang til å bruke DPR 2005-en som forforsterkar.

Så om det er nokon som kan kome med nyttige erfaringar, så er eg takksam for det.
    Har du kun stereo? I såfall vil det jo være bortkasta med 1095, såfremt du ikke har tenkt å utvide til 5 kanaler da :wink: Da vil nok 1090'en være bedre, 2 x 380w. Når det gjelder akkurat dine høyttalere, så er det jo flere på forumet som bruker Midgard Audio Oberon 6.1 til disse og virker særdeles godt fornøyd. Disse koster 14k ny. Rotel sin 1090 dukker opp med jevne mellomrom på bruktmarkedet og ligger på alt ifra 10-15k :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt snar, ser at du har tenkt å utvide, men tror jeg fortsatt vil anbefale Oberon, med ditt budsjett kan du da i tillegg kjøre f.eks 4.1 til centeren :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å prøve ut Parasound A21 til dine 703 da jeg personlig synes dette er en veldig god match.
    Nyprisen på den er vel 25000,- men har sett den på bruktmarkedet rundt 16.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE-Power baserte moduler passer meget godt til B&W, nøytrale og detaljrike, fremhever den utrolig gode mellomtonen du har i din 703 høytaler. Dersom du har hatt problemer med at den er litt skarp, vil også dette kunne forsvinne på ICE-Power, slik opplevde iallefall jeg min oppgradering til Midgard Audio Oberon 6.1.

Jeg har også hørt mye Rotel og Vincent på B&W, synes Rotel passer utrolig godt, kan være litt fremtredene på bassområdet, men de fleste liker dette på B&W, da det er minimalt, samt at den matcher veldig bra i hele frekvensområdet synes jeg.

Dersom du hører mye på klassisk musikk, er Vincent etter min mening et godt valg, her vil du igjen kunne få høre en del av den "skarpheten" på B&W jeg nevnte tidligere. Ikke alle er plaget med dette..

Mitt tips/råd er å gå for en digital ICE-Power basert forsterker, da denne gir utrolig mye for pengene. Dersom digitalt ikke er et alternativ for deg, ville jeg nok valgt en brukt kraftig Rotel forsterker. Selv er jeg veldig fornøyd med Midgard Audio til mine B&W. Her har du også mulighet til Oberon 2.1(130w 8Ohm), 4.1(250w 8Ohm), 6.1(600w 8Ohm). Et veldig godt oppsett er etter min mening f.eks 6.1 til front, 4.1 til center og 2.1 til bakhøytalere, da har du elektronikk som leverer varene. Finnes selvfølgelig også andre alternativer til ICE-Power. Lykke til :wink:

Edit: Endret w-spesifikasjonen til Oberon, varmen har vært ute å tuklet med meg..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Oberon 2.1(200w 8Ohm), 4.1(400w 8Ohm), 6.1(600w 8Ohm).
    Correct me if I'm wrong, men er det ikke Oberon 2.1 - 2x130w, Oberon 4.1 - 2x250w og Oberon 6.1 - 2x600w??? :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, varmen tar knekken på meg.. :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det.

Nå er jo forresten Rotel basert på ICE-power også. Tilsvarende Oberon 6.1 ligger vel på 25k.

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen kan nevne at det er mange leverandører av Ice modul blokker. Embla, MA, AR, JR, Beast og Rotel som jeg kommer på i farten. Alle disse er mye forsterker for pengene. Vil også si at den skarpe toppen ikke forsvant ved bruk av Ice, men marantz derimot... det var bra kombo med 703 det.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo også gå for Embla eller Beast og komme enda litt rimligere ut.... ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det stemmer det.

Nå er jo forresten Rotel basert på ICE-power også. Tilsvarende Oberon 6.1 ligger vel på 25k.
    Isen-fisen har talt :wink: Løp og kjøp :grin:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rotelen virker utvilsomt spennende ja, har de ikke en multikanal også basert på Ice?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Isen-fisen har talt :wink: Løp og kjøp :grin:
    ?? :?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    ?? :?
    Tror det Snickers ville fram til var at for å få tilsvarende hans produkt Oberon 6.1, fra Rotel så må man ut med 25k, kontra det 6.1 koster som er 14k.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rotelen virker utvilsomt spennende ja, har de ikke en multikanal også basert på Ice?
    Er det ikke modellen RMB-1095? Mulig jeg tar feil, leter bare i minnene i hodet..

Tror det Snickers ville fram til var at for å få tilsvarende hans produkt Oberon 6.1, fra Rotel så må man ut med 25k, kontra det 6.1 koster som er 14k.
    Noen går vel heller aldri vekk fra Rotel :-P

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen kan nevne at det er mange leverandører av Ice modul blokker. Embla, MA, AR, JR, Beast og Rotel som jeg kommer på i farten. Alle disse er mye forsterker for pengene. Vil også si at den skarpe toppen ikke forsvant ved bruk av Ice, men marantz derimot... det var bra kombo med 703 det.
    Hvor selges Marantz effektforsterkere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neby hifi f.eks.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Rotel RMB-1077 :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Rotel RMB-1077 :wink:
    Som ser slik ut:

http://www.mavromatic.com/archives/000484

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMB 1077 skal være konge ! En bekjent av meg har den, han er full av lovord.

Bruker B&W fra 600 serien riktig nok.

mvh
    Frank

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •