Ny reciever eller effekt forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Diabloto sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny reciever eller effekt forsterker?

Hei
    Jeg kjører et komplett Klipsch RF-35 surround sett med en yamaha YST-1500sub. Har en dvd21 fra harman kardon(bruker htpc til dvder, så blir vel en ren cd spiller en dag), og en Onkyo TX-DS595 Surr reciever.

Det jeg lurer på om jeg nå skal kjøpe en multikanals effekt forsterker(f.eks, rotels rmb series eller nad multikanals) eller om jeg skal kjøpe en bra reciever med rom korreksjon og mer krefter(f.eks. denon 3806 eller Harman kardon 7300 osv?). Jeg kommer som alle andre å oppgradere etterhvert. Men siden jeg ikke har råd til å kjøpe f.eks. rmb-1095 eller noe så sterkt så lurer jeg på om det er verdt det å ha en 5 x 130 watt effekt forsterker hvis jeg må oppgradere til en 7 x 130 watt urround reciever senere uansett?

mvh.
    Hans Chr Gulsvik

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du trenger neppe mer strøm til de høyttalerene enn hva onkyon kan levere. om effektforsterkeren låter bra er en annen sak

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil svare ja til begge deler.

Romkorreksjonen er hos meg en høyt verdsatt funksjon. Er i utgangspunktet imot kustig forvrengning av lyden, men romkorreksjonen på min 3805 gjør en så god jobb at det ikke er noe spørsmål om hvorvidt jeg skal bruke den eller ikke.

I tillegg biamper jeg frontene med to Rotel-effekter, noe som har gitt et svært betydelig løft i lydgjengivelsen. Dette var en stor oppgradering.

Så derfor; kjøp deg først en forsterker med romkorreksjon, og spe på med ekstra effekter når du får råd. Biamping anbefales varmt :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men...

1: Det er ikke problemer å skjønne at forsterkeren ikke har krefter nok til høyttalerne i det hele tatt. Joda det skal jo ikke mye kreft til for å få lyd i klipsch rf35 serien. Men det kreves mye for å ha kontroll. Jeg liker å spille høyt. Men er redd for at Onkyoen skal miste kontrollen og ødelegge høyttallerne.

2: Ja, onkyoen har ikke altfor mange innstillinger(bare avstand, og volum for hver kanal). Men utenom det så gjør den jobben veldig bra. Og for mitt nåværende formål så er den jo mye mer verdt enn hva jeg vil få for den. Onkyoen og et sett med proson har gitt mye bra lyd. Ville ikke onkyoen paret med en bra effekt forsterker være en bra midlertidig løsning?

Hvor sterk er f.eks. Denon 3805/3806 mot 130 rotel eller 130 nad watt fra rene effekt forsterkere?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten handlet inn et par med Tara Labs Helix 8 kabler til frontene, derfor blir jo ikke bi amping en mulighet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diabloto
    1: Det er ikke problemer å skjønne at forsterkeren ikke har krefter nok til høyttalerne i det hele tatt. Joda det skal jo ikke mye kreft til for å få lyd i klipsch rf35 serien. Men det kreves mye for å ha kontroll. Jeg liker å spille høyt. Men er redd for at Onkyoen skal miste kontrollen og ødelegge høyttallerne.
    tja... har hatt klipsch selv. og 20watt var mer enn nok. markedet lurer folk til å tro at watt er tingen. kvalitet er tingen, og en pitteliten god forsterker kan ha mye mindre forvrengning og bedre kontroll enn en stor dryg på flere hundre watt.
    se klipsch tråden på hifisentralen. f.eks en som bytter 300+ watt rotel effekt til en 70 macintosh og fikk et helt annet bunndrag kontroll og en klarthet dimensjoner over...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, her er det vel mer snakk og 5 x 75 rms 8 ohm onkyo reciever watt VS Nad S250 5 x 130 rms 8ohm watt VS Denon 3806 7 x 130? rms 8ohm watt

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke helt hva du mener, men onkyon holder som bare det wattmessig. har også eid en 484 onkyo. var ikke så gærn den.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp først en effektforsterker. Behold Onkyon' og oppgrader heller den senere. På receiver fronten skjer det forandringer hele tiden. Effektforsterker kan du ha lenge. Kanskje lurt å vente med receiver bytte til det kommer HD lyd. Selv om du skulle oppgradere til en kraftigere receiver, vil nesten alltid et godt effektrinn gi et løft.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Kjøp først en effektforsterker. Behold Onkyon' og oppgrader heller den senere. På receiver fronten skjer det forandringer hele tiden. Effektforsterker kan du ha lenge. Kanskje lurt å vente med receiver bytte til det kommer HD lyd. Selv om du skulle oppgradere til en kraftigere receiver, vil nesten alltid et godt effektrinn gi et løft.
    Uenig.. En god reciever med god forforsterker del, samt gode muligheter for pre-out er etter min mening steget før man kan kjøpe effektforsterker og få full glede og nytte av denne. Kjøp deg først en god reciever, tror muligens du vil være fornøyd nok med det en stund.. og kompanser heller med en effektforsterker etterhvert dersom behovet skulle presse seg oppover i kroppen din. Etter min mening er rom kor. en hundre prosent genial funksjon i de fleste rom og lydanlegg til ihvertfall under 50.000,-

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg "kupper" denne tråden isteden for å starte ny:Håper det går greit??
    Har denon 2106+ikon6 biampet. Er en Tandberg 3036a brukbar som effektforsterker på frontene,eller vil det bli marginal forskjell i forhold til eksisterende oppsett??

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig to svar, hehe.. Tandberg 3036 er vel en 10kg's modell med MOSFET mener jeg? En grei to-kanals 100 watter i 8ohm, noen får evt. hyle dersom jeg sier feil..?

Dette er helt sikkert "bedre" effektmessig enn rent Denon, så normalt ville jeg anbefalt dette. Men jeg er litt kritisk til at JEG synes den farger litt mye, samt at Ikon serien er veldig musikalsk og god match med Denon/Digitalt. Personlig ville jeg vurdert/sett på andre alternativer, dersom du ønsker effektforsterker. Men selvfølgelig, kan hende du kunne/kan bli kjempe, kjempe fornøyd med Tandberg..

Jeg har hørt mye Ikon på Vincent, og synes dette er en utrolig god match. Til Ikon 6 anbefaler jeg enten Vincent SP-996 eller aller helst Vincent SP-331. Dette blir sikkert litt over ditt budsjett? Men det er iallefall en liten "tanke" du kan ta med deg videre i valgets kvaler.. (Anbefales å høres)

:-D

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett!!!!! Har fått brev fra futen.Og da må en kjøpe noe for å holde dårlige vibber på avstand. Har vurdert Vincent tidlegere,men får en 3036 for 1500.- og da må en bare bare kjøpe. Kanskje 3036 på diskant og 996 på bass?? Time will show.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den prisen er det vel verdt forsøket uansett, hvis ikke skal den vel alltids forsvinne nokså fort på torget tenker jeg :-P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Uenig.. En god reciever med god forforsterker del, samt gode muligheter for pre-out er etter min mening steget før man kan kjøpe effektforsterker og få full glede og nytte av denne. Kjøp deg først en god reciever, tror muligens du vil være fornøyd nok med det en stund.. og kompanser heller med en effektforsterker etterhvert dersom behovet skulle presse seg oppover i kroppen din. Etter min mening er rom kor. en hundre prosent genial funksjon i de fleste rom og lydanlegg til ihvertfall under 50.000,-
    Enig at forforsterkeren er viktig, spesielt for musikk delen. Av "rimelige" receivere er det vel bare Denon 3806 som har en god forforsterker.
    Men personlig hadde jeg ventet med receiver til nye lydformater hadde kommet. Romkorreksjon gjør ting enkelt, men man kommer langt med lydtrykksmåler.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med

hvis vi skal diskutere litt mer angående recievere da?

Den ny H/K avr635 har jo EzSet/EQ er dette systemet på lik linje med Denons 3806 system?

Og hvordan står det til med Yamaha sitt YPAO system om dagen?

(Mye billige effekt forsterkere rundt omkring, hva med AMC 2n100-5 (5 x 135)) for under 5000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diabloto
    Hei
    Jeg kjører et komplett Klipsch RF-35 surround sett med en yamaha YST-1500sub. Har en dvd21 fra harman kardon(bruker htpc til dvder, så blir vel en ren cd spiller en dag), og en Onkyo TX-DS595 Surr reciever.

Det jeg lurer på om jeg nå skal kjøpe en multikanals effekt forsterker(f.eks, rotels rmb series eller nad multikanals) eller om jeg skal kjøpe en bra reciever med rom korreksjon og mer krefter(f.eks. denon 3806 eller Harman kardon 7300 osv?). Jeg kommer som alle andre å oppgradere etterhvert. Men siden jeg ikke har råd til å kjøpe f.eks. rmb-1095 eller noe så sterkt så lurer jeg på om det er verdt det å ha en 5 x 130 watt effekt forsterker hvis jeg må oppgradere til en 7 x 130 watt urround reciever senere uansett?

mvh.
    Hans Chr Gulsvik
    Trodde ikke den Onkyo'en hadde pre-out... Eller husker jeg feil ?
    I såfall er det bare å glemme effektforsterker vel... :?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Enig at forforsterkeren er viktig, spesielt for musikk delen. Av "rimelige" receivere er det vel bare Denon 3806 som har en god forforsterker.
    Men personlig hadde jeg ventet med receiver til nye lydformater hadde kommet. Romkorreksjon gjør ting enkelt, men man kommer langt med lydtrykksmåler.
    Forforsterkeren i 3806 er veldig bra med tanke på alt dem har puttet inn i en boks kalt reciever, som nevnt tidligere på forumet mangler det bare kaffetrakter, men Denon har jo løst det problemet med trigger utgang. Jeg er lit kritisk til det å vente på nye lydformater, for slik vil det bestandig være.. og når kommer nye lydformater? Er dette avklart med fastsatt dato? En gang må man handle.. Rom korreksjon er jeg både positiv og negativ til, i mitt nåværende rom som er utrolig komplisert lydmessig med to store vinduer på en av sideveggene, 2x murvegger og 2x trevegger, så ble rom kor. et must. I det andre rommet, hadde jeg større plass og bare trevegger, men lavt tak. her kommer man etter min mening likegodt hvis ikke bedre ut med en lydtrykksmåler. Så jeg tror man burde ta alt snikksnakket litt med en klype salt, se på sin egen situasjon hva som er best praktisk sett i mitt rom til mine ører. Man kommer etter hva jeg har erfart lengst slik..

Er helt enig med deg :-P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe

Neimen skulle man se det. Det er viosst ikke pre out. Jeg trodde jeg hadde sjekket dette for en stund siden, menmen. Da ser det jo ut som det blir en tx-ds595 til salgs(i tilegg til den gamle proson surround pakka). Synd, jeg er egentlig veldig glad i denne forsterkeren. Den gir jo fortsatt folk som ikke har opplevd hjemmekino før en hyggelig opplevelse.

Da er spørsmålet hva jeg skal ha da. Vil ha rom korreksjon, noe h/k har hatt i flere år. Men trenger vel EzSet/EQ, denon 3806 eller YPAO hvis det skal være noe vitss. Alle elsker jo Denon 3806 her. Hva med H/K sitt system og Yamaha sitt? Gjerne noen billigere modell med systemet(er fortsatt ikke ferdig med det å kjøpe effekt forsterker)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •