Denon 3806 og bruk av surround B som ekstra zone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 3806 og bruk av surround B som ekstra zone

Kjører 5-1 og bruker bakre surround utgang til å bi-ampe front HT
    Har altså surround B utgang til "dispossisjon"
    Ønsker lyd ut til to innfelte takhøytalere på terassen. Kan jeg på noen måte bruke surround B til dette, og i så fall, hvordan stiller jeg inn 3806?

Eller er det en bedre/annen måte å gjøre det på?

Kan jeg f.eks koble "uteHT" på surround back i tillegg til at denne utgangen brukes til å bi-ampe frontHT....??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er det ingen som kan hjelpe med denne......?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått bruksvilledningen rett, så er det ikke mulig det du ønsker.

Surround A og Surround B benytter samme effekttrinn, men ikke samtidig. Hensikten er at du kan koble opp to sett med surround høytalere for å kunne veksle mellom disse, f.eks. dipole til film og monitorhøytalere til multikanals lyd (SACD/DVD-audio).

Kun surround back kan benyttes til sone2 eller alternativt bi-amping som du har gjort. Løsningen din må da være å kjøpe en effektforsterker og bruke pre-out-sone2 mot den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en annen mulighet også, men den er litt kronglete å koble opp og betjene. Og å forklare...;-)

Ser at du også har en DVD 2910, og regner med at denne er tilkoblet (bl.a.) via 5.1-inngangen. I den følgende beskrivelsen forutsetter jeg at inngangene VCR2 er ledig. Hvis ikke, bare erstatter du den som eventuelt er opptatt med en annen:

- H/V surr.kanal fra DVD-spiller kobles til VCR2 inn.
    - 2CH out fra DVD-spilleren kobles til CD-in(analog)
    - Du kobler signalkabler fra Zone 2 out til H/V-surr.-in på 7.1-inngangen (ext.in).

På dene måten får du benyttet surr.kanalene til men slags forsterket sone 2. Dersom du har foretatt oppkoblingen sm beskrevet ovenfor, vil det altså fungere som dette:

- Når du skal høre på CD (fra DVD2910) på terrassen, velger du analog CD-in som Zone 2-kilde, og velger samtidig ext.in som hovedkilde (zone 1). Når du da samtidig velger surr.B-høyttalerne som er tilkoblet terrassehøyttalerne, vil du få musikk på terrassen, og ingen andre plasser.
    Regner med at du kan benytte andre analoge kilder også til dette (f.eks. innebygget tuner) men muligens går det ikke med digitale innganger
    - I normalmodus velger du surr.A-høyttalerne, og for Zone-2 velger du VCR2 som inngang (som da altså egentlig er H/V surr. fra DVD2910.

Capice...? :-)

For å forenkle disse operasjonene når du skal skifte mellom normalmodus og "terrassemodus", er det sikkert mulig å programmere en makro på fjernkontrollen, eller eventuelt å legge inn de forskjellige oppsettene som User1 / User2?

Mvh
    Karl Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Karl Erik; Mulig jeg missforstår, men jeg bruker i dag 5-1 inngangen til avspilling av SACD'er. Vil det fungere om jeg kobler slik du mener..?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil fungere selv om du benytter 5.1-inngangen til SACD/DVD-A. Men det krever at du kobler - og bruker det akkurat sånn jeg beskrev det (via zone B).
    Hvis du ikke hadde benyttet 5.1-inngangen, kunne du bare koblet en signalkilde direkte til surr.L/R på 5.1-inngangen.

Mvh
    Karl Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha koblet kablene som beskrevet, (se vedlegg)men forstår ikke helt hvordan jeg skal stille inn 3806. Kan du prøve å beskrive det nøyaktig, steg for steg.....

På forhånd takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg ser at du har illustrert en oppkobling som er akkurat i samsvar med den jeg beskrev.

Først innstillinger for vanlig modus - d.v.s. tilrettelagt for 5.1 analogt inn fra 2910, og ingen musikk på terrassen:
    - DU går inn på Zone B, og velger VCR2 som audio kilde for Zone B. Dette sørger for at det er surroundkanalene fra 2910 som kommer inn til surr.kanalene på ext. in. (Zone B fungerer her altså som en slags kildevelger for surr.kanalene for ext.in).
    - Så velger du surr.A som høyttalere for surroundkanalene i oppsettmenyen, det høyttalersettet du har koblet til som surroudnhøyttalere inne.
    - Du velger så ext. inn som kilde, og hvis alt er gjort riktig, skal du nå kunne spille normalt via ext.in (analog 5.1/7.1).

Så har vi innstillinger for "terrassemodus" - dvs. når du skal høre på musikk på terrassen.
    - Du går inn på Zone B, og velger CD som lydkilde, eller forsåvidt hvilken som helst analog kilde for Zone B.
    - Så velger du "surr.B" som surroundhøyttalere i oppsettmenyen. Og fra surr.B terminalene har du da altså strukket ledninger ut til høyttalerparet på terrassen.
    - Du velger (fremdeles) Ext.in som kilde på receiveren, og skal nå få musikk på terrassen.

Det eneste forholdet jeg glemte første gang jeg beskrev dette, var at du i "terrassemodus" også vil få stereolyd ut fra fronthøyttalerne i stua, siden 2910 selvfølgelig sender signal ut både via 2kanals- og 5.1-utgangene samtidig. Hvis dette er en ulempe for deg, bør du velge en annen kilde på terrassen, event. ha en separat spiller tilkoblet for dette formålet.

Mvh
    Karl Erik

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •