Tar forsterkeren skade av: på av på av på av på av? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Nei, da er det større fare for feil trinning i trafostasjonene. Det kan i værste fall føre til høyere spenning og der vil ett slikt overspenningsvern komme til sin rett
    Du nevner fenomenet feil trinning, hva er det som fororsaker det og hva skjer med spenningen (dobbling tredobbling ol?) ut på nettet?

Virker som en skummel jobb du har akto, ikke mye rom for feil og missforståelser ved arbeid på høyspent anlegg :shock:
    Fenomenet feil trinning er enkelt å forklare. Det er snakk om å legge en høyspenttrafo i riktig trinn, for å oppnå riktig spenning ut. En trafo har typisk 20 trinn, eller 12. Da har man fra f. eks -10 til + 10. Disse trinnene blir da valgt ut i fra en inngangsspenning på trafoen. Hvis man f. eks har 390kV inn på trafoen, må man kanskje legge trafoen på trinn +2, for å få 50kV ut. Det er hvis målspenningen er 50kV. Det er så enkelt som at man henter ut spenningen på forskjellige områder på viklingen inne i trafoen. Det er ikke noe lineær dobbling eller tredobbling det er snakk om, men en prosentøkning på f. eks 1-2-3-4-5-6-7% osv.

Før ble denne trinningen utført manuelt, men nå går det helautomatisk på de fleste trafostasjoner i Norge. Og med automatiseringen kommer det også inn en del ekstra feilkilder. Det er derfor vi kan lese i avisen om abbonenter som i enkelte tilfeller får opp i 450 V i stikkontakten hjemme. Da er det snakk om en trafo som har gått amokk.

Ellers jobber jeg ikke med dette lenger, jeg ble lei av å henge oppi 30 meter høye master i 15 blå :wink:

Om risikomomentene så hadde vi ett ordtak i E-verket som sa: Man gjør bare en feil :lol:

En kollega av meg er forøvrig en av de få her i landet som har overlevet ett møte med 50kV. Da han våknet av koma etter ca 3 uker, hadde legene på brannskadeavd. på Haukland regnet ut att huden rundt inn- og utslagssted hadde holdt en temperatur på 2400 grader C. Ellers mistet han en del tær og andre kropsdeler som satt utsatt til. Stygg sak. Men slikt er uhyre sjeldent skjer med fagfolk.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry all OT :|

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg har rør forforsterker og hybrid effektforsterker.
    Burde jeg la de stå på hele døgnet?
    Rør forsterkere bør nok ikke stå på 24/7, rør er "slitedeler" som blir slitt ved at forsterkeren står med støm på rørene. Produsenten oppgir gjerne en levetid i timer for rørene, og ut i fra det, kan man jo vurdere om man skal ta seg råd til å la rørene stå konstant med strøm på. Man slipper ventetiden med oppvarming før lytting ved å ikke slå av forsterkerene i tide og utide da. :wink:
    Burde jeg slå av anlegget hver natt?
    Hvor lang levetid har rørene vanligvis? (bruksanvisningen var på kinesisk

)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000

Burde jeg slå av anlegget hver natt?
    Hvor lang levetid har rørene vanligvis? (bruksanvisningen var på kinesisk

)
    Hei, Vet ikke helt hvordan dette er for dine forsterkere av så ny dato, men før i tiden var regelen for røreffektforsterkere at rørene i utgangen hvis de benyttes hver dag året rundt burde skiftes en gang i året eller hvert andre år og levetiden på rør i forforsterkere var dobbelt av dette.
    Måten man merker at rørene bør skiftes er at utgangseffekten på effektforsterkerene avtar, eller man hører forskjellig støy eller lyden blir mer ullen.

Anbefaler at du får tak i en lesbar brukermanual som beskriver forsterkerenes egenskaper og evetuellt hvordan de skal brukes/ikke brukes.
    Enkelte rørkonstruksjoner har til og med en Bias finjustering ut i fra nettspenningen, for å få optimale arbeidsforhold og/eller levetid for rørene, og best mulig lydkvalitet. Regner ikke med at forsterkerene dine trenger sånne justeringer, vi er jo tross alt i 2005, men det er vel greit å vite litt mer om konstruksjonen. :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Sorry all OT :|
    Synes forklaringen på feil trinning i høyspent trafoer var innenfor tema med 24/7 power on på hifi utstyret :wink:

Ellers så er det en tankevekker i allefall for meg, det akto skrev om sin kollega. Enkelte "hverdags helter" betaler en meget høy pris (selv om det er arbeids ulykker som ikke skal skje), for at vi andre bare kan velge om vi skal trykke av/på power knappen og nyte siste ny innkjøpte dvd i hjemmekinoen, samtidig som vi klager over altfor høy strømpris og nettleie.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det ask4me2. Det er nok innenfor tema, ja. En annen ting som er verdt å merke seg er at nesten alle E-verk går uten overskudd. De som tjener pengene er Netteierene. De gamle E-verkene som vi kjenner de er en saga blot, og de fungerer kun som driftselskap. De får dermed kun penger til lovpålagt drift, og det er kun vedlikehold som blir prioritert. Dermed er det nesten ingen fornying av eksisterende anlegg, og standarden synker. Dette begynnte for ca 6-8 år siden, og jeg tipper vi får føle konsekvensene litt etterhvert. Jeg var med å legge en 1200 mm2 høyspentkabel på Eiksmarka i Bærum for 8 år siden, og denne kostet ca 80000,- pr. meter å legge. Alle utgifter inkludert. Da sier det seg selv at den prisen vi betaler for strøm ikke er så mye. Grunnen til at Netteierene står med så latterlig høyt overskudd er at de ikke prioriterer noe annet enn å tjene penger. Kommunene har ikke lenger noe de skulle ha sagt, så lenge Netteierene følger loven. De fleste E-verk har jo blitt solgt i henhold til god Høyre politikk.

Er ikke dette OT, så vet ikke jeg :lol:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok bare å innse at blårussen tar mange veldig viktige avgjørelser som kan få uheldige konsekvenser for oss i årene fremover.

Et dårligere vedlikeholdt og mindre stabilt el.nett kan føre til at det i fremtiden vil være bedre å nettop slå på hifi utstyret når det skal benyttes og av etterpå, fordi feil på nettspenninger ,støy ol bare blir verre og værre. Hva skrev du om OT akto? :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da. Det er innenfor det også 8)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ansatt i et nettselskap kan jeg bare si amen til det som tidligere ble nevnt av blåruss og våre eiere (staten).

Kan også bekrefte det som ble nevnt med trinning på høyspent-trafoer her. I Horten gikk en trafo amokk i jula og kjørte opptil 300v ut til kunder. I dette tilfellet gikk selskapet ut og tilbydde seg å erstatte elektronikk som ble skadet.

Uteanlegg/høyspent-linjer er beskyttet av jordledninger og avledere som tar hånd om lynnedslag. I tilfelle det allikevel overskrides visse verdier vil vern slå ut.

Uansett vil det skje at spenningstopper havner i dine stikkontakter. Her er overspenningsvern fine å ha.

Men ved et lynnedslag i ditt hjem eller umiddelbare nærhet hjelper ingenting. Har selv sett resultatet av lynnedslag i hjem. Her var kablene som lå langs listen fordampet, det var bare et sort spor igjen av kabelen..... Faktisk så hadde lynet hoppet fra den ene veggen i stua til den andre via tv'en - så kalt "kule-lyn".

Kanskje en skikkelig lyn-avleder er en bra investering??

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kanskje en skikkelig lyn-avleder er en bra investering??
    Tror nok en lyn-avleder kan være en fin investering i tillegg til overspenningsvern. Har liten tro på at det finnes noe særlig utstyr som stopper direkte/nærme treff...

Bare ikke gjør som en jeg leste om som hadde montert opp en tykk stålvaier i toppen av et grantre noen meter vekk fra huset (så langt tenkte han veldig riktig), også koblet andre enden i sikringskapet sitt for å jorde den......

Og lynavlederen gjorde jobben sin fint den, for det var vel ved første tordenvær så slo lynet ned i tretoppen, med den følge at treet var splintret fra topp til rot, og sikringskapet opphørte og eksistere sammen med allt annet av elektriske ting i huset :lol:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slår ting stort sett på når jeg kommer hjem fra jobben (eller når jeg står opp hvis det er helg), og slår det av igjen før jeg legger meg.

Jeg er mer opptatt av å unngå brann enn hvorvidt forsterkeren min holder i 15 eller 20 år.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Får ikke postet en ny tråd (får feilmelding), men gjelder litt av det samme detta da.

Jeg har en PA-forsterker som jeg bruker på subwooferen min. Det er en Deton T-4 som er brokobla.

Etter jeg hadde spilt musikk skulle jeg skru av forsterkeren, og det var da det skjedde. Jeg glapp på knappen slik at med det samme jeg hadde skrudd den av spratt den opp til PÅ-stilling igjen og sikringen på rommet mitt gikk. Alt annet skrudde seg av.

Da skrudde jeg forsterkeren av, tok ut strømkontakten og tok på igjen sikringen på rommet mitt. PC'n starta og det gjorde det andre lydutstyret også, men ikke forsterkeren. Da tok jeg den ut fra rommet og skrudde opp lokket for å se etter sikringer som hadde gått. Men det var ingen.

Så nå sitter jeg her å lurer på hva som kan ha skjedd.
    Kan det ha vært et "strømsjokk" for forserkeren?

Jeg har prøvd å skru den på nå noen timer i etterkant av hendelsen, men det hjelper ikke. Ikke liv.

Har noen en idé om hva som er galt?
    Hjelp...

Takker for alle svar!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •