Tar forsterkeren skade av: på av på av på av på av? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk Whoppass Cheese! Var det jeg lurte på :!:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Når det gjelder å ha på forsterkeren hele tiden kan det fort koste 500-1000 kroner i året i strøm, avhengig av hvor stort anlegg man har, selvsagt.

Da blir det jo uansett et regnestykke på hvor mye lenger man forventer at den holder hvis man har den på hele tiden kontra slår den av og på, og hvor mye den koster.
    Er ikke så mange klasse A forsterker igjen så det beløpet blir veldig høyt.

At den avgir varme er uansett ikke noe problem i Norge. Man taper ikke noe på det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren kan ikke smelte av å stå på? Kan den smelte om man spiller lenge? Altså printkortene, kopperlister eller andre komponenter? Det skal vel mye til?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro den holder lengre hvis den aldri blir slått av, men hvor mye er vanskelig å si. Jeg slår min av og på, for jeg antar at strømmen jeg bruker på å ha den på hele tiden koster mer enn det det vil koste å evt. kjøpe en ny forsterker litt før, evt. reparere den.

Hadde jeg hatt en 50- eller 100000-kroners forsterker, derimot, ville jeg nok latt den stå på.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en elektriker sier at overspenningsvern er tull, bør han finne seg en annen jobb. Grov vernet mitt sikrer at det ikke blir brann i forbinnelse men lynnedslag, og finvernet sørger for at utstyr ikke blir ødelagt ved mer moderate spenningsøkninger på nettet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    At den avgir varme er uansett ikke noe problem i Norge. Man taper ikke noe på det.
    Det er selvsagt et poeng. Men det spørs jo litt på plasseringen og om man har sentralfyring (som koster det samme uansett hvor mye/lite jeg fyrer), som jeg har

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har anlegget stående på døgnet rundt (blant annet noen Rotel Effektforsterkere) og jeg har vel en strømreging på ca 400-500 i mnd. Og jeg tror maks de trekker mer enn 1% av strømmen jeg bruker.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis en elektriker sier at overspenningsvern er tull, bør han finne seg en annen jobb. Grov vernet mitt sikrer at det ikke blir brann i forbinnelse men lynnedslag, og finvernet sørger for at utstyr ikke blir ødelagt ved mer moderate spenningsøkninger på nettet.
    Han sier ikke at overspenningsvern er tull, bare at det ikke nødvendigvis hindrer at utstyret kan bli ødelagt ved lynnedslag. Selv om grovvern hindrer brann, vil nok overspenning kunne slippe igjennom til å ødelegge utstyret, med mindre grovvernet har en skilletrafo.
    Det avhenger selvsagt også hvor langt unna lynet slår ned.

Det elektrikere sier er tull, er først og fremst at finvernet beskytter mot lynnedslag. Det som var nevnt tidligere i tråden var "nettfilter" som man kjøper i butikken, og det var det jeg siktet til, ikke skikkelig grovvern, som bør inneholde skilletrafo hvis det er skikkelig utført. Da skal ingen overspenning kunne gå igjennom, selv ikke lynnedslag.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Forsterkeren kan ikke smelte av å stå på? Kan den smelte om man spiller lenge? Altså printkortene, kopperlister eller andre komponenter? Det skal vel mye til?
    Da må det i så fall være en billig og dårlig konstruert forsterker, + at du må spille høyt over lengre tid. De aller fleste kvalitetsforsterkere har kretser som kobler ut når det blir for varmt for å hindre overoppheting.

Uansett er ikke dette noe problem når det bare står på uten å spille musikk eller annen lyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en NAD C270 og en C320 som brukes til forforsterker. Er jo ikke det dyreste man kan kjøpe, men har alltid hatt sansen for NAD. Passer min lydfilosofi godt. Nå stikke jeg opp og fyrer en time med Pimk Floyd. Huset er fritt for foreldre, og alt er bare velstand! Når jeg er ferdig, skrur jeg AV forsterkeren :wink:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rør forforsterker og hybrid effektforsterker.
    Burde jeg la de stå på hele døgnet?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å la alt stå på mest mulig. "Frakobler" ht utgangen på fronten, NAD 2100/2400, i tilfelle. Trekker ut alle kontakter hvis det er et lite torden på vei..........

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt meg Stanton SA-3 dj mikser, hvordan er det med å skru av og på denne? Vil denne også ha godt av å stå på 24/7?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg har rør forforsterker og hybrid effektforsterker.
    Burde jeg la de stå på hele døgnet?
    Rør forsterkere bør nok ikke stå på 24/7, rør er "slitedeler" som blir slitt ved at forsterkeren står med støm på rørene. Produsenten oppgir gjerne en levetid i timer for rørene, og ut i fra det, kan man jo vurdere om man skal ta seg råd til å la rørene stå konstant med strøm på. Man slipper ventetiden med oppvarming før lytting ved å ikke slå av forsterkerene i tide og utide da. :wink:

Transistor basert utstyr har ikke samme slitasje problematikk med å stå med strøm på hele tiden (heller det motsatte), men det avhenger litt av konstruksonen vil jeg tro. Klasse A kobblede transistor forsterkere vil nok ikke like å stå på med full varme hele tiden i årevis, da de lettere ville kunne få problemer med alt fra loddefeil, støvsamling og høy strømregning. Brann fare er jo en annen ting å tenke på.

Vil tro at de NAD forsterkerene Vega! spør om, ikke er spesiellt følsomme for hverken av/på slåing eller strøm på døgnet rundt, men skal man være litt snill med utstyret, tror jeg det lønner seg å unngå både mye av/på slåing eller strøm på i lenger perioder der man ikke skal bruke utstyret.

Når det gjelder fare for skader fra lynnedslag, har ikke jeg heller noe spesiell tro på hverken små overspenning værn i jordedestøpseler, eller enheter som man får plass til i et vanlig sikringsskap. Har sett elektriske anlegg som har fått "direkte treff", der hjelper det lite med noen cm åpninger i releene nei, man ser bare svimerkene etter kablene og det sorte hullet i veggen det er/var sikringsskapet det...

Har man mye luftspenn i strømtilførselen til huset , er man mer utsatt for lynskader, og det å plugge ut elektronisk utstyr fra el. nettet er lurt når det meldes om tordenvær og tordenværet truer. Bruk av inlineUPS kan anbefales for å ikke få uønskede spennings pulser fra el nettet, men også inngangen på UPS en bør plugges fysisk vekk fra el. nettet ved tordenvær.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett med egne øyne hva ett "direkte treff" av lynet forårsaker, kan det være vanskelig å tro att noe som helst hjelper. Når sikringsskap, kabler, klammer, støpsler osv. er oppløst i atomer kan man begynne å lure på hvordan man kan sikre seg mot det. Men elverket bruker ett overspenningsværn på sekundærsiden av trafoene som i de fleste tilfeller fikser det meget godt. Husker ikke i farta hva de heter, men jeg har montert sikkert 1000 stykker av de i bærum. Drev på en hel sommer...

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Etter å ha sett med egne øyne hva ett "direkte treff" av lynet forårsaker, kan det være vanskelig å tro att noe som helst hjelper. Når sikringsskap, kabler, klammer, støpsler osv. er oppløst i atomer kan man begynne å lure på hvordan man kan sikre seg mot det. Men elverket bruker ett overspenningsværn på sekundærsiden av trafoene som i de fleste tilfeller fikser det meget godt. Husker ikke i farta hva de heter, men jeg har montert sikkert 1000 stykker av de i bærum. Drev på en hel sommer...
    Jeg tviler også på om en liten boks fra clas hjelper når lynet bestemmer seg for å slå ned :twisted:

Tror ikke det, men det er jo lov å være optimist

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da er det større fare for feil trinning i trafostasjonene. Det kan i værste fall føre til høyere spenning og der vil ett slikt overspenningsvern komme til sin rett

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lynvern

Til dyrere lynvern du bruker, til nærmere kan lynet komme.
    Men du kan aldri sikre deg 100%

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lynvern

Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Men du kan aldri sikre deg 100%
    AMEN

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Nei, da er det større fare for feil trinning i trafostasjonene. Det kan i værste fall føre til høyere spenning og der vil ett slikt overspenningsvern komme til sin rett
    Du nevner fenomenet feil trinning, hva er det som fororsaker det og hva skjer med spenningen (dobbling tredobbling ol?) ut på nettet?

Virker som en skummel jobb du har akto, ikke mye rom for feil og missforståelser ved arbeid på høyspent anlegg :shock:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •