H/K avr 235, effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow H/K avr 235, effekt?

har alltid lurt på koffor H/K forsterkere har så sinnsykt sterk strømforsyning og så lite effekt i forhold, avr 235 har strømforsyning på 890w, men den yter bare 7x50w. men så fant eg ett bilde på google da eg søkte på avr 235, så kom eg over ett bilde fra baksiden av den, der sto det 350w på baksiden. og 7 ganger 50 er jo akkurat 350w. da ble eg sinnsykt forvirret... de sier at den er 890w, men den er bare 350?? :shock:

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry deg om watten som står oppgitt som forbruk. Ikke bare er det kun semi relevant, det varierer ekstremt fra produsent til produsent hvordan de oppgir denne. HK oppgir stort sett i maks forbruk, men siden man mer eller mindre aldri vil oppnå dette oppgir mange andre i f.eks gjennomsnittlig forbruk...

Men det stemmer at HK oppgir effekt konservativt, og har meget kapable strømforsyninger. I tilegg er det den nedre delen av frekvensspekteret som har hovedfokus (ikke i dB, men i kvalitet) som også bidrar til at HKn, pga sin stramme, kontrollerte, kjellerdype bass, ved lyttetester vil fremstå for øret som ekstremt mye kraftigere en konkurenten...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge de effektmålingene jeg har sett har HK gått ned i effekt ved vært eneste modellskifte de 5 siste årene Det samtidig som mange av konkurrentene har gått opp så forspranget HK en gang hadde er nå heller diskutabelt. De har fremdeles noe mere effekt nede i de laveste impedansene, og også ved store fasedreininger, men det er ikke en egenskap de er helt alene om. Se svenske Hemmabio, og tyske Audio for grundige effektmålinger.

Men som det nevnes er det ikke effekt alt du hører. HK har en litt annerledes spillestill med vekt på en god bunn. Jeg har hatt et par stykker, og var meget glade for de.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, så 890w på den forsterkeren er bare sånn du vil oppnå i ett halvt millisekund eller noe? ka tror dere den bruker maks belastning kontinuerlig då?
    håper H/K ikke bare legger vekt på de laveste frekvensområdene og at du får dårlig diskant? neida, bare tulla, det hørtes jo bra ut da, takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte AVR 235 og DVD22 for noen mnd siden, og ble ikkke fornøyd med lyden. Jeg hadde også lest at den var mye kraftigere enn alt annet på markedet, men som Manic Miner skriver har de en spillestil som legger på litt i basssregionen. Dette medførte (hos meg) en muddling av lyden. Solgte AVR og DVD, og kjøpte Yamaha RXV-657 og DVD s557, og plutselig var det både bredde, høyde og ikke minst rominformasjon på plass! Yamaha er "bare" oppgitt til 440watt, men opplevdes å ha mer kontroll enn AVR, samt at den er en god del mer raffinert i mitt oppsett. HK kan nok ikke trylle de heller. MEn at Yamaha`en min skal yte 7 x 100 watt er bare til og tøys. Tipper den er en god 7 x 35-40 watt i 8 ohm. Sånn sett er HK "flinkere" til å oppgi riktigere speifikasjoner (til en viss grad).

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii
    okei, så 890w på den forsterkeren er bare sånn du vil oppnå i ett halvt millisekund eller noe? ka tror dere den bruker maks belastning kontinuerlig då?
    håper H/K ikke bare legger vekt på de laveste frekvensområdene og at du får dårlig diskant? neida, bare tulla, det hørtes jo bra ut da, takk for svar
    Rundt 50% går vel til varme hvis jeg ikke tar feil.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K sin sterke side er vel som nevnt bunnen, resten av frekvensområdene er helt ok. Men jeg synes H/K "farger" litt vel mye, og passer best til basspregene høytalere som JBL, Infinity o.l. Dette er da min personlige oppfatning av H/K. Synes designet er noe av det beste på markedet, det er jo også et pluss :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    I følge de effektmålingene jeg har sett har HK gått ned i effekt ved vært eneste modellskifte de 5 siste årene Det samtidig som mange av konkurrentene har gått opp så forspranget HK en gang hadde er nå heller diskutabelt. De har fremdeles noe mere effekt nede i de laveste impedansene, og også ved store fasedreininger, men det er ikke en egenskap de er helt alene om. Se svenske Hemmabio, og tyske Audio for grundige effektmålinger.

Men som det nevnes er det ikke effekt alt du hører. HK har en litt annerledes spillestill med vekt på en god bunn. Jeg har hatt et par stykker, og var meget glade for de.
    Du har rett i at modellene til harman har fått mindre watt med årene, men at du sier at andre merker har økt er forsovidt bare tull for harman har mer power og driver høytalere bedre enn andre merker i sin prisklasse.
    Når 7300 kom var den oppgitt i 7*110 "bare" men i lab ble den målt i 139watt 8ohm kontinuerlig. Så det er en del ting som ikke kommer frem her.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Rundt 50% går vel til varme hvis jeg ikke tar feil.
    FEMTI prosent???? :shock: dæven det var masse!!!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alle andre tommeltottregler bør en ta også denne med en klype salt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EPS2
    Kjøpte AVR 235 og DVD22 for noen mnd siden, og ble ikkke fornøyd med lyden. Jeg hadde også lest at den var mye kraftigere enn alt annet på markedet, men som Manic Miner skriver har de en spillestil som legger på litt i basssregionen. Dette medførte (hos meg) en muddling av lyden. Solgte AVR og DVD, og kjøpte Yamaha RXV-657 og DVD s557, og plutselig var det både bredde, høyde og ikke minst rominformasjon på plass! Yamaha er "bare" oppgitt til 440watt, men opplevdes å ha mer kontroll enn AVR, samt at den er en god del mer raffinert i mitt oppsett. HK kan nok ikke trylle de heller. MEn at Yamaha`en min skal yte 7 x 100 watt er bare til og tøys. Tipper den er en god 7 x 35-40 watt i 8 ohm. Sånn sett er HK "flinkere" til å oppgi riktigere speifikasjoner (til en viss grad).
    oki, men hadde du små høytt. da?

ja designet på H/K er lekkert!!

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hk Watt

Jeg koblet opp et apparat mellom stikkkontakten i veggen og min hk 335for å måle hva den dro av watt fra strømnette. Bak så står det max 890w.
    Har proson HT (se profil)
    Når jeg spillte i stereo og rundt 110 -120 db (målte samtidig) dro den 380w -390w (låter fra Yello og Dire Straits) det var i når det var mye bass den kom så høyt. eller så dro den ca 320w +- 10%.
    I 5 kanals stereo var målingene oppe i 464w når det var mye bass og ellers så lå den på 380w +-10%.
    Har ikke testet dette når jeg har sett på film.
    Det er noe og tenk på når du får en høy strøm regning i postkassa, og lurer på hva man bruker strøm på

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Du har rett i at modellene til harman har fått mindre watt med årene, men at du sier at andre merker har økt er forsovidt bare tull for harman har mer power og driver høytalere bedre enn andre merker i sin prisklasse.
    Når 7300 kom var den oppgitt i 7*110 "bare" men i lab ble den målt i 139watt 8ohm kontinuerlig. Så det er en del ting som ikke kommer frem her.
    grunnen til at de har gått "ned" i strømforbruk kommer nok bare av at folk blir mer interesert i eneregiøkonomi. tviler på de gamle bruker mer i stdby.

uansett er det best å bare se vekk fra alt som heter watt, sier jo INGENTING om lyd.
    tror dere hadde komt på andre tanker om dere hørte noe slikt f.eks:

på 10watt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Jeg koblet opp et apparat mellom stikkkontakten i veggen og min hk 335for å måle hva den dro av watt fra strømnette. Bak så står det max 890w.
    Har proson HT (se profil)
    Når jeg spillte i stereo og rundt 110 -120 db (målte samtidig) dro den 380w -390w (låter fra Yello og Dire Straits) det var i når det var mye bass den kom så høyt. eller så dro den ca 320w +- 10%.
    I 5 kanals stereo var målingene oppe i 464w når det var mye bass og ellers så lå den på 380w +-10%.
    Har ikke testet dette når jeg har sett på film.
    Det er noe og tenk på når du får en høy strøm regning i postkassa, og lurer på hva man bruker strøm på
    hehe, så på maks trekker den ca. halvparten av det strømforsyningen er på?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømforsyningen til H/K takler full effekt i samtlige kanaler samtidig, men dette skjer sjeldent eller aldri. Andre fabrikanter har innsett dette og dimensjonerer ned strømforsyningen. I korte øyeblikk kan det være at forsterkeren trenger ekstra krefter, og da er det viktigere med gode kondensatorbanker enn kontinuerlig effekt.

Selvfølgelig er det viktig at forsterkeren har nok av krefter både kontinuerlig og i max effekt.

Uansett skal en ikke bry seg noe særlig om det som står bakpå strømforsyningen. Dette er intet annet enn villedende.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke bry deg så veldig mye om dette, det har mye med impedans kurver ol. og gjøre...

HK har sterk strømforskyning, og er vel en av de få reciverne på markedet som kan håndtere høytalere med en heller tvilsom impedans kurve sånn noenlunde...

Hvordan forforsterkeren i HK farger lyden er en helt annen sak, som nevnt tidligere kan HK lett maches med basstunge høytalere som infinity,JBL og Proson for å nevne noen eksempler...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Strømforsyningen til H/K takler full effekt i samtlige kanaler samtidig, men dette skjer sjeldent eller aldri. Andre fabrikanter har innsett dette og dimensjonerer ned strømforsyningen. I korte øyeblikk kan det være at forsterkeren trenger ekstra krefter, og da er det viktigere med gode kondensatorbanker enn kontinuerlig effekt.

Selvfølgelig er det viktig at forsterkeren har nok av krefter både kontinuerlig og i max effekt.

Uansett skal en ikke bry seg noe særlig om det som står bakpå strømforsyningen. Dette er intet annet enn villedende.
    okei, takk for bra svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    7300 er et unntak, og nok den av modellene til HK som er mest 'old-school'. Men så vidt jeg kan huske var ikke dens effektkube like god som 7500, så litt er det spart inn der også.

Med at de andre har blitt bedre tenker jeg på at de har blitt bedre til å levere effekt med alle kanaler drevne. For 5 år siden var det ikke uvanlig at en Yamaha flatet fullstendig ut når den ble testet med alle kanaler drevne, det skjer ikke lengre i dag med mindre det er snakk om lave impedanser, og/eller store fasevridninger.

Det finnes også noen unntak i blant de andre produsentene. Pioneer 2014 er et fint eksempel på det. Den leverer en så godt som kvadratisk kube ned til 2ohm. Men som sagt er den et unntak.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

watt

Det var det min dro ja med proson. Men med andre HT kan det jo være endre målinger. Men det er en svært strømsterk forsterker.Skulle vel kansje målt Amp også, Skal se om jeg får lånt måleapparatet igjen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem sa jeg spillte max
    Er ikke 110-120 db nok for mine stakkars ører i lengre periode...
    Nei max volum har jeg ikke testa. men syns målingene er gode ,tenker da på strømforsyningen til HK.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •