H/K avr 235, effekt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg fullførte kun grunnkurs elektro, og det er lenge siden, så dette overlater jeg til noen andre. Men jeg er ganske sikker på at forklaringen kommer til å inneholde ordene reaktiv, og induktiv. Slå det opp på wiki :grin:
    oki.. høres komplisert ut :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    H/K skal ha kreditt for sin strømforsyning, men at de er de eneste som oppgir "ærlige" tall er noe tull de har funnet på selv. Jeg har inntrykk av at det er like mange H/K-strømforsyningsfanatikere på forumet her som det er SVS-religiøse!
    Ikke de eneste men en av de få. Slik har det alltid vært. Dette er jo ett faktum og i tillegg så er de meget strømsterke, særlig i forhold til den watt i utgangseffekt de oppgir. Skrytewatt har vel de fleste hørt om selv om det har blitt bedre med årene, men hk har aldri brukt det.

Men lyden er også viktigst hos HK. Det skal låte bra. Fin kombinasjon dette ja

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Ikke de eneste men en av de få. Slik har det alltid vært. Dette er jo ett faktum og i tillegg så er de meget strømsterke, særlig i forhold til den watt i utgangseffekt de oppgir. Skrytewatt har vel de fleste hørt om selv om det har blitt bedre med årene, men hk har aldri brukt det.

Men lyden er også viktigst hos HK. Det skal låte bra. Fin kombinasjon dette ja
    De ærlige tallene vil du aldri noen sinne få bruk for, men du må gjerne måle i hestekrefter for min del.

Selv foretrekker jeg gode målinger av forsterkerene som viser hva de leverer av kraft til det jeg bruker dem til. Det er sjeldent kontinuerlige eksplosjoner i samtlige kanaler samtidig!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ærlige tallene vil du aldri noen sinne få bruk for, men du må gjerne måle i hestekrefter for min del.

Selv foretrekker jeg gode målinger av forsterkerene som viser hva de leverer av kraft til det jeg bruker dem til. Det er sjeldent kontinuerlige eksplosjoner i samtlige kanaler samtidig!
    Vel, bruker man ikke sub, og har store tungrevende høytalere (slik jeg hadde før) både foran og bak, så merker man STOR forskjell på feks HK og Yamaha i en del actionfilmer...

Er dog enig med tidligere utsagn om at HK reciverene ikke er så kraftige som de en gang var. Men dette sier seg selv siden de har blitt såpass mye mer musikalske... Øker man kvaliteten et sted, synker den naturlig vis et annet sted, i denne prisklassen...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallene, og hvor vidt de er ærlige eller ikke, betyr ingenting.

Enig med deg i at enkelte høyttalere er vanskelige å drive, og at en må velge receiver etter høyttalerene en har. Min Yamaha blir rimelig varm, så noen tungdrevne høyttalere vil jeg ikke tro er noen god idè på denne nei!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallene, og hvor vidt de er ærlige eller ikke, betyr ingenting.

Enig med deg i at enkelte høyttalere er vanskelige å drive, og at en må velge receiver etter høyttalerene en har. Min Yamaha blir rimelig varm, så noen tungdrevne høyttalere vil jeg ikke tro er noen god idè på denne nei!
    men avr 235 vil den greie fint å drive 4 x 10" høytt? høyt volum osv..

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii

Høyt volume ja, svidde mellomtoner er det også en viss sjangse for ja :\

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt ann på de 10" elementene og hvordan de er koblet. Er de lettdrevende vil det gå fint, men du vil ikke hente ut det fulle potensialet i høyttalerene. Er de derimot tungdrevende vil dette sannsynlig bringe forsterkeren rett i knestående...

Hvordan høyttalere er det snakk om her?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det er snakk om Eltax her, det skal vel være en relativt enkel last...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK er relativt strømsterke til prisen, men det stopper også der. Cayin, XTZ, Primare, Roksan, Atoll, Doxa, Vincent osv. kan levere forsterkere i omtrent samme prisklasse, som får HK-forsterkerne til og fremstå som "strikkmotorer".

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    HK er relativt strømsterke til prisen, men det stopper også der. Cayin, XTZ, Primare, Roksan, Atoll, Doxa, Vincent osv. kan levere forsterkere i omtrent samme prisklasse, som får HK-forsterkerne til og fremstå som "strikkmotorer".
    Dette hørtes ut som et utsagn basert på synsing!

Du har rett i at enkelte av merkene du nevner leverer mer enn HK, men da snakker vi en annen prisklasse. Sammenligner du f.eks Primare I21 og HK 970, trekker HKn det kortesete strået, men så er jo strengt tatt ikke 5000 og 9000 "omtrent samme prisklasse"!

XTZ Class A-100 AB tester jeg med HK 970 i disse dager og den kan ikke måle seg med HKn på kraft! Den har andre styrker HKn mangler, men det er dessverre realiteten i denne prisklassen. Alt er et kompromiss....

Men poenget ditt med at HK er sterke, men ikke Hercules reinkarnert i formen av forsterkere, det er jeg godt enig i. De bare prioriterer litt mer i strømreservene og ytelse i den nederste regionen (på bekostning av andre ting) enn de direkte konkurentene i klassen...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke personlig erfaring med Eltax, men du burde nok koste på deg et par tusen ekstra og få 335 eller 435. De burde jo kunne fåes til greie priser nå om dagen, siden 340 driver å tar over...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Dette hørtes ut som et utsagn basert på synsing!

Men poenget ditt med at HK er sterke, men ikke Hercules reinkarnert i formen av forsterkere, det er jeg godt enig i.
    He he, du tok poenget mitt! Det var også en del synsing, selv om jeg har hørt forsterkere fra de fleste produsenter jeg nevnte. Men jeg er vel heller ikke den første som skulle blitt arrestert av synsepolitiet på AVforum.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Ser ut til at det er snakk om Eltax her, det skal vel være en relativt enkel last...
    sensitiviteten er på 94 db... ? ;-)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bekreftet at strømnettet i Norge er på 8ohm nå?! :-P

En watt er en watt men det er jo endel ekstra parametere man må ta med i
    betraktningen.

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Er det bekreftet at strømnettet i Norge er på 8ohm nå?! :-P

En watt er en watt men det er jo endel ekstra parametere man må ta med i
    betraktningen.

A
    parametere? som ka?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - kontinuerlige watt
    - kondensatorbanker
    - belastninger (som høyttalere som trekker kraft ned mot 1 ohm)
    - lydsignatur

Det er veldig mange parametere som avgjør hvor vidt en forsterker passer godt til høyttalerene. En forsterker som passer godt til en høyttaler kan være fatal på en annen, og watt er kun en av parameterene. I tillegg oppgir produsenter watt på forskjellig vis, hvor alle er like ærlige under forskjellige forutsetninger. Dette gjør watt til en lite interessant parameter på papiret.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... men 94 db.. det er sensitiviteten sant? er det lettdrevet ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr ikke noe annet enn at den produserer 94 db lyd på 1 meters avstand når du tilfører høyttaleren 1 watt. Andre faktorer som har noe si ifht om en høyttaler er lettdrevet eller ikke er blant annet fasedreining og ved hvilken motstand høyttaleren trekker kraft til de forskjellige frekvensene.

Jeg skulle ønske det var lettere, men det er det altså ikke. Hvilken høyttaler er det det er snakk om her???? Er det noe billige greier så er de neppe av de mest avanserte ifht fase eller last. 8 ohm eller 4 ohm nominell?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parametere? som ka?
    Som det faktum at målingen av strømforbruket til trafoen er gjort under helt andre forutsetninger enn måling av effekt ut på høyttalerterminalene.. Strømnettet er vel neppe 8ohm? ;-) Og hva skjer hvis du ser på 4ohms måling fra terminalene? Denne vil jo da i mange tilfeller overgå antall watt inn, det er ikke magi men det er en endring i de øvre parametere for målingen.
    Det er også endel som oppgir strømforbruket gjennomsnittlig fordi strøm koster mer enn i norge mange andre steder, og europeere generelt er nok ganske mye mer opptatt av et snilt strømforbruk enn oss 'rike nordmenn'.
    Er du i tvil, kontakt produsenten av utstyret, alternativt bruk øra når du tester en forsterker og glem spesifikasjonene :grin:

A

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •