H/K avr 235, effekt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Hvem sa jeg spillte max
    Er ikke 110-120 db nok for mine stakkars ører i lengre periode...
    Nei max volum har jeg ikke testa. men syns målingene er gode ,tenker da på strømforsyningen til HK.
    haha! seriøst? 120 db ikke maks ?? det var jo bra da!! den har samme strømforsyning som 235'en sant?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii
    har alltid lurt på koffor H/K forsterkere har så sinnsykt sterk strømforsyning og så lite effekt i forhold, avr 235 har strømforsyning på 890w, men den yter bare 7x50w. men så fant eg ett bilde på google da eg søkte på avr 235, så kom eg over ett bilde fra baksiden av den, der sto det 350w på baksiden. og 7 ganger 50 er jo akkurat 350w. da ble eg sinnsykt forvirret... de sier at den er 890w, men den er bare 350?? :shock:
    Strømforsyninga er jo ikke på 350W, selv om den bare er oppgitt til å dra 7 x 50 w. Det må da vel være bedre at strømforsyninga er større enn det som er oppgitt av watt. Husk at 40-60% går bort i varmetap, dvs at 235 med oppgitt 7 x 50 watt, ihvertfall bør ha en strømforsyning på 700w og 890 skulle dermed holde :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Strømforsyninga er jo ikke på 350W, selv om den bare er oppgitt til å dra 7 x 50 w. Det må da vel være bedre at strømforsyninga er større enn det som er oppgitt av watt. Husk at 40-60% går bort i varmetap, dvs at 235 med oppgitt 7 x 50 watt, ihvertfall bør ha en strømforsyning på 700w og 890 skulle dermed holde :-D
    nesten litt sykt at halvparten av strømmen forsvinner i varme.. det er jo bare bortkastet. de skulle funne opp noe som ikke mistet så mye i varmetap

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppfunnet for lenge siden det klasse d

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii
    nesten litt sykt at halvparten av strømmen forsvinner i varme.. det er jo bare bortkastet. de skulle funne opp noe som ikke mistet så mye i varmetap
    Ja, det kan du si, men det er litt greit å vite da. Da skjønner man at det blir litt feil, hvis en receiver er oppgitt til 7 x 150w og strømforsyninga er på 700w :twisted: Men selv om 235'en er oppgitt til 7 x 50, så er det krefter i massevis, og heldigvis så er de nye receiverne til HK mye mer musikalske enn tidligere modeller, jeg er ihvertfall kjempefornøyd med min. Til film er det ikke mange, om noen som slår HK spør du meg :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare tull. 20% er mer riktig at blir borte i varme.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Det er bare tull. 20% er mer riktig at blir borte i varme.
    Og hvor har du denne informasjonen fra om jeg tør spørre! Litt merkelig når Hicenter-kjeden som faktisk forhandler AVR 235 oppgir et varmetap på 50 % på denne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor oppgir de den?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor oppgir de den?
    I alle salgsannonsene sine. Du kan jo titte i f.eks DVD-Hjemmekino
    Hvorvidt dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men det er nå engang det de oppgir som varmetap.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle salgsannonsene sine. Du kan jo titte i f.eks DVD-Hjemmekino
    Hvorvidt dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men det er nå engang det de oppgir som varmetap.
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...,90,96&id=1139
    Står ikke her hvertfall. Uansett 50-60% i varmetap tror jeg ikke noe på. kunne sendt mail til HK men sida er nede.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...,90,96&id=1139
    Står ikke her hvertfall. Uansett 50-60% i varmetap tror jeg ikke noe på. kunne sendt mail til HK men sida er nede.
    Tja, er jo rart at de oppgir det hvis det ikke stemmer, men Snickers-is kan jo det meste om forsterkere så det går jo an å sende han en PM, han kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper det stemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte akkurat en mail til HK og spurte om varmetapet i %. Så får vi se. Det vil gjelde for 235. Men sikkert sammenlingbart med andre forsterkere.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalt 50-60% virkningsgrad på klasse AB-forsterkere, hvor resten går opp i varme, så med mindre H/K har klasse D effektforsterkere i denne, så kan jeg fint se for meg ~40% varmetap i denne forsterkeren...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sier tidligere i tråden bør tommelfinger-regler tas med en klype salt. Forskjellige produsenter har sikkert forskjellig effektivitetsgrad.

Uavhengig av dette bør en uansett aldri bry seg om tallet bakpå strømforsyningen. Dette er et tulletall som kan bety hva som helst fra gjennomsnittlig effektforbruk til maks effektforbruk ved avspilling av sinuskurver i alle kanaler.

Selv om tallet bakpå strømforsyningen kunne brukes til noe vil det ikke si noe om kondensatorbankene i strømforsyningen, og de er svært viktige for makseffekten til forsterkeren. Kontinuerlig effekt må veies mot makseffekt.

Du vil nok aldri oppleve i film eller musikkmateriale at du trenger maks effekt i alle kanaler over lengere tid. Feks vil kondensatorbankene (hvis de ikke er alt for billige) kunne levere de kreftene som trengs feks til et kanondrønn i alle kanaler. Kontinuerlige kanondrønn er ganske sjeldne. Av og til trenger en godt med kontinuerlig kraft for å kunne gjengi krevende partier, og da er det viktig at den delen av strømforsyningen også er dimensjonert riktig. H/K er særlig sterke på den biten uten at jeg kan påstå at kondensatorene til H/K er dårlige av den grunn.

Andre produsenter kan regne forholdet mellom kondensatorbanker og kontinuerlig kraft annerledes enn H/K, og kan dermed ha andre kvaliteter, uten at dette går nevneverdig ut over ytelsen annet enn i meget spesielle situasjoner. H/K skal ha kreditt for sin strømforsyning, men at de er de eneste som oppgir "ærlige" tall er noe tull de har funnet på selv. Jeg har inntrykk av at det er like mange H/K-strømforsyningsfanatikere på forumet her som det er SVS-religiøse!

Det viktige er å finne en forsterker som matcher høyttalerene, og som kan gi dem den kraften de trenger til formålet de skal brukes til.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det viktige er å finne en forsterker som matcher høyttalerene, og som kan gi dem den kraften de trenger til formålet de skal brukes til.
    Spesielt denne delen er viktig. Optimalt sett skal du kjenne forsterkerens powercube, og høytalerens impedanse og faseforløp.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Spesielt denne delen er viktig. Optimalt sett skal du kjenne forsterkerens powercube, og høytalerens impedanse og faseforløp.
    har lite peilig, veite ikke ka powercube og faseforløp er for noe :roll: kan dere forklare? hehe

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Powercube er hvor mye krefter forsterkeren kan levere ved forskjellige laster. En høyttaler kan oppgis til å være nominellt 4 ohm, mens den godt kan trekke laster ned mot 2 ohm. Dette er krevende laster for en forsterker, så dermed er det viktig å vite om forsterkeren takler slikt (0 ohm er kortslutning). En perfekt forsterker leverer dobbelt så mye krefter i 4 ohm enn i 8 ohm, og dobbelt så mye krefter i 2 ohm som i 4 ohm. Slike forsterkere finnes ikke, men bare for å gi deg en idè.

Faseforløp er noe mere komplisert, og selv om jeg tror jeg har skjønt basisen tror jeg at jeg at jeg heller vil se forklaringen fra noen andre! Hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fullførte kun grunnkurs elektro, og det er lenge siden, så dette overlater jeg til noen andre. Men jeg er ganske sikker på at forklaringen kommer til å inneholde ordene reaktiv, og induktiv. Slå det opp på wiki :grin:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •