Denon 3806, Tips til autosetup?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 3806, Tips til autosetup?

Hei, jeg har ein Denon 3806, jeg er ikke noe særligt begeistrert over autosetup/Room EQ funksjonen, å lurer på om dere har noen tips?

Har og hørt at det skal vere best å bruke 6 forskjellige lytte posisjoner når ein skal stille det inn, noe jeg ikke har gjort. Har brukt 3 lytte posisjoner ettersom det er hovedsaklig det jeg har. Vist jeg skulle ha plasser mikrofonen på dei andre lytteposisjonene(Hvor jeg ikke sitter uansett) blir det jo egentlig jo heilt feil. Kan ta ein liten "tegning for å demostrere

#...............#

.*....*....*
    ..............* *

##.______.##

# = bakhøytallere som er stilt skrått innmot den miderste sitte plassen

## = fronthøytallere som er stilt skrått innmot den miderste sitte plassen

*= sitteplasser, En tremans sofa og en tomans sofa, Disse står ikke på ein rettlinje som dere ser, ettersom rommet er for lite.

. =Istedenfor mellomrom ettersom fleire mellom etterhverandre vil ikke vises korrekt i forumet.

PS, som dere kanskje skjønner så er ikke tomans-sofaen så mykje nermere fronten enn det bilde illustrerer
    Så hva burde jeg gjere? mindre mellomrom mellom målestedene slik at jeg fikk 6 punkter fordelt utover dei 3 miderste sitte plassene?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 3806 kjørte jeg 6 målinger i sweetspot.. flyttet bare noen få cm mellom hver måling, godt resultat. Har erfart at jo flere målinger man tar, jo bedre blir resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du husket å aktivere Auto-setupen etter du har kalibrert anlegget?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Har du husket å aktivere Auto-setupen etter du har kalibrert anlegget?
    Blir ikke den automatisk aktivisert da? Men vist det er EQ knappen på fjernkontrollen hvor ein har mulighet til og velge Audyssey, front, flat, manuel og off. så ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir ikke automatisk satt på selv om du har kalibrert anlegget. Men mener det er den funksjonen du beskriver.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart å foretrekke 6 posisjoners kallibrering fremfor tre eller færre. Hadde samme erfaringene som deg, inntil jeg definerte i hvilket rom kallibreringen skulle jobbe innen. Hjalp masse.

Se bruksanvisningen side 9 på svensk, alternativ 2. Tre posisjoner i sitteposisjon, gjerne 3 foran der igjen. Start i midten bak (sweetspot) som første måling, deretter sidene bak, så diagonalt på sidene foran før du avslutter i midtposisjon foran.

Håper du "tog an", og at det hjalp deg noe.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto's metode virker interessant:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...1&postcount=86
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker. For prøve dette. Men har ikke muligheten til dette ettersom huset ligger å sover, og suben sparker bra ifra under avspilling av test lyder.

Men ein ting jeg lurer på, Leste eit sted hvor dei sa at ein skulle la fastelyder som f.eks datamaskinen stå på mest ein tok romkalibreringen, Men dette er vell bare tull, Da vil jo den prøve og få vekk den lyden. Noe som ikke er noe poeng ettersom den vil ikke vere merkbar ved normalt lydnivå her. Så derfor har jeg etter instink slått av alt av ting som surrer og diverse.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Akto's måling er det som gir deg best resultat, MEN du må først optimalisere plassering av høytalere i forhold til SweetSpot.

Første måling skal være SweetSpot, og ANDRE måling - som er den første av seks, skal også være i SweetSpot. Deretter måler du de resterende punktene i henhold til skissen som Akto har laget utrolig informativ.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    ........Så derfor har jeg etter instink slått av alt av ting som surrer og diverse.
    Korrekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Akto's måling er det som gir deg best resultat, MEN du må først optimalisere plassering av høytalere i forhold til SweetSpot.

Første måling skal være SweetSpot, og ANDRE måling - som er den første av seks, skal også være i SweetSpot. Deretter måler du de resterende punktene i henhold til skissen som Akto har laget utrolig informativ.
    Så først skal ein ha målingen hvor den finner høytallerene i sweetspot, også dei 2 etter der igjen i sweetspot eller mistforstår jeg deg no?

Dette er ikke hva jeg har gjort til no, No har jeg hatt først sweetspot hvor den finner høytallerene, også tatt main i sweetspot, også har jeg målt dei andre

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    .............No har jeg hatt først sweetspot hvor den finner høytallerene, også tatt main i sweetspot, også har jeg målt dei andre
    Da er vi enige. Det er slik det også er opptegnet i manualen.

Prøv å forestill deg at sofaen er et rektangel, for å sette ytterpunktene/hjørnene. SweetSpot er midten på den bakerste langsiden, og puffen er midten på den langsiden som er nærmest senter. Forøvrig, i følge manualen, skal alle punktene måles i samme høyde over gulvet - så derfor anbefales en tri-pod/kamera-stativ for mic'n skal peke rett opp i taket.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Igjen.
    Kunne noen tatt seg bryet ved å sette punktmarkering 1, 2, 3, 4, 5 og 6 på selve skissen til akto.
    Altså 1 hvor første måling går, og 6 hvor siste måling går.
    Det er jo røde og hvite prikker om hverandre der.
    Skal en følge de røde prikkene, eller de hvite prikkene?

Kunne noen satt tall på den skissen?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper på at første og siste måling er i sofaen hans der, ettersom det ser ut som det er sweetspot hos han.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg valgt å bytte rekkefølgen på posisjon 4 og 6 på den skissen til Akto/Flageborg.

Dersom du kun har en sofa (en rekke med lytteposisjoner) ville jeg startet og avsluttet i en sentrert posisjon. La ved et korrigert vedlegg for å vise i all enkelhet.
    Denon 3806, Tips til autosetup?-anfield_audyssey-jpg

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er vi enige. Det er slik det også er opptegnet i manualen.

Prøv å forestill deg at sofaen er et rektangel, for å sette ytterpunktene/hjørnene. SweetSpot er midten på den bakerste langsiden, og puffen er midten på den langsiden som er nærmest senter. Forøvrig, i følge manualen, skal alle punktene måles i samme høyde over gulvet - så derfor anbefales en tri-pod/kamera-stativ for mic'n skal peke rett opp i taket.

Enig det som sies her, har også gjort noen tester ved å peke microfonen mot høytalerene i de beste sitteposisjonene jeg har i kinoen. Jeg oppnår da en riktigere Delay iforhold til målebåndet iallefall fra de forskjellige høytalere. Har ikke testet så mye fram og tilbake men magefølelsen tilsier en riktigere kalibrering ved å peke microfonen mot høytalerene.

Ellers et helt annet spørsmål, er det flere som har fått fasefeil når dem kjører autosetup? Får det uansett hva jeg gjør, men har forandret + og - kontakter som da gjør at jeg ikke får fasefeil men med avia sin cd får jeg da fasefeil igjen. Tror derfor denonen kanskje ikke er helt nøyaktig med tanke på fase, konklusjonen er altså at jeg kjører skip når jeg får denne feilmeldingen. Er det flere der ute som må Skippe?

PT

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Personlig ville jeg valgt å bytte rekkefølgen på posisjon 4 og 6 på den skissen til Akto/Flageborg.

Dersom du kun har en sofa (en rekke med lytteposisjoner) ville jeg startet og avsluttet i en sentrert posisjon.
    Kjempefint at du tok deg tid til "plotte" inn målepunktene i kartet for de som bare har én rad med sitteplasser. Begge disse møbleringsmodellene er forøvrig greit skissert i manualen til Denon 4306.

Hva er hensikten med å starte/stoppe i sentrert posisjon? Hvorfor er ikke dette anbefalt fra produsenten - og nedtegnet i manualen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    ............Har ikke testet så mye fram og tilbake men magefølelsen tilsier en riktigere kalibrering ved å peke microfonen mot høytalerene..........er det flere som har fått fasefeil når dem kjører autosetup?
    Produsenten har helt klart definert at mic'n skal peke mot taket når kalibrering skal utføres. Produsenten har garantert brukt profesjonelle personer og utstyr i utviklingen av rom-korreksjon. Magefølelsen er viktig, men ikke i denne sammenheng.

Hvis du får fase-feil ved måling, så er det noe galt med kablingen, enten til høytaleren eller internt i høytaleren. Dette måler du lett med et 9V batteri. Er pluss og minus riktig, skal elementet bevege seg utover, når høytalerledningene/kontaktene "toucher" batteriet's kontakter med riktig polaritet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tid til å gjere dette altfor tidlig idag, Men må si at det gjorde susen.

Ser no på tegningen at jeg gjorde det riktig. altså målte i denne rekkefølgen

4 6 5
    3 1 2

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •