Valg av klasse "D" effektblokker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av klasse "D" effektblokker

Jeg er fullstendig klar over Midgard Oberon 6.1 og at nesten hele forumet
    ser ut til å like disse, så de er sikkert bra.

Noen jeg har snakket med sier "ligg unna" dersom du skal fore Jmlab Electra 926 med de (blir muligens for lys matching ?)

Hva da med Embla Adela (600W/8Ohm, 1200i 4Ohm);
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet465.htm

Noen som har erfaringer med disse ?

Eller LCaudio sine ZAPpulse XE700 (350w/8ohm, 700 i 4Ohm)
    http://www.lcaudio.dk/
    Dette er DYI kit, men det er nesten som å bygge Lego, så det spiller
    ingen rolle for meg mht. noen timer med loddebolt.
    Disse er helt nye og det er vel tvilsomt om noen har noen erfaring på
    disse (ser veldig bra ut mht. tekniske data)

Noen som kan utdype litt erfaringer på ovennevnte mot mitt
    HT valg ?

/L

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tror det er så å si samme innmaten i Embla og Ma blokkene... :???: Hørt at det er Ice-power moduler i de...?

Noen som vet med sikkerhet?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet 926 med Embla Coenia (300w i 8 ohm) og jeg syntes ikke det generelt ble for lyst i toppen. Enkelte innspillinger kan nok helle litt mot det lyse, men det ble bra trøkk i bassen, brukbar mellomtone og den skarpe diskanten med Denon 2106 som forsterker ble litt tonet ned. Hørtes ikke så værst ut faktisk! :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens basert på samme B&O ICE moduler, men Powersupply kan utgjøre stor lydmessig forskjell. Jeg er relativt "uinteressert" i innmaten, men mere hvordan lyden er.

Jeg "tviholder" på min gamle Krell kav300i som effektforsterker, men jeg er ikke trangsynt mht. at dagens klasse "D" forsterkere er like bra eller bedre.
    Forrandring fryder, men er det noen vits med en slik "oppgradering"

Både MA og Ebla opererer med svært fine data, men dette sier i seg selv ingenting om lyden.

Noen som kan anbefale noen av disse til Jmlab (hels E926) og gjerne si noen objektive meninger om lyden ?

/L

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Muligens basert på samme B&O ICE moduler, men Powersupply kan utgjøre stor lydmessig forskjell. Jeg er relativt "uinteressert" i innmaten, men mere hvordan lyden er.
    /L
    ICE-modulene har innebygd powersupply. Forskjellene består vel av kabinett, kabling, kontakter etc.

Frode

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "tviholder" på min gamle Krell kav300i som effektforsterker, men jeg er ikke trangsynt mht. at dagens klasse "D" forsterkere er like bra eller bedre.
    Forrandring fryder, men er det noen vits med en slik "oppgradering"

Både MA og Ebla opererer med svært fine data, men dette sier i seg selv ingenting om lyden.
    /L
    Ikke undervurder din Krell KAV300.... Disse klasse A/B forsterkerne brukes fortsatt som referanse i de ledende tidskriftene.

Kunne tenkt meg en KAV400 selv, hvis det matcher det jeg kommer til å kjøpe av høyttalere...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ikke undervurder din Krell KAV300.... Disse klasse A/B forsterkerne brukes fortsatt som referanse i de ledende tidskriftene.

Kunne tenkt meg en KAV400 selv, hvis det matcher det jeg kommer til å kjøpe av høyttalere...
    Har disse virkelig så mye krefter som ryktene skal ha det til? Jeg for min del, har hørt en del negativt....?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt. Men jeg syns KAV400 er rimelig kraftig, hørt noe om at den hater laster under 3ohm. Lydmessig er den også utrolig god (min mening).

Ikke fått testet denne direkte opp mot f.eks macintosh 6900 og Hegel H200, som også er integrerte på 2x200watt.. Alle i helt forskjellige prisklasser.

Hegel : 20000kr (denne har jeg aldri testa).
    Krell : 35000kr
    Mac : 50000kr

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har disse virkelig så mye krefter som ryktene skal ha det til? Jeg for min del, har hørt en del negativt....?
    Negativt er det.... Den største negative tingen med Krell, er at vi betaler dobbel pris her i forhold til statene.... Den positive i det, er at folk likevel kjøper den og syntes Krell er verdt pengene.

Jeg kan ikke uttale meg direkte om watt, annet enn at jeg har sett tester av andre Krell forsterkere der de har vist å kunne gi langt mer enn oppgitt. Typisk amerikansk med andre ord... De litt større effektforsterkerne er jo vanvittig kraftige, selv med "beskjedne" specs.

Jeg har kun hørt den på lette høyttalere, som f.eks. Audio Physic Scorpio. Der hadde den stålkontroll på totalt 14 elementer, på et volum som jeg trodde ikke var mulig uten å låte "slitsomt".

Finnes det bedre alternativ for pengene? Godt mulig, siden den som sagt er overpriset i Norge, og man betaler litt for den flotte finishen og merket Krell.

Sitat Opprinnelig postet av kid
    Alt er relativt. Men jeg syns KAV400 er rimelig kraftig, hørt noe om at den hater laster under 3ohm. Lydmessig er den også utrolig god (min mening).

Ikke fått testet denne direkte opp mot f.eks macintosh 6900 og Hegel H200, som også er integrerte på 2x200watt.. Alle i helt forskjellige prisklasser.

Hegel : 20000kr (denne har jeg aldri testa).
    Krell : 35000kr
    Mac : 50000kr
    Jeg har også lest at laster under 3ohm takler den dårlig, så den bør ikke matches med f.eks. Martin Logan eller andre som går lavt.

Fidelity mener H200 er bedre, og over 10 000,- rimligere. Stereophile mener KAV400 er vanvittig, i likhet med mange andre blader. Men så koster den ikke så mye der borte, og de har ikke testet H200. Uansett er det ikke sikkert de hadde delt samme mening som Fidelity, karakteren er tross alt aldri bedre enn testerens personlige preferanser...

Godt mulig H200 er et bedre kjøp, men i den klassen så er det et eller annet som trekker meg mot Krell dersom jeg får en god pris. Jeg syntes Krell har en utrolig morsom og leken lyd, og en rocka bass jeg liker svært godt. Til tross for det klarer den å være detaljert og luftig... IMO

Hadde vært morsomt å gjort en A/B test med disse populære integrerte med noe digitalt.....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser i en annen tråd at det er noen som mener at MA er varmere i lyden enn Embla. Da er kanskje MA et bedre valg?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne testet MA og sammenlignet med kav300, som leverer varene så det holder.

Noen som har noen MA eller Embla blokker i nærheten av Skytta (Nittedal, rett ved Oslo grensa). Kunne jo vært morro.

/L

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du nesten nabo med meg.. men jeg har desverre ingen midgard. Jeg skulle kjøpe et par brukt for testing, men selgeren ombestemte seg før jeg rakk å hente de.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BWA byttet fra Musical Innovation 120W til PowerMaster 600 (forgjengerne til Oberon 6.1) på JMlab 926, og klangen var omtrent nøyaktig den samme mens det selvsagt var forskjell på kapasiteten i de to. Imidlertid vil jo det lydmessige resultatet også avhenge av rom og elektronikk forøvrig. 926 er jo en høyttaler mange beskriver som lys i klangen, hvilket er forståelig, men de låter jo tydelig vis også slik mange vil ha dem, og dersom de matcher din smak og ditt rom så skal du ikke ha hverken kilde, pre eller effekt som farger lyden. Skal du farge signalet før høyttalerne må du imidlertid bestemme deg for hvordan du skal gjøre det. Det kan gjøres både i kabler, kilde, pre og effekt. Imidlertid blir det jo meningsløst å sammenlikne to effektforsterkere med ulik klangbalanse da man trolig ikke vil klare å skille ut de kvalitative forskjellene når klangen gjør lydbildet så forskjellig. Når man skal sammenlikne 2 ulike effekttrinn må man først ha matchet dem med ulik elektronikk som gjør at de hver for seg spiller så optimalt man kan få dem til å spille. Så kan man sammenlikne denne komboen basert på det man hører og hva komboene koster. Det er selvsagt også slik de mest seriøse utstyrstestene blir utført.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var ISèn ja
    Bra innspill du kommer med her Snickers, jeg er forsåvidt brukbart fornøyd med RX V2500 som pre (spiller med RK kalibrert som "flat"), da dette gir mere Skyv i bass området (ser på EQ kurven at den hever bass noen dB og ruller av øverste område med 1 til 1,5dB). Kilde er en AV 668.

Dersom innspillingen er god, kan jeg kjøre uten RK (pure direct), men normalt savnes det litt ekstra bass (ca. 2dB dersom jeg sjekker EQ på RK eller justerer bass controll tilsvarende)

Normalt løser jeg dette ved å ha på sub (dempet nesten helt ned, ikke i PD selfølgelig for det virker ikke og skal heller ikke virke).

Det hadde vært artig å høre hva et moderne effekt trinn kan utgjøre, men jeg er litt engstlig for å få for lys klang på dagens oppsett, totalt sett.

Kabler mellom V2500 og dagens effekt forsterker er standard Taralabs fra HFK og Kimber fra ELTEK mot HT, dersom dette skulle bety noe.

Kom gjerne med flere synspunkter folkens, spesielt de som har prøvd Emba og MA, alternativt ZAP enhetene fra LCaudio eller for den skyld noe annet innen rimelighetens grenser..

/L

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant lesning rundt dette i denne tråden på et forum vi ikke vil være bekjente av... :wink:

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nevnt her at Oberon kan bli muligens en for lys matching til Jmlab Electra 926..... Jeg kjenner ikke disse høytalerne men kan si at jeg har testa mine Mirage OM5 på Oberon. Mirage OM5 er jo ikke akkurat verdens mest nøytrale høytaler, men den låt veldig bra sammen med Oberon. Synes faktisk at lydbildet ble mye mer NØYTRALT med Oberon enn med min Rotel RMB1075.

Har vært litt plaget med at høytalerne mine har hatt for skarp diskant og lite mellomtone. Dette forsvant da jeg testet Oberon.
    (Har vel og merke ikke testet så mange andre forsterkere på OM5 da....)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, veldig interessant tråd fra HFS og mye bra mekking med de Beast blokkene.
    Jeg har hørt om disse tidligere og B&O sine siste ICE moduler skal være bra, men er
    tydligvis litt kilne på hva de blir tilført av strøm mht. støy etc.

Noen på dette forumet som har hatt noen tester eller samenligninger med Embla eller Midgard ?

/L

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hørt at de digitale ampene fra Acoustic Reality har bra lyd!

http://www.acoustic-reality.com/
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi de benytter samme ICE blokker fra B&O, som sitter i MA, Embla og Beast...

Merkelig prising på disse blokkene, som antagelig koster langt under halvparten fra B&O.

MA blokkene skal ha for utseende, alle de andre bruker simple 1mm standard alu bokser.

/L

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi de benytter samme ICE blokker fra B&O, som sitter i MA, Embla og Beast...

Merkelig prising på disse blokkene, som antagelig koster langt under halvparten fra B&O.

MA blokkene skal ha for utseende, alle de andre bruker simple 1mm standard alu bokser.

/L
    Skal ikke disse AR blokkene, det er til dags den mest gjennomførte innpakningen til B&O sine Ice moduler jeg har sett så langt. Dempet stål chassis vel å merke også. Enestående byggekvalitet. Kablingen i disse kan ikke sammenlignes med Embla etc..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •