Koble en reciver med en annen forserker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble en reciver med en annen forserker?

Er det mulig å koble sammen en reciver (Yamaha RX-v740) og en forsterker(Onkyo A-8019)?
    http://avforum.no/minhifi/users/wmor...11df8aaa15.JPG
    Onkyo`en min er en hifi forsterker.

Hvis det går ann, hva slags kabel trenger jeg til det?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går utifra at den Onkyoen er en stereoforsterker. Så sant Yamaha 740 har front pre-out, noe den sikkert har, og Onkyon har en ledig line inngang går dette fint. Du kan bruke Onkyo forsterkeren til å dra frontene.
    Du bruker da en signalkabel fra L/R front pre-out på Yamaha og inn i en ledig inngang på Onkyo (f.eks aux in).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Jeg har tengt på å la onkyo`en drive en bil sub som jeg har stående.
    http://avforum.no/minhifi/users/wmor...69a6afa20a.JPG

funker dette da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo nøyaktig samme fremgangsmåte det og, men i stedet for og koble til to fronthøytalere, kobler du til bassen.
    Hva slags kabel du trenger kommer jo an på hvor god kvalitet du vil ha på lyden. Uansett er det phonokabel.(vanlig cd kabel)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett skal du være klar over att de fleste subber til bil er 4 ohm, mens til hjemmebruk er det vanligste 8 ohm, dette betyr att det i en bilbass er dobbelt så stor motstand som i en hjemmebass enkelt forklart, ikke alle forsterkere tåler det men de fleste. Dette står nok på baksiden av din forsterker ved høytalertilkoblingene.
    Dersom den kun takler 8 ohm, vil den bli varmere enn normalt pga den økte motstanden og transistorene på utgangene dine KAN ved høy effekt ryke...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haunik
    Jeg har tengt på å la onkyo`en drive en bil sub som jeg har stående.
    http://avforum.no/minhifi/users/wmor...69a6afa20a.JPG

funker dette da?
    Hvorfor bruker du ikke subwoofer out fra receiver i stedet? Er det fordi du vil ha to subber? Jeg er usikker på hvordan du skal koble for å få det til.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hvorfor bruker du ikke subwoofer out fra receiver i stedet? Er det fordi du vil ha to subber? Jeg er usikker på hvordan du skal koble for å få det til.

Jeg tror ikke det er sub kabel fra bilsubben.. bare vanelig høytaler kable

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker vanlig høytaler kabel, men spørsmålet er om jeg kan få kobla begge disse reciver/forsterkerne sammen sånn at jeg får bil subben`s bass når jeg ser på film. Bare Onkyo`en som skal drive sub`en...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turbogunnar
    Uansett skal du være klar over att de fleste subber til bil er 4 ohm, mens til hjemmebruk er det vanligste 8 ohm, dette betyr att det i en bilbass er dobbelt så stor motstand som i en hjemmebass enkelt forklart, ikke alle forsterkere tåler det men de fleste. Dette står nok på baksiden av din forsterker ved høytalertilkoblingene.
    Dersom den kun takler 8 ohm, vil den bli varmere enn normalt pga den økte motstanden og transistorene på utgangene dine KAN ved høy effekt ryke...
    Er 4 ohm dobbelt så mye som 8 ohm???

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke du litt feil vei her nå, som JD presiserer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje slik at 4 ohm er lavere motstand enn 8 ohm, og at det derfor går mer strøm i kretsen (strøm = volt / motstand)? Slik jeg har forstått det vil denne økte strømmen føre til mindre kontroll fra forsterkerens side og høyere temperaturer, som igjen kan føre til at transistorer ryker??? Eller er jeg på villspor nå? Gjerne korriger meg

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra RX-V740 bruker man "output" koblingene

til en annen forsterker eller SUBWOOFER-utgangen til en AKTIV subwoofer.

Er det snakk om en passiv subwoofer (subwoofer uten forsterker) som man skal bruke egen forsterker til, så vil jeg tro det er best å koble MAIN eller SUBWOOFER utgangene fra 740 og inn på f.eks. AUX innganger på Onkyo'n.

Om Onkyo'n klarer jobben med å drive den subwoofer'n avhenger av hvor mange watt den krever. Typisk for tilsvarende aktive subwoofere i denne størrelsen er jo en 200-300 watt innebygd forsterker.

Pass ihvertfall på å ikke forsøke å koble noen av utgangene på bildet direkte til en passiv høyttaler eller sub - da kan det gå galt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf

Er det snakk om en passiv subwoofer (subwoofer uten forsterker) som man skal bruke egen forsterker til, så vil jeg tro det er best å koble MAIN eller SUBWOOFER utgangene fra 740 og inn på f.eks. AUX innganger på Onkyo'n.

Om Onkyo'n klarer jobben med å drive den subwoofer'n avhenger av hvor mange watt den krever. Typisk for tilsvarende aktive subwoofere i denne størrelsen er jo en 200-300 watt innebygd forsterker.

Pass ihvertfall på å ikke forsøke å koble noen av utgangene på bildet direkte til en passiv høyttaler eller sub - da kan det gå galt...
    Dersom han kobler Onkyo'n til L/R main pre-out, vil vel fronthøyttalerne bli sendt videre til Onkyo'n? Da får han ikke lyd fra frontene så sant de ikke er koblet til Onkyo'n. Stemmer ikke det?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Dersom han kobler Onkyo'n til L/R main pre-out, vil vel fronthøyttalerne bli sendt videre til Onkyo'n? Da får han ikke lyd fra frontene så sant de ikke er koblet til Onkyo'n. Stemmer ikke det?
    Dette er en "Ole Brum" receiver med "ja takk - begge deler"

Ifølge side 14 i manualen skal ikke det at man plugger i OUTPUT ha noe å si for høyttaler-terminalene - dvs det kommer lyd begge steder.

"Om RCA-stiftkontakter ansluts till OUTPUT-uttagen för att
    mata ut signalerna till en extern förstärkare, så kommer
    signalerna även att matas ut från SPEAKERS-uttagen."

Man har også høyttalerterminaler for to sett front-høyttalere sett A og B. Man kan velge om man vil ha lyd ut gjennom A, B eller AB eller ingen (hvis barna har gjort det kan man lure på hvorfor det ikke kommer noen lyd i frontene)

På endel andre derimot så er det ordnet slik at pre-out er koblet til forsterkerdelen via en metall-bøyle. Her fjerner man bøylen når man skal bruke pre-out og da blir lyden selvfølgelig borte fra forsterkerdelen og høyttalerterminalene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en "Ole Brum" receiver med "ja takk - begge deler"

Ifølge side 14 i manualen skal ikke det at man plugger i OUTPUT ha noe å si for høyttaler-terminalene - dvs det kommer lyd begge steder.

"Om RCA-stiftkontakter ansluts till OUTPUT-uttagen för att
    mata ut signalerna till en extern förstärkare, så kommer
    signalerna även att matas ut från SPEAKERS-uttagen."

Man har også høyttalerterminaler for to sett front-høyttalere sett A og B. Man kan velge om man vil ha lyd ut gjennom A, B eller AB eller ingen (hvis barna har gjort det kan man lure på hvorfor det ikke kommer noen lyd i frontene)

På endel andre derimot så er det ordnet slik at pre-out er koblet til forsterkerdelen via en metall-bøyle. Her fjerner man bøylen når man skal bruke pre-out og da blir lyden selvfølgelig borte fra forsterkerdelen og høyttalerterminalene.
    Takk. Da har jeg lært noe nytt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er iallefall måten å gjøre det på. Vær bare forsiktig med volumkontrollen til å begynne med, og sjekk om forsterkeren blir varm. Det kan bli en kule varmt dersom forsterker og sub ikke er helt god match.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Er 4 ohm dobbelt så mye som 8 ohm???
    Ehhh?!? JA! Det er det! Kan du ikke noe om elektronikk du da?
    Ohm er motstand, 4ohm er halvparten av 8ohm, men dobbelt så mye motstand.
    Klokere nå?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokere nå?
    HÆÆÆ???

Har du en mortstand på 4 ohm vil det gå dobbelt så mye strøm som det ville gjort om den var 8 ohm. Dermed er 4 ohm en tyngre belastning for forsterkeren. 4 er fortsatt bare halvparten av 8 :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og 0 Ohm er kortslutning!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokere nå?
    Jo, jeg har faktisk litt utdanning innen faget... Ble nok ikke så mye klokere av den forklaringen din, gitt... Se på de to forklaringene rett over her, så kanskje du skjønner det du også.

Og forøvrig vil jeg anbefale deg en noe mer ydmyk tone, spesielt når du snakker om noe du tydeligvis ikke har så veldig greie på...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •