Receiver som heller mot det varme/fyldige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver som heller mot det varme/fyldige

Skal muligens kjøpe ny receiver i prisklassen +/- 5000,- og er ute etter en som heller mot det varme/fyldige. Har Infinity Kappa 600 foran, skal trolig skaffe meg en Kappa center, og bakhøyttalere blir Tannoy mX2. Kappaene er litt lyse i klangen med en frisk topp, så jeg trenger noe som kan kompensere litt for dette. Andre krav er auto-oppsett og romkorreksjon. HDMI-utgang er en bonus.

Har tenkt på Yamaha 757, Pioneer 1015, Onkyo 603. Noen som kan si noe om disse lydmessig?

Andre kandidater? Marantz hadde vært et godt alternativ, men de har vel ikke romkorreksjon i denne prisklassen.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker, men noen mener at Yamaha er litt Varme / fyldige
    Jeg har hatt tre Yamahaer og er fornøyd med lyden, men det er muligens
    matchingen som utgjør dette.

Stikk innom Elkjøp og kjøp en Yamaha så har du 30 dagers retur rett, de har vel også Pioneer hvis jeg ikke husker helt feil.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør-forsterker er jo veldig varmt da Kanskje ikke det du sikter til. Vet ikke om noen rær-surroundforsterkere MED romkorreksjon heller
    Ellers vil jeg si Yamaha ikke er så alt for skarpt. Men du får som regel ikke slike recivere til rundt sånne prisklasser som skilder seg spesielt ut på slike områder.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har selv 757 til Jmlab Cobalt/Electra oppsett og jeg mener at Yamahaen ikke er så varm i lyden... Egentlig ganske nøytral klang. Den er brukervennlig og har greit med inn/utganger.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener som forrige at Yamaha er nøytral/naturlig i lyden.

Pioneer litt fyldigere.

Marantz muligens ennå mer, og kanskje litt rundere samtidig som den er mer raffinert

Dernest NAD - ikke så raffinert som Marantz men mer "punch"/dynamikk.

Syntes selv at NAD var en klangmessig oppgradering ift Yamaha. Nøytral skal jo være det beste, men kan bli litt kjedelig i lengden. Selv er jeg kommet til at litt fyldigere lyd passer mer min smak.

Men prisklassen 5000 er vanskelig - spesielt når rom-korreksjon er et krav...

Utifra budsjettet ville jeg kanskje satset på Pioneer - og Elkjøp's bytterett i inntil 30 dager... VSX915/1015 har ihvertfall fått meget fin omtale i Lyd&Bilde - og tror det utifra det du skriver om Infinity'ene kan være en bedre match en Yamaha.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf

Utifra budsjettet ville jeg kanskje satset på Pioneer - og Elkjøp's bytterett i inntil 30 dager... VSX915/1015 har ihvertfall fått meget fin omtale i Lyd&Bilde - og tror det utifra det du skriver om Infinity'ene kan være en bedre match en Yamaha.
    Jeg solgte min Pioneer VSX-915 blant annet pga den slanke/lyse klangen og kjøpte meg en brukt Denon 2805.En betraktelig fyldigere lyd på denne, både på mine selvbygde høyttalere og på Tannoy M1.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Jeg solgte min Pioneer VSX-915 blant annet pga den slanke/lyse klangen og kjøpte meg en brukt Denon 2805.En betraktelig fyldigere lyd på denne, både på mine selvbygde høyttalere og på Tannoy M1.
    "I stand corrected"

Har ikke hørt på Pioneer's receivere selv, men tenkte de kanskje var litt mørkere i klangen basert på det jeg har hørt av DVD spillere o.a.

Det bekrefter imidlertid mitt generelle inntrykk av at smaken til anmelderne i Lyd og Bilde heller mot det lyse/nøytrale

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si Denon er en av de bedre valga du kan ta her! Jeg syntes de nye Denon reciverne låter veldig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hei. Jeg har selv 757 til Jmlab Cobalt/Electra oppsett og jeg mener at Yamahaen ikke er så varm i lyden... Egentlig ganske nøytral klang. Den er brukervennlig og har greit med inn/utganger.
    Det har nok mer med Jmlab og gjøre.
    spess cobalt/electra serien.
    De seriene er veldig lyse i klangen.

Prøv Nye Electra serien. Det er noe helt annet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei, JD.
    Ser at du er "ekspert" ifølge medlemsinfo'en din. En ekspert burde vite at man ikke parer en hjemmekinoreciever til 6000 NKr med et hjemmekino-oppsett, hvor fronthøyttalerne koster 18000,-.

Har selv bl.a. Infinity Kappa 600, og mener selv at disse er litt tungdrevne hva gjelder å få det beste ut av dem. Med fullt skyv i 5 eller flere kanaler vil man med Yamaha RX-V 757 ikke være i nærheten av å utnytte potensialet som bor i den meget gode Infinity Kappa 600, som må regnes for en high end-høyttaler. Selv med Yamaha'en i stereomodus vil du garantert ikke oppnå hifi-nirvana ved kombinasjonen.

Hvis du har et begrenset budsjett, så kan man forstå noe av problematikken, men, som sagt; Infinity Kappa 600 krever en GOD forsterker.

Det laveste jeg ville ha gått er en integrert løsning til 10000,- veil. Jeg kan tipse deg om Onkyo TX-SR 702, som er på vei ut av sortimentet, men med "alle rettigheter" om bord. Koster veil. 10 store lapper, men denne kan man, hvis den fortsatt er å få tak i, garantert få en langt bedre pris på. Jeg har akkurtat denne modellen selv, og det er et kanonprodukt i prisklassen - dessuten THX-sertifisert, og med RS 232-port for evt. senere oppgraderinger.
    Den er dessuten meget kraftig, og vil kunne matche dine fronthøyttalere godt, spesielt i stereokvalitet!

HIFIvett-regel nr. 1: Det er ofte sammenheng mellom pris og kvalitet.

Med hilsen 777

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Hei, JD.
    Ser at du er "ekspert" ifølge medlemsinfo'en din. En ekspert burde vite at man ikke parer en hjemmekinoreciever til 6000 NKr med et hjemmekino-oppsett, hvor fronthøyttalerne koster 18000,-.

Har selv bl.a. Infinity Kappa 600, og mener selv at disse er litt tungdrevne hva gjelder å få det beste ut av dem. Med fullt skyv i 5 eller flere kanaler vil man med Yamaha RX-V 757 ikke være i nærheten av å utnytte potensialet som bor i den meget gode Infinity Kappa 600, som må regnes for en high end-høyttaler. Selv med Yamaha'en i stereomodus vil du garantert ikke oppnå hifi-nirvana ved kombinasjonen.

Hvis du har et begrenset budsjett, så kan man forstå noe av problematikken, men, som sagt; Infinity Kappa 600 krever en GOD forsterker.

Det laveste jeg ville ha gått er en integrert løsning til 10000,- veil. Jeg kan tipse deg om Onkyo TX-SR 702, som er på vei ut av sortimentet, men med "alle rettigheter" om bord. Koster veil. 10 store lapper, men denne kan man, hvis den fortsatt er å få tak i, garantert få en langt bedre pris på. Jeg har akkurtat denne modellen selv, og det er et kanonprodukt i prisklassen - dessuten THX-sertifisert, og med RS 232-port for evt. senere oppgraderinger.
    Den er dessuten meget kraftig, og vil kunne matche dine fronthøyttalere godt, spesielt i stereokvalitet!

HIFIvett-regel nr. 1: Det er ofte sammenheng mellom pris og kvalitet.

Med hilsen 777
    Det var da voldsomt til kjekkaseri... Hvis du leser nøye, så er det ikke snakk om å bruke en receiver til frontene i det hele tatt. Har en stereoforsterker som spiller skjorta av de fleste receivere til under 20k, derfor ville en receiver bli brukt kun som prosessor til frontene. Bruker ikke anlegget så mye til film at jeg mener det rettferdiggjør en større investering enn det jeg har skissert. Hvis jeg ønsker å strekke budsjettet, er det mer aktuelt å kjøpe en bedre integrert forsterker med prosessorinngang, som f.eks Hegel H200 eller Krell KAV 400.

Forum regel nr 1: Ydmykhet er en dyd!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Heisann, JD. Ser at du omtaler mitt innlegg som "kjekkaseri". Jeg kan ikke hindre noen i å misforstå et innlegg eller også vri alt som står på trykk mot en negativ vinkling, noe som jeg tror de fleste ville styrt klar av i dette henseende.

Det går overhodet ikke fram av ditt opprinnelige innlegg at du har tenkt å bruke eksterne trinn til å drive hverken Kappa'ene eller noen andre høyttalere i ditt oppsett. Dette vil du kunne se hvis du går igjennom teksten du selv skrev på nytt. Din kritikk faller derfor på sin egen urimelighet.

Med de aktuelle modellene du lister opp i ditt opprinnelige innlegg, må en ellers anta at du er på jakt etter en NY surr.forsterker, og ikke en brukt. Hvor mange nye surr.forsterkere i prisklassen rundt 5000 kr tror du har HDMI-inngang, forresten? Min intensjon var å gi deg råd om ting du ønsket tips om da du selv startet denne tråden. Forøvrig viser jeg til mitt første innlegg.

Med hilsen 777

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, JD.
    "Ekspert" kommer vel etter et XXXX antall innlegg, og forklarer vel ikke noe særlig mer hvor mange innlegg man har skrevet...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man liker forforsterkeren i recieveren, ser jeg ingen grunn til å ikke kombinere denne med store effektforsterkere til høytalere i 20.000,- klassen?

Jeg kommer mest sannsynlig til å f.eks fortsette å bruke min Denon 3806 som forforsterker, Midgard Audio Oberon 6.1 som effekt på fremtidige oppgraderinger. Mest sannsynlig blir neste oppgradering B&W 703 S3, som da koster 23.000,- Ser ikke det største behovet for å oppgradere forforsterker delen med det første, med mindre jeg kommer over en god deal da selvfølgelig!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, JD.

Med hilsen 777
    Hva skulle være galt med å parre en receiver til 6000 kr med ett hjemmekinooppsett hvor frontene koster 18000???
    Det har vel heller litt å gjøre med om høyttalerne er lettdrevne eller ikke.
    Min receiver (HK AVR 235) klarer fint å drive mine Helicon som koster 32k, men det låter ikke optimalt, da disse er tungdrevne og blir derfor nødt for å kjøre effekttrinn. Når vi da setter opp samme receiver til min kompis sine Focal JmLab Profile 918 som koster 25k, så låter det noe helt vanvittig bra, disse er veldig lettdrevne! M.a.o, det er vel ikke prisen som avgjør om en receiver passer til et par fronter til 18k :wink:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amèn!
    Pris uvesentlig, lytteoppfatning viktigst!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå henger ofte pris litt sammen med kvalitet... Og watt er langt i fra ensbetydende med god lyd, selv om man skulle tro det i disse "ICE-tider"...

Sett bort i fra det, så er det best å la ørene bestemme. Spiller ingen rolle hva andre mener/tror så lenge man selv er fornøyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK legger meg dønn flat!!! Lagde en annen tråd samtidig, og gikk litt i surr på hva som sto hvor. Sorry, 777.

Les denne, og ting blir meget klarere...

http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/35528-auto-oppsett-og-integrert-forsterker.html

Og det er helt sant som du sier, en receiver til 5k er ikke i nærheten av å funke med Kappa 600...

Oversikt over receivere med HDMI fant jeg her: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v373

Var jo noen i prisklassen 5k, og det kommer nok på endel flere om ikke lenge...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •