Reciever til Focal JmLab 816s Cobalt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever til Focal JmLab 816s Cobalt

Jeg er på utkikk etter receiver som kan drive mine nye Focal JmLab 816s Cobalt fronthøyttalere. (Center i samme serie er på vei, mens et par gamle KEF monitorer inntil videre får gjøre jobben som bakhøyttalere.)

Ser i en annen tråd at bruker pnerbye har samme Focal-høyttalere og har valgt en Yamaha receiver som han mener matcher godt. Hadde i utgangspunktet sett meg ut Pioneer (1015 eller A2) eller en Denon, men vurderer også andre.

Jeg opplever høyttalerne mine som meget detaljerte men noe spinkle i bassen. At lyden nå på langt nær er optimal er som forventet siden høyttalerne nå drives av en veldig gammel og svak Pioneer receiver som kun veier ca 4 kg.

Jeg har forstått det slik at forskjellige recievere gir noe ulik lydbilde, og at ikke alle receivere passer like bra til alle typer høyttalere. Jeg ønsker derfor tips til receivere som vil matche mine høyttalere på en god måte.

Har i grunnen ikke satt opp noen konkret prisramme, men ønsker god valuta for pengene. Ønsker i utgangspunktet ikke å overstige kr. 10 000 grensen.

Jeg vil være svært takknemmlig for svar fra noen som kjenner til Focal JmLab 816s Cobalt høyttalerne.

EDIT:
    Glemte å nevne at systemet skal brukes som lyd til tv, film og musikk. Musikk er det viktigste bruksområdet. Lyden vil normalt bli overført via optisk digital til receiver så det hadde vært fint om receiveren håndterte dette på en god måte (men det gjør vel alle?)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min meining er Yamaha ein av dei beste matchane til Cobalt serien og. Har ikkje høyrt dei på Pioneer eller Denon, men eg kan gå god for Yamaha.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Det var det jeg etterhvert begynte å få en mistanke om. Synd egentlig siden jeg har brukt mye tid på reasearch omkring Pioneer og Denon. Skal sjekke opp forskjellige Yamaha-modeller nå.

Kom forresten over en brukt Arcam Diva Avr200. Har forstått at denne er god på musikk men kanskje kan være litt svak. Nå er jo høyttalerne relativt lettdrevne, så det er mulig at denne kan være en god mach. Noen som har erfaringer å dele eller andre synspunkter?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Arcam AVP700/P1000 på mine Electra 946, og dette er etter min mening en super match. AVR200 burde ikke ha noen som helst problemer med cobaltene dine. Det er en meget strømsterk forsterker og med en følsomhet på 91,5 db på høyttalerene skal dette fungere supert. Er du i tvil kan du altids ta en prat med Andre på hifihuset. La merke til at han hadde en brukt AVR300 stående i hylla som du sikkert kan få en god deal på. Spesielt som JmLab eier )
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 816s for en uke siden og opplever de slett ikke som spinkle i bassen. Jeg synes de er veldig oppløst og sterk i diskanten så jeg ville se etter en Reciver som ikke er for "hard" i diskanten. En nøytral eller litt mørk sak tror jeg ville matche dem best.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror og Arcam kan være en god match med høyttalerene. Jeg tenkte på det selv, men ønsket en receiver med HDMI-switching (uvisst av hvilken grunn :roll.

RX-V2600 har Burr-Brown DAC'er, og står ikke tilbake for sine konkurrenter på noen måte der. Jeg ser svært fornøyd med hvordan det låter både til musikk og til film.

Jeg er veldig uenig i det Antonx skriver over. Jeg opplevde diskanten slik som ham bare til å begynne med. Når de får noen timer på seg blir det bra. Diskanten er detaljert, så hvis du er vant til dårligere utstyr vil du fort finne ut at det er på tide å revurdere mp3-samlingen! :lol:

Et alternativ hvis du er opptatt av musikk er jo å handle en rimelig receiver med pre-outs og satse på et godt effekttrinn til stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 816 S, og Arcam avr 300.
    Det funker meget bra på gode innspillinger, men siden høytallerene er veldig lyse i diskant og mellomtone, så må du regne med og få øresus på vanlige inspillinger. Pass på og ikke spille dem for høyt.
    De går ikke dypest i bassen, men den bassen de leverer er meget bra.
    Det kan være lurt og kjøpe en sub til dem, for det vil gjøre lydbildet litt mer tilgivelig, siden dypbass påvirker diskant, mellomtone ect.

Disse høytallerene leverer utrolig mengder detaljer, og kommer veldig ut i rommet, på grunn av sin lyse og fremtredende spillemåte.
    For min del er de alt for lyse, og fikk dem aldri til og spille sånn som jeg liker, derfor byttet jeg dem inn til Electra BE, som er noe helt annet.
    Jeg sier bare lykke til

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en ikke alt for kraftig reciever og heller utvide med effekttrinn (som pnerbye sier)? Har selv 826s og de ble for mye for min Yamaha rxv757 selv om klangen passer bra til cobalt. Har utvidet med Vincent sp331 effekttrinn og det hjalp utrolig mye, spesielt ved musikklytting. Ellers har jeg hørt Yamaha+Meridian i kombo med 816 og det låt meget bra. Jeg ville nok heller gått for en rimeligere reciever og utvidet med effekttrinn etterhvert, istedenfor reciever til 10k.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for meget gode innspill til min jakt på receiver!!

Devilej: Ditt oppsett er jo en smule mer high end enn hva jeg sikter meg inn på, men takk for innspill på match. Det er vel rimelig å anta at også produktenes lillebrødre – som er det jeg ser etter – også vil matche. Godt å høre at du tror de blir en god match.

AntonX: Det at jeg opplever bassen som litt spinkel regner jeg med skyldes at min nåværende forsterker er skikkelig dårlig og ikke evner å yte høyttalerne rettferdighet. Men for all del, jeg merker at de har stort potensiale. Jeg har opplever også diskanten som svært detaljert.

Pnerbye: Jeg er vant til å lytte til skikkelig drittutstyr for å si det mildt. Bestemte meg for at nok får være nok og anskaffet JmLab-høyttalerne for noen dager siden. Da tok det ikke lang tid før jeg skjønte at noe måtte gjøres med resten av utstyret også. Jeg heller mot å droppe alle de fancy tingene som kommer på dagens receivere og i stedet kun fokusere på lyd. Særlig siden det ser ut til å jeg kan plukke opp en brukt Arcam AVR200 for ca kr 4000. Den har så vidt jeg har kunne lese meg til, mulighet for pre-out, slik at jeg senere kan utvide med effekttrinn. Godt tips om effettrinn forresten.

Fairlane: Takk for konkret tilbakemelding. Bor i leilighet og har en nabo i etasjen over, så jeg kommer nok ikke til å spille så veldig høyt. (Nå er dette i grunnen en sannhet med modifikasjoner siden naboen er over 70 og i tillegg hører dårlig.) Mulig sub kommer etter hvert. Om jeg går for den brukte Arcam AVR200 har jeg jo faktisk råd til en.

Marantz: Takk for tilbakemelding og godt tips til om rimelig reciver og eget effekttrinn. Jeg tror det er der jeg kommer til å ende. I første omgang skal jeg forsøke å få tak i den brukte Arcam AVR200 for en billig penge. Mulig jeg deretter utvider med sub og effekttrinn. Det er i alle fall godt å vite at muligheten er der.

Igjen, takk for hjelpen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR200 til den prisen er et meget godt kjøp tror jeg. Det er også en flott start om en senere skulle ønske seg effekttrinn.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fort i svingene! Har nå snakket med selger og kjøpt den Arcam AVR200 som jeg nevnte over. Får den i hus om et par dager. Takker for hjelpen.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fikk den for 4k har du jo nesten nok til en vincent sp331 effektforsterker ;-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det går unna og du har jo masse penger til "overs".

Du vil nok fort savne separate effektforsterkere og sub, nesten uansett etter min mening. Husk at det tar tid å spille inn nye HT, mine E926 låt ganske så stive og inneslutta i en drøy måned. I dag spiller de nydelig og det vil dine gjøre også.

Gratulerer med to fine innkjøp, så må du dele din mening etterhvert

/L

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam har en god tonal balanse sammen med Cobalt. Rommet kan få enhver Jmlab (og de fleste andre høyttalere) til å føles kantete og pågående i diskanten, nesten uansett hva som driver de. Demp førsterefleksjonene (om du har noen), og du vil ganske så sikkert bli fornøyd.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[QUOTE=pnerbye]Jeg tror og Arcam kan være en god match med høyttalerene. Jeg tenkte på det selv, men ønsket en receiver med HDMI-switching (uvisst av hvilken grunn :roll.

AVP700 har HDMI-switching
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam funker bra med cobalt.
    Just go for it. Du blir sikkert fornøyd.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    AVP700 har HDMI-switching
    Jeg vurderte AVR200 først, men ønsket meg 7.1 (uvisst av hvilken grunn det også) og AVR300 ble litt dyr for meg. Hadde jeg fått et tilbud om AVR200 til 4000 den gangen hadde jeg nok slått til allikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Du vil nok fort savne separate effektforsterkere og sub, nesten uansett etter min mening. Husk at det tar tid å spille inn nye HT, mine E926 låt ganske så stive og inneslutta i en drøy måned. I dag spiller de nydelig og det vil dine gjøre også.
    Jeg kjøpte høyttalerne brukt fra en audiofil fyr som skulle oppgradere. I følge selger var høyttalerne bare så vidt innspilt. Han hadde brukt de med en rørforsterker, så jeg regner med at han vet hva han snakker om.

Min bakgrunn for å komme til dette forumet var at jeg trengte råd og tips når skulle kjøpe ny TV før jul. Så klikket jeg meg inn på noen av de andre kategoriene, og vips nå driver jeg og kjøper lydprodukter av merker jeg tidligere aldri hadde hørt om. Jeg har med andre ord minimal erfaring på dette området. Har lest en del tester og tror jeg har fått tak i gode høyttalere og receiver til en god pris.

Det er mulig at jeg vil anskaffe effektforsterker og sub etter hvert, men siden min lydprefereanse er underutviklet regner jeg ikke med at jeg kommer til å savne dette med det samme. På den annen side husker jeg fremdeles opplevelsen av musikk jeg fikk da jeg for ca 10 år siden hørte et anlegg i 100 000 kroners klassen. Så det er absolutt mulig at drømmen om å nærme meg den lytteopplevelsen får meg til å grave litt i kistebunnen.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Arcam har en god tonal balanse sammen med Cobalt. Rommet kan få enhver Jmlab (og de fleste andre høyttalere) til å føles kantete og pågående i diskanten, nesten uansett hva som driver de. Demp førsterefleksjonene (om du har noen), og du vil ganske så sikkert bli fornøyd.
    Øh, som nevnt er jeg skikkelig amatør på dette området. Etter å ha lest posten din en del ganger forstår jeg det slik at du snakker om demping av lyden i rommet slik at den ikke reflekteres så mye i vegger, tak og andre harde flater. Anlegget står i stuen hvor det er murvegger og parkett på gulvet. Er det noen som har tips til hvordan man kan dempe slike førsterefleksjoner? Evt. link til en side hvor jeg kan lese litt om dette?

Jeg kommer til å poste mine erfaringer i denne tråden når jeg har fått receiveren i hus. Det ser ut til at julen kom tidlig i år.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Du leser det helt riktig, og jeg beklager at jeg ikke har utdypet dette. En hard reflekterende overflate kan gjenngi refleksjoner med nesten tilnærmet styrke som den direkte lyden. Dette er i mine øyne drepen for enhver lytteopplevelse, og et anlegg til en million kroner vil uansett låte tragisk i et slikt rom.

Det enkleste du kan gjøre er å legge en fillerye eller et teppe på gulvet mellom lytteposisjon og høyttaler. Bilder, bokhyller og gardiner på veggene vil gjøre underverker i diskant og til dels mellomtoneområdet. Gardiner vil kun ha effekt i diskantområdet, mens bokhyller kan dempe eller spre ganske lavt i mellomtoneområdet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •