Reciever valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Reciever valg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever valg

Skal kjøpe surround-reciever og har 4 stk. på blokka i prisklassen 9 - 12000 :

Marantz SR7500
    Harman Kardon AVR 635
    Pioneer VSX-AX2AV
    Onkyo TX-SR803

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med forskjellene på disse ?
    Har lest en del på forumet , og en ting jeg har fått med meg er at oppgitt ut-effekt fra de forskjellige produsentene må tas med en klype salt, både den ene og den andre veien.
    Trenger en strømsterk forsterker, så god som mulig til musikk.
    Er det noen av disse man betaler for mye "stæsj", istedet for ren lydkvalitet f.eks ?

Er takknemlig for alle innspill.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K synes jeg "farger" lyden litt vel mye. Onkyo synes jeg er en vellspillende reciever. Den som "gir-mest-for-pengene" her, mener jeg personlig at er Pioneer'en. Marantz har jeg ingen erfaring med på reciever fronten. Dersom jeg selv skulle tatt valget mellom disse, tror jeg at det ville falt på Onkyo.

Var selv i samme marked som deg, for en måned siden, med samme budsjett, endte da med en Denon 3806. Fornøyd så lang...
    Lykke til med kjøp, ingen kan vel direkte "peke" på hvem som er best her.. :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt både Marantz og Onkyo gjør det bra på musikksiden. Jeg er usikker på hvor strømsterke de er. Pioneer har fått gode kritikker for romkorreksjonen sin. H/K har sterk strømforsyning, men noen mener den er litt mørk i klangen.

Selv endte jeg opp med Yamaha RX-V2600. Jeg er vel av den mening at en bør finne høyttalerene en ønsker seg først, og deretter finne en receiver som matcher dem. Hvilke høyttalere har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Kan jeg spørre hvilke vurderinger som lå til grunn for valget av henholdsvis Denon 3806 og Yamaha 4600? Her får jeg fort et par til på blokka.. :wink:
    Høyttalere har jeg ikke bestemt meg for riktig ennå. Jeg forstår at reciever/høyttaler må matche , men det er vel likevel enn viss forskjell på produsenter/modeller av recievere på samme måte som andre produkter,( som f.eks biler) ? Er det forskjell på "japansk lyd" og "amerikansk lyd"?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg valgte RX-V2600 var det fordi disse er en grei match med Focal samtidig som den fikk gode kritikker for kinolyden. Videre ønsket jeg meg HDMI-switching, men jeg er litt usikker på hvilket behov jeg har for dette. Det talte selvfølgelig også at jeg fikk en god pris på en pakkeløsning fra Hifihuset.

Jeg vurderte lenge Marantz SR7500 fordi den matcher System Audio bra. H/K vet jeg matcher Infinity Beta og JBL spesiellt godt. Yamaha er god match til Audio Pro og Focal. Pioneer har jeg ikke sett omtalt så mye med spesielle høyttalere. Mulig disse er litt all-round. Vet at tidligere modeller av Pioneer har svært gode effektkuber, og at de derfor leverer varene bra også ved laster mot 2 ohm. Denon AVR3806 var i grunn andrevalget mitt. Jeg baserte det den gangen på omtale.

Hvis du ikke har bestemt deg for høyttalere ennå, så råder jeg deg til å gjøre det før du spikrer receiverkjøpet. Høyttalere kan være uhyggelig krevende for forsterkere. Skulle du feks lande på Infinity Kappa 9.1 så er min Yamaha eksempelvis et dårlig valg av receiver med mindre du ønsker å steke pannekaker på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til å handle før jeg har god match, men det er mye som skal sjekkes ut. It's a jungle out there!

Etter hva jeg forstår er Yamaha's romkorreksjon noe av det beste? Mens når det gjelder musikkgjengivelse er de sånn midt på treet.?

For å presisere litt hva jeg er ute etter å finne ut av tar jeg et eksempel fra et marked jeg kjenner bedre, nemlig PC-markedet :
    På en PC til 20000 og en PC til 10000 er det ikke nødvendigvis slik at ALLE komponentene i den dyreste er bedre enn i den billigste. Og spørsmålet jeg må stille meg om jeg skal kjøpe den dyre er om de komponentene som er bedre er de som virkelig betyr noe for meg .
    Produsentene vil jeg også ha et visst forhold til i form av egne og andres erfaringer.

Jeg håper dette ble forståelig .
    Er det virkelig så små forskjeller i den tekniske utrustningen fra produsent til produsent at det er uvesentlig , og har f.eks alle modellene nevnt over de samme funksjoner og samme kvalitet ? Slik at det eneste som avgjør er om man liker "lyden" ?

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på Denon AVR3806 så kan det være en ide og sjekke ut lillebroren Denon AVR2807 som er helt ny på markedet. pris 8.990,-

Eg er ihvertfall fornøyd med den. ;-)

Link: http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iver_Soelv.htm

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahas romkorreksjon er svært bra. Du har nok rett i at den ikke er i toppklasse til musikk, men den står ikke mye tilbake for sine konkurrenter.

Du kan jo evt vurdere en rimelig receiver og heller klaske til med en god effektforsterker til frontene? Selv synes jeg Yamaha'n min spiller musikk veldig bra, og er fornøyd med den.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Yamahas romkorreksjon er svært bra. Du har nok rett i at den ikke er i toppklasse til musikk, men den står ikke mye tilbake for sine konkurrenter.

Du kan jo evt vurdere en rimelig receiver og heller klaske til med en god effektforsterker til frontene? Selv synes jeg Yamaha'n min spiller musikk veldig bra, og er fornøyd med den.

Jeg er ingen Guru, men har hatt seriøs Hi Fi dilla i mange år og har litt problemer med å forstå at Yamaha f.eks. V2600 er dårlig på Musikk !

Jeg har varianten uten HDMI (V2500) og benytter pre out til separat forsterker mot mine E926. Min CD/DVD kilde er en Pioneer 668 og alt dette låter faktisk bedre enn da jeg kjørte EC4.6 som pre amp mot samme effekt og HT. Benytt romkoreksjon med omhu (se egen tråd) og så har du uansett en receiver som gir deg skikkelig "pure direkt" og ikke "jalla..".

Yamaha receivere er en enten liker du eller hater du greie, det er vel ikke så
    mye tvil om hva jeg faktisk liker..

Uansett, lykke til med valg og håper du skriver litt om dine erfaringer.

/L

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere 2500 til Yamaha, men syntes ikke romkorreksjonen var spesielt imponerende på denne. Mulig jeg har et ekstra vanskelig rom....... Pioneer vinner derimot stadig tester.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom Lyd&Bilde i dag. Test av bl.a. Onkyo'en du kikker på, denne fikk dårligst score av dem som var med. Yamaha RX-V2600- Beste kjøp (12.998,-) og Pioneer VSX-AX4 Beste lyd (14.998,-).

Ankepunktet mot Onkyo var bl.a kalibreringen som ikke var helt bra. I tillegg scoret lyden jevnt over litt lavere enn de andre i testen. BTW Denon AVR-4306 var også med i testen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •