Midgard vs Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Midgard vs Denon

Hei!

Hvordan er Midgard Audio Oberon 6.1 vs Denon PMA 2000 ivr ?
    Prisklassa er lik omtrent

Denon er 24 kg og midgard bare 6.5 kg? Burde veie mer, vekt sier som regel litt om kvalitet, (ofte) :?

ser at midgard har oppgitt 600 w mens denon bare 80 w i 8 ohm. :-?

Jeg lest masse på forumet å ser at midgard blir skrytt opp i skyene så det er helt sikkert en kjempe forsterker.. bare lurer på om den drar mine 604 bedre enn denon'n forsterker'n min ?.

Jeg er klar over at midgard er en ren effektforsterker og denon er en forsterker, (men kan brukes som effektforsterker),

Hvor for mann foresten kjøpt midgard?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sammenligne vekta på disse forsterkerne, da det er to forskjellige måter og bygge forsterker på!

Midgard tar nok Denonen på alle punkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Du kan ikke sammenligne vekta på disse forsterkerne, da det er to forskjellige måter og bygge forsterker på!

Midgard tar nok Denonen på alle punkter.
    Tenkte heller ikke på at det faktisk var 6.5 kg pr blokk.. riktig nok ikke mer enn denon, men det er mer enn jeg først tenkte...

Vurderer å bytte ut denon'n mot disse.. men hvordan funker de blokkene i stereo ? da er det vel forforsterker'n som bestemmer kansje, har Pioneer AX2.

Jeg syns den gjør en dårlig jobb som forforsterker i stereo med denon som effektforsterker,, i forhold til bare denon rett til cdspiller'n.. blir ikke så mye liv i musikken når ax2 får bestemme... skulle fått testa Midgard i systemet mitt.. hvem forhandler egentlig midgard ?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denon bruker en del penger på 10kg chassis

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chassiset på Oberon veier jo ikke så langt unna det samme. To chassiser veier ca 8-9kg til sammen.

I en Oberon sitter det en trafo som omsetter ca 1500W. På Elfa kan jeg lese at en 800VA trafo veier 11kg. Det vil si at man må regne minst 20kg trafo pr kanal om man sammenlikner med konvensjonell strømforsyning. Dessuten er utnyttelsesgraden langt større så dette igjen er sammenliknbart med ca 2400VA/kanal. I tillegg har de, med sin primærregulering, langt lavere spenningsfall hvilket gjør at en klasse AB med tilsvarende linjært power måtte hatt minst et par ganger så stor trafo som dette igjen, så om man skal sammenlikne vekt blir det fullstendig feil.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat i dette tilfelle kan du nok ikke avgjøre kvaliteten på produktet på hva det veier. Som en sa tidligere, så er dette forsterkere som er bygd på to helt forskjellige måter. Etter hva jeg har skjønt så veier faktisk Midgard Oberon 6.1 mere enn andre ICE blokker de kan sammenlignes med. Så sånn sett så stemmer jo kanskje teorien din om at vekt=kvalitet.

Er jo flere som har testa oberon 6.1 sammen med f.eks strømsugne CV clsc215 med gode resultater, så deg drar nok dine 604 uten problemer.

Hva som er den beste forforsterkeren vet jeg ikke. Etter hva jeg har lest så farger midgard blokkene lyden veldig lite, så da blir det vel opp til forforsterkeren hva slags lyd du får ut.

Det at denon'n var bedre alene enn når du brukte AX2 som forforsterker kanskje kanskje ha noe med inngangsnivået på denoen, men nå er jeg utpå litt tynn is her, så kanskje noen andre har et svar på det.
    Kanskje Snickers har et svar på dette....

EDIT: Der var du jo Snickers

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til preamp så er det helt klart at det er snakk om matching. Alle produkter farger i større eller mindre grad, og av de nevnte tror jeg Denonen farger mer enn Oberon og Pioneer. Når man imidlertid kobler sammen fler produkter summerer man fargene, og dersom de ikke passer med lydfargen til høyttalerne (og kilden) vil man kunne oppleve det du beskriver.

Edit: Jepp det var jeg

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Embla Tinea som driver mine B&W 604 og er strålende fornøyd med resultatet de gir, mye bedre enn å la dem bli drevet av min denon AVR-2807 aleine. :smile: Det blir mye likt som å bruke Midgard da de er mye lik hvis en ser bort fra design. Og at MA 6.1 er enda kraftigene en mine Embla.

Så mitt tips er å gå for MA 6.1 og bruk Pioneer AX2 som forforsterker... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig valg det her.. Ingen som tilfeldigvis har lyst til å bytte PMA2000 IVR mot Midgard Audio 6.1 mot et tillegg? .

Sitter langt inne egentlig for jeg er så fornøyd med den i stereo.

Hvor mye er det fornufig å kreve for denon PMA 2000 ivr, 3 år gammel, strøken ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med fare for å bli hudflettet...

Skjønner ikke denne lovprisningen av Midgard.
    Det er bare en motsatt Embla. Der Embla'ene har sine svakheter er Midgard flinke, og ved Midgard sine svakheter er Embla'ene veldig bra.
    Midgard savner mye i toppen, men har enorm kraft og dynamikk.
    Synes Midgard er en anelse umusikalsk.

Skal man ha digitale forsterkere, så gå for de ekte sakene.
    En Lyngdorf TDA2200

For all del, Midgard sine forsterkere låter bra, men overhodet ikke sensasjonelt eller banebrytende, og kan finne masse som tilfredstiller meg minst like bra i samme prisklasse.

Newcomer pogg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Skjønner ikke denne lovprisningen av Midgard.
    Det er bare en motsatt Embla. Der Embla'ene har sine svakheter er Midgard flinke, og ved Midgard sine svakheter er Embla'ene veldig bra.
    Midgard savner mye i toppen, men har enorm kraft og dynamikk.
    Synes Midgard er en anelse umusikalsk.

Skal man ha digitale forsterkere, så gå for de ekte sakene.
    En Lyngdorf TDA2200

For all del, Midgard sine forsterkere låter bra, men overhodet ikke sensasjonelt eller banebrytende, og kan finne masse som tilfredstiller meg minst like bra i samme prisklasse.
    Hei.

Kan du komme med noen eksempler? Jeg sier ikke dette for å være frekk eller spydig, men jeg er oppriktig nysgjerrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du ha eksempler på?

At Midgard blir lovprist, eller?

Kan i så fall bare søke etter Midgard ved søk-funksjonen som vi er så glad i ;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok heller at han mener hvilke forsterkere som tilfredsstiller deg i samme prisklasse...... ;-)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... okay!

Personlig liker jeg veldig godt Thule.. Men synes ikke dette alltid er like heldig med B&W. Men IA150B er en veldig bra sak. Bør testes sammen med 804'ene.
    Ellers så er jeg svak for Rotel sine forsterkere. Da er det RA1070 som er den jeg har testet mest.
    SDAI2175 funker veldig bra, fra Tact (Lyngdorf)

Primare har en del fine saker, men har ikke testet med B&W i det hele tatt.

Hvis du skal opp en prisklasse, så har Hi-Fi klubben tre utrolig bra forsterkere nå.
    Den nye NAD M3, Thule IA252 og Lyngdorf TDA2200. Alle tre relativt nye. De to første syntes jeg falt veldig i smak på mine MS4. Men synes kanskje Lyngdorfen passet best på 804.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du testet dem på gromkallen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ice er Ice. De har sine svakheter. Alt for spisst i toppen. Men kjekk og rask måte å tjene spenn på, da.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALT har fordeler og ulemper, men påstanden om at ICE er for spisst i toppen beviser at du ikke har hørt annet en svært tidlige utgaver. Med så gammel og "avlegs" erfaringsgrunnlag er nok best å ikke kaste seg bastant ut i diskusjoner som denne. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss ikke bli nedsettende med type "...kjekk måte å tjene spenn på...", vi får holde dette saklig.

Jeg har også hørt Midgard mot en ASR Emitter forsterker til 65k, og det er jo ingen tvil om at ASR låt bedre. Litt spisst kan det nok kanskje bli, men det kan like godt være et resultat av en lite egnet forforsterker. LINK til mine første erfaringer.

Har du noen konkrete poenger rundt Lyngdorf TDA2200 vs. Midgards blokker, gromkaellen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg må legge til at jeg baserer mine "spisse" kommentarer på en tidlig Midgard utgave. Har jo hørt noen nyere blokker hos Gorm også, men har ikke fokusert tilstrekkelig på lytteerfaringen, annet enn at jeg synes å huske at det låt rimelig fett...

Skal hente meg et sett selv i morgen, så jeg er snart en lykkelig eier av 6 Oberon'er, og da får jeg vel testet disse i praksis om ikke aaaaalt for lenge også!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •