Midgard vs Denon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    gromkallen og pseudo (falsk?):
    Dere må gjerne utdype litt mer når dere kommer med slike bastante erfaringer. Nevn gjerne direkte sammenlikninger, og om dere har testet forsterkerene på samme høyttalere osv osv.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon 6.1 og System Audio 1750

Noen som har hørt dette? Ønsker mer kraft til høyttalerne, men det er jo helt umulig å få prøvehørt dette i Stavanger... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sammenligning med Lyngdorf til rundt samme pris syntes jeg Midgard ble litt spisst, men merker at det snart begynner å bli farlig å si sin egen mening. Mulig MA har mye innflytelse på moderatorer/admin, men synes ikke AV Forum skal farges for mye av dette.

Og; nei, jeg tar ikke opp temaet for å rakke ned på et spesifikt merke. Fremdeles synes jeg det blir for spisst i toppen om det så hadde stått et annet merke på boksene. Synes også den "nye" HK er for spiss i toppen. Mulig jeg er kresen, men hva er galt med det?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt relevant å vite hva du brukte som forforsterker, og hva slags høyttalere du testa midgard på.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp som TomH her sier. Hvilket utstyr som er testet med er ganske relevant. Så klart kan man ha egne meninger, til og med ikke like det samme som "oss andre", men det er greit for oss andre å få begrunnelsen for det. Det sier oss mindre at noen kun sier at de låter dritt.

Jeg tror med sikkerhet at jeg kan si at jeg vet at admin/moderator på avforum ikke blir påvirket så mye av Midgard Audio..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pseudo
    I sammenligning med Lyngdorf til rundt samme pris syntes jeg Midgard ble litt spisst, men merker at det snart begynner å bli farlig å si sin egen mening. Mulig MA har mye innflytelse på moderatorer/admin, men synes ikke AV Forum skal farges for mye av dette.

Og; nei, jeg tar ikke opp temaet for å rakke ned på et spesifikt merke. Fremdeles synes jeg det blir for spisst i toppen om det så hadde stått et annet merke på boksene. Synes også den "nye" HK er for spiss i toppen. Mulig jeg er kresen, men hva er galt med det?
    Du kommer med noen ganske drøye påstander her! Jeg har ingen økonomisk interesse av å "promotere" utstyr fra MA, og at du insinuerer noe sånt bør underbygges med noe fakta for at du ikke skal miste all troverdighet her.

Når det kommer til din erfaring om at MA er "spissere" i toppen enn Lyngdorf så er nok det er resultat av uheldig sammensetning av utstyr. I likhet med en del andre entusiaster på AVforum har jeg hørt MA på veldig mye forskjellig elektronikk, og et stort antall forskjellige høyttalere. Jeg har derfor et solid erfaringsgrunnlag når jeg forteller deg dette. Når du hørte Lyngdorf og MA i samme oppsett, hva besto resten av utstyret av (elektronikk og høyttalere)?

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! tror jeg legger bytte til midgard på is en stund, ble ikke helt klok på det her. :-?

PMA 2000 ivr er en fantastisk forsterker i mine ører.. har kobla cd spiller'n rett til den.. også dvd spiller og alt annet til pioneern, skal jeg lytte til musikk så bruker jeg bare cd spiller'n sammen med PMA i stereo. :wink: .

Kommer jeg engang over noen som bor i nærheten av Valdres og har MA6.1 å er villig til å komme en tur for å prøve det i mitt system så får jeg hørt med mine egene ører om de slår denon'n min. Men til den dagen så får jeg bare si meg fornøyd med det jeg har :smile:.

Kommer til å trappe ned litt hjemmekino kjøp nå frem til høsten,, men da kommer jeg sterkt tilbake igjen :grin:

Jeg takker for alle svar! Mye bra folk i dette forumet :grin: . Gleder meg til jeg får begynt å bygge mitt eget hus, der kommer det selvsagt opp et dedikert kino rom.. Da kommer jeg tilbake med flere spørsmål angående det..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol dette er så typisk. med det samme det kommer noen å sier han har gjort sammenligning mellom to produkter og ikke foretrakk produktet som halve forumet her eier no, kommer de og skal prøve å fortelle at han hørte feil, dårlig combo eller whatever.
    herregud! det er flere måter å lage ting på og mange smarte konstruktører der ute. at ice skulle være bedre enn absolutt alt annet er absurd. ønsketenkning kanskje?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanvittig useriøst

Pseudo Ice er Ice. De har sine svakheter. Alt for spisst i toppen. Men kjekk og rask måte å tjene spenn på, da.
    Hva om vi prøver å holde tråden seriøs? Det er tross alt ikke en diskusjon, men noen som rådfører seg... Makan til uoppdragenhet... Og påstanden om at moderatorene her er kjøpt og betalt er bare helt utrolig festelig. Har ikke ledd slik på lenge. Men, om du virkelig bare tror de er promotører og ikke seriøst engasjerte folk så... på moderator siden på forumet her er det vel mer enn 100år til sammen med erfaring!

Lykke til med livet Pseudo, men husk at jeg synes du er litt tynn i toppen, og mangler mye i bunnen. Egentlig synes jeg ikke at du har fundament i det hele tatt for formidlingen din. Skaff deg en rev.1 pre amp fra takt&tone's gode serie oppdragelse. Anbefales. Der er det stor eierglede og store tweake muligheter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fint at du støtter opp om moderatorene Gwandarion, men nå føler jeg at vi må tilbake til tema her...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo nesten lynsjestemning straks noen nevner noe negativt om f.eks. MA, og folk forlanger nærmest en bevisførsel på påstand skjelden sett utenfor en rettsal. Har da ikke sett slike reaksjoner ellers på forumet her når noen sier sin mening??

Jeg er enig at man bør holde en seriøs tone, men hadde tilsvarende kritikk vært satt mot et produkt som ikke er populært på forumet, tviler jeg på at folk hadde reagert så kraftig. Det blir litt som å komme inn på et Cervin Vega forum gjennomsyret av fjortisser, for å så fortelle at man syntes CV ikke har noe med riktig musikk-gjenngivelse å gjøre....

Jeg er personlig veldig nysjerrig på ICE og hva det kan gjøre i forhold til pris, men jeg er også åpen for å høre folks negative erfaringer også, ikke utelukkende lovprising fra folk som eier disse.

Oslo Hifi Center har stadig folk som kommer innom og vil bruke forsterkere basert på ICE i innbytte. Det betyr ikke at de er dårlige, men det betyr at i likhet med alt annet i denne bransjen, passer ikke alt sammen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ice er Ice. De har sine svakheter. Alt for spisst i toppen. Men kjekk og rask måte å tjene spenn på, da.
    Husk at mange av de forsterkerne som har vært basert på ICE-moduler har vært laget med mer enn bare ICE-moduler i. Det har vært solgt produkter med 2 dB heving i diskanten, og det er jo en lettelse å høre at du er i stand til å høre dette.

Det finnes dessuten 8 forskjellige ICE-moduler i dag hvorav 4 av dem trenger ekstern strømforsyning. Med linjær strømforsyning låter det helt annerledes enn med SMPS-power, så ICE og ICE kan være to vidt forskjellige ting.

Om man sammenlikner TacT SDA 2175 og Oberon 2.1 så er Oberon rent objektivt sett fyldigere i klangen. Den har mer tilbakelent topp , mer fylde og varme i mellomtonen og simpelt hen betraktelig mer bass. Tommy SN var med på denne testen og kan bekrefte forskjellene. Hva som er best er en smaks og matchingssak, og de rent kvalitative parametrene skal jeg avstå fra å kommentere.

Ellers må jeg si meg enig i at gode produkter er en god måte å tjene penger på, men spesiellt rask er den ikke. PowerMaster tok ca 8 mnd å utvikle, mens Oberon tok ca 14 måneder. Rotel har på sin side brukt 18 måneder på sin variant basert på ICEpower 1000ASP. En del av de enklere variantene på markedet har nok trolig blitt utviklet raskere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant snickers... Jeg var tidligere av den oppfattning at de fleste som brukte ICE, brukte de samme modulene, og kun varierte utseendet/pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hva om vi prøver å holde tråden seriøs? Det er tross alt ikke en diskusjon, men noen som rådfører seg... Makan til uoppdragenhet... Og påstanden om at moderatorene her er kjøpt og betalt er bare helt utrolig festelig. Har ikke ledd slik på lenge. Men, om du virkelig bare tror de er promotører og ikke seriøst engasjerte folk så... på moderator siden på forumet her er det vel mer enn 100år til sammen med erfaring!

Lykke til med livet Pseudo, men husk at jeg synes du er litt tynn i toppen, og mangler mye i bunnen. Egentlig synes jeg ikke at du har fundament i det hele tatt for formidlingen din. Skaff deg en rev.1 pre amp fra takt&tone's gode serie oppdragelse. Anbefales. Der er det stor eierglede og store tweake muligheter.

Personangrep er første felle for å undergrave seg selv som tenkende individ.

-Aristoteles-

Men for all del; personangrep er jo gøy. Merker at man rokker ved noe på AVForum med denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som mener noe om hvordan en forsterker låter. Husk at en forsterker ikke låter. Den gir bare strøm. Dette er ikke kverulering, men rett og slett en påminnelse om at strømmen som kommer ut også påvirkes av signalene som sendes inn. I tillegg skal strømmen omvandles til lyd i den komponenten som forvrenger mest og har størst feil i en signalkjede. (ikke slutt å lese her fordi du mener å ha hørt dette før, les hele dette inlegget!)

Anlegg som låter lyst gjør ikke dette fordi de har en dårlig forsterker. De gjør det fordi summen av komponentene til sammen låter lyst (inklusive høyttalerne) og stort sett er det høyttalerne som gjør mesteparten av dette.

Forsterkerens oppgave, og rene kvalitative egenskaper går på å levere kontroll og headroom med lav forvrengning. Som regel fører mangel på kontroll til at lyden blir fetere, men dette er igjen høyttaleravhengig. Det er altså lasten som avgjør hvorvidt en svak forsterker ender opp med å låte fett eller slankt. Derfor kan man heller ikke avgjøre forsterkerkvaliteter basert på lytting i ett eneste oppsett som ikke er godt matchet. Med matching kan man også delvis skjule manglende forsterkerkvaliteter.

Når høyttalerne står for den største andelen forvrengning i et anlegg sier det seg selv at den største endringen i lyd kommer når man bytter disse. Effektforsterkerne står for den nest største forvrengningskilden i et anlegg, selv om denne er en del mindre enn høyttalerne. Uansett sier det seg selv at i tillegg til matching mellom komponenter må man også jobbe med plasseringen av høyttalerne etter elektronikkbytte, og da spesiellt ved forsterkerbytte.

Imidlertid er det også forsterkerne som bestemmer hvor mye høyttalerne skal forvrenge, og brorparten av forvrengningen i høyttalerne er av 2. og 3. harmoniske. Begge disse gjør lydbildet varmere og mer ørevennlig, men det tar også noe av gnisten fra dynamikken. Om man mangler varme i lydbildet så er det ikke fordi man mangler forvrengning. Det er fordi man har for høy forvrengning, og det kan være frekvensgang, harmoniske komponenter eller helt andre ting. Det er ikke en løsning å tilføre mer. Man må forsøke å fjerne forvrengning. Man må altså ha mer kontroll og få frem rett klangbalanse. Om man får rett klangbalanse som følge av en for svak forsterker ender man altså opp med andre forvrengningsformer.

Ikke lett dette her, men på den annen side ligger som regel mye av svaret for dem som har kjempet seg rundt i ring i mange år i akkurat dette her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Interesant snickers... Jeg var tidligere av den oppfattning at de fleste som brukte ICE, brukte de samme modulene, og kun varierte utseendet/pris.
    Det kommer en test av Oberon 6.1 i Fidelity. Jeg tror denne er med på å slå ihjel myten om at alle låter likt. Det gjelder også de som ikke bruker mer enn selve modulet. Imidlertid har det faktisk blitt mindre og mindre tilleggselektronikk i disse ulike forsterkerne, og de låter generelt bedre og bedre.

EDIT: De endringene som ga størst lydmessig forbedring av det vi testet var viberasjonsdemping, riktig skjerming, riktig arbeidstemperatur og gode kontakter ut/inn. Alle disse endringene var klart hørbare. Det var imidlertid ikke ekstra strømfilter, sølvkabler osv. Inngangsbuffer, utgangsfiltre og en del andre liknende ting gikk ut over gjennomsiktigheten, mens endringer i strømforsynignen ga stabilitetsproblemer ved enkelte laster.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    lol dette er så typisk. med det samme det kommer noen å sier han har gjort sammenligning mellom to produkter og ikke foretrakk produktet som halve forumet her eier no, kommer de og skal prøve å fortelle at han hørte feil, dårlig combo eller whatever.
    herregud! det er flere måter å lage ting på og mange smarte konstruktører der ute. at ice skulle være bedre enn absolutt alt annet er absurd. ønsketenkning kanskje?
    Håper ikke du misforstår meg einis, jeg mener på ingen måte at ICE er "best i verden". Jeg har hørt mye som låter langt bedre, det som er synd er at det koster så forbasket mye mer også. Selv har jeg vært gjennom ganske mange effektforsterkere nå, og det koblet til utstyr jeg kjenner godt fra før (mitt eget og jfinneru's). Poenget mitt var at MA ikke låter "skarpere" enn Lyngdorf forsterkerne. Den som påstår det har antakelig ikke hørt både Lyngdorf og MA på samme høyttalere engang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skarpere, men spissere.

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig at det blir mye sjau her på forumet når en som ikke har en nirvana-feeling angående MA sine forsterkere lydmessig sier sin mening. Har personlig hørt MA 6.1 - Aucoustic reality (største ice modulen) - Embla Adela - Embla Maenia - Beast og Jeff Rowland. Alle er samme modul som er brukt 600/1200w. Disse har blitt hørt på B&W 703 og Helicon 800. Og min oppfattelse er at disse forsterkerne låter endel på den lyse siden, i noen tilfeller litt pågående lyd på høyere lydstyrker. Igjen testet på to sett med høytalere og i to forskjellige romforhold. Når jeg hadde marantz PM15s1 var lyden helt anderledes, mye varmere og ikke pågående i det hele tatt. Dette er jo ikke effektforsterker, men Mcintosh effektforsterkeren av en kompis låter også meget behagelig på mine ht. Men grunnen til jeg liker Ice selv er at dem er meget greie å ha med å gjøre, små, relativt mye effekt for pengene og blir ikke særlig varme. Det med lydsignaturen på den skal jeg fint klare å leve med siden jeg ser mest film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skarpere, men spissere.
    Ja det var jo særdeles oppklarende i forhold til spørsmålene jeg stilte deg. :-?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •