Rotel Rb 1090 Eller Oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel Rb 1090 Eller Oberon 6.1

Hei alle av-freaker!

Oppsettet begynner nå å komme i havn! Opprinnelig hadde jeg tenkt å kjøre RB 1070 til både front og bakkanalene, men har nå revurdert dette.
    RB 1070 og bakhøyttalerne (som er CAV Fi-III) var en kanonmatch.

Var derimot ikke like fornøyd med 1070 til frontene, som er Helicon 400.
    Mulig denne er i minste laget. Det spiller rått i surround og til film, men er ikke helt fornøyd i stereo.

Har derfor nå besluttet å investere i større effekttrinn til frontene.

Har vurdert som nevnt over, hva tror dere vil matche best???
    Er åpen for alle forslag. Har ett budsjett på inntil 15k. Nytt eller brukt spiller liten rolle. Takker for alle forslag :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen Med Synspunkter???

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hei alle av-freaker!

Oppsettet begynner nå å komme i havn! Opprinnelig hadde jeg tenkt å kjøre RB 1070 til både front og bakkanalene, men har nå revurdert dette.
    RB 1070 og bakhøyttalerne (som er CAV Fi-III) var en kanonmatch.

Var derimot ikke like fornøyd med 1070 til frontene, som er Helicon 400.
    Mulig denne er i minste laget. Det spiller rått i surround og til film, men er ikke helt fornøyd i stereo.

Har derfor nå besluttet å investere i større effekttrinn til frontene.

Har vurdert som nevnt over, hva tror dere vil matche best???
    Er åpen for alle forslag. Har ett budsjett på inntil 15k. Nytt eller brukt spiller liten rolle. Takker for alle forslag :grin:
    Er det ingen som kan komme med gode forslag til effektrinn til Helicon 400?? :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

har selv hatt Helicon 800, og har testet (på andre høyttalere) både Midgard og Rotel RB-1090.
    Har eid RB-1090 et par ganger, sist gang drev den Martin Logan Aeon i og det var veldig god match!

På Helicon ville jeg tro at du med hell kunne prøve en Nakamichi PA7II, vet om en som skal selge en slik.
    Den spiller meget pent i toppen og vil også tro den kler den stramme bunnen i Helicon.

mvh
    Dag

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke var fornøyd med 1070 til H400 kan jeg godt skjønne. Det er alt for stusselig til de. Helicon 400 krever en del kraft for at de skal blomstre. Det vet jeg godt selv da jeg har hatt de i over et år. Hadde en stund Arcam FMJ P35 effekttrinn på, og de funket ikke så aller verst. Oppgraderte siden til Midgard Audio Power Master 250, og til slutt endte jeg opp med Oberon 6.1. Min mening er at Oberon passer Helicon 400 meget bra.

Jfinneru hadde vel Rotel 1090 på Helicon 800, og gikk over til Oberon 6.1 han også. Fikk inntrykk av at han opplevde forbedringer ved det byttet. Jeg hørte det selv hos han, og de låt veldig bra.

Nakamichi PA7II har jeg ikke hørt selv, Dag, men hører dere skryter av den nå om dagen. Det er helt sikkert et godt trinn det, og at den har en fremtredende mellomtone er bare positivt for H400. Leser også at det har en typisk fet ”amerikansk” klang, noe jeg ville vært veldig forsiktig med når det kommer til H400. De er reltativt fete i bunnen og generelt sett heller klangen i de mot det mørke, og derfor mener jeg Oberon passer veldig bra i.o.m at de er veldig nøytrale i klagen.

Hvilke høyttalere har du selv testet Oberon 6.1 på, Dag?

I det siste har jeg brukt de på Usher CP-6381, Audiovector Mi3 Avantgarde, B&W 805S og Helicon 400 hjemme i mitt eget rom. Ellers har jeg hørt de i ganske mange andre oppsett. Gjennomgående er at de passer veldig bra til de fleste høyttalere, IMO. Det er så klart ikke en rkitig match hos alle, vi har (u)heldigvis forskjellige preferanser, men føler meg ganske sikker når det kommer til Helicon 400 og den matchingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet 600w Midgard på Kappa 9.2i, etterfulgt av Pass Labs X350.

Forskjellen var til å ta og føle på, Midgard ga meg samme type lyd som en annen tidlig variant av digital forsterker, Sunfire Signature.

Lyden blir korrekt og kontrollert, men mangler kropp og fylde. Sjela mangler liksom, vanskelig å beskrive med ord. Uansett, alle som var her inklusive Gorm fikk hakeslepp over hvor mye bedre det låt med Pass.

Nakamitchi PA7 er jo designet av Nelson Pass og bygget på lisens, så her finner man igjen endel av de samme kvalitetene og bristene som jeg føler X350 hadde.

At Helicon 400 er fete i bassen er kanskje mest rommet ditt Kenti???

Jeg oppfattet ihvertfall IKKE H800 som fete i bassen....men det er jo sammenliknet med Kappa 9.2i da :-)
    De var faktisk ikke helt ulike i basstrykket overaskende nok.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker!

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    hei,

har selv hatt Helicon 800, og har testet (på andre høyttalere) både Midgard og Rotel RB-1090.
    Har eid RB-1090 et par ganger, sist gang drev den Martin Logan Aeon i og det var veldig god match!

På Helicon ville jeg tro at du med hell kunne prøve en Nakamichi PA7II, vet om en som skal selge en slik.
    Den spiller meget pent i toppen og vil også tro den kler den stramme bunnen i Helicon.

mvh
    Dag
    Takker for info Dag! 1070 synes jeg ikke er en god match til H400, men den er nok sannsynligvis litt for "pudding" for høyttalerne. Testet 1070 på en kompis sine Focal JmLab Profile 918 og det låt fantastisk bra, mye bedre match, enn med Helicon.Men vil det bli klangmessige forandringer ved å gå fra 1070 til 1090??
    Nå skal det også sies at testrommet vårt ikke er ideelt. 12-15 kvm og ingen form for demping eller noe. Mitt ferdige kinorom blir nok bedre egnet ihvertfall for H400. Dette blir på ca 30 kvm.

Har du en link eller litt mere info om den Nakamichi'n??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet 600w Midgard på Kappa 9.2i, etterfulgt av Pass Labs X350.

Forskjellen var til å ta og føle på, Midgard ga meg samme type lyd som en annen tidlig variant av digital forsterker, Sunfire Signature.

Lyden blir korrekt og kontrollert, men mangler kropp og fylde. Sjela mangler liksom, vanskelig å beskrive med ord. Uansett, alle som var her inklusive Gorm fikk hakeslepp over hvor mye bedre det låt med Pass.
    Jeg har gjort en test av de samme to forsterkerne (den gamle PowerMaster 600 som har samme innmat som Oberon 6.1) og X350 sammen med en gjeng andre. Den ble gjort på et sett Audiopax Ref 100. Her var Pass Labs klart slankere i mellomtonen, mer tilbakelent i bassen og spissere i toppen. Med andre ord slår ikke slike ting likt ut på ulike laster. Husk også på at X350 vel har en dempningsfaktor på 30, mens Oberon har en dempningsfaktor helt opp i 4000 i bassområdet. Med tanke på hvilken drepende last Kappa 9.2i er så skulle det jo bare mangle om man ikke klarte å avsløre så voldsomme forskjeller.

Har du hørt den nevnte Sunfire i samme oppsett?

Jeg oppfattet ihvertfall IKKE H800 som fete i bassen....men det er jo sammenliknet med Kappa 9.2i da :-)
    De var faktisk ikke helt ulike i basstrykket overaskende nok.
    Nå er det jo svært få høyttalere som er mer fete i bassen enn 9.2i. Ved enkelte plasseringer kan man få til lite bass av H400 også, men som regel gir de veldig mye nedover, og trenger å holdes litt i ørene for at det skal bli skikkelig tempo.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet 1070 på en kompis sine Focal JmLab Profile 918 og det låt fantastisk bra, mye bedre match, enn med Helicon.Men vil det bli klangmessige forandringer ved å gå fra 1070 til 1090??
    Profile 918 er ekstremt lettdrevne. Ikke bare er de relativt små, men Focal er generelt veldig lettdrevne. Helicon derimot utmerker seg ved å være usedvanlig tungdrevet i forhold til størrelsen.

1070 og 1090 låter egentlig ganske likt i utgangspunktet. Noen mener det er litt "rikere klang" i 1070. Når jeg sier i utgangspunktet så er det fordi en forsterkers klang avhenger av hva den lastes med (med untak av de fleste klasse D-forsterkere og noen få veldig store transistorforsterkere). Og siden de to har veldig stor effektforskjell så vil de påvirkes ulikt av hva de lastes med. Med andre ord kan ingen svare deg på det uten å faktisk ha prøvd begge to på Helicon 400 spesifikt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De låt nok litt fetere i det første rommt jeg hadde de i, men det tror jeg skyldes plassering av sitteposisjon. Der hadde jeg ikke så stor frihet som jeg har nå hvor jeg kan henge en huske i taket og gynge mens jeg hører på musikk om jeg vil. Selv i det nye rommet låt helicon litt "fett" i bunnen synes jeg, f.eks. sammenliknet med Usher og Mi3A. Så tror nok ikke bare det er rommet, nei.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kenti!!

Ser at du anbefaler Oberon 6.1 til H400 Kenti. Har jo fått den lykkelige beskjeden av isen at de faktisk har forhandler i Tromsø
    Det jeg da lurte på er følgende: Spiller det veldig stor rolle hvilken receiver
    man bruker eller har dette mindre betydning. Vil forskjellige receivere farge
    lyden, eller er det kun effekttrinnet som avgjør dette??

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vetteman: Hvilken SUB bruker du i systemet ditt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren (receiver) har endel å si.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Vetteman: Hvilken SUB bruker du i systemet ditt?
    Har tyvlånt en KEF PSW 3000 sub av en kompis, inntil videre. Det ferdige oppsettet blir enten 2 XTZ eller 2 PB 10.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forforsterkeren (receiver) har endel å si.
    Okey, da mener du det vil være litt forskjellig lydsignatur utifra hvilken receiver man velger, eksempelvis pioneer, denon, hk etc., eller har også størrelsen på receiver noe å si?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon 6.1 og System Audio 1750

Noen som har hørt dette? Ønsker mer kraft til høyttalerne, men det er jo helt umulig å få prøvehørt dette i Stavanger... ops:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du anbefaler Oberon 6.1 til H400 Kenti. Har jo fått den lykkelige beskjeden av isen at de faktisk har forhandler i Tromsø
    Det jeg da lurte på er følgende: Spiller det veldig stor rolle hvilken receiver
    man bruker eller har dette mindre betydning. Vil forskjellige receivere farge
    lyden, eller er det kun effekttrinnet som avgjør dette??
    Receiveren er av betydning. Problemet er at mange "fucker" opp lyden, for å si det rett ut.. Har brukt Oberon sammen med Arcam, Pioneer, Denon og Maratz receivere. Mtp lydkvalitet er det Arcam og Pioneer som låter best i mine ører. De forskjellige "Pure Direct" modusene gjør ikke så mye galt på noen av receiverene, men så snart man bytter til "stereo" (ved bruk av sub f.eks.) så roter flere av receiverene det til, desverre.

Størrelsen på receiveren har ikke noe å si, det er forforsterkerdelen som er cluet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thanks!

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Receiveren er av betydning. Problemet er at mange "fucker" opp lyden, for å si det rett ut.. Har brukt Oberon sammen med Arcam, Pioneer, Denon og Maratz receivere. Mtp lydkvalitet er det Arcam og Pioneer som låter best i mine ører. De forskjellige "Pure Direct" modusene gjør ikke så mye galt på noen av receiverene, men så snart man bytter til "stereo" (ved bruk av sub f.eks.) så roter flere av receiverene det til, desverre.

Størrelsen på receiveren har ikke noe å si, det er forforsterkerdelen som er cluet.
    Takker for veldig informative innlegg Kenti og selvfølgelig alle dere andre også :wink:

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Vennligst forhold tråden teknisk. Forhandlere tas under "pris -og produktjakt".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •