Effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Effektforsterker

Hei jeg er ubrukelig enda på hjemmekino og komponenter, og lurer på om noen kan forklare meg følgende:

1. Hva gjør en effektforsterker?

2. Hvordan kobler man en effektforsterker?

3. Trenger jeg en effektforsterker og evt. forslag til effektforsterker?

Jeg har en Yamaha RX-V757 receiver
    Uteffekt DIN (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD): 7 x 150W
    Uteffekt (8 ohm, 20-20.000Hz): 7 x 100W

som driver:

Front: 2 stk. Yamaha NS-777
    Center: Yamaha NS-C444
    Bak: 2 stk. NS-333
    Sub: YST-SW515

Lurer på om jeg trenger noe ekstra til frontene?

Slik ser det ut: http://minhjemmekino.no/Perminow

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. En effektforsterker er rent effekttrinn, mao gjør det ikke annet enn å forsterke det signalet den får inn. Så en separat effektforsterker må da ha en forforsterker tilkoblet slik at man kan kontrollere den med bl.a. volumstyring.

2. Ut fra enhver forforsterker har man utganger til effektforsterkere, men da snakker jeg om rene stereo forforsterkere. På recievere i de lavere prisklassene er ikke dette alltid tilfelle. Men sjekk bakplaten på recieveren din, og se etter utganger merket med "pre out". Er alt i orden der, er det bare å kjøpe seg effektforsterker og koble det hele sammen med signalkabler.

3. Trenger og trenger...du overlever sikkert uten, men dess mer effekt man har å rutte med, dess bedre kontroll har man på høyttalerne, og således potensiale for høyere lydkvalitet, ihvertfall på høye volumnivåer. Og med unntak av mulige finansielle begrensinger er det ingen grunner for å ikke forsterke høyttalerne dine ytterligere, så har du pengene er det bare å kjøre på med effekt Akkurat hvilken effektforsterker som lydmessig passer utstyret ditt tør jeg ikke si noe sikkert om, ihvertfall ikke når jeg ikke vet hva budsjett du har å forholde deg til...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste du kunne "trenge" en effekt forsterker på er frontene dine. Da den oppgitte effekten på forsterkeren du har er ca 100watt+ mer enn hva den faktisk klarere å levere i 7 kanaler. Så du har nok en del å hente lydmessig på å kjøre en effektforsterker til fronthøyttalerne. Men det er en smak sak. Og du har antagelig ikke hørt ns-777 på en kraftig forsterker så da vet du heller ikke hva du går glipp av ikkesant? Det du ikke vet har du ikke vondt

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NS-777 Kan trekke så mye som 250W i 6ohm men ikke mere enn 100W kontinuerlig. Det er likevel mere enn din forsterker greier. Regner med at RX-V757 kanskje klarer å levere inntil 130-150W dynamisk, men sikkert ikke mere enn 75-90W kontinuerlig.

Vil du ha mere effekt kan du koble left og right pre-out til en effektforsterker og høyttalerene til denne igjen. Dermed frigjør du krefter i forsterkeren til de øvrige kanalene samtidig som du får mere krefter til frontene. Tror du har litt å vinne, men det blir jo et spørsmål om penger.

NAD 216 kunne kanskje være noe?

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer nok en newbie med et teit oppfølgingsspørsmål bare for å få klarhet i forvirringen min.

Min integrerte stereoforsterker = forforsterkeren når man kobler til en effektforsterker?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teddy
    Da kommer nok en newbie med et teit oppfølgingsspørsmål bare for å få klarhet i forvirringen min.

Min integrerte stereoforsterker = forforsterkeren når man kobler til en effektforsterker?
    Yezzz
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Yezzz
    Woho!

Prøver meg på et spørsmål til jeg. Håper jeg ikke ødelegger tråden din, Perminow, men kanskje mine spørsmål er litt relevant for deg og.

Om man kobler til en effektforsterker, hvordan vil resultaten på lyden være?Oppi hodet mitt så vil jo en match mellom effektforsterker og forforsterker være ekstremt viktig? Altså, blir det en blanding av lydsignaturer, eller er det lydsignaturen til enten effektforsterker eller forforsterker som blir dominerende?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan umuligt siges hvordan resultatet vil blive.
    Effektforsterkeren må jo samarbeide med dine høyttalere, drive disse, så her er matching viktigt etter hvilken lyd du vil ha.
    Samspillet for-og effektforsterker er ikke så viktigt som samspillet effektforsterker og høyttalere.
    Ellers er dine høyttalere, og rommet de viktigste deler å eksperimentere med, siden rommet gir dig den lyd du har kan det betale sig å jobbe med dette, samt plaseringen av høyttalerne.
    En separat effektforsterker vil veldig ofte gi bedre lyd, selv en 30 watt effektforsterker kan kanskje gi bedre lyd enn en "7 x 150" watt receiver.........

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må dele opp i prosessorsignatur og forsterkersignatur. Vil tro sistnevnte er mest dominerende.

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk dette klarte opp i mye for meg

Da har jeg litt mer kontroll på hva en effektforsterker gjør, og jeg har kommet frem til at det blir en effektforsterker på meg. Men kanskje ikke med det første. Hvor mye må jeg gi for en grei effektforsterker?

Så på linken din pnerbye er det rundt den prisen på bruktmarkedet, hva med nytt?

Takk for alle svar. :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på:
    www.hificenter.no
    www.hifiklubben.no
    www.fyndborsen.se

Jeg har inntrykk av at effektforsterker er ganske dyrt. Skal jeg ha så går jeg nok for brukt. En effektforsterker av litt kvalitet forringes ikke noe særlig heller. Det er værre med receivere og slikt som er utdaterte på prosessor- og utstyrssiden omtrent før de er kommet i butikken.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forsterkere har fått et år eller to på baken går de oftest for ca. halv pris av utgangspunktet, og holder seg der.

Har selv brukt effektforsterker til frontene for å avlaste min receiver, og det hjalp mye. Mer kontroll på fronthøyttalerne, og mer effekt igjen til senter og surroundhøyttalere. Har prøvd uten nå, siden jeg har fått tak i høyttalere med aktiv bass, men skal prøve å koble den inn igjen i helga. Kanskje den blir der, får se hvor mye det er å tjene på det siden den brukes bare til mellomtone og diskant.

Ellers finnes det jo brukte effektforsterkere nær sagt i alle prisklasser, det er bare å finne en som passer lommeboka og ørene :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •