NAD C352 + Subwoofer..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD C352 + Subwoofer..

Heisann,

Har en NAD C352 Integrert forsterker som er koblet til et par B&W høyttalere. Cluet er at jeg har lyst til å koble til en sub for litt ekstra ooomph når jeg ser filmer. På hjemmesidene til hifiklubben.no (se link) står det nevnt at man kan bruke pre-out main-in koblingen for å koble til en subwoofer; enten ved å koble til en aktiv subwoofer direkte, eller å gjennomføre en slags brokobling (?) med to phono-kabler. Dette blir jeg desverre ikke så veldig klok av, så tror nesten bare jeg ramser opp spørsmålene jeg har, og krysser fingrene for at noen av dere kan svare!

1. Hva er den beste løsningen, aktiv subwoofer eller standard sub, lydmessig?
    2. Hvilke ledninger, og hvilke krav til subwooferen, stiller disse metodene?
    3. Er dette en "jukseløsning"? Jeg mener, dersom jeg stiller inn lydkortet på HTPC'en min til 2:1, vil da subwoofer-sporet bli sendt direkte til subwooferen, eller hvordan fungerer det?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, på NAD 352 har du 1 stk Pre out. + en preout til Main løsning.

Bruker du første preout, så spiller både subben bass, og høyttallerene bass helt ned.

Muligheten er å bruke Preout+Main løsningen. Da fjerner du 2 skinner mellom disse punktene. Trekker en kabel ifra Preout ->sub, som har et slags delefilter og kan filterere bort de nederste frekvensene som den tar seg av, og sender det gjenværende signalet tilbake til forsterekren effektdel(altså med kabel nr2). på denne måten avlaster du både forsterkern, og høyttalerene, siden Subben da tar seg av ALL dypbassen (hvor mye den skal ta seg av stilles inn på subben sin egen forsterker).

Stiller du 2.1 på PC vil ikke det ha noe betydning for denne forsterkern, fordi den tar inn en 2.0 signal gjennom lydkortutgangen uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Stiller du 2.1 på PC vil ikke det ha noe betydning for denne forsterkern, fordi den tar inn en 2.0 signal gjennom lydkortutgangen uansett.
    Jeg klasket meg i hodet og kom på dette selv kort tid etter jeg hadde postet innlegget mitt. Er egentlig ute etter en løsning der jeg kan benytte meg av subwoofer-sporene til filmene jeg spiller av, så da er det vel enten å kjøpe seg en digital reciever og en standard sub, eller å koble en aktiv subwoofer direkte til lydkortet. Dette burde være mulig ikke sant? Har et Soundblaster X-Fi XtremeMusic lydkort, og har ikke satt meg så altfor nøye inn i utgangene ennå (fikk kortet i forrige uke), men vil vel kanskje tro at det skulle være en grei sak å få til?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •