Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 88 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense

Nå er 5 år gått siden min første receiver med romkorreksjon. Vi i kringlyd har i 5 år høstet bred erfaring rundt temaet RK og hvordan man får mest ut av dette verktøyet.
    Målet er å få best mulig stereolyd i et oppsett med 2 subwoofere (eller fler), separat sluttforsterker i et rom som er Ok behandlet med et godt plassert anlegg.
    Konklusjonen så langt er at RK definitivt er fremtiden, og langt ifra en flopp.
    Kritikerne har hele tiden påpekt viktigheten med å behandle rommet samt å sette opp anlegget korrekt. Det har jeg blitt flinkere til.
    Rommet er snudd i lengderetning. Høyttalerne plassert symmetrisk med god avstand til sidevegger og bakvegg. Lytteposisjonen er i et pent triangel med frontene. Tow er justert. Bakvegg er kledd med tunge gardiner fra vegg til tak. Gulvet er nesten heldekket av et enormt langhåret teppe på 3.5 X 3.5 meter.

Molton til sideveggene er kjøpt inn. Det er siste kronen på verket for demping av rom.
    Skal nå teste de 3 nyeste romkorreksjonssystemene fra de tre ledende leverandørene av receivere. Vi vil gjøre denne testen uten demping på sideveggene for at utfordringen skal bli større, og resultatet tydligere.

Kjøret går!:-D

Ønsker å høre positive og negative erfaringer med romkorreksjon.

Har selv Pioneer VSX AX2 og romkorreksjonen er et stort bidrag til kvalitetsøkning av lydkvaliteten hos meg.

Hadde Denon 3805 før som var bra, men Pioneren har mye mer avansert romkorreksjon med kontroll av stående bølger og reverb/klang.
    Resultatet er vesentlig bedre.

Noen der ute som har spennende info?

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bytta selv ut min NAD T773v2 i en Pioneer VSX-AX5Ai, og med romkorreksjon ble lydbildet bare SÅ mye bedre.
    Det er umulig å stille inn anlegget bare ved synsing, alle surround prosessorer med respekt for seg selv bør ha denne mulighet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Tact RCS 2.2x hjemme nå. Det skal vel være noe av det bedre innen romkorreksjon. Fungerer på fronter og 2 stk subwoofere. Skal komme med litt mer info etter hvert. Spennende :-D

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha`s romkorr. har blitt betydelig bedre siden min RX-V1500. Har nå 2600 og både "romkorreksjon" og "pure direct" er utrolig mye forbedret. Sammenliknet disse "face to face" og hadde samboeren klar til å switche mellom de. Det var ikke noe vits i da det var betydelig forbedringer. Sjekka både "pure" og "flat" RK. 2600`en scora highend i forhold. Har forresten stor tro på RK også til musikk. Hender stadig det flyter en plate forbi der det er bedre lyd i "pure", men da har jeg iallefall valget.
    Etter å kalibrert en av valgene i RK kan jeg gå inn og bruke dette som et utgangspunkt for evt. personlige finjusteringer og lagre inntil 6 innstillinger. Dette er veldig lettvint og sparer meg for noe sinnsykt med tid. Det primære behovet mitt er jo tross alt å lytte til musikken, ikke sitte hele dagen for å lytte etter minuser i lydbildet. Hender ett par ganger i uka at jeg trenger litt trim i høyre tommel, og da er jo jeg og inne i menyen for å jusse litt. Det er jo tross alt morro.
    Kan bare anbefale de som ikke har prøvd, også de som ikke vil prøve, til å ta en test. Ikke vær sta og forkaste alt med en gang, men sitt ned og sette deg skikkelig inn i saken. Kom så tilbake med ditt syn. Det er da det er morro å diskutere.
    Leste i en tidlig tråd (`04?), at RK er avhengig av hvor du plasserer mic`en! Selvfølgelig :!: . Det er jo mic`en som mottar signalet som sendes ut. Hallo! Det ble også nevnt at man må alltid sitte i sweetspot for å få opptimal lyd hver gang. Og så da? Gjør du ikke det uten RK? Jeg har ikke noe behov for å møblere om, eller låne bort plassen min. Samboeren har blitt vant til lyde på sin plass :wink: .
    Hender jo at en bestis får sitte i godstolen ett par låter men da er det slutt. Da må sjefen ta over 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer med romkorreskjon. Utstyr: Denon AVR-3805, Midgard Audio Oberon 6.1 og CV! 1515.

Bruker normalt EQ=Normal i filmmodus og normalt lyttevolum på musikk. Skal det spilles grisehøyt (>ca.115 dB) setter jeg EQ=front.

Når jeg bytter til "normal" fra "off" på EQ er det utrolig stor forksjell. Hovedforskjell ligger ved 200 hz(+9 dB), 720 hz (+6dB) og 13khz(+6,5 dB). Samt at lydbildet blir sentrert.

Hva betyr egentlig den "Q-verdien" for de forskjellige frekvensene?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ny Pioneer AX-4 som står utolmodig og venter på meg hjemme nå, og skal komme tilbake med inntrykk etter jeg har justert og A/B testet litt....

Vedrørende AX2/AX4: Så noen i et svenskt forum som klagde på at de måtte skru volumet høyere opp etter RK ble brukt, da forsterkeren vistnok skrudde ned alle kanaler ned til -6 til -8db. Noen hadde løst dette med å justere samtlige kanaler likt opp for eks. 7db.

Forøvrig fint med en slik post.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene har desverre begynt å bli meget tilbakeholdne med å slippe informasjon om hvordan deres romkorreksjoner fungerer. Så på papiret er de forskjellige løsningene så godt som umulige å sammenligne.

Problemet med romkorreksjon som jeg ser det er at det korrigerer i den direkte lyden, for å kompansere for den indirekte. Det fører til at når den demper en top lytter du i realiteten mere til refleksjoner enn høytalerene. Det fører selvfølgelig også til en tidsforskyvning der hvor romkorreksjonen foretar endringer, og jeg vet ikke om man i teorien kan gjøre noe med dette, og i så tilfelle om noen av produsentene har implementert en løsning for å rette opp tidsforskyvelser.

Når det er sagt så sier langt de fleste kilder jeg har lest at man er mere følsom for ujevnheter i FR, enn tid. Og jeg kan da nikke gjenkjennende til dette da jeg nettopp har flyttet, og ikke har fått alle møblene på plass ennå. Da jeg først koblet opp anlegget var absolutt all mellomtone pift vekk, men selv den simple romkorreksjonen i en Pioneer VSX2014i klarte å rette opp på det.

Et annet problem med romkorreksjon som jeg ser det er at det selvfølgelig gjør det umuligt å kjøre i Direct. Og mine erfaringer både med Pioneeren, og min forrige receiver, Yamaha RX-V1500 tilsier at de lyder langt mere transparente når alle lydforbedrende kretser er slått i fra.

Det finnes meg bekjent desverre ikke en perfekt løsning, om vi da ser bort i fra og behandle rommet inntil det har en perfekt akustikk, noe som vel ikke er gjenomførbart for de fleste.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Et annet problem med romkorreksjon som jeg ser det er at det selvfølgelig gjør det umuligt å kjøre i Direct. Og mine erfaringer både med Pioneeren, og min forrige receiver, Yamaha RX-V1500 tilsier at de lyder langt mere transparente når alle lydforbedrende kretser er slått i fra.
    Kjører du i Direct, så er det som du selv sier for å slå av alle lydforbedrende kretser, hvorfor er det da et problem? :?

Det blir jo som å skru av motoren på en bil for å slippe fremdrift, men klage på at nå går ikke bilen fremover lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort innpå,

jeg bruker nå korreksjonen til både musikk og film. Med Denon brukte jeg den kun på musikk, mens Pioneren gjør skikkelig bra jobb på filmlyd også.

Ellers er det noen innspillinger hvor jeg skrur av korreksjonen, men ikke mange.
    Men det er det som er så fint, man kan velge helt selv, det gir bare muligheter og fordeler i mine øyne.

Gøy å se at det er flere som erfarer meget positive ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne Q verdien som vises på de forskjellige frekvensene noe med utregningene (algoritmene) å gjøre? Hos meg varierer Q verdien fra 0,1 til 1,9 på de forskjellige frekvensene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vedrørende AX2/AX4: Så noen i et svenskt forum som klagde på at de måtte skru volumet høyere opp etter RK ble brukt, da forsterkeren vistnok skrudde ned alle kanaler ned til -6 til -8db. Noen hadde løst dette med å justere samtlige kanaler likt opp for eks. 7db.
    Dette regner jeg med skjer dersom du har THX-aktivert. Dette gjør at receiveren beregner lydsignalet til at 0 er referanseområdet. Oftest innebærer det en senkning i volumet for å treffe riktig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du i Direct, så er det som du selv sier for å slå av alle lydforbedrende kretser, hvorfor er det da et problem? :?
    Poenget er at signalet blir rutet i receiveren gjennom diverste DA / AD-konvertere allikevel, da er ikke signalet å regne som helt rent....

(Ref. tråden "Jalla-pure")

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir jo som å skru av motoren på en bil for å slippe fremdrift, men klage på at nå går ikke bilen fremover lenger.
    Det betyr helt enkelt at du ikke kan få i både pose og sekk. Du kan få transparens, eller du kan få korrigert uhumskhetene som kommer som en følge av rommet anlegget står i.

Jeg kan ikke helt se sammenhengen mellom din analogi, og hva jeg skrev:?:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon er kommet for å bli, det er sikkert!

Men ikke alle har bruk for det. Dersom du har et rom som ikke er trøblete i utgangspunktet, så er min mening at det er bedre å tune rommet med demping av førsterefleksjoner o.l. istedet for å la reciever elektronisk justere dette.

Bruker romkorreksjon til film, har også testet til musikk. Men har ikke opplevd en kvalitetsøkning på mitt anlegg og i mitt rom på musikk. Så dette er testet, og ikke fordommer.

Driver for tiden å tester ut både Denon 3806 og Pioneer AX4AV, og det er ikke mye forskjell å spore med og uten romkorreksjon. Hva jeg foretrekker, varierer faktisk fra film til film.

Når det er sagt har jeg da kanskje et lett rom siden jeg måler disse resultatene. Andre er ikke like heldige, og da er romkorreksjon et svært enkelt, og i visse tilfeller uunnværlig. Så her finnes ingen fasit på at det ene alltid er bedre enn det andre.

Dag: Ditt/dine lytterom har, sist jeg så ihvertfall, ganske harde og nakne veggflater. Har du forsøkt å bruke romtuning i forhold til digital romkorreksjon, og hva er erfaringene dine i så fall?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr helt enkelt at du ikke kan få i både pose og sekk. Du kan få transparens, eller du kan få korrigert uhumskhetene som kommer som en følge av rommet anlegget står i.

Jeg kan ikke helt se sammenhengen mellom din analogi, og hva jeg skrev:?:
    Direct brukes jo nettopp for å slå av RK, hvorfor er det da et problem at den blir borte?

Pose og sekk kan man få til alle produkter men da til en annen pris.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Men ikke alle har bruk for det. Dersom du har et rom som ikke er trøblete i utgangspunktet, så er min mening at det er bedre å tune rommet med demping av førsterefleksjoner o.l. istedet for å la reciever elektronisk justere dette.

Bruker romkorreksjon til film, har også testet til musikk. Men har ikke opplevd en kvalitetsøkning på mitt anlegg og i mitt rom på musikk. Så dette er testet, og ikke fordommer.
    Det ligger vel i ordet "romkorreksjon", altså korrigere for feil som oppstår som direkte følge av et ikke-perfekt rom. Har man et bra rom vil det ikke ha så mye for seg, men det er de færreste som er velsignet med et dedikert/perfekt lytterom da....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Driver for tiden å tester ut både Denon 3806 og Pioneer AX4AV, og det er ikke mye forskjell å spore med og uten romkorreksjon. Hva jeg foretrekker, varierer faktisk fra film til film.

Når det er sagt har jeg da kanskje et lett rom siden jeg måler disse resultatene. Andre er ikke like heldige, og da er romkorreksjon et svært enkelt, og i visse tilfeller uunnværlig. Så her finnes ingen fasit på at det ene alltid er bedre enn det andre.

Dag: Ditt/dine lytterom har, sist jeg så ihvertfall, ganske harde og nakne veggflater. Har du forsøkt å bruke romtuning i forhold til digital romkorreksjon, og hva er erfaringene dine i så fall?
    Joda, begge rommene mine har nakne harde vegger, skal få meg gardiner langs veggene i kinoen veldig snart. Spennende å se hva som skjer da.

Hvordan påvirket romkorreksjonen på AX4 stereolyden i anlegget ditt Anfield?

Dag :-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en AX4. Jeg har hatt den ganske lenge, egentlig. Men inntil videre har jeg jeg ikke lekt meg så mye med romkorreksjonen, fordi jeg har vært så fornøyd med lyden uten. Jeg har en del nakne flater i rommet, så skal bli spennende å se hva som skjer med litt grundig testing av MCAAC.

Det jeg bekymrer meg litt for er alle ryktene jeg har hørt om at romkorreksjonen legger tidvis ganske store beslag på kraftreservene i receiveren, pga korrigeringene den foretar i EQ'en. Dette vil jo igjen føre til mindre dynamikk og "PANG!"-effekt når det trengs...synes å merke litt mindre fart i sakene med, enn uten romkorreksjon, når jeg så vidt har prøvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direct brukes jo nettopp for å slå av RK, hvorfor er det da et problem at den blir borte?

Pose og sekk kan man få til alle produkter men da til en annen pris.
    Nei, Direct brukes ikke for å slå av romkorreksjonen, den brukes for å koble forbi alle digitale kretser (om mulig). Det er to forskjellige ting selv om romkorreksjonen er en del av disse digitale kretsene.

Jeg vet ikke hvilken receiver du har, men i Pioneer receiverene kan du slukke for romkorreksjonen, men fremdeles velge å ikke kjøre Direct. Når jeg da slukker for romkorreksjonen, så (surprise) forsvinner effekten av romkorreksjonen. Hvis jeg så i tillegg velger å kjøre Direct forsvinner ullteppet fremfor høytalerene

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Direct brukes ikke for å slå av romkorreksjonen, den brukes for å koble forbi alle digitale kretser (om mulig).
    Romkorreksjonen er en digital krets på lik linje med alt annet, og blir som følge av det også koblet ut.

Jeg vet ikke hvilken receiver du har, men i Pioneer receiverene kan du slukke for romkorreksjonen, men fremdeles velge å ikke kjøre Direct. Når jeg da slukker for romkorreksjonen, så (surprise) forsvinner effekten av romkorreksjonen. Hvis jeg så i tillegg velger å kjøre Direct forsvinner ullteppet fremfor høytalerene
    Dette er ikke noe særegent med Pioneer. Du har muligheten til å koble bort RK, men det forandrer ikke poenget med Direct... Poenget med Direct er å koble bort alt av digital "farging" slik som f.eks. RK, noe Pioneer`en gjør. Altså poenget oppnådd, det blir da feil å si det er dumt at RK blir borte ved Direct.

Derav sammenligningen med bilen.

Side 1 av 88 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •