Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 88 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1741
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hos meg er det enorm forskjell på front og ukorigert. Det var det som satte meg i gang med å måle, og resultatet av målingene er intet mindre enn overraskende. Det er så å si ingen forskjell på resultatene, men lyden blir så totalt forskjellig. Det er noe av grunnen til at jeg tror Audysseyen ikke gjør så mye med EQnivåene, men at den gjør andre ting som enda ikke har blitt oss fortalt...

Tror bildet som ligger vedlagt er av god nok kvalitet til å kunne se forskjellene.

Edit; målingene er gjort uten subwoofer. Målingen er utført med 1/24 oktav med TrueRTA, Pink noise, 100 in averages.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Nei, ikke med "vanlig" utstyr. Ingenting jeg har prøvd har fått til dette, og når sant skal sies klarer man vel aldri å få til dette inne i et rom.
    Hvor mye mindre dipper den med romkorreksjon kontra uten? Regner med det er mindre...hehe
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er jo egentlig øret man skal kalibrere for, og ikke elektronikken...
    Der kom den. Kan vel ikke sies bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har i dag gjort noen flere målinger, og funnet at romkorreksjonen må nesten korrigere under 63hz også. Ikke sett noen dokumentasjon på hva den skal gjøre, men etter å ha kjørt romkorreksjon på mitt system i dag er kurven (i Audyssey-modus) flatere og mer utjevnet rundt "trøbbelfrekvensen" min 40hz.

Jeg bruker først og fremst romkorreksjon på film, og har som sagt litt blandede erfaringer med dette. På film ( i Audyssey) blir mye tonet ned i front, og bakkanaler og sidekanaler tatt mer i bruk og genererer et mer "klangete" bilde. Dette kan selvfølgelig også være rommet, men er allikevel erfaringen.

Siden Dag m.fl. skryter av romkorreksjon til musikk i stereo også, kjørte jeg i dag tester der med. På de faste testplatene mine er erfaringene på 3806 som pre:

Audyssey: Lydbilde er flatere, bassen er neddempet endel i forhold til Front og ukorrigert, med sub. Det låter faktisk litt kjedelig, men mellomtonen får et løft. Diskant er også neddempet i forhold til de to andre variantene.

Front: Dette ble egentlig utrolig bra! Er jo samme "rominformasjonsdataene" som blir brukt her, mer satt opp mot frontene. Her kom diskanten frem, og markant mer og bedre definert bass. Mellomtonen er fremdeles god, og stemmen til Kari Brenmæs er fremdeles like flott. Dette var en positiv overraskelse.

Ukorrigert: Er noe mer ukontrollert med 3806 som pre uten korrigerte verdier. Spesielt nedover i frekvensene blir det noe mer "boomete".

Vanligvis bruker jeg ikke sub på musikk, men etter denne testen må jeg kanskje revurdere min oppfatning av dette. Alt er lagret og klart for gjennomtesting av Roko og Flageborg i kveld, så det blir spennende å få to ekstra sett med ører på mitt oppsett.

"Den som mener han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig"......;-)

Jeg erfarer at kombinasjonen med RK + subwoofere er veldig bra, da mister man ikke fun-faktoren.

Uten sub kan noen innspillinger bli kjedelige, mens andre sitter perfekt hvis de har litt mer bass i innspillingen.

På Pioneeren kan jeg gå inn å kopiere den originale romkorreksjonen, for så å lage varianter med f.eks litt mer bass på 63 hz, da funker selv plater uten mye bass bra.

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det enorm forskjell på front og ukorigert. Det var det som satte meg i gang med å måle, og resultatet av målingene er intet mindre enn overraskende. Det er så å si ingen forskjell på resultatene, men lyden blir så totalt forskjellig. Det er noe av grunnen til at jeg tror Audysseyen ikke gjør så mye med EQnivåene, men at den gjør andre ting som enda ikke har blitt oss fortalt...

Tror bildet som ligger vedlagt er av god nok kvalitet til å kunne se forskjellene.

Edit; målingene er gjort uten subwoofer. Målingen er utført med 1/24 oktav med TrueRTA, Pink noise, 100 in averages.
    Hva mener du med at ingen har fortalt oss at Audyssey jobber med noe annet enn eq?

Flageborg sier til meg at den i likhet med MCACC Advanced også jobber med stående bølger og klang/etterklang.
    I Pioneer sine brukeranvisninger virker det som om stående bølger og ikke minst reverb(etterklang) innstillingen er vel så viktig som eq funksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Men klarer den å jevne den helt ut? Er det mulig å ha en helt jevn kurve?
    Spørs på rommet, tipper at i mange rom klarer den det, ihverfall Pioneeren.

Hos meg trekker den ned 9 dB på 63 hz, og det stemmer bra med mine manuelle målinger for å få kurven flat.

Jeg får meg datakabel etterpå, skal koble opp laptop mot receiveren, da får jeg svaret på om jeg bør bruke vanlig MCACC eller MCACC professional i rommene mine, det kommer an på gjenklangens karakter hvilken av programmene som gir best resultat. Spennende!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hva mener du med at ingen har fortalt oss at Audyssey jobber med noe annet enn eq?
    Jeg har ikke sett noen ofisielle uttalelser fra noen av de impliserte aktørene som har utviklet dette om hva den gjør utover den enkle EQ-en. At Flageborg finner ut av dette på egen hånd er ikke mindre enn fantastisk, og det var jo en av grunnene til at jeg begynnte å måle på noe jeg i utgangspunktet var ferdig med. Men jeg og helt sikkert andre her inne er vel ganske så nysgjerrig på hva Audysseyen egentlig gjør. Det er her jeg skulle hatt en masse detaljer som jeg kunne lest om.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg testet RK til AX-4, kan ikke si noe annet enn at den er fantastisk. Den ryddet opp i lydbildet til de grader i mitt rom, og uten RK på nå høres det nå elendig ut. Har ikke fått koblet den opp til PC enda, men har kikket litt på menyene der man kan se frekvensgangen og nøyaktig hva den gjør under stående bølger etc. Veldig spennende. Bassen ble langt strammere og det er tydlig den gjør en god jobb på hele frekvensområdet. Nå skal det legges til at rommet mitt er lite dempet, slik at den får endel å jobbe med. Perfekt er det ikke enda, men etter en eneste enkel måling kan de ikke bli bedre.

Har en kamerat som bruker 3806 som pre-amp, men i hans rom klarer han ikke å få RK til å fungere bra i det hele tatt, uansett for mye han prøver. Der er lyden rett og slett elendig. Tydlig at det er mye blandede erfaringer her...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv det jeg gjord i dette innlegget; http://avforum.no/forum/showpost.php...1&postcount=86

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk endelig koblet opp min AX4 på mandag. Var ikke så alt for imponert i starten, men kjøpte den for å teste ut RK. Fikk endelig kjørt i gang dette i går kveld/natt. Satt en kjøkkenstol opp i sofaen med en tom ølkasse oppå for å få mikrofonen i rett høyde

Jeg har ikke rukket å gå noe dypt inn i dette og kun kjørt 2-3 runder med standard RK, men jeg er mektig imponert:grin: . Lydbildet er helt annerledes med større bredde og mye klarere/finere lyd. Jeg har stort sett bare spilt musikk i 2 kanaler. Det ble så bra at jeg satt oppe halve natta og mesteparten av denne dagen har også gått med. Jeg har lyst til å sette meg litt mer inn i alle innstillingen, men jeg klarer ikke å løsrive meg fra musikken. Alle de gamle platene ligger strødd utover gulvet. Nå måtte uansett ørene mine (og kanskje naboene) ha en pause, men det blir garantert spilling utover kvelden.

Jeg har ikke bare fått en ny forsterker, men rett og slett et nytt anlegg :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg fikk endelig koblet opp min AX4 på mandag. Var ikke så alt for imponert i starten, men kjøpte den for å teste ut RK. Fikk endelig kjørt i gang dette i går kveld/natt. Satt en kjøkkenstol opp i sofaen med en tom ølkasse oppå for å få mikrofonen i rett høyde

Jeg har ikke rukket å gå noe dypt inn i dette og kun kjørt 2-3 runder med standard RK, men jeg er mektig imponert:grin: . Lydbildet er helt annerledes med større bredde og mye klarere/finere lyd. Jeg har stort sett bare spilt musikk i 2 kanaler. Det ble så bra at jeg satt oppe halve natta og mesteparten av denne dagen har også gått med. Jeg har lyst til å sette meg litt mer inn i alle innstillingen, men jeg klarer ikke å løsrive meg fra musikken. Alle de gamle platene ligger strødd utover gulvet. Nå måtte uansett ørene mine (og kanskje naboene) ha en pause, men det blir garantert spilling utover kvelden.

Jeg har ikke bare fått en ny forsterker, men rett og slett et nytt anlegg :grin:
    Utrolig gøy at flere har positive erfaringer med BEDRE LYD som resultat, det dere beskriver er akkurat det jeg har opplevd selv.

Håper skepsisen der ute skrumper og at folk får opp øynene for dette kraftige og virkningsfulle verktøyet som romkorreksjon faktisk er.

Det er som å få helt nytt anlegg!! Og når du skrur av RK så står det gamle anlegget der igjen :-)

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noen ofisielle uttalelser fra noen av de impliserte aktørene som har utviklet dette om hva den gjør utover den enkle EQ-en. At Flageborg finner ut av dette på egen hånd er ikke mindre enn fantastisk, og det var jo en av grunnene til at jeg begynnte å måle på noe jeg i utgangspunktet var ferdig med. Men jeg og helt sikkert andre her inne er vel ganske så nysgjerrig på hva Audysseyen egentlig gjør. Det er her jeg skulle hatt en masse detaljer som jeg kunne lest om.

Sjekk denne siden, audyssey gjør mer enn bare korrigere frekvensrespons ja.
    http://www.audioholics.com/techtips/...seyMultEQ2.php

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Sjekk denne siden, audyssey gjør mer enn bare korrigere frekvensrespons ja.
    http://www.audioholics.com/techtips/...seyMultEQ2.php
    Hvis du har orket å lese gjennom, hva med litt info til oss stakkarer som knapt kan lese? :-)

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TacT

Var en del snakk om den TacT TDA2200/2200AD tidligere her. Hva er egentlig mulighetene med denne? Slki som jeg forstod det på de på HFK så "måtte man være teknikker og gjøre alt manuellt". De sa også at denne ikke inneholdt noen Q verdier/innstillinger, men kun EQ og tids/fase justering...

Hva og hvor mye av dette stemmer??

Forøvrig skulle det komme et kort som det var bare å trøkke inni i Juni/Juli for å få autosetup på RK. Dette hadde de en synse pris på på 1500Euro... :-?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hvis du har orket å lese gjennom, hva med litt info til oss stakkarer som knapt kan lese? :-)
    This prompts my question “So if a room is properly treated, can the system sound better?” And the answer from Tom, “You can’t fix a first reflection" (electronically)...No electronic system is capable of changing the actual reverberation characteristic of a room by absorbing the acoustic energy of reflecting sound waves. Rather, the energy is manipulated, with appropriate attention and understanding given to the psychoacoustic importance of each and all frequency bands as related to the room/loudspeaker system characteristics at the listening position(s).

Men konklusjonen er:

I have never heard such a monumental improvement in the sound of an audio system as I heard with the Denon AVR-5805 with MultEQ engaged.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant tråd for de som har Pioneer receiver med MCACC advanced:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...4&page=1&pp=30

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon om Lyngdorf tda 2200.Den har en riktignok eq korreksjonskrets innebygd som enten kan oppereres manuelt via pc eller via en målepakke. Den tar kun frekvens;ingen andre justeringer.MEN det jeg og alle andre 2200 eiere venter på er en ekstra modul for innbygning. Den er fullstendig elektronisk og foruten frekvennsgang tar den også borti fasefeil(visstnok) Den mapper rommet utifra flere posisjoner. Ventet release er mai. Forventet pris var rundt 8 lapper,menb dessverre blir den nok dyrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt Pioneer infoom AX2 og AX4, andre navn i USA)

ADVANCED MULTI-CHANNEL STEREOPHONIC PHILOSOPHY - A COLLABORATION WITH PROFESSIONAL SOUND STUDIOS
    Pioneer is dedicated to making your home theater experience as close as possible to what moviemakers and studio engineers intended when they create the original sound tracks. Working closely with AIR Studios sound engineers in the UK and George Lucas's SkyWalker Ranch in the U.S., Pioneer has employed revolutionary processes in order to take your home sound system to the level of a professional sound studio. Professional sound engineers always start with three principles to achieve high fidelity recording and replay: quality reproduction, precision reproduction and artistic reproduction. Pioneer adapted this professional procedure to the design process so that Pioneer Elite A/V receivers would recreate unprecedented audio fidelity in your home. This includes the best available audio components, measuring and calibrating the system with a microphone, and final sound tuning to preserve the original emotion of the content. With the professional master reference sound quality of Pioneer Elite A/V receivers, a concert at home has never been so spectacular.

PHASE CONTROL - A NEW INNOVATION IN MULTI-CHANNEL SOUND CONTROL
    The latest Elite receivers are our first products to incorporate Phase Control technologies. The objective is to compensate for "phase lag" inherent in multi-channel systems where filtering systems will delay bass signals when a subwoofer is used. This delay can equate to up to nine feet in distance making the overall sound reproduction lack synchronization between the subwoofer and the main speakers in your system. Now, with Phase Control technology, the bass guitar player is actually on-stage with the rest of band!

ADVANCED MCACC - MULTI-CHANNEL ACOUSTIC CALIBRATION
    (VSX-59Txi, VSX-74TXVi, and VSX-72TXV)
    The Multi-Channel Acoustic Calibration System (MCACC) is Pioneer's revolutionary answer to the dreams of stay at-home movie and music fans. The world's first fully automated acoustic calibration system, the MCACC provides a studio-quality, multi-channel listening environment by making delicate adjustments to neutralize the sound field of the listening space. The VSX-59Txi, VSX-74TXVi, and VSX-72TXV, moreover, come with an upgraded version of this technological wonder - Advanced MCACC with 3-dimensional compensation. In addition to speaker distance, sound pressure level and frequency response, the Advanced MCACC applies "time axis" in measuring the listening environment's acoustic characteristics and in applying frequency response compensation. This enables the system to distinguish between direct sound and room reverberation, resulting in even more precise, minute adjustment of frequency response for human ears. With all the Elite A/V receivers, you can manually fine-tune the frequency responses of individual speakers according to taste.

ULTRA DIGITAL CORE ENGINE 2
    (VSX-74TXVi and VSX-72TXV)
    Elite receivers employ professional-grade processors that form a "digital core engine" for the highest quality digital audio. Our new Elite receivers come with a combination 32-bit floating point 3rd generation SHARC(r) processor from Analog Devices Inc. and a Freescales TM 48-bit processor. With optimum processing power and decoding technology enabled by Pioneer-exclusive "Ultra Digital Core Engine 2" design, the VSX-74TXVi and VSX-72TXV provide 96kHz/24-bit quality processing for the THX Select 2 specification, DTS 96/24, DTS NEO:6, and Dolby Pro-Logic IIx decoding, as well as multi-channel sound compensation (including Phase Control and Standing Wave Control).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Når 20 ingeniører bruker 2år på å utvikle første versjonen av MCACC systemet, skulle det bare mangle at dette systemet ikke gjorde utslag i enda bedre lydbilde!

Kjørte advanced EQ i dag, da jeg ikke hadde med sub'ene på dette første gangen...må bare skyte inn 3stk store GLIS på dette!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere slutte å hype dette. Romkorrigering er noe tull...romkorrigering er noe tull...lalalalalala. Må vel kaste ut Rotelen snart.

Side 9 av 88 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •