Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 1741
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Om Audyssey versjon er lik på begge receivere burde ikke de ikke variere så mye.

Geir Arne
    Det var det jeg trodde også. Men noen "parametere" må jo spille inn her, siden lyden har blitt merkbart bedre. Hadde vært interessant å vite hva som har skjedd eller hvorfor. Så jeg vet hva jeg skal gjøre neste gang jeg ikke er fornøyd med lyden.

Kansje jeg bare har hatt "lykketreff" når jeg plasserte mic'en og audyssey har gjort en bedre jobb med å rydde opp. :P Det er vel heller lite trolig siden jeg har målt nøyaktig de samme plassene,men jeg fatter bare ikke hva grunnen kan være. Jeg klager jo ikke, hehe. Men hadde jo som sagt vært interessant å vite hvorfor.

Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Nå kverulerer jeg ikke, men burde ikke forskjellige produsenter kunne vippe lyden (Eq delen) den veien de vil, selv om kalibreringen er fra samme produsent. Tenker med dette litt som at kalibrerings produsenten er hardware leverandør og produsent kan justere personlig med egen software.

Jeg synser, så bare rett meg.
    Dette har jeg ikke peiling på,men det hadde jo hvertfall forklart noe om så var tilfelle. Du mener produsent kan legge inn en skjult eq som vipper lyden til deres preferanser?

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Men leser at Onkyo ikke funker like bra som Denon når det kommer til Audyssey.
    Har du lest dette andre steder eller var det bare min erfaring du tenkte på? Om du har lest det andre steder, har du link? Kansje det står noe om hvorfor det er forskjell på de om det er tilfelle. Skulle jeg likt å lese.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Har du lest dette andre steder eller var det bare min erfaring du tenkte på? Om du har lest det andre steder, har du link? Kansje det står noe om hvorfor det er forskjell på de om det er tilfelle. Skulle jeg likt å lese.
    Bare lest det hos deg enda.

1010 var den eneste med MultEQ XT32 innenfor grenensen. De andre må mann må være rik for og kjøpe.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kansje jeg har funnet svaret på hvorfor det låter bedre med denon. Jeg har muligens fått feil målemic med onkyoen..?

Etter litt research fant jeg ut at jeg var ikke den eneste som syns audyssey på onkyo låt rævva. Onkyo har 3 typer micer, og det viser seg at for en stund tilbake (helt fra 2008 ) at onkyo har mikset opp 2 forskjellige micer, slik at folk har mottatt feil kalibrert mic. Som da selvfølgelig resulterer i et forvrengt lydbilde.

Jeg hadde samme symptom med at høye frekvenser ble hevet, i tilegg hadde jeg en svak mellomtone og brumlebass.

Etter å ha lest diverse tråder kommer jeg frem til at den logiske forklaringen er at jeg har fått feil mic. Nå får jeg ikke bekreftet dette 100% siden jeg ikke har embalasjen micen kom i, men det er sikkert det som er tillfelle.

Se f.eks disse trådene:
    The Emotiva Lounge - Audyssey microphones: Right or Wrong @ Onkyo???
    Onkyo USA Support Forum • View topic - TX-NR818 Audyssey Issue(s)
    I tilegg til den store audyssey tråden på AVS forum.

Så har du en onkyo som ikke låter bra kan dette være svaret.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Nå kverulerer jeg ikke, men burde ikke forskjellige produsenter kunne vippe lyden (Eq delen) den veien de vil, selv om kalibreringen er fra samme produsent. Tenker med dette litt som at kalibrerings produsenten er hardware leverandør og produsent kan justere personlig med egen software.

Jeg synser, så bare rett meg.
    For alt jeg vet kan det hende du har rett, men jeg syntes ikke det virker helt logisk. Jeg vil tippe at egenlyden kan komme fra en annen plass.
    Vurderte og teste ut Onkyo 1010 om en skulle ha penger til det i løpet av året.
    Men leser at Onkyo ikke funker like bra som Denon når det kommer til Audyssey.
    Syntes det er litt rart at Onkyo ikke "får til" Audyssey så godt som f.eks. Denon. Tror det må være noe underliggende feil i så fall. Hadde vært morsomt å testet 5010 fra Onkyo mot 4510 fra Denon.
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Det var det jeg trodde også. Men noen "parametere" må jo spille inn her, siden lyden har blitt merkbart bedre. Hadde vært interessant å vite hva som har skjedd eller hvorfor. Så jeg vet hva jeg skal gjøre neste gang jeg ikke er fornøyd med lyden.

Kansje jeg bare har hatt "lykketreff" når jeg plasserte mic'en og audyssey har gjort en bedre jobb med å rydde opp. :P Det er vel heller lite trolig siden jeg har målt nøyaktig de samme plassene,men jeg fatter bare ikke hva grunnen kan være. Jeg klager jo ikke, hehe. Men hadde jo som sagt vært interessant å vite hvorfor.
    Det kan være så enkelt som at software har hengt seg, eller at micen på Onkyoen var delvis defekt. Jeg aner egentlig ikke, men jeg får det bare ikke helt til å stemme at en "plugin modul" skal være bedre integrert på Denon kontra Onkyo. Har du forsøkt å bytte om på micene? Samt tatt en reset av Onkyo. Og kanskje viktigst av alt, har du målt begge etter korrigering?

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være så enkelt som at software har hengt seg, eller at micen på Onkyoen var delvis defekt. Jeg aner egentlig ikke, men jeg får det bare ikke helt til å stemme at en "plugin modul" skal være bedre integrert på Denon kontra Onkyo. Har du forsøkt å bytte om på micene? Samt tatt en reset av Onkyo. Og kanskje viktigst av alt, har du målt begge etter korrigering?

Geir Arne
    Se innlegget mitt like over så ser du at jeg mest sannsynlig fant svaret på hvorfor det ble en slik forandring.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekker ikke lese alt mellom all postingen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte i går en brukt Denon AVR-3808A og denne har Audyssey MultiEQ XT etter hva jeg har lest, og skal prøve å sette den opp i kveld

Skal kun kjøre 2.0 med Dali Blue 5005.

Velger jeg ved oppstart av autooppsettet om jeg skal kalibrere for 2.0?
    Eller gjelder autooppsettet for alle mulige høyttaleroppsett fra 2.0 til 7.1 ?

Amatør takker for svar

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Kjøpte i går en brukt Denon AVR-3808A og denne har Audyssey MultiEQ XT etter hva jeg har lest, og skal prøve å sette den opp i kveld

Skal kun kjøre 2.0 med Dali Blue 5005.

Velger jeg ved oppstart av autooppsettet om jeg skal kalibrere for 2.0?
    Eller gjelder autooppsettet for alle mulige høyttaleroppsett fra 2.0 til 7.1 ?

Amatør takker for svar
    Lenge siden jeg har hatt 3808A, men jeg mener du kan velge før du begynner kalibreringen. Eneste forskjell er uansett hvor lang tid første måling tar. Tror Denonen at det er koblet til flere høyttalere "leter" den etter disse før den går videre til neste måling.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har hatt 3808A, men jeg mener du kan velge før du begynner kalibreringen. Eneste forskjell er uansett hvor lang tid første måling tar. Tror Denonen at det er koblet til flere høyttalere "leter" den etter disse før den går videre til neste måling.

Geir Arne
    Som dere ser av vedlegget set det faktisk ut som at jeg kun kan velge mellom 5.1 - 7.1 eller 7.1(B).
    Hvis ikke det ser annerledes ut dersom den "ser" at jeg kun har tilkoblet 2 stk høyttalere da..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte autooppsettet i går og den skjønte etter første målepunkt at jeg kun hadde stereo.

Kjørte gjennom alle 8 punkter og alt fungerer bra vil jeg si, men har et lite spørsmål:
    Avstanden ble på begge høyttalerne målt til 2,61 meter uten en cm avvik, men på speaker level ble den ene høyttalern satt som 5.0 DB og den andre 5.5 DB.

Skal jeg bare være fornøyd med at Audyssey har "rettet opp", eller burde begge hatt samme DB-level?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte autooppsettet i går og den skjønte etter første målepunkt at jeg kun hadde stereo.

Kjørte gjennom alle 8 punkter og alt fungerer bra vil jeg si, men har et lite spørsmål:
    Avstanden ble på begge høyttalerne målt til 2,61 meter uten en cm avvik, men på speaker level ble den ene høyttalern satt som 5.0 DB og den andre 5.5 DB.

Skal jeg bare være fornøyd med at Audyssey har "rettet opp", eller burde begge hatt samme DB-level?
    Det bør du nesten verifiser med en db-måler !
    Det kan være riktig , og det kan være feil - har du ikke db måler , så må du nesten bare sjekke med å spille musikk , og slå fast om vokalen sitter "dønn i midten" !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lik avstand til begge høyttalerne i systemet er bra.
    Hvis du ikke har 100% symmetrisk lytteområde med bakvegg/sidevegg/gulv/tak/møblering er det vanlig med 0,5-1 dB variasjon mellom høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Lik avstand til begge høyttalerne i systemet er bra.
    Hvis du ikke har 100% symmetrisk lytteområde med bakvegg/sidevegg/gulv/tak/møblering er det vanlig med 0,5-1 dB variasjon mellom høyttalerne.
    Anlegget står på den ene langveggen i en ca 30-35 kvm stue (ca 3,5 meter i bredden der hvor anlegget står), og dermed står den ene høyttaleren ca 1,5 meter fra vinduet mens den andre står inn mot miden av stua hvor det da står et vitrineskap ca 0,5 meter unna.

Kan legge opp et bilde i kveld - men da virker det som om dette er normalt da siden jeg ikke har noe dedikert rom hvor begge sidevegger er like langt fra høyttalerne - takk for svar

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Yamaha kommer med ren surround forforsterker... Pirrende :-)
    Link? :P

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med en erfaringstråd, men trådstarter eller "noen" burde holde en oppdatert førstepost eller en sticky et sted med innsamlet erfaring med romkorreksjon. Av erfaring blir slike tråder ofte svært vanskelige å holde seg oppdaerte på. De blir også ofte såpass store at men nok med fordel kan skille systemene (Audyssey, YPAO, osv) i hver sin tråd, som da blir den ultimate referansetråden.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Fint med en erfaringstråd, men trådstarter eller "noen" burde holde en oppdatert førstepost eller en sticky et sted med innsamlet erfaring med romkorreksjon. Av erfaring blir slike tråder ofte svært vanskelige å holde seg oppdaerte på. De blir også ofte såpass store at men nok med fordel kan skille systemene (Audyssey, YPAO, osv) i hver sin tråd, som da blir den ultimate referansetråden.
    Helt enig
    Jeg startet en egen MCACC-tråd (for Pioneer) for en stund siden : http://avforum.no/forum/showthread.p...mcacc+tr%E5den
    Og er enig i at det hadde vært greit å hatt egen tråd for hvert system ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg jeg skal lage en Audyssey-tråd. Kanskje vi kunne fått disse stickied etter hvert også?

Ett tips til din tråd, Torolan, er å oversette guiden. Kanskje litt bilder og slikt også? Jeg skal få laget en Audyssey-tråd så fort som mulig.

Side 87 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •