Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er enig, derfor er DynEQ genialt!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    En rett kurve skal på ingen måte høres bassfattig ut.
    Det er helt avhengig av lydnivået - og helt normalt. På det vi normalt betegner som "lavt" nivå vil en rett kurve være "veldig" bassfattig...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er vel en sannhet med litt modifikasjoner, hvis man ofte spiller på relativt lavt / moderat lydnivå så blir en flat kurve fort litt puslete. Synes nå jeg da
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er helt avhengig av lydnivået - og helt normalt. På det vi normalt betegner som "lavt" nivå vil en rett kurve være "veldig" bassfattig...
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg er enig, derfor er DynEQ genialt!
    Jepp, og Biffig har DynEQ på, og ble skuffet på høyere lyttevolum, ikke lavt

Om man lytter til lavt volumnivå, fremfor normalt og/eller høyt, får en vel nesten tilpasse seg deretter. Hva anser dere som lavt forresten?

Nå har ikke jeg målt i dB hva lyttevolum er hjemme når jeg lytter til 'lavt' volum, men står da en -30dB fra 0dB. I forhold til øvrige frekvenser kan ikke jeg si at jeg mangler noe bass her, og jeg har ikke DynEQ. Dette er vel kanskje veldig lavt volum, snarere normalt, men lavt nok til å ikke påvirke nærmeste (særs overfølsomme) nabo i etasjen over.

Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg kan stille inn reciveren slik at jeg spiller med Audyssey i stereo uten sub. Da spiller kun frontene i full range.

Hehe, jeg er jo glad i bass, men den skal være tight og stram, og det får man fint til selv med en solig heving i bassen. Fks. 6 Db gradvis økning fra 100Hz og nedover til 30 Hz.

Akkurat for øyeblikket er kinoen min ribbet da jeg pusser den opp. Men er forhåpentligvis klar i løpet av helgen. Jeg skal legge ut noen kurver av resultatet når jeg har kjørt nye målinger.
    Ok, sikkert ny mulighet som ikke fins på min aldrende Onkyo. Blir sikkert bedre når rommet er ferdig. Om det er ribbet er det nok ikke rart at lyden var slitsom. Blir nok betraktelig bedre etter ny kalibrering når alt er på plass

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sjekke 'reference' innstillingen til DynEQ? Om den er satt til -10 eller -15dB vil DynEQ tro at mastervolum -15 (f.eks) er referansenivå og begynne å FJERNE bass med volum over -15.

Jeg har postet et tips til fremgangsmåte tidligere i tråden her som jeg anbefaler å prøve. Still lyden slik man liker den med volumet på 0dB og DynamicEQ aktivert. Når man skrur ned vil DynEQ gjøre sitt beste for å beholde klangbalansen når volumet går ned.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg målt i dB hva lyttevolum er hjemme når jeg lytter til 'lavt' volum, men står da en -30dB fra 0dB.
    Legger ved en skisse som viser hvilket nivå du spiller på...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Legger ved en skisse som viser hvilket nivå du spiller på...

Takker, den var jo fin

Ligger på rundt 75 dB jeg da, +/-, som jeg velger å klassifisere som normalvolum og bassen holder følge.

65dB og lavere er jo lavt, så kan godt forstå om bassen da blir litt fraværende i den øvrige opplevelsen. Begynner da å bli litt for lavt til å forsvare bruk av anlegget for min del.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er å finne i den urgamle boken "Musikkens verden".....

Er det noe her som vi ikke visste?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, den var jo fin

Ligger på rundt 75 dB jeg da, +/-, som jeg velger å klassifisere som normalvolum og bassen holder følge.

65dB og lavere er jo lavt, så kan godt forstå om bassen da blir litt fraværende i den øvrige opplevelsen. Begynner da å bli litt for lavt til å forsvare bruk av anlegget for min del.
    Som vanlig har jo folk litt forskjellig referansepunkt, som nok er årsaken til mange av diskusjonene på dette forumet. 75dB er ganske høyt i min bok, og da er det naturlig at bassen holder følge ja.

Normalvolum for mange er et nivå hvor man kan sitte i sofaen og holde en normal samtale med normal stemme uten å oppleve musikken som forstyrrende. Da blir en flat kurve... flatt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått satt opp anlegget i kinoen igjen.
    Audessey XT32 er kjørt.

Her er grafen når jeg har på pure direct.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er grafen etter XT32 korr for fronthøytalerene

Hvordan får jeg lagt opp bildet i stort format i innlegget?

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har en Onkyo 818, og driver å leker meg litt med MultiEQ XT32 nå. Hvilken Target sound curve burde man velge, og hva gjør denne med frekvenskurven??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Onkyo 3009 og der har jeg mulighet for target "film" eller "music". Så der er det i hvertfall ganske opplagt hva men velger

Sitat Opprinnelig postet av zantrix
    Hei!

Har en Onkyo 818, og driver å leker meg litt med MultiEQ XT32 nå. Hvilken Target sound curve burde man velge, og hva gjør denne med frekvenskurven??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vist lagt ut grafene med 1/6 oct. smoothing.
    Her er resultatet etter Audyssey XT32 på frontene i full range med 1/3 oct. smoothing som er nærmest det øret oppfatter.

Bedre kan det vell ikke bli med tanke frekvensretthet i et normalt rom?

Jeg har ikke fått tid til å lytte så veldig mye, men førsteintrykket er at det låter litt flatt. (Ikke helt uventet

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Onkyo 3009 og der har jeg mulighet for target "film" eller "music". Så der er det i hvertfall ganske opplagt hva men velger
    Det er vel greit nok, men spørsmålet er hva denne gjør med kurven..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er Audyssey sin 'standardkurve' med litt avrulling i toppen. Music er flatere, med mindre avrulling.

Chris Kyriakakis har et blogginnlegg om Audysseys targetkurver hos Audyssey.com

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en kurve målt i samme rom med forskjellige romkorreksjoner?
    Tenker da på Audyssey XT vs Audyssey XT32 og eventuelt mot YAPO?
    Hva kan jeg forvente å gå fra XT til XT32?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Noen som har en kurve målt i samme rom med forskjellige romkorreksjoner?
    Tenker da på Audyssey XT vs Audyssey XT32 og eventuelt mot YAPO?
    Hva kan jeg forvente å gå fra XT til XT32?
    Jeg testet YAPO før jeg gikk for Onkyo med XT32.
    YAPO gjør vesentlig mindre inngrep i frekvenskurven. Det virker som den opererer med relativt få band slik at den endrer på større frekvensområder av gangen. I mitt rom gjorde den egentlig ikke så veldig mye nytte for seg. På subkanalen gjorden den nesten ingenting. UNder 31Hz endrer den heller ingenting da det er laveste filter. Det kom seg litt etter noen manuelle justeringer av kurven.

XT32 gjorde KJEMPE inngrep i kurven. Som du ser av foregående innlegg jeg har lagt inn så retter den kurven nærmest pinnerett.

Forskjeller mellom XT32 og XT finner du her.
    MultEQ from Audyssey - Balanced Sound - Automatically Customizes Home Theater System | Audyssey

Bla. har XT32 512 punkts filteroppløsning i alle kanaler mot XT som har 128 på subben og 16 på resten av HT.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bla. har XT32 512 punkts filteroppløsning i alle kanaler mot XT som har 128 på subben og 16 på resten av HT.
    Dette er feil. Den har 512 ganger FLERE punkter enn grunnutgaven av Audyssey som heter 2EQ. Hvor mange punkter 2EQ bruker er proprietær informasjon som jeg aldri har sett Audyssey oppgi. Punktene fordeles også ulineært, så det er flere punkter der det trengs mest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette er feil. Den har 512 ganger FLERE punkter enn grunnutgaven av Audyssey som heter 2EQ. Hvor mange punkter 2EQ bruker er proprietær informasjon som jeg aldri har sett Audyssey oppgi. Punktene fordeles også ulineært, så det er flere punkter der det trengs mest.
    Ser ut som du har rett gitt

My bad...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey sier vanligvis at de har titusenvis av punkter per kanal, så om man tar utgangspunkt i at 2EQ har 32 punkter så vil XT32 ha 16384 noder (korreksjonspunkter) per kanal. Om man tar med litt markedsføringsoverdrivelser og tenker at 2EQ hadde 16 punkter har man fremdeles over 8000 noder å leke seg med. Ta også med at disse nodene ikke oppfører seg som vanlige parametriske EQ-bånd, og at systemet har mange målinger å støtte seg på så er det temmelig kraftige saker vi snakker om.

Side 85 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •