Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 1741
    Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Sette AVR 4311 til Factory Default

Mulig jeg er blind.
    Men finnes det noen metode for og gjøre dette?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er dette du mener.

-resetting-jpg
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Takker

Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Regner med det er dette du mener.

-resetting-jpg
    Det stemmer, takk

God Jul:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat skaffet meg en Onkyo 3009 med Audessey XT32.

Etter å ha kjørt romkorreksjon så har Audessey korrigert kurven til å være pinnerett ift. hva den var før. I pure direct så er det en heving i bassen som gir lyden en fet og god klang.

Så til mitt spørsmål: Hva er grunnen til at Audessey korrigerer kurven til å være rett, når så godt som ingen liker det bassfattige og kjedelige lydbildet dette gir?
    En rett kurve gir så og si ingen morrofaktor og høres skarp og plagsom ut.

Man kan jo heller ikke etterkorrigere den triste kurven som Audessey lager.
    Det er tonnevis med dokumentasjon som beskriver at vi mennesker liker en heving i bassen og litt dempet på toppen.

Det skal sies at bassen blir bra når jeg kobler inn sub og justerer den opp 10Db ift. hva Ausessey selv kom opp med.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fordi man kan korrigere denne fylden ved å justere opp bass på receiver. Det som er litt synd er at man ikke har en mulighet for hi-/low-shelf på receivere.

Ønsker man bare en heving helt i bunn kan man også justere sub level.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er vel fordi man kan korrigere denne fylden ved å justere opp bass på receiver. Det som er litt synd er at man ikke har en mulighet for hi-/low-shelf på receivere.

Ønsker man bare en heving helt i bunn kan man også justere sub level.

Geir Arne
    Jeg ønsker primært å spille musikk uten sub, men det er ikke noe særlig med Audessey inntakt.

Når jeg justerer opp bassen så hever den kurven i fra 300 Hz og nedover. Dette gir et mørkere lydbilde en hvis man hever bassen i fra 100/80 Hz og nedover (noe jeg ikke ønsker).

Kobler jeg inn dynEQ så hjelper det sef. på lavere volum, men ikke når jeg spiller høyt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke no pure direct modus på denon ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Onkyo, men det er pure direct der også. Men det er ikke vesentlig. Det som er vesentlig er at verdens største produsent av romkorreksjon etterstreber en frekvenskurve som ingen vil ha...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig

Kobler jeg inn dynEQ så hjelper det sef. på lavere volum, men ikke når jeg spiller høyt.
    Men føler du fortsatt behov av 10dB økning i bassen når du spiller høyt? Uten å ha testet den selv var jeg av den forståelse av at dynEQ fungerte ganske godt. Man har jo gjerne lavere behov for økning i bassen jo høyere volumet skrus opp(?)
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker primært å spille musikk uten sub, men det er ikke noe særlig med Audessey inntakt.

Når jeg justerer opp bassen så hever den kurven i fra 300 Hz og nedover. Dette gir et mørkere lydbilde en hvis man hever bassen i fra 100/80 Hz og nedover (noe jeg ikke ønsker).

Det er riktig som du sier, og jeg er enig at det er en utfordring.

Mine tips var bare ment som alternativer i forhold til hva som er mulig pdd.

Hvor mye man kan endre target med Audyssey Pro-kit er jeg litt usikker på, men det har jeg tenkt å prøve i nær fremtid.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey PRO kan heve target med 3dB, senke med 9.

Det første som slår meg her er at kanskje det er mindre bass når du spiller høyt pga kompresjon? Om man har en rett frekvensgang og spiller høyt så skal det i teorien være plenty med bass. Det er når nivået går ned det begynner å mangle bass. Dette fikser DynamicEQ på en veldig fin måte. Så har man et uttryk som heter "reference vs preference" som kort går ut på at det finnes noe som er rett, og så finnes det noe som man liker. Om du ikke liker det som er rett så bruker du det du liker istedet.

Her er ett forslag: Spill høyt (0dB MV), og juster bassnivået til det du liker når du spiller så høyt. Om du kobler inn DynEQ nå, så vil ikke den påvikre lyden i det hele tatt når du spiller høyt, men vil beholde den klangen du har når du skrur ned. Da får du både i pose og sekk. Denne teknikken har jeg brukt på flere kunder som ikke var villige til å venne seg til referanse med stor suksess.
    Når det er sagt, de som har tatt seg bryet med å spille 'referanse' en stund har vært utelukkende positive til det. Men gammel vane er vond å vende, som man sier, og det viktigste er at man er fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til de helt nyeste modellene, men mest sannsynlig kan du velge Flat eller Audyssey. Audyssey er den som er mest bergenet til film og er litt mer dempa og med mer heving i bassen.
    Tar du utgangspunktet fra Flat kan du kopiere denne kurven inn til Manuell og deretter lage din egen kurve. Copy-Paste i menyen. Tror det kan justeres ca + og - 10 db paa forskjellige frekvenser der.
    Romkorreksjonen blir da deaktivert, men den har laant kurven og lar deg tweake som du vil.

Du vil ogsaa oppleve at hvis du virkelig vil guffe paa med Audyssey aktivert er at den slavisk folger DB-limitten og du vil faa problemer med aa kunne skru opp nok. Spesielt hvis du justerer opp sublevel mye.

Beklager de rare bokstavene. Mangler de 3 siste paa denne maskinen utenlands.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at Audyssey bruker tusenvis av punkter for justering av både fase og amplitude, mens den kopierte kurven er en 7 punkters grafisk equalizer som ikke kan sammeliknes. Det blir omtrent som å si at et høyoppløst fotografi og en punkt-til-punkt tegning er likeverdige.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du her egentlig? Stereo-moduset inkluderer alltid subben så lenge den er registrert i oppsettet i menyen. Slår du da subben av fysisk, vil du gå glipp av alle frekvenser satt under delefrekvens i setup. Med mindre Double bass er slått på. Noe som ikke er bra ellers. Så lenge du har registrert at du har en sub, kan du i utgangspunktet glemme å spille stereo fra kun frontene med audyssey aktivert. Med mindre double bass er på.

Hvis du vil spille musikk kun via høyttalerne, blir jo det i modusene pure audio eller direct. Begge disse omgår Audyssey, kjører høytalerne i full range, uten noen EQ-påvirkning.

Jeg har Onkyo, men det er pure direct der også. Men det er ikke vesentlig. Det som er vesentlig er at verdens største produsent av romkorreksjon etterstreber en frekvenskurve som ingen vil ha...
    At ingen vil ha den er nok ikke helt riktig. Du kan jo slå av sub i setup, slik at frontene står i full range, evt. slå double bass på, men la sub være fysisk avslått. Da får du høre hele frekvensspekteret i stereo-moduset.

Er selv førnøyd med justeringene Audyssey gjør. Også i mitt oppsett blir det mindre bass når jeg fra fra fronter i pure direct til front + sub i stereo-modus, med Audussey innkoblet. Mange ulike musikksjangre. Noen passer kurven til Audussey bedre enn andre, i mine ører.

Så til mitt spørsmål: Hva er grunnen til at Audessey korrigerer kurven til å være rett, når så godt som ingen liker det bassfattige og kjedelige lydbildet dette gir?
    En rett kurve gir så og si ingen morrofaktor og høres skarp og plagsom ut.
    En rett kurve skal på ingen måte høres bassfattig ut. Da måtte det vært mikset til å låte flatt. Dersom det ikke låter tamt i snorrette hodetelefoner, skal det heller ikke låte tamt i et snorrett høyttaleroppsett. Dersom lyden er skarp og plagsom, bør du vurderer akustiske tiltak for å dempe den øvre mellomtonen i rommet. Denne er det begrenset til hva Audyssey kan gjøre med om det går mye gjenklang i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kjennsgjerning at svært mange er vant til pløsete og overdreven bass. Når man da plutselig skal over til stram og 'korrekt' bass blir overgangen svært stor.

Mitt tips: Bruk Audyssey med DynamicEQ en stund. Minst en uke, spill mye musikk du kjenner godt og prøv å ikke irriter deg over alt for lite bass. Bare spill! Masse!
    Så, om en uke så setter du alt tilbake slik du hadde det før. Jeg er temmelig sikker på at du da vil høre hvor overdrevet bassen din egentlig er.

Når det er sagt har jeg en temmelig rett kurve selv, og ingen har klagd på lite bass hos meg, verken når det er høyt eller lavt.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er en kjennsgjerning at svært mange er vant til pløsete og overdreven bass. Når man da plutselig skal over til stram og 'korrekt' bass blir overgangen svært stor.

Ingen hemmelighet det nei, men slik jeg leser Biffig sine innlegg så står han i moduset 'Stereo' og slår av selve subben. Da vil jo han kun få høre Audysseykorrigert lyd fra, hva nå enn han har satt kryssfrevensen til, og oppover. Med mindre frontene står som 'full range' og 'Double bass' er på.

Det skal sies at bassen blir bra når jeg kobler inn sub og justerer den opp 10Db ift. hva Ausessey selv kom opp med.
    Fins ord for slikt, basshore

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er vesentlig er at verdens største produsent av romkorreksjon etterstreber en frekvenskurve som ingen vil ha...
    Det virker som du vinkler saken litt "mot normalt", men ellers er det mest sannsynlig at du vil oppnå et resultat med Audyssey som er "bedre enn det meste" hvis du utfører kalibreringen mest mulig korrekt - i ditt rom...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det virker som du vinkler saken litt "mot normalt", men ellers er det mest sannsynlig at du vil oppnå et resultat med Audyssey som er "bedre enn det meste" hvis du utfører kalibreringen mest mulig korrekt - i ditt rom...
    Er mye å forlange, men spør.
    kunne dere utført kalibrering i RK tråden deres, hvor dere forteller litt rundt hva dere ser etter før dere kjører RK?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ingen hemmelighet det nei, men slik jeg leser Biffig sine innlegg så står han i moduset 'Stereo' og slår av selve subben. Da vil jo han kun få høre Audysseykorrigert lyd fra, hva nå enn han har satt kryssfrevensen til, og oppover. Med mindre frontene står som 'full range' og 'Double bass' er på.
    Jeg kan stille inn reciveren slik at jeg spiller med Audyssey i stereo uten sub. Da spiller kun frontene i full range.

Fins ord for slikt, basshore
    Hehe, jeg er jo glad i bass, men den skal være tight og stram, og det får man fint til selv med en solig heving i bassen. Fks. 6 Db gradvis økning fra 100Hz og nedover til 30 Hz.

Akkurat for øyeblikket er kinoen min ribbet da jeg pusser den opp. Men er forhåpentligvis klar i løpet av helgen. Jeg skal legge ut noen kurver av resultatet når jeg har kjørt nye målinger.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rett kurve skal på ingen måte høres bassfattig ut. Da måtte det vært mikset til å låte flatt. Dersom det ikke låter tamt i snorrette hodetelefoner, skal det heller ikke låte tamt i et snorrett høyttaleroppsett.
    Dette er vel en sannhet med litt modifikasjoner, hvis man ofte spiller på relativt lavt / moderat lydnivå så blir en flat kurve fort litt puslete. Synes nå jeg da
    --
    Thorbjørn

Side 84 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •