Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 1741
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Føltes litt merkelig å bånne receiveren og kun ha "ok" lyttevolum :roll: Audysseyen hadde jo stilt ned samtlige kanaler med 10-12db, hva er vitsen med det?
    Juster dem opp igjen til det du er vant med da vel !!

Ellers,så skal det jo vere kalibrert sånn etter "referansevolum" 85 db v Mastervolum -20 db tror jeg det er!

Dette kommer jo an på hvor lettdrevne høyttalere du har,og avstander fra HT til sweetspot selvsagt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audysseyen hadde jo stilt ned samtlige kanaler med 10-12db, hva er vitsen med det?
    Det er helt normalt hvis du benytter Klipsch el. tilsvarende lettdrevne høyttalere - når kalibreringen skal følge normen med 85dB ved MasterVolum = -20dB

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...jeg justerte dem opp igjen jeg, synes det ble mye bedre....hehe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp...jeg justerte dem opp igjen jeg, synes det ble mye bedre....hehe.
    Det blir som å justere opp "tomgangsturtallet" på en bil.....meningsløst

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det blir som å justere opp "tomgangsturtallet" på en bil.....meningsløst
    Nåja...Helt meningsløst e det vel ikke.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo an på om den går på tomgang

Jeg må jo høre noe også...ellers blir det iallefall meningsløst, spør du meg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste du oppnår med å skru opp trimmen er å se et lavere tall på volumkontrollen.
    Eksempel: Trim på frontene er -10dB, og når det er høyt nok står volumet på -10.
    Sett trimmen til 0dB, og du har samme nivå med volumet på -20. Lyden er nøyaktig den samme.
    Om du bruker Audyssey med dynamicEQ så har du oppnådd at den vil justere helt feil, derimot. Lyden vil være 10dB høyere enn det DynEQ kompenserer for, og du vil få for mye bass og lyd bak. Du kan oppnå det samme med å justere 'reference offset' i oppsettet for DynamicEQ, men da i kontrollerte former siden DynEQ 'vet' at du justerer feil med vilje.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må jo høre noe også...ellers blir det iallefall meningsløst, spør du meg
    Når kalibreringen er utført korrekt har du 85dB med MV= -20dB

Hvis det ikke oppleves som høyt.......vil jeg anbefale å oppsøke en spesialist på øre, nese & hals....

Legger ved en illustrasjon som viser normen for kalibrering

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går til øre-nese-hals en gang i året hehe

Anyways, har sikkert gjort no feil jeg da : ) Er ikke så hardcore som dere har jeg en følelse av Får prøve en ny kalibrering når jeg kommer hjem fra jobb til helga igjen.

Burde jeg skru av Dynamiq og bare bruke vanlig kanskje?

Beklager at jeg er litt grønn på romkorreksjon.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Et skikkelig stativ får du kjøpt hos 4SOUND for omlag 265 kroner. Og da snakker vi om SKIKKELIG stativ, til en latterlig lav pris!
    Ettersom 4Sound ikke har noen varer til den prisen, kan du være litt mer presis? Er det dette du tenkte på?

4SOUND.no - Stativ Mikrofon Supreme MS200 (Art:213781)

Magnalf: det handler ikke om å være hardcore, men å gjøre ting riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på dette dokumentet

Det er stort og ser veldig skummelt ut, men det er uvurderlig i Audysseysammenheng. Utviklet i samarbeid med sjefsdesigneren hos Audyssey og 'godkjent' prosedyre. Følger man denne til punkt og prikke er man mye nærmere et optimalt resultat.

DynamicEQ er en funksjon som hever bass og endrer litt på frekvensgang basert på hvor høyt du spiller. Men det fordrer at prosessoren vet hvor høyt det er. Det gjør den når du larr trim være i fred, men om du endrer på den så vet ikke systemet hvor høyt du spiller og korrigerer feil. Jeg bruker DynEQ konsekvent fordi det gir meg en bedre opplevelse av lyd og musikk. Det blir en smakssak om man vil bruke den eller ikke.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ta en titt på dette dokumentet

Det er stort og ser veldig skummelt ut, men det er uvurderlig i Audysseysammenheng. Utviklet i samarbeid med sjefsdesigneren hos Audyssey og 'godkjent' prosedyre. Følger man denne til punkt og prikke er man mye nærmere et optimalt resultat.

DynamicEQ er en funksjon som hever bass og endrer litt på frekvensgang basert på hvor høyt du spiller. Men det fordrer at prosessoren vet hvor høyt det er. Det gjør den når du larr trim være i fred, men om du endrer på den så vet ikke systemet hvor høyt du spiller og korrigerer feil. Jeg bruker DynEQ konsekvent fordi det gir meg en bedre opplevelse av lyd og musikk. Det blir en smakssak om man vil bruke den eller ikke.
    Måtte være medlem for å se dokumentet, men uansett, tusen takk for en fin forklaring! Ble plutselig mye klokere og fikk vel et svar på hvorfor jeg satt og klødde meg i hue pga bassen virka så merkelig i går på slutten

Tror jeg skal ta å måle opp på nytt. Er det fy-fy å sette mikrofonen på sofaryggen, selv på en kortrygget sofa? Kan jeg evt bruke en planke/stokk/random gjenstand til å plassere mic´en i lytteposisjon på?

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Audyssey Setup

Hei å hå.
    Har sette i denne tråden flere ganger men mulig jeg er blind.
    Jeg har nå fått meg en Denon Avr 4311, kjører Audyssey Setup, men hver gang så blir mine fronter og senter satt til Large. har etter dette gått inn og satt de til small med deling på 40. Blir dette feil? Syns lyd blir dårlig etter dette!

Finnes det en mulighet som gjør at Audyssey RK kun oppfatter mine høyttalere som Small? (sette de til small og deling på 100?)

Har ikke fått til sub kalibrereing, har en Velodyne DD-12+, denne har jo kalibrering innebygd, men tenkte ikke å bruke denne, så jeg har lagret preset 5 til deling på 199, og fase 0 volum 10 men volum kan jeg juster i sanntid, har så testet Audyssey Setup på Denon den sier da at volum er for høyt på sub å ber om å gjøre endringer, gjør dette slik at den måler 75Db via Audyssey i sweetspot.

Blir dette samme som å kjøre med radioshack og en test tone på 50Hz?

Burde jeg kjøre kalibrering av sub først via auto oppsett i Velodyne, Det er dette jeg har gjort med mine tidligere DD-12 suber, å da har jeg fått til et bra oppsett, men har jo da ikke hatt muligheten for Audyssey RK siden jeg har kjørt på Rotel Rsp serien i alle år.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Hei å hå.
    Har sette i denne tråden flere ganger men mulig jeg er blind.
    Jeg har nå fått meg en Denon Avr 4311, kjører Audyssey Setup, men hver gang så blir mine fronter og senter satt til Large. har etter dette gått inn og satt de til small med deling på 40. Blir dette feil? Syns lyd blir dårlig etter dette!

Finnes det en mulighet som gjør at Audyssey RK kun oppfatter mine høyttalere som Small? (sette de til small og deling på 100?)

Har ikke fått til sub kalibrereing, har en Velodyne DD-12+, denne har jo kalibrering innebygd, men tenkte ikke å bruke denne, så jeg har lagret preset 5 til deling på 199, og fase 0 volum 10 men volum kan jeg juster i sanntid, har så testet Audyssey Setup på Denon den sier da at volum er for høyt på sub å ber om å gjøre endringer, gjør dette slik at den måler 75Db via Audyssey i sweetspot.

Blir dette samme som å kjøre med radioshack og en test tone på 50Hz?

Burde jeg kjøre kalibrering av sub først via auto oppsett i Velodyne, Det er dette jeg har gjort med mine tidligere DD-12 suber, å da har jeg fått til et bra oppsett, men har jo da ikke hatt muligheten for Audyssey RK siden jeg har kjørt på Rotel Rsp serien i alle år.
    Sett delingen til 80hz
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Dd-12+

Da har det blitt mere bass i stua mi.
    Satte DD tilbake til factory D
    Endret på preset 1 til 4 slik at delefilter er skrudd av, satte opp subsonic slope, contour frekvens, contour level og servo forskjellig på disse for en test.
    Etter dette ble alt bra, har satt fronter (80Hz) og senter (40Hz) til small

Syns etter kalibrering at senter ble litt slapp, økte i fra -4 til -2, dette ga bra resultater.

Så er det bare og få montert opp utstyr slik at vi havner opp 11.1
    mulig litt mere jobb med sub men den er ikke innspilt enda.
    klart det er noe justering for å få stereo oppsett til og bli bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for moro med lyd - igjen

Når Dag inviterer til Audyssey Prokit kalibrering, og det er 32 målepunkter som står på planen - må man unne seg litt avkobling og skru opp forventningene til en dag med "kalibreringspulser"...

I Asker er det blitt tradisjon å by på lyd - i forskjellige varianter - også denne gangen.

Welcome to my world of Sound - by Bowers & Wilkins 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Tid for moro med lyd - igjen

Når Dag inviterer til Audyssey Prokit kalibrering, og det er 32 målepunkter som står på planen - må man unne seg litt avkobling og skru opp forventningene til en dag med "kalibreringspulser"...

I Asker er det blitt tradisjon å by på lyd - i forskjellige varianter - også denne gangen.

Welcome to my world of Sound - by Bowers & Wilkins 8)

Ble dere fornøyd med Pro Kitet ? Stor forskjell ? Kan det anbefales og fortell gjerne litt om dette.
    Lest meg fram til at det er best resultat til musikk, eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

YAPO med R.S.C = helt fantastisk!

Jeg fikk min nye Yamaha RX-A3010 i helgen, og den nye YAPO med R.S.C fungerte utrolig bra!
    Med min forrige reciver (RX-V3900) måtte de fleste parametre etterjusteres etter kalibreringen, for å tekkes min smak. Ikke minst var det vannvitig tidkrevende å få 2 subber til å spille optimalt sammen med 3900'n, siden subbene da måtte settes opp helt manuelt.
    Med den nye YAPO blir alt "helt riktig" rett fra autokalibreringen, og subbenes fase (avstand) og nivå, blir individuelt justert helt etter min smak.
    De høytalere som jeg tidligere manuelt måtte endre mellom "small og large", er nå korrekt valgt rett etter autokalibreringen.
    Veldig bra!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Pro kit

Er kjøpt inn.
    Så er det bare og få lest seg opp litt på dette området og begynne å feile.
    :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i klubben! Det er bare å smøre seg med at lag tålmodighet faktor 60 og gyve løs! :-)

Side 83 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •