Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 1741
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Så du har sweetspot PÅ seteryggen?

Få deg et stativ og gjør det skikkelig. Ikke vits å 'klage' på Audyssey når du gjør det såpass halvhjertet.
    Har ikke klaget, men lurte på om det er det jeg har gjort feil som kan generere det jeg har opplevd. Jeg ønsker meg jo Audyssey fordi alternative løsninger er svindyre.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, å holde mikrofonen - og/eller å selv være med i måleområdet, er ingen heldig løsning - i det hele tatt!
    Ellers ser det bra ut, rent bortsett fra dette med sweetspot-punktet på ryggen.

Foreslår at du kjører en ny (og normal) måling, og så får vi se hva den bringer.

Et skikkelig stativ får du kjøpt hos 4SOUND for omlag 265 kroner. Og da snakker vi om SKIKKELIG stativ, til en latterlig lav pris!
    Takker for oppklaringen. Veldig klar over at dette ikke er bra. Har også stativ men hadde ikke tid til å hente det. Receiveren må også leveres tilbake snart, så videre testing får jeg ikke til i denne omgang. Tok en ukvalifisert gjetting på at 8 dårlige punkter i det minste ble bedre enn 1.

Skjønner forøvrig ikke hvorfor sweetspot på sofaryggen er noe problem, bortsett fra refleksjoner. Det er jo akkurat der ørene mine er når jeg setter meg godt tilbake. +-5cm.

Må også nevne at den ryddet opp endel likevel, "problemet" var bare at lyden var "perfekt" ca der målepunkt 5 er.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg ønsker meg jo Audyssey fordi alternative løsninger er svindyre.

Geir Arne
    Hvis det er kun snakk om stereo og noen suber, så stemmer ikke det. Du får en prosessor med gode EQ muligheter fra 3-4k (Behringer er den billigste). Så blir det en del tusenlapper for justering av f.eks Snickers. Ville ikke kalle det svindyrt og det gir garantert et bedre resultat enn automatisk korreksjon fra receivere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også nevne at den ryddet opp endel likevel, "problemet" var bare at lyden var "perfekt" ca der målepunkt 5 er.

Geir Arne
    Dersom rommet ditt er av en slik karakter at du sliter med problemfrekvenser, utfasinger der du sitter, så kan vel ikke all verdens romkorreksjonssystemer korrigere godt nok for å kompensere for "feil sitteposisjon" (om du skjønner meg). Hva med å flytte sweetspoten?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis det er kun snakk om stereo og noen suber, så stemmer ikke det. Du får en prosessor med gode EQ muligheter fra 3-4k (Behringer er den billigste). Så blir det en del tusenlapper for justering av f.eks Snickers. Ville ikke kalle det svindyrt og det gir garantert et bedre resultat enn automatisk korreksjon fra receivere.
    Det er snakk om 5.1. En annen mulighet har jeg funnet. Men er den Behringer saken bra nok da?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom rommet ditt er av en slik karakter at du sliter med problemfrekvenser, utfasinger der du sitter, så kan vel ikke all verdens romkorreksjonssystemer korrigere godt nok for å kompensere for "feil sitteposisjon" (om du skjønner meg). Hva med å flytte sweetspoten?
    Du er nok inne på noe vesentlig, og derfor spørsmålet mitt. Men utifra det jeg har forstått trodde jeg Audyssey klarte å "motfase" utfasinger. Jeg ga jo heller ikke systemet de beste forutsetningene.

Utgangspunktet blir nok bedre når jeg bygger om stuen, så slik det står nå er det liten vits i å flytte sweetspot.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen,

Uansett vil jeg nok prøvd RK med dem riktige forholdene for jeg hadde hoppet på noe annet. Dette bør/må gjøres nøye. Jeg fikk ta i et nytt mic-stativ for 300kr, det gjorde susen. Det ble relativt stor forskjell på før og etter kurven, og det var relativt godt hørbart. (Note - RK ble bare kjørt på subene).

Uansett lykke til... :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ganilsen,

Uansett vil jeg nok prøvd RK med dem riktige forholdene for jeg hadde hoppet på noe annet. Dette bør/må gjøres nøye. Jeg fikk ta i et nytt mic-stativ for 300kr, det gjorde susen. Det ble relativt stor forskjell på før og etter kurven, og det var relativt godt hørbart. (Note - RK ble bare kjørt på subene).

Uansett lykke til... :-)
    Takker for det.

Er der nå at jeg hopper mest sannsynelig på Audyssey hvis det er bra nok. Neste trinn er litt "far out" grunnet pris. Vil heller ikke ha for mange bokser, så en DENON AVC-A1HDA hadde gjort livet mitt enkelt og stilrent mtp at dette skal stå i en stue.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om 5.1. En annen mulighet har jeg funnet. Men er den Behringer saken bra nok da?

Geir Arne
    Manuell korreksjon er helt avhengig av en dyktig "kokk". Da tror jeg det fungerer vesentlig bedre enn RK i receivere ja. Det finnes andre prosessor enn Behringer også.

Nå vet ikke hva du trenger mest justering til, men å ta store diper med EQ fungerer ikke. Bedre med riktig høyttalersystem til det. Refleksjoner bør man heller ikke ta med parametrisk EQ, men med tiltak. EQ bør være mer finpussen hvis man skal ha et virkelig bra resultat.

Har man ikke mulighet til noen tiltak og rom som gir tidlige refleksjoner, er det høyttalere med kontrollert spredning det første man bør begynne med IMO.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe vesentlig, og derfor spørsmålet mitt. Men utifra det jeg har forstått trodde jeg Audyssey klarte å "motfase" utfasinger. Jeg ga jo heller ikke systemet de beste forutsetningene.

Utgangspunktet blir nok bedre når jeg bygger om stuen, så slik det står nå er det liten vits i å flytte sweetspot.

Geir Arne
    Grunnen til spørsmålet og innlegget forøvrig er at jeg er av den soleklare meningen at en aller først bør gjøre alle ting som er praktisk mulig, gjerne med målinger mtp bølgelengder/utfasinger, problemområder m.m. når det gjelder fysiske plasseringer av både utstyr og sweetspot, før en begir seg ut på å romkorrigere elektronisk. Greit nok at et romkorreksjonsprogram kan utføre mange ting, men dess færre korrigeringer det trenger å gjøres, jo bedre sluttresultat har du sjanse til å håpe på.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har man ikke mulighet til noen tiltak og rom som gir tidlige refleksjoner, er det høyttalere med kontrollert spredning det første man bør begynne med IMO.
    Ikke aktuelt foreløpig. Men helt klart en god ide.

Og en sak som trekker litt ned mtp EQ er også at da trenger jeg 3 bokser.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Grunnen til spørsmålet og innlegget forøvrig er at jeg er av den soleklare meningen at en aller først bør gjøre alle ting som er praktisk mulig, gjerne med målinger mtp bølgelengder/utfasinger, problemområder m.m. når det gjelder fysiske plasseringer av både utstyr og sweetspot, før en begir seg ut på å romkorrigere elektronisk. Greit nok at et romkorreksjonsprogram kan utføre mange ting, men dess færre korrigeringer det trenger å gjøres, jo bedre sluttresultat har du sjanse til å håpe på.
    Helt enig.

Det er også det som kommer til å skje. Kommer til å gjøre noen begrensede tiltak, men det kan vi ta i en annen tråd senere. Kommer også til å plassere alt så optimalt som mulig, og derfra kjøre RK. Får heldigvis relativt frie tøyler selv om dette er en stue.

Prøvde nå egentlig bare å sjekke om systemet kunne lage gull av gråstein, og det gjorde det langt på vei. Mye bedre enn jeg hadde forestillt meg. Det jeg hadde problem med å forstå er hvorfor lyden var subjektivt bedre 50cm fremfor der jeg sitter. Men det virker jo om min hurtige måling ble for unøyaktig.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg hadde problem med å forstå er hvorfor lyden var subjektivt bedre 50cm fremfor der jeg sitter.
    Mye mulig du skriver svaret selv, her.

Reference vs Preference er jo en evig diskusjon. Du har jo selv sagt du liker trøkk og driv, som du kanskje mister litt nivåheving på de rette plassene du er vant med? samtidig kan det godt hende at 50cm fram er en mye bedre lytteposisjon, og om du hadde brukt det som utgangspunkt for RK hadde resultatet blitt helt himmelsk?
    RK kan ikke gjøre en elendig plass bra, men den kan gjøre underverker på et 'greit' utgangspunkt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RK kan ikke gjøre en elendig plass bra, men den kan gjøre underverker på et 'greit' utgangspunkt.
    Da er jo i det minste det avklart.

Geir Arne

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har nylig kjøpt meg en Denon 3312 med Dynamic Audyssey. Dette er første gang jeg oppgraderer siden Dolby Digital kom på markedet, så er en del nytt å sette seg inn i kan man si!

Lurer på en par ting; Audysseyen satt centeren min som Small (Klipsch RC-62-II). Jeg satt den opp til Large og innbiller meg at det hørtes bedre ut? Bakhøyttalerne mine er RS-52-II, men de har jeg latt stå på Small inntil videre.

En annen ting: Hva i all verden trykker jeg på for å velge surroundmodus på denne? :P Skjønte ikke bæret så tilslutt endte jeg opp med å bare trykke på Direct :P Men da slår jeg vel kanskje av Audyssey?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Hei!

Har nylig kjøpt meg en Denon 3312 med Dynamic Audyssey. Dette er første gang jeg oppgraderer siden Dolby Digital kom på markedet, så er en del nytt å sette seg inn i kan man si!

Lurer på en par ting; Audysseyen satt centeren min som Small (Klipsch RC-62-II). Jeg satt den opp til Large og innbiller meg at det hørtes bedre ut? Bakhøyttalerne mine er RS-52-II, men de har jeg latt stå på Small inntil videre.

En annen ting: Hva i all verden trykker jeg på for å velge surroundmodus på denne? :P Skjønte ikke bæret så tilslutt endte jeg opp med å bare trykke på Direct :P Men da slår jeg vel kanskje av Audyssey?
    Høres centeren bedre ut som large, og du ikke spiller høyere enn den orker kan den bare stå som det.

Når det kommer til surroundmodus på Denon mener jeg den har en knapp som heter STD. Her velger du "standard" modus.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God aften.

Etter å ha hatt en sub i stua i noen uker og vært misfornøyd med integrasjonen (problemer med stående bølger og "boom"-lyd) så fikk jeg endelig forsøkt meg på Audyssey XT i kveld. DET var en øyeåpner. Bassen ble senket med 12 dB og boom-lyden forsvant stort sett. Nå høres det mye bedre ut og lyden er godt integrert.

Jeg er frelst

Uansett - forskjellen er stor fra å fikle med Radioshack og hele tiden lure på om jeg får det til - kontra det å få et automatisk oppsett som funker . Videre tiltak bli jo å dempe rommet noe, men da oppsettet mitt er i en stue som også brukes til annet enn film/musikk så er det begrenset hva jeg ønsker/får lov til. Store pakker rockwool i hjørnene utgår.

Audyssey Multeq anbefales.

- THXJan

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres centeren bedre ut som large, og du ikke spiller høyere enn den orker kan den bare stå som det.

Når det kommer til surroundmodus på Denon mener jeg den har en knapp som heter STD. Her velger du "standard" modus.

Geir Arne

Ok

Nå står det Multi Channel et eller annet når jeg ser på BD, og Dolby Digital på parabolen. Skal det ikke stå HD MSTR osv når jeg ser på BD?

Også blei lyden SYKT lav når jeg bruker Audyssey?! :shock: Noe jeg kan gjøre for å få opp den igjen?

EDIT: Stilte bare opp på høyttalerkanalene jeg... var det teit?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru opp?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru opp?
    Føltes litt merkelig å bånne receiveren og kun ha "ok" lyttevolum :roll: Audysseyen hadde jo stilt ned samtlige kanaler med 10-12db, hva er vitsen med det?

Side 82 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •