Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 1741
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Receiverne til Sony benytter stereo-mikrofon, med nøyaktig 18 cm mellom mikrofonene. Og jeg synes det fungerer svært bra.

Stereo eller ikke - det JEG ikke fatter, er hvorfor INGEN av romkorreksjonssystemene foretar en ny kontroll ETTER at justeringene er utført.

Jeg antar dog at dette er fordi det er lettere å påstå at noe er bra enn å bevise det... ;-)
    Javel ok - så det finnes produsenter som bruker dette altså ?
    Litt merkelig at det ikke er mer utbredt egentlig - det virker da logisk,å måle på denne måten ??

Ja du er vel inne på noe der ang "etterkontroll"!!
    Burde jo vere en "smal sak" å implementere skulle en tro!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo eller ikke - det JEG ikke fatter, er hvorfor INGEN av romkorreksjonssystemene foretar en ny kontroll ETTER at justeringene er utført.

Jeg antar dog at dette er fordi det er lettere å påstå at noe er bra enn å bevise det... ;-)
    Det har jeg også tenkt på mer enn 1 gang. Et system ala Velodyne sitt som måler-korrigerer-måler-korrigerer-måler-osv er bedre i hodet mitt.

Geir Arne

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å snakke om Audiolense så lagde jeg en modul for kontrollmåling i Audiolense som jeg ikke publiserte. Det viste seg raskt at kontrollmålingene var praktisk talt identisk med det simulerte resultatet. Det ville medført en betydelig arbeidsmengde å få denne modulen i ship shape, og det var andre ting som var viktigere å ta tak i så dette fikk ikke prioritet.

Audiolense har blitt kontrollmålt av profesjonelle kunder ved flere anledninger og de har alle konkludert med at resultatet stemmer med simuleringen. Hvis man har selve korreksjonsfilteret og den opprinnelige målingen så er det kun en enkel matematisk operasjon som skal til for å produsere en høyst pålitelig simulering.

En av de største feilkildene mht romkorreksjon er forøvrig dårlige målinger / målefeil. En kontrollmåling som benytter samme utstyr og samme målemetode vil selvsagt inneholde de samme feil som den opprinnelige målingen. Så hvis man virkelig skal dobbeltsjekke så må man bruke annen hardware og software til kontrollmålingen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig poeng Bernt, svakheten ligger jo ikke i om man oppnår det man har beregnet at korreksjonen skal gi, men i om det man har beregnet at korreksjonen skal gi er ørevennlig.

Såkalte stereomikrofoner har lite for seg som rene stereomikrofoner. Imidlertid har de noe for seg ved at man kan få plottet timingforskjeller på det som ankommer mikrofonene og dermed få et inntrykk av retningen på inkommende lyd. Trinnov har jo en variant over dette som tar alle akser (X, Y og Z):

Noe av hemmeligheten med denne micen er at man i stor grad klarer å skille direktelyd fra alt annet. Noe av Trinnov sin kjepphest er jo dette med å korrigere rom og høyttalere uavhengig av hverandre.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett akustikere bruke "multimikrofon" i behandling av rom. Refleksjoner kan endre seg ganske mye på noen centimeter.

Litt på siden, men Princeton bruker en stereomikrofon i utvikling av 3D lyd:
    Video: Princeton engineer makes 3D sound a reality –Â*Princeton Engineering

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Trinnov har jo en variant over dette som tar alle akser (X, Y og Z):

Noe av hemmeligheten med denne micen er at man i stor grad klarer å skille direktelyd fra alt annet.
    Den tredimensjonale mikrofonen til Trinnov benyttes til å retningsbestemme lyden fra (azimuten til) høyttalerne. Dette kommer klart fram i Trinnovs egen dokumentasjon. Hvis man klarer å fordøye tung matematikk så finnes det publikasjoner som dokumenterer hvordan dette brukes til å rekonstruere 3D lydfelt slik det er kodet inn i surroundinnspillinger. Og hvis man har mage til å pløye patentsøknader så vil man fort oppdage at det er her Trinnov har egen IP. Vi snakker om en tredimensjonal tonekontroll av lydstyrke og ankomstretning.

Hvis høyttalerne er feilplassert i forhold til standarden så kombinerer Trinnov de ulike høyttalerne til å produsere "fantomhøyttalere" slik at alle lyder kommer fra den riktige retningen. Hvis du plasserer høyttalerne med samme vinkling som standarden så har denne delen av korreksjonen ingen ting å gjøre.

Selve korreksjonen av lyden fra hver enkelt høyttaler er ikke unik hos Trinnov. Den er basert på tilsvarende matematikk og algoritmer som andre korreksjonsløsninger. Den hører til det samme paradigmet. De som står bak Trinnov søker patenter og publiserer når de har funnet på noe lurt. De har publikasjoner og patenter knyttet til 3dlydfelt både på innspilling og avspillingssiden, men de har det ikke på det vi vanligvis assosierer med lydkorreksjon.

Når Trinnov skriver at de skiller mellom direktelyd og refleksjoner - og at de analyserer hvilke refleksjoner som kommer så tidlig at de bør korrigeres osv - så er det en måte å anskueliggjøre at de benytter en frekvensavhengig filtrering av målingene før de lager korreksjonsfiltrene. En slik filtrering fungerer slik at man ender opp med å ta hensyn til et større tidsvindu i bassen enn i diskanten. Dette er noe de har til felles med stort sett alle konkurrentene sine.

Trinnov skiller seg fra Audyssey, Tact, Lyngdorf, Harman og mange andre fordi de har tidsdomenekorrekson i tillegg til frekvenskorreksjon. Så der er de i godt selskap med Audiolense, DRC og Acourate.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pio LX81

Problemstilling:
    Ønsker å ta Pioneer sin egen romkorreksjon. Men reciever er i eget rom og kabel+mic for romkorreksjon er ikke lang nok...

Forslag?

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Problemstilling:
    Ønsker å ta Pioneer sin egen romkorreksjon. Men reciever er i eget rom og kabel+mic for romkorreksjon er ikke lang nok...

Forslag?
    Kabelen kan du forlenge, får til og med ferdig skjøte kabel med mini jack plugg

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig jeg ikke har klart å stille inn REW og Holm Impulse likt, men jeg har satt gatingen likt (og den er skikkelig kukete å sette i REW).
    Gating i REW: trykk på IR windows knappen som alltid er på fremsiden av programmet, sett vindu, start og stopp. Er ikke vanskelig.

Det ser ellers ikke ut til at målesignal oppløsning og varighet er så lett å sette likt i de begge. Imidlertid opplever jeg forskjellene som milevidt større enn de som vanligvis følger av slike innstillinger.
    Alle slike programmer har vel mulighet for å sette 2^n lengde på sveipet?

Lastet ned Holmimpulse og prøvde å laste inn en syntetisk .wav impuls for å sjekke at nivåene opptrer som forventet. Og der krasjet programmet i win7.. Ditto ved import av eksempel .wav filene som lastet ned fra holmimpuls websiden. Det var etter å ha knotet for å få inn filplasseringen i .wav fil feltet som ikke engang har en browse-knapp for å finne filer.

Ja, men blir ikke dette litt å bevise at gud ikke finnes? Dersom du får dem til å levere samme resultat er det kanskje bedre om du viser oss det? Jeg er i hvertfall nysgjerrig.
    Hehe.. Kaster den ballen tilbake til deg. Det er vel lettere for deg å vise til hvilken feil du mener du har funnet enn at jeg skal gå gjennom alle tenkelige muligheter for å vise at alt er identisk?

Har som sagt sammenlignet diverse responser i REW, ARTA og ETF/RplusD med identiske resultater. Bortsett fra der det følger at det skal være ulikheter pga vindu-valg. Så da mener jeg at det er sannsynlig at REW fungerer som andre programmer i kategorien. Eventuelle feil/avvik vil da logisk sett ligge i Holm siden 3 andre programmer gir identiske resultat.

Har du prøvd "Reverbation"-funksjonen i HolmImpulse?
    Fra manualens appendix A: "The values in time-domain are allways[sic] real". Ergo, ingen ETC.

Reverberation funksjonen slår på dB skala og justerer visningsområdet. Har ingenting med energy time curve å gjøre.

For å analysere refleksjoner er det for det første mye kjappere og lettere å se på en ETC, for det andre er det mer korrekt i forhold til det egentlige energiforløpet i rommet. Noen ganger er forskjellen på impuls og ETC stor nok til å utgjøre en reel forskjell i behandlingen av rommet.

Holm finner selve impulsen akustisk selv.
    Som REW. Om du vil. Eller ikke, om det er ønskelig. Ser ingen mulighet i Holm for å bruke loopback og analysere det reele tidsforløpet i rommet (uten å ha impulsen på 0).

Hehe, ja, men jeg kommer ikke på noe måleprogram som ikke har helpfunksjon i farten.
    ??? Du skrev at REW var uklart fordi det ikke fremkom hva et visst valg innebar. Mus-over hjelpefunksjonen gir svaret du søker på 3 sekunder.

Holm fremstår som ekstremt simpelt med fint lite muligheter. Eneste fordelen jeg kan se med Holm er muligheten for variabel filtrering med lengre vinduer i bassen og kortere vinduer i diskaten (som de fleste romkorreksjonsprogrammer bruker). Sammenlignet med REW fremstår det som MS paint vs photoshop. REW blir igjen et leketøy sammenlignet med ARTA. Som igjen er overforenklet sammenlignet med EASERA..

Noe jeg har gått glipp av?

Andreas

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mer om hvordan man bruker softwaren til romkorreksjonen til Harman.
    [YOUTUBE]PHaWWAKAGEM[/YOUTUBE]

YouTube - calibration demo_complete_ sept16_2010.mp4

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Gating i REW: trykk på IR windows knappen som alltid er på fremsiden av programmet, sett vindu, start og stopp. Er ikke vanskelig.
    Det er ikke vanskelig, men forferdelig tungvint. Det kan tenkes at det å variere gatingen er en funksjon jeg ser på som mer viktig enn det du gjør gitt hva jeg jobber med ift hva du jobber med.

Alle slike programmer har vel mulighet for å sette 2^n lengde på sveipet?
    Det har de, det vil si, REW har det ikke, men man kan jo sette 128k også 2^17 på Holm, men da er fortsatt impulsen en del lenger på REW enn på Holm.

Lastet ned Holmimpulse og prøvde å laste inn en syntetisk .wav impuls for å sjekke at nivåene opptrer som forventet. Og der krasjet programmet i win7.. Ditto ved import av eksempel .wav filene som lastet ned fra holmimpuls websiden. Det var etter å ha knotet for å få inn filplasseringen i .wav fil feltet som ikke engang har en browse-knapp for å finne filer.
    Den har i hvertfall browse-knapp hos meg, og kjører finfint i Win 7.

Hehe.. Kaster den ballen tilbake til deg. Det er vel lettere for deg å vise til hvilken feil du mener du har funnet enn at jeg skal gå gjennom alle tenkelige muligheter for å vise at alt er identisk?
    Å "bevise at noe ikke eksisterer" er vitenskapens svar på å forsøke å dytte hodet opp i endetarmen, dvs, i følge visse bilder på nettet er det siste der faktisk mulig.

Har som sagt sammenlignet diverse responser i REW, ARTA og ETF/RplusD med identiske resultater. Bortsett fra der det følger at det skal være ulikheter pga vindu-valg. Så da mener jeg at det er sannsynlig at REW fungerer som andre programmer i kategorien. Eventuelle feil/avvik vil da logisk sett ligge i Holm siden 3 andre programmer gir identiske resultat.
    Jeg er redd det ikke gjør noe med min tillit til REW. Igjen kan det være et spørsmål om hva slags type gating vi bruker, men gatingen er fortsatt en veldig klønete funksjon.

Fra manualens appendix A: "The values in time-domain are allways[sic] real". Ergo, ingen ETC.

Reverberation funksjonen slår på dB skala og justerer visningsområdet. Har ingenting med energy time curve å gjøre.

For å analysere refleksjoner er det for det første mye kjappere og lettere å se på en ETC, for det andre er det mer korrekt i forhold til det egentlige energiforløpet i rommet. Noen ganger er forskjellen på impuls og ETC stor nok til å utgjøre en reel forskjell i behandlingen av rommet.
    Såså, rolig nå, jeg spurte bare om du hadde kikket på det. Det kunne jo hende du fant det anvendelig.

Som REW. Om du vil. Eller ikke, om det er ønskelig. Ser ingen mulighet i Holm for å bruke loopback og analysere det reele tidsforløpet i rommet (uten å ha impulsen på 0).
    Loopback-funksjonen setter bare elektrisk nullpunkt. Holm setter akustisk nullpunkt, noe som gjør det mye lettere å isolere direktelyden mer effektivt.

??? Du skrev at REW var uklart fordi det ikke fremkom hva et visst valg innebar. Mus-over hjelpefunksjonen gir svaret du søker på 3 sekunder.
    Mulig jeg har uttrykt meg klønete, men i innstillingsvinduet for IR-kurven forventet jeg å finne klikk+dra-gating. Der fant jeg kun +/- pre-gating. Vinduet du nevnte var noe bedre, men fortsatt langt fra hva det burde være. De viktigste svakhetene er:
    - Man får ikke satt pre-gating akustisk.
    - Man kan ikke bruke klikk-dra-funksjon for å variere gating.
    - Man kan ikke se både impulsrespons og frekvensrespons samtidig med unntak av en liten tubnail.

Holm fremstår som ekstremt simpelt med fint lite muligheter. Eneste fordelen jeg kan se med Holm er muligheten for variabel filtrering med lengre vinduer i bassen og kortere vinduer i diskaten (som de fleste romkorreksjonsprogrammer bruker). Sammenlignet med REW fremstår det som MS paint vs photoshop. REW blir igjen et leketøy sammenlignet med ARTA. Som igjen er overforenklet sammenlignet med EASERA..
    Vanskelig å ta deg seriøst her.

Noe jeg har gått glipp av?
    Kanskje, men det later ikke til at du bruker gatingfunksjonen særlig aktivt. Det kan også tenkes at du hovedsaklig ser på impulsresponsen (foruten ETC) mens jeg hovedsaklig ser på frekvensresponsen, det er jo tross alt de to som er nærmest knyttet til hvordan vi oppfatter hhv akustikk og direktelyd.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom tilfeldigvis over denne Low Frequency Containment - Audyssey | Audyssey LFC

Low Frequency Containment, for godt til å være sant?

Lurer på hvordan de løser denne rent teknisk. Har lest litt om den, men Audyssey er temmelig vage med informasjon om hvordan den faktisk virker...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut som om vi må vente til september for å bli noe klokere ja? :?
    Men virker det slik de beskriver det, så kan det jo være interessant for mange!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men virker det slik de beskriver det, så kan det jo være interessant for mange!
    Jeg bor i en gammel bygård i Oslo og får 2 sub'er i september. Er enormt skeptisk, men svært interessert.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Kom tilfeldigvis over denne Low Frequency Containment - Audyssey | Audyssey LFC

Low Frequency Containment, for godt til å være sant?

Lurer på hvordan de løser denne rent teknisk. Har lest litt om den, men Audyssey er temmelig vage med informasjon om hvordan den faktisk virker...
    De skriver at de har undersøkt hvilke frekvenser som vanligvis passerer ut av rommet. Den enkle varianten vil være å ta ned disse en del dB og booste noen nabofrekvenser slik at man "psykoakustisk" opprettholder basstrykket totalt sett.

En litt mer sofistikert variant vil være å sette et tak på disse frekvenser og så bare dempe de når det spilles høyt. En slags dynamisk EQ.

Det er ikke mulig at man kan lese ut de aktuelle frekenser fra et vanlig frekvens eller vannflallsplott. I så fall kan de med manuell tweaking av target lage noe tilsvarende selv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med Audyssey

Har lånt meg et par receivere for å teste i eget oppsett hvordan Audyssey fungerer. Den ene er en NAD 785HS med Audyssey XT og den andre er en velkjent Denon 4311 med XT32.

Rommet de er satt til å justere er et ******* rett og slett, men her kan systemene vise hva de er gode for. Kun koblet opp som 2.0 og testet med musikk.

Begge receiverne fikk fasefeil på frontene, litt usikker på grunn. Og så skjedde det noe rart med Denonen. Den har fantastisk lyd en halvmeter foran der jeg sitter!?!? I sweetspot låter det mer eller mindre loddent. Skrur jeg av RK er lyden da også best 50cm foran sweetspot.

Har jeg gjort en feil her, eller klarer den rett og slett ikke å korrigere bra nok? Er i bassen den sliter mest.

Rekker dessverre ikke å teste mer, men ser på en boks med Audyssey som potensielt neste trinnet på stigen så det hadde vært greit å høre om noen har hatt lignende "feil" men klart å rette de.

Må pressisere at målingene kunne vært bedre, men utførte i det minste alle 8.

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...

1) Hvordan har du målt? Kan du skissere dette?
    2) Hvor nærme bakvegg er lytteposisjon 1 (og for øvrig de andre 7) satt?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...

1) Hvordan har du målt? Kan du skissere dette?
    Første målepunkt i sweetspot, så 2 påfølgende 50cm 90 grader ut på hver side. De tre neste er 50cm foran punkt 1-3. De siste 2 er 45 grader bakover til hver siden ut fra punkt 1.

Punkt 1-3 ble micen satt direkte på sofaryggen, de øvrige holdt jeg micen. Altså ikke ideelt.
    2) Hvor nærme bakvegg er lytteposisjon 1 (og for øvrig de andre 7) satt?
    2m eller mer til alle vegger. Ca 1m fra gulvet. Men såklart farlig nære sofaen i skinn.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Første målepunkt i sweetspot, så 2 påfølgende 50cm 90 grader ut på hver side. De tre neste er 50cm foran punkt 1-3. De siste 2 er 45 grader bakover til hver siden ut fra punkt 1.

Punkt 1-3 ble micen satt direkte på sofaryggen, de øvrige holdt jeg micen. Altså ikke ideelt.

2m eller mer til alle vegger. Ca 1m fra gulvet. Men såklart farlig nære sofaen i skinn.

Geir Arne
    Så du har sweetspot PÅ seteryggen?

Få deg et stativ og gjør det skikkelig. Ikke vits å 'klage' på Audyssey når du gjør det såpass halvhjertet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Geir Arne
    Nei, å holde mikrofonen - og/eller å selv være med i måleområdet, er ingen heldig løsning - i det hele tatt!
    Ellers ser det bra ut, rent bortsett fra dette med sweetspot-punktet på ryggen.

Foreslår at du kjører en ny (og normal) måling, og så får vi se hva den bringer.

Et skikkelig stativ får du kjøpt hos 4SOUND for omlag 265 kroner. Og da snakker vi om SKIKKELIG stativ, til en latterlig lav pris!

Side 81 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •