Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 1741
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er litt viktig å understreke at det er litt mer enn bare on axis-frekvensrespons som skiller en høyttaler fra en annen.
    Kapittel 4.0 her for en illustrasjon av dette problemet, der off axis-problemene blir forsterket pga on axis-korrigering.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kapittel 4.0 her for en illustrasjon av dette problemet, der off axis-problemene blir forsterket pga on axis-korrigering.
    Ja, og der belyser du samtidig noen av svakhetene med en del romkorreksjonssystemer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er forøvrig DynamicEQ og ikke Dynamic Volume som gjør dette hos Audyssey, Hybris. Dynamic Volume er en dynamikk-kompressor.
    DynamicEQ var det ja. Har ikke slik forsterker selv, så blandet litt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Synes dette var litt rart.

Tja, med fare for å ha oversett ting i REW (som har et grensesnitt som ikke er særlig tradisjonelt) så er det først og fremst kontroll over gating og type målesignal, samt selve måleresultatet som avviker en god del fra det jeg opplever med andre programmer.
    Har du noe konkret å vise til eller noe som kan testes spesifikt? Har testet et par ting i REW, Arta og RplusD og eneste forskjellene jeg har sett ligger der det skal forventes pga ulike innstillinger som default i programmene.

Jeg mistenker REW for å ha eksepsjonelt dårlig S/N-filtrering, noe som også bekreftes når man ser på impulsresponsen som ikke egentlig likner noen ting. Den er så begravd i støy at det er nesten umulig å finne refleksjoner.
    Har du brukt samme måleutstyr på ulike programmer i samme situasjon og sett konkrete forskjeller? Har ikke noen større problemer med støy i REW enn i andre programmer som bruker Farina sveip metoden.

Apropos finne refleksjoner. Så vidt jeg kan se i farten har ikke holm ETC visning, kun impuls respons. ETC ligger en god del hakk nærmere reelt energiforløp der både kinetisk og potensiell energi er tilstede. (reele og imaginære tall i mattespråk) Impuls viser bare halve bildet, kun de reele tallene. http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/...0and%20ETC.pdf

Det at programmet ikke automatisk tracer hovedimpulsen er heller ikke positivt. Da får man merkelige frekvensrespons og fasekurver.
    Programmet kan enten sette høyeste energinivå til 0ms eller la alt være der det egentlig er i tidsforløpet i rommet (med loopback referanse for å få bort forsinkelsen internt i data/lydkort). Eller tenker du på noe annet når du sier trace hovedimpuls?

Videre har jeg problemer med plasseringen av en del funksjoner, samt hvordan de er anordnet. For eksempel har man, i SPL/F-vinduet, mulighet til å legge inn offset. Det er imidlertid ikke oppgitt om dette er tidsoffset eller nivåoffset, og om i såfall verdien er dB SPL, ms, eller noe helt annet.
    Det er innebygget hjelpefunksjon i REW. Om musepekeren holdes over offset funksjonen i et par sekunder dukker følgende tekst opp: "dB offset to apply when drawing graph trace".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå pløyd Geddes-papiret, og tror jeg skjønte det.

Så, hvis man nå ser bort fra programvare, hvordan går man fram for å måle polarresponsen til en høyttaler? Tar mange sveip med forskjellig vinkel?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Så, hvis man nå ser bort fra programvare, hvordan går man fram for å måle polarresponsen til en høyttaler? Tar mange sveip med forskjellig vinkel?
    Se her:
    http://www.audiomatica.com/download/...ca_Seminar.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så man tar altså mange målinger i mange vinkler.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YPAO Yamaha RX-V667 noe snodig:

Først rigget jeg opp kun fronter, center + sub og kjørte YPAO og ingen feilmelding.

Noen dagere senere koblet jeg til surroundhøyttalere og kjørte ny YPAO og fikk da følgende feilmelding:
    "W -1 out of phase"

Regner med at W står for Woofer og skrudde da over til 180 grader faseknappen på sub og kjørte ny, men med samme resultat.

I manualen står det at dette kan skyldes at jeg har koblet -/+ feil på en kabel, men at jeg kunne se bort fra denne feilmeldingen.
    Nå er woofer kun koblet til med 1 kabel + y-split og hvorfor fikk jeg da ikke den feilmeldingen første gang? Rommet ellers er helt uforandret og målemikrofonen ble plassert så og si mm på samme sted som første gang.
    De øvrige kablene er sjekket og er ikke koblet feil +/-

Pussig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt skjer relativt ofte! Ikke så mye å bry seg om.
    Litt omplassering av det aktuelle høyttalerparet fikser dette, men er sjelden nødvendig. Bare å overse (selvsagt dersom du vet eller har sjekket at alt er koblet riktig...).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Slikt skjer relativt ofte! Ikke så mye å bry seg om.
    Litt omplassering av det aktuelle høyttalerparet fikser dette, men er sjelden nødvendig. Bare å overse (selvsagt dersom du vet eller har sjekket at alt er koblet riktig...).

Takk - når du sier det slik så er jeg ihvertfall VELDIG beroliget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja, kjære deg. Å kjøpe en høyttaler som måler med klare avvik og rette det opp med romkorreksjon etterpå er ingen farbar vei. Du må huske på at du ikke bare lytter til direkte lyd, men også vel så mye reflektert lyd.

Det er viktig å velge en høyttaler som har god såkalt power respons imo. Dette er det faktisk få høyttalere som har. Det innebærer at den reflekterte lyden blir mer eller mindre lik direkte lyden. Jeg er av den oppfatning at en godt konstruert høyttaler så og si ikke trenger korreksjon fra mellomtone og opp. Men du verden så mye dårlige høyttalere det er der ute. Det hjelper ikke å på frekvensresponsen til en høyttaler som er gjort ekkofritt. Har man tilgang på polarrespons, så er det mye bedre.
    Etter å ha lest linken til RuneW (som forøvrig er meget bra) er jeg forsåvidt enig.
    Allikevel. Slik jeg har forstått det er romkorreksjon fortsatt ingen dum ide når det gjelder bass. Uansett hvor snorrett frekvensresponsen enn måtte være i et anekkoisk rom vil vanlige rom og rigide samboere (m.t.p. plassering av ht) gjøre sitt for å gjøre lytteopplevelsen suboptimal. Da bør man vel heller ha en ht som tåler at man korrigerer bassen i et gitt rom enn at de teoretisk er svært lineære, men vrenger med en gang man drar litt på med RK på plass? Det er det jeg mente med "bør man fokusere på andre ting?"...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Har du noe konkret å vise til eller noe som kan testes spesifikt? Har testet et par ting i REW, Arta og RplusD og eneste forskjellene jeg har sett ligger der det skal forventes pga ulike innstillinger som default i programmene.
    Det er godt mulig jeg ikke har klart å stille inn REW og Holm Impulse likt, men jeg har satt gatingen likt (og den er skikkelig kukete å sette i REW). Det ser ellers ikke ut til at målesignal oppløsning og varighet er så lett å sette likt i de begge. Imidlertid opplever jeg forskjellene som milevidt større enn de som vanligvis følger av slike innstillinger.

Har du brukt samme måleutstyr på ulike programmer i samme situasjon og sett konkrete forskjeller? Har ikke noen større problemer med støy i REW enn i andre programmer som bruker Farina sveip metoden.
    Ja, men blir ikke dette litt å bevise at gud ikke finnes? Dersom du får dem til å levere samme resultat er det kanskje bedre om du viser oss det? Jeg er i hvertfall nysgjerrig.

Apropos finne refleksjoner. Så vidt jeg kan se i farten har ikke holm ETC visning, kun impuls respons. ETC ligger en god del hakk nærmere reelt energiforløp der både kinetisk og potensiell energi er tilstede. (reele og imaginære tall i mattespråk) Impuls viser bare halve bildet, kun de reele tallene. http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/...0and%20ETC.pdf
    Har du prøvd "Reverbation"-funksjonen i HolmImpulse?

Programmet kan enten sette høyeste energinivå til 0ms eller la alt være der det egentlig er i tidsforløpet i rommet (med loopback referanse for å få bort forsinkelsen internt i data/lydkort). Eller tenker du på noe annet når du sier trace hovedimpuls?
    Holm finner selve impulsen akustisk selv.

Det er innebygget hjelpefunksjon i REW. Om musepekeren holdes over offset funksjonen i et par sekunder dukker følgende tekst opp: "dB offset to apply when drawing graph trace".
    Hehe, ja, men jeg kommer ikke på noe måleprogram som ikke har helpfunksjon i farten.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine tvil om spørsmålstegnene Snickers setter ved REW. Programmet anbefales også av mange akustikere. Det ville overraske meg da det ikke utfører korrekte målinger.

Men over til noe annet. Det har blitt indikert av flere at Harman satte opp sine egne romkorreksjons systemer manuelt i den blindtesten de utførte. Jeg kontaktet Sean Olive og har endelig fått svar. Harman sine romkorreksjons programmer har muligheten til manuell tweaking i etterkant, men det ble ikke gjort i denne testen. Kun automatisk korreksjon slik som de andre programmene.

Jeg vet også nå hvilke produkt som har implementert Harman sine romkorreksjon og hvilke som kommer til å få det. De er ikke nevnt av noen i denne tråden. 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da er det bare å fortelle oss andre da!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da er det bare å fortelle oss andre da!
    God ide!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sean Olive fortalte meg at begge Harman romkorreksjonene var implementert i JBL Synthesis ARCOS systemet. Jeg har ikke funnet det ved googling. Og så sa han at romkorreksjonen ville være en del av neste Lexicon - Mark Levinson media prosossorer.

Han var forøvrig enig i at inntil vi hadde en bedre forståelse for auto korreksjon så var det en fordel å ha en god operatør til å justere. Og at kunnskap om høyttalernes anekoiske målinger gjorde at man også kunne unngå problemer.

Jeg for min del setter lit til testen og tror ikke Harman har gjort noe som skulle favorisere deres systemer. Har derimot mer tro på de har lagt mer psykoakustikk til grunn i utvikling av romkorreksjonen enn hva andre har gjort. Det er tross alt noe som de har forsket på i lang tid.

Man må spørre seg spørsmålet hvorfor f.eks ikke salget av Lyngdorf har tatt av. Det virker ikke ut som om mange har hoppet på det til tross for prisen er levelig for mange. Og det er også enkelt å bruke. Svaret tror jeg er at det enkelt og greit gjør en rekke feil i forhold til hvordan vi opplever lyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at langt over 50% av alle hifientusiaster er skeptiske til romkorreksjon i en eller annen grad. Det er jo ikke uten grunn. Jeg er jo som kjent en av dem, men mener at problemet først og fremst er knyttet til korreksjonssystemenes automatiserte vurderingskriterier, samt datainnsamlingen.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at langt over 50% av alle hifientusiaster er skeptiske til romkorreksjon i en eller annen grad. Det er jo ikke uten grunn. Jeg er jo som kjent en av dem, men mener at problemet først og fremst er knyttet til korreksjonssystemenes automatiserte vurderingskriterier, samt datainnsamlingen.
    Heisann Snickers,og takk for sist - hyggelig på Lørenskog

Satt her å funderte litt,og lurte på hvorfor ikke sånne RK systemer er utstyrt med stereomikrofon?
    Hadde ikke det vert en tanke da,å brukt en stereomic,med ca samme avstand mellom micer som vi har mellom ørene ??

Ville ikke dette bedre kunne fange opp evt forskjellige refleksjoner osv..??

Bare en plutselig tanke som slo meg her og nå,men det finnes vel sikkert en grunn til at dette ikke er særlig utbredt ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiverne til Sony benytter stereo-mikrofon, med nøyaktig 18 cm mellom mikrofonene. Og jeg synes det fungerer svært bra.

Stereo eller ikke - det JEG ikke fatter, er hvorfor INGEN av romkorreksjonssystemene foretar en ny kontroll ETTER at justeringene er utført.

Jeg antar dog at dette er fordi det er lettere å påstå at noe er bra enn å bevise det... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Receiverne til Sony benytter stereo-mikrofon, med nøyaktig 18 cm mellom mikrofonene. Og jeg synes det fungerer svært bra.

Stereo eller ikke - det JEG ikke fatter, er hvorfor INGEN av romkorreksjonssystemene foretar en ny kontroll ETTER at justeringene er utført.

Jeg antar dog at dette er fordi det er lettere å påstå at noe er bra enn å bevise det... ;-)
    Her traff du jaggu spikeren på hodet! Dette har jeg sikkert lurt på hver gang jeg har kjørt korreksjon

Side 80 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •