Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 88 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ......It can masure also the Roomsize.
    HOW ? Please, explain.......!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    I`ll ask him... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Min bror har en rimelig Onkyo reciver med målemic og hele pakka. Høyttalerne er PSB 3x6" ca 3 år gamle, de står dessverre trykket "inn" på hver side av TV med mur på ene siden og vegg på den andre. Ikke akkurat optimal plassering. Vi brukte litt tid på å teste ut dette med ulik type musikk og filmer, og min konklusjon er følgende:

Romkorrigering er definitivt ett must, med mindre man har ett perfekt lufttett rom som høyttalerne står i, noe jeg tviler på at noen her har.

Beste eksemplet jeg hørte var Peter Gabriel og ett par låter fra siste SACD n.

Det er rimelig brutal bass og trøkk på denne, og etter romkorrigering gjengir hans høyttalere bassen på bla Barry Williams Show mye mer detaljert enn mitt anlegg som ut fra kr. og lyd burde spille ræva av hans. Uten romkorrigering låt det rimelig som forventet, veldig udetaljert og grøtete lyd spesielt i nedre mellomtone og bass området.

Mulig jeg tar svært feil til slutt, men Behringer sin "equalizer" med målemic er vel akkurat det samme som romkorreksjon på andre dedikerte enheter eller tilsvarende de som er innebygget i recivere ?

Det de gjør er jo kun å heve eller senke nivået på en lang rekke med frekvenser nettopp for å redusere eller øke de frekvensene som blir "borte" pga refleksjoner, materialler i vegger og gulv, plasseringen av høyttalere osv.

Hvis man tar turen ut av heimen så er jo en av de største utfordringene til en lydtekniker nettopp dette. Tenk dere U2 på veien, ikke 2 konsert lokaler er like, og de som har vært på konsert i Spektrum har vel flere ræva minner når det gjelder lyden i den hallen enn positive.
    Det du sier om lydteknikerenes utfordringer er så sant så sant!
    Hadde en sådan på besøk og han hadde masse interesant å fortelle, pluss at de også bruker romkorreksjons-systemer nå for tiden når de setter opp PA anlegg.

Mht til Behringer kontra romkorreksjon i receivere, så har noen av de mer avanserte receiverne også romkorreksjon som justerer stående bølger og reverb(klang/etterklang) i tillegg til eq funksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Mest sannynlig så måler dem avstand fra eq mikrofonen til høytalerene. Så regner dem ut dimensjonen på avstanden mellom dem ut fra hvordan høytalerene normalt er plassert, og antar at rommet er ca. samme størrelse.

Alternativ metode er å måle timing på lydrefleksjoner mellom høytaler og veggene, men ser ikke for meg det er direkte enkelt å gjøre.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Mest sannynlig......................
    Det er akkurat slike "antagelser" jeg prøver å slippe unna.........ved å spørre "produsenten" direkte. Et direkte spørsmål..............for å få et KONKRET svar ;-)

Med tiden blir man lei av forslag som baserer seg på at:

"jeg hørte at en sa at........osv"

" jeg tror at en mente at..............osv"

"antageligvis er det slik at..............osv"

Fakta er så utrolig enkelt å forholde seg til ! ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forespørsel er sent. Svar legges ut umiddelbart. Ser heller ikke noe poeng i å synse eller tro. Man skal vite!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, leste manualen og lærte masse nytt om MCACC Advanced.

Det er ganske avanserte greier, og man kan lagre alt mulig inklusive høytalersetting hvis man ønsker det.

Men det interessante var at det var en mer avansert måling enn den vanlig, som het "professional". Den skal skape et enda mer nøyaktig resultat enn standard oppsettet, målet er å motvirke refleksjoner i enda større grad hvis nødvendig.

Og i tillegg var det noe som het "Multipoint" måling som man kan kombinere med den "professjonelle", som jobbet med å få stående bølger vekk i sitteposisjoner både til venstre, høyre og sweetspot.

Og med Online display kan man gå inn å se utallige resultater, vanvittig hvor mye som korrigeres mht stående bølger, reverb/etterklang og eq.

Og til sist, MCACC expert hvor du kan ta en korreksjon og jobbe med den selv etter egen smak, og lagre.

I stuen min tok jeg resultatet fra MCACC professional / multispot og la på 3 dB på 63 hz, og vips....satt som ei kula! :-)

Imponerende greier denne romkorreksjonen Pioneer har lagd, den måler også størrelsen på rommet, det tok 2 år å utvikle systemet.

Klokka er 3.12, ungene sover og far er trøtt....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et inntrykk jeg sitter med nå er at med korreksjon koblet inn er det som om bakveggen er dempet ekstremt. Det kommer ikke noe støy fra vegger. Alt har roet seg ned, men etter å ha målt i over 12 timer nå, med Audyssy, Tact, TrueRTA, Room EQ og SMS-1 ser jeg at romkorreksjonen i mitt tilfelle gjør fint lite med nivåene. I real life er det bare en dB her og en dB der, men resultatet er formidabelt. Derfor spekulerer jeg i om Audyssyen gjør noe annet enn bare å justere EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper Audysseyen gjør det samme som MCACC advanced, jobber med klang/etterklang og stående bølger i tillegg til eq.

Opplever det samme som deg, store forskjeller med og uten RK til tross for små justeringer i eqèn.

Som du sier, refleksjoner fra bakvegg er ikke generende osv osv

Natta Atle :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet der er ekstremt bra beskrivende, Atle....:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det bildet der er ekstremt bra beskrivende, Atle....:razz:
    Men du opplever vel det motsatte, mer klang i rommet?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en bredde lydbildet mere etter at romkorreksjonen er balansert.

Vil romkorreksjonen kunne måle ut hvor i frekvensgangen det eventuelt er dipper? Eller må dette måles på annet vis?

Dag: Har du prøvd å kjøre en frekvenstest, (testen der test tonen går fra lav frekvens til høy frekvens) med og uten romkorreksjon. Blir kurven helt jevn(lik lyd hele veien) når romkorreksjonen er på?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Kan en bredde lydbildet mere etter at romkorreksjonen er balansert.

Vil romkorreksjonen kunne måle ut hvor i frekvensgangen det eventuelt er dipper? Eller må dette måles på annet vis?

Dag: Har du prøvd å kjøre en frekvenstest, (testen der test tonen går fra lav frekvens til høy frekvens) med og uten romkorreksjon. Blir kurven helt jevn(lik lyd hele veien) når romkorreksjonen er på?

Romkorreksjonen flater ut frekvenskurven, det er en av hovedoppgavene, og de mindre avanserte typene romkorreksjon gjør kun dette.

Dag :-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Romkorreksjonen flater ut frekvenskurven, det er en av hovedoppgavene, og de mindre avanserte typene romkorreksjon gjør kun dette.

Dag :-)
    Men klarer den å jevne den helt ut? Er det mulig å ha en helt jevn kurve?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke med "vanlig" utstyr. Ingenting jeg har prøvd har fått til dette, og når sant skal sies klarer man vel aldri å få til dette inne i et rom.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Men du opplever vel det motsatte, mer klang i rommet?
    Mente ikke lydbilde her Dag, mente selve bildet av alt utstyret i mer eller mindre organisert kaos.....;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har det slik du også :-D

Det blir gjerne litt utstyr. I natt var det totalt kaos her. 4 stk mikrofoner, 2 forforsterkere/prosessorer, PC med eksternt lydkort, SMS-1, Behringer BFD og masse annes stasj. Målte med Tacts eget program, RoomEQ, TrueRTA og RadioShack.

Jeg kan i alle fall røpe en ting. Om man legger til de kjente kompansasjonsfilene til den analoge RadioShacken, så er den dønn nøyaktig. I alle fall den jeg har. Det samsvarer med det Illka på AVSForum har hevdet hele tiden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag gjort noen flere målinger, og funnet at romkorreksjonen må nesten korrigere under 63hz også. Ikke sett noen dokumentasjon på hva den skal gjøre, men etter å ha kjørt romkorreksjon på mitt system i dag er kurven (i Audyssey-modus) flatere og mer utjevnet rundt "trøbbelfrekvensen" min 40hz.

Jeg bruker først og fremst romkorreksjon på film, og har som sagt litt blandede erfaringer med dette. På film ( i Audyssey) blir mye tonet ned i front, og bakkanaler og sidekanaler tatt mer i bruk og genererer et mer "klangete" bilde. Dette kan selvfølgelig også være rommet, men er allikevel erfaringen.

Siden Dag m.fl. skryter av romkorreksjon til musikk i stereo også, kjørte jeg i dag tester der med. På de faste testplatene mine er erfaringene på 3806 som pre:

Audyssey: Lydbilde er flatere, bassen er neddempet endel i forhold til Front og ukorrigert, med sub. Det låter faktisk litt kjedelig, men mellomtonen får et løft. Diskant er også neddempet i forhold til de to andre variantene.

Front: Dette ble egentlig utrolig bra! Er jo samme "rominformasjonsdataene" som blir brukt her, mer satt opp mot frontene. Her kom diskanten frem, og markant mer og bedre definert bass. Mellomtonen er fremdeles god, og stemmen til Kari Brenmæs er fremdeles like flott. Dette var en positiv overraskelse.

Ukorrigert: Er noe mer ukontrollert med 3806 som pre uten korrigerte verdier. Spesielt nedover i frekvensene blir det noe mer "boomete".

Vanligvis bruker jeg ikke sub på musikk, men etter denne testen må jeg kanskje revurdere min oppfatning av dette. Alt er lagret og klart for gjennomtesting av Roko og Flageborg i kveld, så det blir spennende å få to ekstra sett med ører på mitt oppsett.

"Den som mener han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig"......;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrigerer den egentlig noe for stereo når man velger "Front"? Er ikke hele poenget med den modusen at de øvrige høyttalerne får en EQ lik frontene, og at frontene forblir uendret. Hører du forskjell på RK med "Front" og uten RK?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det optimale egentlig å ha en "helt rett frekvenskurve"? Tenker på denne artikkelen ( http://www.hifi4all.dk/content/templ...=1246&zoneid=2 ) som omtaler at hørselen ikke oppfatter ulike frekvenser med samme lydtrykk. Å ha en helt rett kurve blir da altså "feil" for øret, men ikke for målemikrofonen til f.eks. en receiver. Det er jo egentlig øret man skal kalibrere for, og ikke elektronikken...

Side 8 av 88 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •