Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 1741
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hvis du lar mikrofonen peke mot frontene under korreksjon i 10-20 graders vinkel vil du få en demping på 3-4 dB på frontene.
    Ved autokorreksjon tenker du? EQ av fronter er gjort manuelt, ble ikke fornøyd med autokorreksjonen til MCACC. Mine justeringer er mer moderate enn det Pioneer foreslo.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er enkleste måte å måle egne kurver? Eller med andre ord, hvilket utstyr bør jeg kjøpe?
    Har brukt REW, lydkort og behringer mic mens synes det har vært litt mye klatt som skal kobles sammen.

Har gått til innkjøp av dette settet:

Dayton Audio OmniMic Precision Measurement System

Enkelt og greit, koble mic rett i USB porten og kjøre program. Bruker CD som signal generator.

Ikke mer funksonalitet en REW men mindre "klatt"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Har brukt REW, lydkort og behringer mic mens synes det har vært litt mye klatt som skal kobles sammen.

Har gått til innkjøp av dette settet:

Dayton Audio OmniMic Precision Measurement System

Enkelt og greit, koble mic rett i USB porten og kjøre program. Bruker CD som signal generator.

Ikke mer funksonalitet en REW men mindre "klatt"
    DER var det en som visste om noe lurt! Takk Henning :-)

Kjøpes på nett eller finnes varene i Norge noen plass?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er XTZ Room Analyzer et alternativ av samme slag?

Den kan jeg jo hente på Skedsmokorset.....

XTZ Room Analyzer Software | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo 5508

Har kjøpt denne pre-amp det jeg merket meg var at den brukte vesentlig lengre tid en f.eks Denon 4311 når det kommer til selve utregningene.
    Er det noen som vet om dette skyldes flere parametere i utregningene eller om det bare er tregere prossesering i denne?

Valgte 5508 da den har balanserte utganger noe jeg synes er viktig pga skjerming av evt støy. Prøvde Denon sin men den passet ikke inn her. Hvis jeg har skjønt dette med romkorreksjon riktig så er det oftest bare chippen som er lik i f.eks Denon og Onkyo mens softwaren rundt er forskjellig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er XTZ Room Analyzer et alternativ av samme slag?

Den kan jeg jo hente på Skedsmokorset.....

XTZ Room Analyzer Software | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Den ville jeg ha styrt unna. Har for få muligheter.

Syntes den pakken som Henning linket virket fin. Eneste jeg savnet var ETC, men man klarer seg greit med impulsrespons også hvis man kan zoome inn og ut.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Den ville jeg ha styrt unna. Har for få muligheter.

Syntes den pakken som Henning linket virket fin. Eneste jeg savnet var ETC, men man klarer seg greit med impulsrespons også hvis man kan zoome inn og ut.
    Helt enig med orso her, alt for dårlig oppløsning også slik at det er vanskelig å danne seg noe annet enn et veeeeldig grovt bilde av eksempelvis frekvenskurven. Synes egentlig ikke det er så mye mer brukervennlig enn REW+behringer mic heller, men det er kanskje fordi jeg har blitt vant til sistnevnte..

REW+behringermic+eksternt lydkort er kanskje litt hårete å sette opp den første gangen om man har null teknisk innsikt, men etter det initielle oppsettet er det null stress. Du har vel opptil flere som kan guide der også, Dag?

Henning: Man blir vel da avhengig av kvaliteten på lydkortet i pcen med den pakken du viser til? Disse lydkortene er vel ikke kjent for å ha direkte lavt støygulv blant annet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lurt?

Ser du for deg å hele tiden måtte kjøre en CD for å få målt noe som helst...?

Da er det vel bedre og minst like enkelt med det utstyret vi kjører, Dag. (M-Audio FireWire + Behringer + REW)
    Dessuten er REW 5.0 langt bedre enn foregående utgaver.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På nett. De sender til Norge. Betale med paypal. Fikk den på 3 dager fra bestilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt og lurt, mindre klatt er vel saken. Mindre å koble opp, bare å putte en CD i spilleren (så får en målt "hele" kjeden) og koble inn USB mic en.

Jeg har som sagt REW og alt tilbehør allerede liggende men det vil nok forbli liggende...

Når det er sagt så kan en ikke måle noe mer eller mindre med dette en REW så hvis ikke oppkobling av REW med lydkort og Behringer er noe stress så er det ikke noe poeng å kjøpe dette settet.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Lurt?

Ser du for deg å hele tiden måtte kjøre en CD for å få målt noe som helst...?

Da er det vel bedre og minst like enkelt med det utstyret vi kjører, Dag. (M-Audio FireWire + Behringer + REW)
    Dessuten er REW 5.0 langt bedre enn foregående utgaver.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Henning: Man blir vel da avhengig av kvaliteten på lydkortet i pcen med den pakken du viser til? Disse lydkortene er vel ikke kjent for å ha direkte lavt støygulv blant annet
    Du bruker ikke PC ens lydkort med denne pakken. Signalene ligger på CD. Mic rett i USB ikke innom lydkortet. Dermed slepper en også å kalibrere inn nivåer etc. Det leveres med en individuell kalibrerings fil til hver enkelt Mic som skal være justert ut i fra referanse mic hos produsent.

Uansett ikke stor forskjell på det jeg måler med dette og gamle måten med REW og behringer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ikke PC ens lydkort med denne pakken. Signalene ligger på CD. Mic rett i USB ikke innom lydkortet. Dermed slepper en også å kalibrere inn nivåer etc. Det leveres med en individuell kalibrerings fil til hver enkelt Mic som skal være justert ut i fra referanse mic hos produsent.

Uansett ikke stor forskjell på det jeg måler med dette og gamle måten med REW og behringer.
    Ja, ser jo det nå etter å ha sett litt nærmere på settet. Det virker jo relativt plug&play, foruten at man må bruke cd-spilleren hver gang.

Uansett, det er ikke et dumt forslag om man vil slippe én boks (det eksterne lydkortet).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt og lurt, mindre klatt er vel saken. Mindre å koble opp, bare å putte en CD i spilleren (så får en målt "hele" kjeden) og koble inn USB mic en.

Jeg har som sagt REW og alt tilbehør allerede liggende men det vil nok forbli liggende...

Når det er sagt så kan en ikke måle noe mer eller mindre med dette en REW så hvis ikke oppkobling av REW med lydkort og Behringer er noe stress så er det ikke noe poeng å kjøpe dette settet.
    Hva med helt spesifikke frekvenser som man etter et sveip ønsker å sjekke ut videre?
    Dette er jo en lekende lett sak med REWs egen frekvensgenerator. Det er bare å ratte opp og ned på nøyaktige Hz - og lese av "live". Ytterst nyttig, spør du meg.
    Hvordan får du til en sånn oppgave med et slikt oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres kanskje litt naivt og dumt ut, men hvis man foretrekker musikk gjengitt av ht som er tilkoblet en forsterker med en eller annen form for romkorreksjon er det da så nøye å kjøpe høyttalere som er så forbannet frekvenslineære? Det meste over 20 tusen er jo innenfor en viss standard. Bør man fokusere på andre ting? "Matching" blir jo litt søkt da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hva med helt spesifikke frekvenser som man etter et sveip ønsker å sjekke ut videre?
    Dette er jo en lekende lett sak med REWs egen frekvensgenerator. Det er bare å ratte opp og ned på nøyaktige Hz - og lese av "live". Ytterst nyttig, spør du meg.
    Hvordan får du til en sånn oppgave med et slikt oppsett?
    Så langt har jeg aldri hatt akkurat det behovet. Jeg forsøker ikke å selge noen ting, kommer bare med ett tips på ett alternativ som har litt lavere koblings terskel enn REW som sagt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Dette høres kanskje litt naivt og dumt ut, men hvis man foretrekker musikk gjengitt av ht som er tilkoblet en forsterker med en eller annen form for romkorreksjon er det da så nøye å kjøpe høyttalere som er så forbannet frekvenslineære? Det meste over 20 tusen er jo innenfor en viss standard. Bør man fokusere på andre ting? "Matching" blir jo litt søkt da?
    Ja, kjære deg. Å kjøpe en høyttaler som måler med klare avvik og rette det opp med romkorreksjon etterpå er ingen farbar vei. Du må huske på at du ikke bare lytter til direkte lyd, men også vel så mye reflektert lyd.

Det er viktig å velge en høyttaler som har god såkalt power respons imo. Dette er det faktisk få høyttalere som har. Det innebærer at den reflekterte lyden blir mer eller mindre lik direkte lyden. Jeg er av den oppfatning at en godt konstruert høyttaler så og si ikke trenger korreksjon fra mellomtone og opp. Men du verden så mye dårlige høyttalere det er der ute. Det hjelper ikke å på frekvensresponsen til en høyttaler som er gjort ekkofritt. Har man tilgang på polarrespons, så er det mye bedre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg aldri hatt akkurat det behovet. Jeg forsøker ikke å selge noen ting, kommer bare med ett tips på ett alternativ som har litt lavere koblings terskel enn REW som sagt.
    Et nyttig verktøy som gjør at man kan sjekke ut dipper og topper samt fasevridninger.

Men det er klart - har man ikke det behovet, er det jo kanskje heller ikke nødvendig? Selv benytter jeg det ganske mye.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en liten og sped begynnelse på en tråd for utstyr til å måle med her:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...librering.html

Har "standard REW pakke" selv med M-Audio, Behringer etc, men skulle jeg kjøpt på ny ville jeg vurdert en enklere sak:

Kjøp en DSPeaker Antimode 8033c (som er en spennede utstyrspakke for sub-korreksjon) og supplert med micamp lydkortet til DSPeaker, Da bruker en mic'en som følger med antimode-pakken på lydkortet og laster inn kalibreringsfilen til REW.

Forutsetter selvsagt at bruken/uttesting av Antimode er relevant/interessant ;-).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har vel nevnt Holm sitt måleprogram ennå. Det er verdt å sjekke ut.
    HOLM Acoustics

Problemet med en del andre ting er at de er så orientert rundt RTA, og det sier mindre enn halvparten om hvordan ting låter når man skal spille musikk.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt holm litt, men syntes REW er mer brukervennlig og enklere å lese.

Side 78 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •