Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Det er jo høyst oppsiktsvekkende. Jeg har lest en del av O'Toole sin forskning. Bra forskning, men jeg har enda til gode å lese noe som har relevans når det gjelder romkorreksjon.
    Som ekspert på target kurver er det ikke rart om han har en viss tilknytning til romkorreksjons programmer hos Harman.
    Sikkert ikke han som utvikler software:-D

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Som ekspert på target kurver er det ikke rart om han har en viss tilknytning til romkorreksjons programmer hos Harman.
    Sikkert ikke han som utvikler software:-D
    Det jeg har sett av forskning fra Toole, så har han målt sammenheng mellom ekkofrie målinger og hvordan lyden oppleves. Hvis man skal bli ekspert på target kurver (i romkorreksjonssammenheng) så må man være ekspert på sammenhengen mellom hvordan det måler i lytteposisjon og hvordan lyden oppleves. Det er noe ganske annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har sett av forskning fra Toole, så har han målt sammenheng mellom ekkofrie målinger og hvordan lyden oppleves. Hvis man skal bli ekspert på target kurver (i romkorreksjonssammenheng) så må man være ekspert på sammenhengen mellom hvordan det måler i lytteposisjon og hvordan lyden oppleves. Det er noe ganske annet.
    Hvordan ser din foretrukne target kurve ut? Bare for å få noe interessant inn i tråden:-D :-D :-D Toole har sikkert ingenting med Harman sine programmer rundt romkorreksjon å gjøre. Jeg har sikkert tatt feil når jeg har lest noe på nett.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toole har holdt på lenge. Før han jobbet for Harman, var han hos National Research Council of Canada. Han gikk av hos Harman i 2007.

Noe av det som er interessant av hans forskning er dette med at lytterne i undersøkelsen hans foretrakk refleksjoner fra sideveggene. Da skal det nevnes at frontvegg og tak er dempet og at høyttalerne måler svært bra off-axis. Jeg har alltid stusset over det, men så har jeg heller aldri hatt tilgang på høyttalere som er gode nok off-axis eller hatt spesielt stor avstand til sideveggene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser din foretrukne target kurve ut? Bare for å få noe interessant inn i tråden:-D :-D :-D
    Idealen min ligger ett eller annet sted mellom disse tre targetene.

-idealtargets-jpg

Ett eller annet sted mellom flatt og 4 dB fall fra ca 50 Hz til 5 kHz. Jeg lander gjerne på rundt 2 dB fall hjemme hos meg. Skulle jeg laget tilnærmet lik voicing med Harman tipper jeg at jeg måtte lagt på minst 5 dB mere fall. Men helt lik voicing hadde det uansett ikke blitt.

De ulike løsningene benytter ulike metoder til å glatte målingen før det genereres et korreksjonsfilter. De som gidder å gå tilbake et par sider og se på kurvene fra Harman-testen ser at den foretrukne kurven faller med 10 dB fra 20 Hz til 20 kHz. Hvis man benytter dette som rettesnor med Audiolense så vil det låte "varmt" på lave nivåer, og så vil hele huse riste når man drar på litt.

Dette med varierende fall er enkelt å håndtere , men ulike glattinger vil også gi ulike avvik mellom hvordan det ser ut og hvordan det høres ut som er vanskelig å ta tak i. Jo bedre korrelasjon det er mellom hva man hører og hva den glattede målingen viser jo enklere er det å lage en vellydende target respons og en vellydende korreksjon.

Når det er sagt så er det også noen fellesnevnere her:

Graden av tilting har mye å si for hvor mye trykk man får i bassen, og hvor fett / luftig det låter. Men selve tilten har liten eller ingen innflytelse på timbre kvaliteten.

Hvis man derimot begynner å innføre diverse koller og hengekøyer for å få litt mere av ditt og litt mindre av datt, så hører i hvert fall jeg timbrale artifakter. Området opp til ca 3 kHz er ganske følsomt i så måte. Over der går det mere på det vi opplever som diskant, og der kan store avvik (som egentlig er lineær forvrengning / frekvensresponsfeil) oppleves som forvrengningskomponenter av det slaget som ingen liker.

De tre targetene er for en ideell høyttaler med ubegrenset båndbredde. På virkelige høyttalere må targeten rundes av nedentil og oventil på en måte som funker for den enkelte høyttaleren. Eller man kan overlate det til automatikken. Det fungerer for det meste OK, men ikke 100% optimalt. Det variererer en del hvor slakk / steil avrunding i bassen høyttaleren tåler før det går på bekostning av rytmisk driv. På mine 3 veis full range høyttalere kan jeg kjøre tilnærmet fullt trykk til ca 25 Hz og så en ganske steil avrunding og det fungerer bra. Men jeg har vært borti høyttalere (og forsterkere) som trenger en svært gradvis avrulling (lav Q) for at bassen skal låte kjapt nok. Avrundingen oppover er også viktig for hvor luftig lydbildet blir og for lyttetretthet. Fintrimming av de øverste to-tre oktavene har mye å si for langtids tilfredsstillelse med lydkvaliteten. Det som skjer i de øverste oktavene har mye å si for opplevd dynamikk og for lyttetretthet.

Det er mange objektive kriterier som gjør det forståelig at det var Harman sin egen huslyd som stakk av med seieren i den testen de gjennomførte. Det samsvarer også i stor grad med mine egne preferanser. Men det er mange som ikke ønsker slik lyd. Eksempelvis er Lyngdorf designet for å ivareta den opprinnelige lydsignaturen til høytaleren. Ambisjonen er å få høyttaleren til å låte slik konstruktøren har tenkt seg det. Jeg vet ikke hvor godt de har lykkes med det, men en slik test som Harman gjorde vil sette Lyngdorf i et galt lys.

Noe av hovedpoenget med Audiolense er at brukerne selv skal få anledning til å spesifisere den foretrukne lyden - uavhengig av hva Harman, Lyndorf, Audyssey og jeg måtte mene om den saken. Når jeg driver support er det en balansegang mellom å dytte mitt lydideal på andre eller å forsøke å gi kundene det de spør om når jeg driver support. Jeg ønsker at alle skal velge sin egen lyd men samtidig så kjenner jeg til en del bivirkningene ved en del target responser. Det er for eksempel enkelte som vil ha en "supertransparent" lyd (egentlig en betoning av 2-5 kHz) uten at det låter hardt på enkelte plater. Slike ønsker er ofte helt uforenelig. Det å finne fram til sitt nirvana er en læringsprosess der preferansene vil endre seg ettersom man forstår hva som er mulig og umulig, og ettersom man blir flinkere til å lytte til vesentlige detaljer i musikken som gjør at man kan høre at noe er riktig mens noe annet er feil.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis så blir targeten ofte seende omtrent slik ut hos meg:

-idaltarget2-jpg

Min foretrukne target er først og fremst basert på eksperimentering over en del tid. Jeg har alltid antatt at avrundingen i toppen er knyttet til begrensninger i hva diskanten kan levere. Derfor laget jeg en "ideell" target som går rett ut til høyre i innlegget ovenfor.

Men akkurat nå hadde jeg en interessant korrespondanse med en kar som mener at en tilsvarende demping i toppen nødvendig på grunn av hvordan de høyeste frekvensene dempes i luften når man får litt avstand til høyttalerne - og det er meget mulig at han har rett. Uansett -jeg synes det er noen viktige og subtile forskjeller over 5 kHz, og det kan ofte betale seg med litt eksperimentering der til man får frisert lyden akkurat slik man vil. Kanskje vi en gang i fremtiden har en akustisk / matematisk forståelse som gjør at dette kan automatiseres men ikke per i dag så vidt jeg vet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mindre korreksjon, jo bedre tenker jeg.

En høyttaler eller høyttaler system som har jevn frekvensgang i rommet, trenger lite eller ingen korreksjon.

To eksempler under. Gradient Revolution med 1/3 glatting (litt mye ja) i rommet måling, og de to siste av Geddes høyttalere med separate suber. Det trengs ikke så mye "pussing" her. Viktig å ha et godt utgangspunkt. Stor bruk av EQ er jeg skeptisk til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er enkleste måte å måle egne kurver? Eller med andre ord, hvilket utstyr bør jeg kjøpe?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden spør du om det?
    Det har vi jo allerede svart deg på... ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jo mindre korreksjon, jo bedre tenker jeg.

En høyttaler eller høyttaler system som har jevn frekvensgang i rommet, trenger lite eller ingen korreksjon.
    Fullt mulig å starte med et dårlig rom for deretter å "kompansere" med relativt utradisjonelle høyttaler konstruksjoner.

Eller man kan jobbe med rommet, bruke DEQ for å pynte litt på target og velge mellom et bredt marked av spennende høyttalere.

De fleste konstruktører og forbrukere virker å foretrekke sistnevnte løsning.

Ser du av og til nevner Geddes. Har du hørt på noe fra den produsenten?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hvorfor i all verden spør du om det?
    Det har vi jo allerede svart deg på... ;-)
    Lurte på om det var noen superenkle løsninger der ute:idea:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er enkleste måte å måle egne kurver? Eller med andre ord, hvilket utstyr bør jeg kjøpe?
    Det kommer litt an på budsjett. Er du villig til å legge rundt 15k i det kan du for eksempel få Clio FW. Linear X sitt system er noe billigere. Så har du Arta som er et billig prgram men som kombineres med eksternt lydkort. Det samme gjelder WinMLS som er et noe dyrere program enn ARTA, men som også bruker eksternt lydkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Eller du kan legge 1.000 på bordet for en kalibrert Behringer mikrofon og et lydkort, og bruke REW. Da har du en løsning som er MER enn god nok for hobbybruk.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tråd.

Jeg har endt opp med en kurve med kraftigere økning i bassen enn det BerntR indikerer her, men samtidig lytter jeg vanligvis på relativt moderat lyttenivå, som jeg antar er årsaken til at jeg føler jeg må "fete" opp bassen mer. Jeg har etter å ha gått litt frem og tilbake ikke dempet spesielt mye i toppen, men igjen kan dette ha med at jeg sjelden lytter så høyt. Det fallet som er i diskanten man ser i grafen er i hovedsak et resultat av høyttalerens naturlige frekvensrespons i rommet.

Jeg vil anta at hvis jeg jevnlig lyttet på litt høyere lydnivåer ville jeg endt opp med å dempe bassen, og samtidig også dempe diskanten noe mer i forhold til den kurven jeg nå kjører.

Kurven er et resultat av svært få, brede EQ-justeringer i mellomregister/øvre register, og noe smalere eq-justeringer i bassen. Det faller av såpass tidlig i bunn fordi jeg har en relativt liten sub som ikke henger med lengre, men det låter musikalsk og fint.

--
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så liten helning det der, hybris. 10dB ca?

Den hevingen i øverste oktav, er den tilsiktet? Kan kanskje bli litt slitsom, spesielt på litt nivå?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en kalibrert mikrofon når du først kjøper noe. Skal du bruke målingene som grunnlag for korreksjon, betyr det en del.

REW er gratis programvare og enkelt å bruke.
    REW - Room EQ Wizard Home Page

Kalibrert mikrofon:
    iSEMcon GmbH

Lydkort med fantommating:
    E-MU 0404 USB - Eksternt lydkort - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Du finner sikkert et rimeligere lydkort fra en annen produsent, men E-MU kan jeg i alle fall gå god for. Sjekk også finn.no

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ser du av og til nevner Geddes. Har du hørt på noe fra den produsenten?
    Ikke enda. Har et par i bestilling. Blir spennende.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er jo ikke så liten helning det der, hybris. 10dB ca?

Den hevingen i øverste oktav, er den tilsiktet? Kan kanskje bli litt slitsom, spesielt på litt nivå?
    Det er en bevisst økning på 6-7dB i bånn, som vel gjør at den absolutte forskjellen mellom bunnen og toppen blir ganske stor ja. Men helningen er jo ikke konstant over hele frekvensområdet slik som kurvene som har vært diskutert de siste sidene er, det er en kraftig økning fra 100hz og ned i bassen som skaper forskjellen, så er det ganske jevnt et stykke oppover i frekvensområdet.

Hevningen i øverste oktav er ikke tilsiktet, og såvidt jeg kan forstå et naturlig resultat av rom og/eller høyttaler. Jeg er forøvrig ikke så heldig at jeg har en fullbånds parametrisk EQ, men begrenset til de muligheter Pioneer gir meg når det gjelder de øvre båndene (i bassen har jeg også antimode). Og det øverste båndet hos Pioneer er vel på 10khz. Jeg får dermed ikke gjort noe spesifikt med den øverste oktaven, men kunne naturligvis dempet på 10khz, antar den er såpass bred at denne ville påvirket i toppen også.

Alternativt aktivert x-filter-funksjonen i Pioneeren som demper med n dB per oktav fra 2khz og oppover. Men føler jeg mister litt "luft i toppen" når denne er på, og er ikke plaget av lyttetretthet med denne kurven. Selv med den peaken i toppen er den jo relativt sett dempet i forhold til bassen. Alt under 1khz er jo høyere enn den peaken.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er en bevisst økning på 6-7dB i bånn, som vel gjør at den absolutte forskjellen mellom bunnen og toppen blir ganske stor ja. Men helningen er jo ikke konstant over hele frekvensområdet slik som kurvene som har vært diskutert de siste sidene er, det er en kraftig økning fra 100hz og ned i bassen som skaper forskjellen, så er det ganske jevnt et stykke oppover i frekvensområdet.

Hevningen i øverste oktav er ikke tilsiktet, og såvidt jeg kan forstå et naturlig resultat av rom og/eller høyttaler. Jeg er forøvrig ikke så heldig at jeg har en fullbånds parametrisk EQ, men begrenset til de muligheter Pioneer gir meg når det gjelder de øvre båndene (i bassen har jeg også antimode). Og det øverste båndet hos Pioneer er vel på 10khz. Jeg får dermed ikke gjort noe spesifikt med den øverste oktaven, men kunne naturligvis dempet på 10khz, antar den er såpass bred at denne ville påvirket i toppen også.

Alternativt aktivert x-filter-funksjonen i Pioneeren som demper med n dB per oktav fra 2khz og oppover. Men føler jeg mister litt "luft i toppen" når denne er på, og er ikke plaget av lyttetretthet med denne kurven. Selv med den peaken i toppen er den jo relativt sett dempet i forhold til bassen. Alt under 1khz er jo høyere enn den peaken.
    Hvis du lar mikrofonen peke mot frontene under korreksjon i 10-20 graders vinkel vil du få en demping på 3-4 dB på frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ikke enda. Har et par i bestilling. Blir spennende.
    Dette blir interessant! Første her på Berget såvidt jeg vet? Hvilken modell?

Side 77 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •