Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 76

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 76 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,501 til 1,520 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nja. Romkorreksjonen i den H/K receiveren er ikke det samme som er brukt i blindtesten. Vet ikke hvilke produkter som bruker de korreksjonssystemene, men mulig det kan være denne:
    JBL SYNTHESIS - Product Details
    Eller det kan være et produkt som ikke er kommet på markedet enda. Noen som vet?

Enig at testen burde vært utført av en nøytral aktør, men den sier i alle fall noe om kvaliteten til de andre systemene. Og ikke minst om daværende Audyssey hvor ingen EQ ble foretrukket framfor den.
    BSS er er ikk RK i samme forstand. De er designet til å "tune" lyden i konsertsaler. De krever vesentlig mer kompetanse for å brukes skikkelig. Mulig DEQX er det nærmeste vi kommer i hifiverdenen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Innspillinger fra 50-60 og 70-tallet har ofte mye mer grunntonefokus fremfor bassfokus slik som det er på en del nyere innspillinger. Dette trenger ikke bety at det er så voldsomt stor forskjell på mixingen, man kan heller se for seg at bassinstrumentene er stemt en oktav høyere.

Om vi ser på gamle store JBL, Altec Lansing osv, så hadde de et fokus som passet bra til disse gamle innspillingene. I senere tid har det kommet mange forferdelig slappe høyttalere med mengder bass rundt 40Hz. Den trenden ble utrolig seiglivet, men i 2006-2007 følte jeg deg begynte å snu seg noe. Uansett er det mange moderne høyttalere som gjør en svært dårlig jobb på eldre innspillinger, men som samtidig ikke er påfallende slanke på nyere innspillinger. De få konstruksjonene som klarer begge deler er også typisk foretrukket både til ny og gammel musikk, og har ofte sitt grunntoneområde tunet relativt likt som en del gamle konstruksjoner.

Jeg vil vel si at dette har med teknologi og trender å gjøre, uten at det nødvendigvis påvirker preferanser i samme grad. Det er jo viktig å understreke at selv om vi tross alt har hatt en teknisk utvikling siden 1974 så er det fortsatt virkeligheten vi sammenlikner med.

Analogien til bil er derfor kanskje noe mindre relevant siden bilen i seg selv er virkeligheten som ikke egentlig prøver å gjengi noe. Om vi skulle simmulere bilopplevelsen med en maskin ville man antakelig foretrukket samme maskin i dag som i 1974, altså en maskin som mest mulig korrekt gjengir bilopplevelsen uansett om den skal simmulere en flunkende ny 1974 datsun, eller en ferrari 458.
    Jeg er så heldig at jeg har kjørt både gammel Datsun og Ferrari 458.
    Det er ikke heeeelt det samme:grin: 458 er faktisk like rask 0-200 som legenden 1993 modell McLaren F1, og jeg var litt skjelven ja.....

Grunntone fokus er undervurdert. Jeg har jo hatt mye moro med Infinity Kappa 9.2i, som hverken har spiss topp eller mye dypbass. (ganske mye 40 hz da, men bra trykk oppover også)

Jørn Rune, det er vel en utvikling på subber også at de jobber hardere oppover i frekvens?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Har du prøvd en av de billigste (og dårligste) 4-6 år gamle receiverne med Audyssey så vet du at de hadde elendig RK også.
    Jeg hadde for eks en Denon 3806 og både lyden og RK systemet var ikke mye å skryte av. Det blir feil å bedømme et firma basert på et gammel produkt (selv om den var dårlig).

Jeg ser ikke noe problem at du er pro Audyssey men det er viktig å holde et åpen mindset i et slik debatt
    Det finnes sikkert like store kvalitetsforskjeller på RK enn på andre hjemmekino produkter.
    Enig i det, jeg har ganske åpent sinn og har derfor har jeg hatt de fleste merker receivere for å prøve forskjellige ting. Hvis du leser hva jeg sier om Pioneer, Yamaha og Denon i oppsummeringen av den omfattende testen vi gjorde i julen vil du se at det ikke er sort hvitt. neste er kanskje å teste Anthem?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Harman (merket) henter ikke sin teknologi fra dBX og BSS, men fra Lexicon.

Det er Lexicon kinoprosessorer som blir brukt med JBL synthesis systemene, men ikke korreksjonen deres. Der brukes BSS. BSS er bygget opp på helt andre algoritmer, og kan ikke sammenlignes med det som finnes på HK recievere. Det blir det samme som å si at Audyssey og Lyngdorf er det samme.
    Jeg skjønner at det er forskjell:wink:

Men det er rart hvordan en rimelig løsning låter ganske likt et mer avansert system dersom target er det samme. Det var det eneste poenget mitt.
    For HK AV745 ble det gjort ganske stort poeng nettopp av Floyd O`toole og hans studier mht. targetkurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om 2 forskjellige tester her nå? Den som ble vist kurver for lengre oppe var av Sean Olive. Ikke Floyd Toole.

En annen ting er å ha en god targetkurver, og det og oppnå den på en god måte er to veldig forskjellige ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om 2 forskjellige tester her nå? Den som ble vist kurver for lengre oppe var av Sean Olive. Ikke Floyd Toole.

En annen ting er å ha en god targetkurver, og det og oppnå den på en god måte er to veldig forskjellige ting.
    Floyd O`Toole (håper det er riktig skrevet...) er en av frontfigurene i Harman sin utvikling av romkorreksjon, target kurve-forskning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den korreksjonen som Harman bruker til Synthesis er, så vidt jeg vet, en ren parametrisk EQ. Det at den scorer høyest ser jeg på som innlysende, ikke fordi den nødvendigvis er det beste produktet eller fordi Harman jukser, men kort og godt på grunn av det enkle faktum at systemet er manuelt og at det er satt opp av folk som kan sakene sine. Hadde man tatt en tilfeldig entusiast til å sette opp systemene er det ikke gitt at utfallet hadde blitt det samme.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jørn Rune, det er vel en utvikling på subber også at de jobber hardere oppover i frekvens?
    Ikke egentlig. Dette har med de såkalte T/S-parametrene å gjøre, samt hva slags kasse man konstruerer. Imidlertid er det en vesentlig faktor i den tekniske utviklingen, og to faktorer som henger mer sammen med trender.

1: Den tekniske utviklingen har gitt oss det vi kaller storsignalanalyse. Virkningen av ulike signalnivåer og hvordan de påvirker blant annet T/S-parametrene vet vi mye mer om i dag, og vi har mange flere muligheter til å studere teoretiske prototyper med simulering, samt å måle storsignaloppførselen på ferdige enheter.

2: Trenden på utvikling av høyttalerelementer har gått i retning av tyngre membraner og lenger linear slaglengde. Dette er ikke spesielt ny teknologi. Imidlertid medfører trenden først og fremst at man kan få dypere bass fra mindre kasser. Det krever også mer effekt, men vi vet jo hvordan trenden på forsterkersiden har vært.

3: Tidligere var det vanlig å bruke forhåndsutregnede alignments for å beregne kassestørrelse og tuning. I dag brukes custom simulering i langt større grad enn den gang. Det gir oss mulighet for å tilpasse avrullingen bedre til rommet.

Men ingen av disse tingene gjør egentlig subwoofere bedre til å gjengi høyere frekvenser.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den korreksjonen som Harman bruker til Synthesis er, så vidt jeg vet, en ren parametrisk EQ. Det at den scorer høyest ser jeg på som innlysende, ikke fordi den nødvendigvis er det beste produktet eller fordi Harman jukser, men kort og godt på grunn av det enkle faktum at systemet er manuelt og at det er satt opp av folk som kan sakene sine. Hadde man tatt en tilfeldig entusiast til å sette opp systemene er det ikke gitt at utfallet hadde blitt det samme.
    Nå er det vel ingen av oss som vet hvilke romkorreksjon Harman brukte i den testen.
    Jeg skal spørre Sean Olive.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Floyd O`Toole (håper det er riktig skrevet...) er en av frontfigurene i Harman sin utvikling av romkorreksjon, target kurve-forskning.

Det vet jeg. Det var heller ikke spørsmålet. Jeg lurte på om det var snakk om 2 ulike tester her siden det ble henvist til Floyd Toole og det samtidig ble vist til ett eksperiment av Sean Olive.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg. Det var heller ikke spørsmålet. Jeg lurte på om det var snakk om 2 ulike tester her siden det ble henvist til Floyd Toole og det samtidig ble vist til ett eksperiment av Sean Olive.
    Jeg viste ikke til eksperimentet, men RK i 745 og RK brukt i eksperimentet, begge med Floyd bak seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg viste ikke til eksperimentet, men RK i 745 og RK brukt i eksperimentet, begge med Floyd bak seg.
    Da snakker du om ett annet eksperiment. Kurvene som ble vist kom fra ett eksperiment Sean olive gjorde, og deltagerne var 2x Harman/BSS, Lyngdorf, Anthem og Adyssey

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo høyst oppsiktsvekkende. Jeg har lest en del av O'Toole sin forskning. Bra forskning, men jeg har enda til gode å lese noe som har relevans når det gjelder romkorreksjon.

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at Harman sin PROTOTYPE korreksjonsløsning vant i den testen er enkel: Produktet er designet etter de samme kriteriene som testen. Og de konkurrerende produktene de testet mot er designet etter andre kriterier. Den testen er like forskningsbasert, som prostitusjon er basert på kjærlighet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det støtter jo det Scrooge skriver. At man ikke foretrekker en flat kurve.

Det vister også at lite har forandret seg siden 1974.

Geir Arne
    Det var jo ikke så mange "flate" kurver i testen til Harman da. Den testen skulle vel snarere indikere at en jevnest mulig kurve (færre peaker og diper) oppfattes som best.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det var jo ikke så mange "flate" kurver i testen til Harman da. Den testen skulle vel snarere indikere at en jevnest mulig kurve (færre peaker og diper) oppfattes som best.
    Det var ikke helt rette nei.

Men om man ser bort ifra den øverste grafen(og den som er stiplet) virker som om de blir flatere fra bass til diskant jo lenger ned man kommer. Du ser dette spesielt på nest øverste og nest nederste. Det er i allefall inntrykket jeg fikk av grafen.

Den øverste går også en, eller i det minste en halv, oktav dypere enn alle de andre før den ruller av. Sammen med at den er "rettest" er det lett å skjønne at den er foretrukket.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle vært interessant å se om foretrukket frekvensrespons henger sammen med f.eks etterklangstid i rommet.
    Og også om den har sammenheng med type høyttalere og evne til å levere SPL.

Det som i alle fall er sikkert er at klare avvikende diper og peaker ikke er ønskelig. Og det som er så utrolig er at til tross for at man lenge har vist at jevn frekvensrespons er ekstremt viktig for gjengivelse av lyd, så er det verken fokus på det i bransjen eller fra hifi lektyre. Markedsføring som spiller på følelser og siklefaktor har overtatt i stor grad. Har inntrykk av det fantes langt mer seriøsitet tidligere. Audiocritic som har avgått med døden er et eksempel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Grunnen til at Harman sin PROTOTYPE korreksjonsløsning vant i den testen er enkel: Produktet er designet etter de samme kriteriene som testen. Og de konkurrerende produktene de testet mot er designet etter andre kriterier. Den testen er like forskningsbasert, som prostitusjon er basert på kjærlighet.
    Vet du noe om hva Harman brukte i denne testen så del det gjerne med oss andre. Jeg har trodd at de brukte denne som utgangspunkt:

JBL SYNTHESIS - Product Details

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det som i alle fall er sikkert er at klare avvikende diper og peaker ikke er ønskelig. Og det som er så utrolig er at til tross for at man lenge har vist at jevn frekvensrespons er ekstremt viktig for gjengivelse av lyd, så er det verken fokus på det i bransjen eller fra hifi lektyre. Markedsføring som spiller på følelser og siklefaktor har overtatt i stor grad. Har inntrykk av det fantes langt mer seriøsitet tidligere. Audiocritic som har avgått med døden er et eksempel.
    Mitt inntrykk er at fokuset på RK har økt de siste årene. RK i receivere er skikkelig i skuddet. Til ren tokanals bruk er det kanskje et mindre fokus, men Audiolense, deqx, tact, og lyngdorf er jo noen alternativer som stadig nevnes.

Side 76 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •