Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 75 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det gjort noen gode studier på hvilken frekvensresponskurve folk foretrekker lyden av?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er laget ekstremt mye om akkurat det emnet. Det finnes så mye forskning på dette området at det er utrolig at det så sjelden brukes i forbindelse med romkorreksjon og høyttalerkonstruksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt tenkt meg å lese litt om emnet! Har du en link eller to?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det mest kjente arbeidet på området finner du ved å lese litt her:
    bbc response curve - Google-søk

Ellers er forholdet mellom frekvensrespons og energirespons et stadig tilbakevendende tema som gjør at optimal frekvensrespons ikke trenger å være lik fra et tilfelle til et annet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruel og Kjær sine undersøkelser på foretrukket frekvensrespons i 1974 ga grafen under.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke overraskende!
    De fleste av kurvene som legges ut her viser jo, i alle fall grovt sett, at de fleste foretrekker en jevnt fallende kurve oppover i frekvens.
    Altså slett ikke en "flat" kurve som tidvis diskuteres.

Nå er det jo samtidig en god stund siden 1974, så folks preferanser har nok endret seg noe - og da i første rekke hva lavere frekvenser angår?

En spikrak "kurve" fra 20 til 20kHz vil antakelig høres kjedelig ut, og ikke minst påkalle lyttetretthet ganske fort.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle folks preferanser ha endret seg siden 1974? Det ser jeg ingen grunn til.

Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved er om bedre diskantgjengivelse og spredningskontroll kan gi et nytt resultat i dag.
    Jeg ville tro at foretrukket frekvensrespons kan endre seg noe i forhold til hvilke høyttalere man har.

Har man et system med god dynamikk, lav etterklangstid og som leverer minst 110dB ned til 30-20Hz tviler jeg på at det låter kjedelig med flat kurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Noe av det mest kjente arbeidet på området finner du ved å lese litt her:
    bbc response curve - Google-søk
    Mange takk for link!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvorfor skulle folks preferanser ha endret seg siden 1974? Det ser jeg ingen grunn til.
    Hvorfor ikke?
    Det er jo en kjensgjerning at utviklingen har gått videre siden 1974, noe som i ganske stor grad kan / vil påvirke folks preferanser.
    Uten sammenlikning forøvrig, vil jeg tro at de fleste av oss vil føle seg lite komfortable i en bil fra den tid, kontra hva man opplever i dagens utgaver?

Om ikke kontrastene på lydsiden er like slående, så vil jeg tro at den i alle fall finnes?
    Jeg tør spørre, ettersom jeg godt kan erindre egne preferanser i 1974.
    Og da i en alder av 27 år.
    De har i alle fall for min del endret seg en smule, siden den gang.....

Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved er om bedre diskantgjengivelse og spredningskontroll kan gi et nytt resultat i dag.
    Jeg ville tro at foretrukket frekvensrespons kan endre seg noe i forhold til hvilke høyttalere man har.
    Jeg er umiddelbart ikke så sikker på det?
    En bedre / mer oppløst diskantgjengivelse vil antakelig fortsatt oppleves som (for) påtrengende, i en flat kurve?
    Skjønt - dette kan igjen kokes ned til den enkeltes preferanser.

Har man et system med god dynamikk, lav etterklangstid og som leverer minst 110dB ned til 30-20Hz tviler jeg på at det låter kjedelig med flat kurve.
    Igjen, er det vel snakk om preferanser?

For egen del, er det svært sjelden at musikk blir avspilt ved slike lydtrykk!
    Slike lydnivåer er rett og slett ødeleggende for musikkopplevelsen, og vil faktisk i ganske stor grad forflate dynamikken.
    La gå at det i "imponatorsammenheng" godt kan klemmes til med slike lydtrykk, noe jeg gjerne kan innrømme at forekommer også her.

Men dynamikk kan meget godt oppleves ved atskillig lavere lydtrykk, forutsatt en kurve som nok ikke er fullt så flat som den du antakelig tenker på?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har ikke noe tro på det vi mennesker endrer våre preferanser i særlig grad. I så fall mest i forhold til trender p.g.a. vår usikkerhet og behov for tilhørighet. Men her er det heldigvis ingen trender siden det knapt er noen audiofile som vet hvordan frekvenskurven deres ser ut.

Innspillinger og miksing har nok endret seg noe siden 1974. Man bruker mer bass subsoniske toner i dag. Når det er sagt, så er det mye som tyder på at studioene mikser med tanke på at man har romforsterkning i bassen og det kan være svaret på at vi foretrekker en heving mot bassen.

I testen av romkorreksjon hos Harman, så var det den øverste kurven på bildet som var den foretrukne.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I testen av romkorreksjon hos Harman, så var det den øverste kurven på bildet som var den foretrukne.
    Det støtter jo det Scrooge skriver. At man ikke foretrekker en flat kurve.

Det vister også at lite har forandret seg siden 1974.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har ikke noe tro på det vi mennesker endrer våre preferanser i særlig grad. I så fall mest i forhold til trender p.g.a. vår usikkerhet og behov for tilhørighet. Men her er det heldigvis ingen trender siden det knapt er noen audiofile som vet hvordan frekvenskurven deres ser ut.

Innspillinger og miksing har nok endret seg noe siden 1974. Man bruker mer bass subsoniske toner i dag. Når det er sagt, så er det mye som tyder på at studioene mikser med tanke på at man har romforsterkning i bassen og det kan være svaret på at vi foretrekker en heving mot bassen.

Det med mixingen og kalkulert romforsterkning er nok riktig på mye musikk.
    Noen studioer har nok som mål å lage audiofile innspillinger, og da kan det tenkes at dette ikke er så problematisk. Tenker på for eksempel Stockfisch records, som tydelig er tunge i bunnen.
    Det er jo en grunn til at vi sitter mye å hører på polsk frijazz.........

Miksingen har nok blitt mer basstung men også friskere i diskanten.

Angående Harman sin 3 år gamle test og guruen Floyd O`toole så hadde jeg tilfeldigvis HK AV745 for 2 år siden, og DEN romkorreksjonen var IKKE bra!!!!!!!!!
    Så noen klyper salt til egentesting av produkter skal man ta med i betraktningen.

En annen greie er at de korreksjons systemene som gir fritt spillerom (Audiolense.....m/fler) ofte bidrar med mye frustrasjon og en følelse av å aldri bli fornøyd. Dette er mitt inntrykk.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med Harman testen er at det var harman sitt system i Harman sitt rom. Ganske sikker på utfallet hadde blitt annerledes hadde Audyssey gjort testen i sitt rom, for å si det slik. Klart Harman har brukt hundrevis, om ikke tusenvis av timer på å sette dette systemet opp i dette rommet. Så leser de en tresiders manual fra Audyssey, kjører 8 målinger og kaller det ferdig.

Men sånn vil det alltid være. Det hadde vært mer hold i, og mye mer interessant om hver enkelt leverandør hadde kommet til et uavhengig rom og satt opp sitt eget system på beste mulige måte, og SÅ kjørt en preferansetest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    ung men også friskere i diskanten.

Angående Harman sin 3 år gamle test og guruen Floyd O`toole så hadde jeg tilfeldigvis HK AV745 for 2 år siden, og DEN romkorreksjonen var IKKE bra!!!!!!!!!
    Så noen klyper salt til egentesting av produkter skal man ta med i betraktningen.

Å sammenligne en HK 745 og en BSS prosessor (som HK boksene er basert på i testen) blir litt søkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Å sammenligne en HK 745 og en BSS prosessor (som HK boksene er basert på i testen) blir litt søkt.
    Søkt og søkt fru Blom, tross alt samme konsern og samme mann som står bak, med samme lydfilosofi og forhåpentligvis target kurve.
    Og masse skryt

Uansett er det desidert det dårligste systemet jeg har hatt de siste 6 årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd en av de billigste (og dårligste) 4-6 år gamle receiverne med Audyssey så vet du at de hadde elendig RK også.
    Jeg hadde for eks en Denon 3806 og både lyden og RK systemet var ikke mye å skryte av. Det blir feil å bedømme et firma basert på et gammel produkt (selv om den var dårlig).

Jeg ser ikke noe problem at du er pro Audyssey men det er viktig å holde et åpen mindset i et slik debatt
    Det finnes sikkert like store kvalitetsforskjeller på RK enn på andre hjemmekino produkter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkt og søkt fru Blom, tross alt samme konsern og samme mann som står bak, med samme lydfilosofi og forhåpentligvis target kurve.
    Og masse skryt

Nja. Romkorreksjonen i den H/K receiveren er ikke det samme som er brukt i blindtesten. Vet ikke hvilke produkter som bruker de korreksjonssystemene, men mulig det kan være denne:
    JBL SYNTHESIS - Product Details
    Eller det kan være et produkt som ikke er kommet på markedet enda. Noen som vet?

Enig at testen burde vært utført av en nøytral aktør, men den sier i alle fall noe om kvaliteten til de andre systemene. Og ikke minst om daværende Audyssey hvor ingen EQ ble foretrukket framfor den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med mixingen og kalkulert romforsterkning er nok riktig på mye musikk.
    Noen studioer har nok som mål å lage audiofile innspillinger, og da kan det tenkes at dette ikke er så problematisk. Tenker på for eksempel Stockfisch records, som tydelig er tunge i bunnen.
    Det er jo en grunn til at vi sitter mye å hører på polsk frijazz.........

Miksingen har nok blitt mer basstung men også friskere i diskanten.

En annen greie er at de korreksjons systemene som gir fritt spillerom (Audiolense.....m/fler) ofte bidrar med mye frustrasjon og en følelse av å aldri bli fornøyd. Dette er mitt inntrykk.

Dag
    Her synes jeg du er inne på noe essensielt Dag.

Forskjellen i mixing er jo utrolig varierende!

Jeg kjøpte for eksempel remastered utgaven av Paul Simon - Graceland, tenkte denne skulle være bra, men fy, utrolig sibilant, med spisse S`er og masse bass, nesten som en kunstig loudness.. Søkt litt på nettet, og fant ut at denne plata er kjent for å være mikset slik.. Ikke bra i mine ører dog..

Ang kurver er jeg enig i at en fallende kurve, si 1 db pr oktav fra 2-3khz vil passe de fleste sine ører bra, spesielt med tanke på dårlig endel av musikken idag blir produsert, man kan jo kalle seg musikkprodusent nesten bare ved å ha en pc

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillinger fra 50-60 og 70-tallet har ofte mye mer grunntonefokus fremfor bassfokus slik som det er på en del nyere innspillinger. Dette trenger ikke bety at det er så voldsomt stor forskjell på mixingen, man kan heller se for seg at bassinstrumentene er stemt en oktav høyere.

Om vi ser på gamle store JBL, Altec Lansing osv, så hadde de et fokus som passet bra til disse gamle innspillingene. I senere tid har det kommet mange forferdelig slappe høyttalere med mengder bass rundt 40Hz. Den trenden ble utrolig seiglivet, men i 2006-2007 følte jeg deg begynte å snu seg noe. Uansett er det mange moderne høyttalere som gjør en svært dårlig jobb på eldre innspillinger, men som samtidig ikke er påfallende slanke på nyere innspillinger. De få konstruksjonene som klarer begge deler er også typisk foretrukket både til ny og gammel musikk, og har ofte sitt grunntoneområde tunet relativt likt som en del gamle konstruksjoner.

Jeg vil vel si at dette har med teknologi og trender å gjøre, uten at det nødvendigvis påvirker preferanser i samme grad. Det er jo viktig å understreke at selv om vi tross alt har hatt en teknisk utvikling siden 1974 så er det fortsatt virkeligheten vi sammenlikner med.

Analogien til bil er derfor kanskje noe mindre relevant siden bilen i seg selv er virkeligheten som ikke egentlig prøver å gjengi noe. Om vi skulle simmulere bilopplevelsen med en maskin ville man antakelig foretrukket samme maskin i dag som i 1974, altså en maskin som mest mulig korrekt gjengir bilopplevelsen uansett om den skal simmulere en flunkende ny 1974 datsun, eller en ferrari 458.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og masse skryt

Harman (merket) henter ikke sin teknologi fra dBX og BSS, men fra Lexicon.

Det er Lexicon kinoprosessorer som blir brukt med JBL synthesis systemene, men ikke korreksjonen deres. Der brukes BSS. BSS er bygget opp på helt andre algoritmer, og kan ikke sammenlignes med det som finnes på HK recievere. Det blir det samme som å si at Audyssey og Lyngdorf er det samme.

Side 75 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •