Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 1741
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er Harman Int. sin blindtest av romkorreksjoner:
    https://docs.google.com/fileview?id=...Q4&hl=en&pli=1
    De røper ikke hvilke som er hva, men det har kommet frem på forum senere. Harman sine egne romkorreksjonssystemer var de som kom best ut. Noe vil sikkert stille spørsmål ved det siden de selv utfører testen, men det er altså blindtest med innleide trenede lyttere.
    Jeg husker ikke sikkert hvem som kom på bånn, men tror det var Audyssey. Altså dårligere enn ingen EQ. Rommet de bruker er akustisk behandlet.

Trinnov er allerede linket til og virker å være helt i teten av korreksjon. De fleste kjenner til DEQX og så har man danske Holm Acoustics som også virker å være blant de ypperste:
    HOLM Acoustics

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jøss, det ble stille her...?

Her er grafen for 10-20.000.

Vi har (for receiverens del) en liten dip i området fra 400Hz til 1000Hz. Laveste punkt her er ved 680Hz. Denne skal sjekkes opp hva består i.

Det lavere området rundt 2k (mellom 1500Hz og 4000Hz) for Pro-Kit skyldes en ren "target curve" som velges helt i avslutningen av Pro-målingen..
    Ser ut som receiveren alene i forhold til pro kit gir 3 db mer energi under 60 hz og ca 2-3 db lavere nivå i området 4500-15000 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er kurven satt opp med lineær frekvensakse? Så den skal se EKSTRA rett ut? Er jo masse 'rusk' i de lavere områdene som blir helt borte med slik tullevisning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men hvorfor er kurven satt opp med lineær frekvensakse? Så den skal se EKSTRA rett ut? Er jo masse 'rusk' i de lavere områdene som blir helt borte med slik tullevisning.
    Det ligger andre utsnitt av målingen tidligere i tråden, ellers enig i at den er vrien å avlese :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fornuftige utsnitt for frontene, kun subben.

Gi meg en logaritmisk frekvensakse fra 10Hz til 20kHz, 1/12okt smooth og 45-105dB y-akse, så blir jeg fornøyd. Da kan man sammenlikne med noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to grafer som viser:
    1) Blå linje: Audyssey MultEQ XT32 - 8 punkter
    2) Turkis linje: Audyssey MultEQ Pro Calibration Kit - 13 punkter

Målingene er i hovedsak forsøkt gjort i det samme området. Pro Kit har mulighet for opptil 32 målepunkter, men denne helgen hadde vi rett og slett ikke tid til så mange punkter.
    Faktum er at programmet gjør grundige kalkuleringer for hvert eneste punkt, og DET tar tid!
    Derfor "nøyde" vi oss med 13.

Any how - here we go:

under 100 hz

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg... ;-)

Litt smoothing:
    opp til 1500 hz

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    opp til 1500 hz
    Den er ikke logaritmisk. Ulempen med lineare grafer er at det ikke viser subjektiv energifordeling.

60-100dB Y-akse med 5dB div holder i massevis, da er vi i nærheten av noe som minner om bransjestandard.

Ellers synes jeg det er verdt å betrakte kurver ved alt fra 48 til 3 punkter pr oktav. Det gir helt ulike utsnitt av en og samme ting.

Ser forøvrig ut til at det kun er kjørt korreksjon mellom 25 og 55Hz. Hva med resten?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den er ikke logaritmisk. Ulempen med lineare grafer er at det ikke viser subjektiv energifordeling.

60-100dB Y-akse med 5dB div holder i massevis, da er vi i nærheten av noe som minner om bransjestandard.

Ellers synes jeg det er verdt å betrakte kurver ved alt fra 48 til 3 punkter pr oktav. Det gir helt ulike utsnitt av en og samme ting.

Ser forøvrig ut til at det kun er kjørt korreksjon mellom 25 og 55Hz. Hva med resten?
    Begge kurvene er med korreksjon, den blå med standard MultEQ 32 8 punkts, den andre med MultEQ32 og 13 punkts måling utført med Pro-kit.

Det er Roko sine målinger

Det vi lurte på var forskjellen mellom pro-kit og standard receiver kalibrering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kurvene er med korreksjon, den blå med standard MultEQ 32 8 punkts, den andre med MultEQ32 og 13 punkts måling utført med Pro-kit.

Det er Roko sine målinger
    Men... 7-8dB avvik innenfor godt under en oktav med kraftig smoothing, noe må jo være galt? Hva slags rom og utstyr er dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    De røper ikke hvilke som er hva, men det har kommet frem på forum senere. Harman sine egne romkorreksjonssystemer var de som kom best ut.
    Ikke overraskende at dette til slutt ble "avslørt" og at Harman selvfølgelig havnet på topp...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men... 7-8dB avvik innenfor godt under en oktav med kraftig smoothing, noe må jo være galt? Hva slags rom og utstyr er dette?
    tenker du på pro kontra 8 punkts 600-900 hz?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker du på pro kontra 8 punkts 600-900 hz?
    Nei, jeg tenker på "pro" ved ca 330Hz vs ca 570Hz. Kan ikke se for meg at noen i fullt allvor bevisst legger inn et slikt avvik.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tenker på "pro" ved ca 330Hz vs ca 570Hz. Kan ikke se for meg at noen i fullt allvor bevisst legger inn et slikt avvik.
    Nå vet vi ikke hvordan rommet ser ut ukorrigert, men det kan jo tenkes at avvikene er mye større før korreksjon.

Når jeg ser på mitt eget rom et det 13 db fall fra 270 til 380 hz før korreksjon, etter korreksjon er det redusert til 7 db med Denon, 10 db med Yamaha og fremdeles 13 db med Pioneer.

Så jeg tipper det er korrigert endel, og det er tross alt en topp på +3 db på 330 hz og en dipp på 4 db på 570 hz, pluss minus 4 db er ikke galt hvis det i utgangspunktet var dobbelt så mye avvik, som det er i mitt rom.
    Denon gjør klart best opprydning i forhold til konkurrentene Yamaha og Pioneer.

Roko har Martin Logan.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Bildet viser "rommet" til Dag, 29. desember 2010, og plassering av målemic i første punkt for Pioneer LX-83

Bildet viser "rommet" til Dag, 29. desember 2010, og plassering av målemic i syvende punkt for Denon 4311

Skissen viser frekvensresponsen med innstillingen Pure Direct med MV = -20dB
    Yamaha RX-V3067 = grønn
    Pioneer LX-83 = blå
    Denon 4311 = rød

Her er min pure direct kurve

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Skissen viser frekvensresponsen etter Auto Romkorreksjon er utført
    MV = -20dB

Yamaha RX-V3067 = grønn kurve
    Pioneer LX-83 = lilla kurve
    Denon 4311 = blå kurve

Fronthøyttalere er satt til SMALL og deling på 80Hz

og korrigert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste målingen er MED sub, ikke sant? Kan ikke tro at dere fikk 15-25dB ekstra med RK under 20Hz...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, dette er ditt oppsett Dag? Og så vidt jeg husker er det subene som tar seg av alt under 60 eller 80Hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Den siste målingen er MED sub, ikke sant? Kan ikke tro at dere fikk 15-25dB ekstra med RK under 20Hz...
    Siste er med sub ja :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, dette er ditt oppsett Dag? Og så vidt jeg husker er det subene som tar seg av alt under 60 eller 80Hz?
    Ja, den ene kurven er pure direct uten subber, opp til 480 hz, den andre kurven er resultatet etter autokorreksjon med de tre receiverne, med splitt på 80 hz. Men helt uten manuelle triks og tweaks, og uten personlig justert subnivå.
    Kurven min ser ganske annerledes ut nå, mer bass......litt økning fra 200 hz og nedover, og enda mer økning fra 35 hz og nedover for å hente dypbassnivået jag hadde med Yamaha. Splitt på 80 hz. Kurven min ligger på nivå med Yamahaen men er mye jevnere.

Skal skaffe utstyr for å måle kurver selv :-D

Side 74 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •