Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Kan man trekke en aldri så liten konklusjon: XT32 leder feltet mens stort sett alle de andre systemene ligger på delt andreplass?
    For å trekke den konklusjonen må en helst teste alle konkurrentene først. I og med at Anthem har seilet opp med noen svært interessante receivere til gode priser som Kringlyd ikke har testet (de har sikkert lyst...) avventer jeg en endelig konklusjon på hvilken RK som er best. Det vil uansett fremdeles være subjektive valg for hva en foretrekker selv om kanskje Denon sin variant viser seg å justere "mest".

Skal ikke se bort i fra at jeg tester Anthem selv i nær fremtid

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    I følge Snickers er det kun manuell EQ som kan gi go-lyden. Det blir en smakssak hva man liker uansett.
    Jeg er uenig. Noen ganger blir manuell EQ det eneste som gir et bra resultat.

Et eksempel: jeg hadde et vanskelig rom og 3 suber. Jeg prøvde både Audyssey og YPAO. Ingen av de to var i nærheten av resultatet jeg fikk med REQ. Grunnen til det er at jeg måte endre nivå, fase og plassering på de 3 subene for å komme i mål. Noe som er relativt enkelt å gjøre i sanntid med REW men blir en umulig oppgave med automatisk RK i en receiver med 1 sub utgang.

Jeg vil gjerne like og bruke automatisk RK men alt jeg har prøvd har vært skuffende. Min erfaring er at de fleste RK (i mitt prisområdet) er forsatt alt for dårlige når rommet er en utfordring.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Sjekk opp audioholics testen av Z11.

Kanskje det står noe der, den er grundig.
    3067 har fått en ny funksjon som ikke Z11 har. Jeg er ikke helt sikker på hva den funksjonen gjør, men det handler om refleksjoner/etterklang på en eller annen måte. Det kan være en form for gate, men det kan også være et fir-filter.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forutsetning for å snakke om hva som er "best" er at man først og fremst har kunnskapsnivået til å teste ut slike løsninger fullt ut under kontrollerte forhold. En annnen forutsetning er at man tester alle tilgjengelige varianter. Ikke bare brunevarer fra den lokale elkjøpbutikken.

Desverre tror jeg det er lite per i dag som slår en manuell DEQ med "all the bells and whistles" i rette hender. Da kan man justere helt opp mot rom og personlige preferanser.

Min erfaring er at Audyssey er greit nok til å maskere over større problemer (utstyr eller akkustikk) om ønsket er en relativt rimelig quick fix.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Desverre tror jeg det er lite per i dag som slår en manuell DEQ med "all the bells and whistles" i rette hender. Da kan man justere helt opp mot rom og personlige preferanser.
    Stikkordet for det store problemet her er "i rette hender". I de flestes hender tror jeg at det er langt lettere å skru seg til dårligere lyd enn utgangspunktet. Sier det med bakgrunn i at jeg selv har lagt ned en god del tid og energi i et program i kategorien du nevner. Har enda ikke klart å få lyden bedre enn utgangspunktet, og det er kun i to kanaler. Har også fått tilsendt ulike target kurver fra produsenten av programmet uten at det har bringt meg til lydnirvana. Ellers har jeg også tro på at i "de rette hender" så kan sluttresultatet bli svært bra. Hadde ikke nitidig testet et slikt system hvis ikke.

Dette blir vel uansett litt utenfor tråden all den tid det er test av tre automatiske romkorreksjonssystemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Stikkordet for det store problemet her er "i rette hender". I de flestes hender tror jeg at det er langt lettere å skru seg til dårligere lyd enn utgangspunktet. Sier det med bakgrunn i at jeg selv har lagt ned en god del tid og energi i et program i kategorien du nevner. Har enda ikke klart å få lyden bedre enn utgangspunktet, og det er kun i to kanaler. Har også fått tilsendt ulike target kurver fra produsenten av programmet uten at det har bringt meg til lydnirvana. Ellers har jeg også tro på at i "de rette hender" så kan sluttresultatet bli svært bra. Hadde ikke nitidig testet et slikt system hvis ikke.

Dette blir vel uansett litt utenfor tråden all den tid det er test av tre automatiske romkorreksjonssystemer.
    Tråden het i utgangspunktet: Romkorreksjon, fremtiden eller flopp",
    så dette er laaaangt innenfor trådens rammer

Hadde vært veldig interessant om du kunne beskrive erfaringene dine med det programmet du brukte, og hvordan target kurvene så ut. Og hva du ikke fiokk til / fikk til med den typen RK.

Dag:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En forutsetning for å snakke om hva som er "best" er at man først og fremst har kunnskapsnivået til å teste ut slike løsninger fullt ut under kontrollerte forhold. En annnen forutsetning er at man tester alle tilgjengelige varianter. Ikke bare brunevarer fra den lokale elkjøpbutikken.

Min erfaring er at Audyssey er greit nok til å maskere over større problemer (utstyr eller akkustikk) om ønsket er en relativt rimelig quick fix.
    Jeg synes at det hadde være interessant å få frem hva de som har god erfaring med RK foretrekker utafor en "levelig" prisklasse (sier under 100k for å være VELDIG åpen). 3-5 beste løsningene eller noe slik, manuell, semi-auto eller automatisk, fordelene/ulemper.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Tråden het i utgangspunktet: Romkorreksjon, fremtiden eller flopp",
    så dette er laaaangt innenfor trådens rammer

Hadde vært veldig interessant om du kunne beskrive erfaringene dine med det programmet du brukte, og hvordan target kurvene så ut. Og hva du ikke fiokk til / fikk til med den typen RK.

Dag:wink:
    Skal se hva jeg kan få lagt ut når jeg kommer hjem og får tilgang til kurvene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense gir brukeren 100% kontroll over hvordan target skal se ut. Problemet mitt er vel at jeg fremdeles ikke har funnet en target som jeg liker lyden av. Den ukorrigerte kurven har store topper og daler og det burde være gode muligheter for bedring. Jeg liker svært godt mellomtone og diskant gjengivelsen uten korreksjon men kunne tenke å dempe noen topper i bassen. Selv om jeg lar targetkurven følge den ukorrigerte kurven er lyden alt annet enn lik. For meg blir det alt for mye prøving og feiling uten å komme i mål.

Min erfaring trenger selvsagt ikke gjelde for andre. Har lest om flere som aldri lytter til musikk igjen uten RK, jeg er dessverre ikke der enda.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om jeg leser kurvene riktig, men mtp dB-verdiene som avleses, har du ganske voldsomme dips and peaks i frekvensområdet du har målt?

Hvordan ser rommet ditt ut, mtp størrelse og akustiske tiltak?
    Høyttaler- og lytteposisjon i forhold til rommet?

PS: Linken til "din hjemmekino" funker ikke. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel de fleste hvis man er ærlig med seg selv og ikke smoother kurvene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel et poeng der.
    Tenkte vel i farten ikke over at kurvene ikke(?) er glattet.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda, dette er glattet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaa, vil vel egentlig tro det? :roll:

Det var egentlig derfor jeg spurte litt omkring rom og demping etc....
    Umiddelbart så slår det meg jo at det kanskje er rommet som "herjer" med lyden?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense er ikke så ulik Audyssey i den forstand at man får igjen for alt man kan forbedre med rom og plassering. Hvordan den påvirker lyden har også endel fellestrekk med Audyssey. Fasen kommer under kontroll, alt roer seg ned og klangen blir dempet. Men med Audiolense merker man godt at filtrene har nødvendig kompleksitet til å faktisk gjøre det som trengs. Dessverre gjør forvregning og spredningsmønstre at flat kurve sjelden låter balansert, så det går mange timer i targettweaking.

Bruker nå Swans RM600, Arcam pre og Midgard Oberon effekt. Med flat kurve gir det en hard og masete øvre mellomtone, som i nedre del flyter ut og blir fet. Med noen enkle grep forvandles resultatet til et balansert, stort og passe tilbakelent lydbilde, med en ro som sørger for at hver eneste detalj kommer frem.

Targeten ser slik ut:

-graf2-jpg

og dette gir følgende forbedring (før og etter korreksjon):

-graf1-jpg

Mitt tips til vellykket target design er å begynne med en flat target, også justere SVÆRT gradvis der man ønsker endringer. Selv kun 0.5dB endring er lett hørbart om det spenner over flere oktaver. Og gjør kun en endring hver gang, ikke la deg friste til å dra litt her og dra litt der basert på vilkårlig magefølse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå vet jeg ikke om jeg leser kurvene riktig, men mtp dB-verdiene som avleses, har du ganske voldsomme dips and peaks i frekvensområdet du har målt?

Hvordan ser rommet ditt ut, mtp størrelse og akustiske tiltak?
    Høyttaler- og lytteposisjon i forhold til rommet?

PS: Linken til "din hjemmekino" funker ikke. ;-)
    Det er voldsomme topper og daler ja.

Takk for PSén, når fungerer linken til min hjemmekino. Det står det meste der. I korte trekk har jeg målt meg frem til beste plassering for både høyttalere og sitteposisjon ut i fra rommets begrensninger. Det er demping bak høyttalerene, i et relativt stort område i førsterefleksjonsområdet på sidene og også litt demping andre steder for å dempe romklang. De toppene jeg har i bassen kan ikke gjøres noe med annet enn Helmholtz eller EQ siden høyttaler og sitteposisjon er låst. Skulle gjerne hatt bedre rom

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Studios:

Du har helt rett i at det er glattet. Takk for targetkurven, skal teste en lignende så fort jeg få anledning! Anbefalingen med å justere en liten bit om gangen er god. Problemet er at når en føler seg laaangt fra mål i utgangspunktet er det lett å bli utålmodig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaaa, vil vel egentlig tro det? :roll:

Det var egentlig derfor jeg spurte litt omkring rom og demping etc....
    Umiddelbart så slår det meg jo at det kanskje er rommet som "herjer" med lyden?
    Store topper og daler er dessverre vanlig i normale lytterom som finnes i de tusen hjem. Det er vel derfor RK i ulike former er så i skuddet.

En ting tar jeg på min kappe, høyttalerene er alt for store for rommet, men dægern å gøy det er og jeg bytter ikke!!!

Det er ikke høyttalerene som er for store, det er rommet som er for lite...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som om toppene dine er grunnet for store høyttalere :-D

Har døpt om tråden, er dette et passende navn folkens?

Jeg vil jo ha innspill om alle slags romkorreksjons systemer uansett prisklasse.

Dag

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener den store "ord delings tråden"...?

Nja....

Side 73 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •