Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Loudness HAR blitt funnet opp på nytt. Følger du ikke med, Snickers?

Ja, DynamicEQ er en avansert form for loudness, og helt på sin plass. Man kan gjøre det siden film har et gitt referansenivå.

Les mer hos Audyssey

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, jeg har fått med meg det, men jeg har kalibrert en del oppsett, og loudness er virkelig ikke noe man trenger om kalibreringen er skikkelig gjort, så derfor har jeg litt vanskelig for å ta dette seriøst.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har Dolby også noe liknende, patentert selvfølgelig

Det interessante er at loudness er gammel teknologi, mens disse nyere variantene er frekvensavhengige dynamiske kompressorer. Det er heller ikke det minste nytt. Patentet til Dolby skal så vidt jeg vet først og fremst gjelde targetkurven.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med dynamisk EQ så vidt jeg skjønner er at man kan bruke denne for å få hentet ut litt ekstra dynamikk når man ser film på lavere volum. Man får en økt følelse av dynamikken i filmen uten å spille på referansenivå. Når man spiller på normalt referansenivå skal man ikke bruke dynamisk EQ.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DynamicEQ er jo det eneste av disse systemene såvidt jeg vet som tar hensyn til det faktiske lydnivået for å avgjøre graden av korreksjon. Og det er i mine øyne en vesentlig forskjell.

Og om et anlegg er 'riktig' kalibrert vil det bare låte rett på referansenivå. Ellers må man gjøre som svært mange, man finner opp en 'house curve' med mer eller mindre vilkårlig valgt boost i bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Audyssey så er dette en kompressor, selv om de ikke bruker eksakt det ordet. Dette brukes forøvrig også på radiosendinger for å redusere dynamikken og gjøre lyden mer hørbar i for eksempel en bil med mye bakgrunnsstøy.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    DynamicEQ er jo det eneste av disse systemene såvidt jeg vet som tar hensyn til det faktiske lydnivået for å avgjøre graden av korreksjon. Og det er i mine øyne en vesentlig forskjell.

Og om et anlegg er 'riktig' kalibrert vil det bare låte rett på referansenivå. Ellers må man gjøre som svært mange, man finner opp en 'house curve' med mer eller mindre vilkårlig valgt boost i bassen.
    Nå blander du sammen epler og bananer. Dynamisk EQ er en kompressor som jobber med signalproporsjoner. Selve kalibreringen er en statisk EQ som ikke tar hensyn til signalproporsjoner over hodet.

Om det låter greit på referansenivå men alt annet enn greit på lavt nivå er det mye å hente på å få gjort den statiske kalibreringen skikkelig.

"House-curve" er ikke et forsøk på å farge lyden. Det er et forsøk på å overføre forståelsen av akustikk og psykoakustikk til lytterommet. Det finnes ikke et eneste fornuftig argument som taler for at en kurve målt i lytteposisjon skal ha samme nivå ved alle frekvenser. Det bare "høres riktig ut" når man snakker om det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dynamisk eq på når jeg sitter spikret i sweetspot og spiller "seriøst" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det Snickers. Vi får snakke om hver vår ting. Jeg har ikke dagen, så jeg orker ikke ta den diskusjonen i dag.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det Snickers. Vi får snakke om hver vår ting. Jeg har ikke dagen, så jeg orker ikke ta den diskusjonen i dag.
    Beklager, det var ikke meningen å såre stoltheten din.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!

Du er nå søt når du tror du vinner, Snickers!

Dynamisk EQ er en kompressor som jobber med signalproporsjoner.
    Det du beskriver der er Dynamic Volume, forøvrig.

DynamicEQ gjør dette:
    Det er et forsøk på å overføre forståelsen av akustikk og psykoakustikk til lytterommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nå søt når du tror du vinner, Snickers!
    Jo takk, det er alltid hyggelig å høre at andre gutter synes jeg er søt :-?

En kompressor har jo til hensikt å tilpasse noe til øret (eller redde livet til utstyret). Slik audyssey beskriver det er målet deres å redusere transientene slik at man kan skru opp litt mer uten å vekke barna som sover. På samme måte søker de å få til equal loudness. Dette har ingen ting med romkorreksjon å gjøre.

Selve romkorreksjonen arbeider uavhengig av dynamisk volume. En av de største problemene med å korrigere for flat respons er at ingen innspillinger er laget for å spilles av under slike forutsetninger. Et annet problem er at forholdet mellom energirespons og frekvensrespons tvinger oss til å ta valg som får lyden i tidsdomenet til å se helt annerledes ut enn den vil gjøre virkeligheten. Man er nødt til å velge hvor mye man skal legge i minimum fase og eksess fase respons, og hvordan man skal behandle dem i forhold til hverandre. Man kan selvsagt arbeide for å oppnå ekkofri respons, men ingen har så langt lykkes med det, og det er lite som tyder på at det vil skje.

Forholdet mellom spredningsmønster og frekvensrespons vil også henge sammen med bølgeform. En høyttaler kan låte ganske ulikt en annen selv om frekvensresponsen og spredningsmønsteret er ganske nært hverandre på 1 meters avstand.

Tar man ikke hensyn til disse faktorene ender man opp med "Dette er sikkert veldig riktig, men det gir meg ingen glede".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompressor har jo til hensikt å tilpasse noe til øret (eller redde livet til utstyret). Slik audyssey beskriver det er målet deres å redusere transientene slik at man kan skru opp litt mer uten å vekke barna som sover. På samme måte søker de å få til equal loudness. Dette har ingen ting med romkorreksjon å gjøre.
    Dette er helt riktig, og en god beskrivelse på det Dynamic Volume gjør.

DynamicEQ er også uavhengig av romkorreksjonen som sådan. Det man forøvrig vet når man bruker Audyssey er nivået på en gitt lyd i lytteposisjon. Dette har man målt. Man analyserer signalet og vet at i mikserommet var denne lyden på et gitt nivå, og hadde et gitt spektrum. Man vet også hvor mye lavere (eller høyere) lyden er i lytterommet. Så legger man EQ på signalet for å få det til å høres likt ut. Det er her voodoo'en kommer inn i bildet. Eller psykoakustikk som det kalles. Man har kommet fram til hvor mye ørets følsomhet påvirkes av nivå, og kompenserer for dette i avspillingskjeden. Slik at lyden høres ut som den har det samme spektrum som den hadde i mikserommet, på referansenivå. Selvfølgelig vil du nå trekke fram alle begrensningene med dette systemet, og det er greit. De er kjente av de atfleste som har litt peiling på dette. Men det er fryktelig mye bedre enn å legge på en fast korreskjon og tro at denne vil stemme på alle nivåer, det er nemlig feil. En slik fast korreksjon vil stemme for ETT enkelt punkt på volumskalaen, og kun dette punktet. En fast korreksjon vil heller ikke ta hensyn til lydens nivå i forhold til andre lyder. Denne nivåavhengige følsomheten er nemlig ikke lineær, slik at en lyd som er lav i miksen vil måtte korrigeres mer enn en som er høy i miksen.
    Om det gir noen mening, er trøtt og har litt tungt for å formulere meg i dag.

Dette jeg diskuterer nå er også helt på siden av både Dynamic Volume som ganske riktig er en kompressor, og Aydysset MultEQ, som er selve romkorreksjonsdelen. Fallgruvene med romkorreksjon er behørlig belyst tidligere i tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er vil tilbake til at det er en kompressor med loudness.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompressoren kan man, og bør man skru av. Dette er en komfort-funksjon som ikke har noe med seriøs lydkvalitet å gjøre. DynamicEQ er loudness ja. Men loudness basert på FAKTISK nivå kontra en referanse, og dermed en loudness som gjør det samme som du gjør med dine høytsvevende kurver og psykoakustikk, automatisk og korrekt for ethvert nivå, istedet for ett bestemt nivå. DynamicEQ vil forøvrig også endre nivå og EQ på bakkanalene annerledes enn framme, siden forskning viser at følsomhetskurvene endres annerledes for lyder bakfra.

Så ja, kall det gjerne loudness. Men ikke forveksle det med en tradisjonell loudness-knapp slik man hadde på 80-tallet.

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hele poenget med dynamisk EQ så vidt jeg skjønner er at man kan bruke denne for å få hentet ut litt ekstra dynamikk når man ser film på lavere volum. Man får en økt følelse av dynamikken i filmen uten å spille på referansenivå. Når man spiller på normalt referansenivå skal man ikke bruke dynamisk EQ.
    Godt noen tar den enkle varianten 1+ fra meg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kolbu.

Har du nærbilde av tubene som du har plassert oppå hverandre ?

Har litt problemer med og se den nedreste tuben da får puste på en sikkelig måte.. hehe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden handler om korreksjonssystemene i ulike receivere. Han har sikkert en egen tråd som omhandler oppsettet hans.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Denne tråden handler om korreksjonssystemene i ulike receivere. Han har sikkert en egen tråd som omhandler oppsettet hans.
    Roger har ikke det da det tydeligvis ble mye sutter enten fra medlemer eller moderatorer. så lenge siden jeg leste noe om det.

Om Roger får det med seg så post bildet i en passende SVS tråd

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har full oversikt over hva 3067 og audyssey-receiverne gjør utover EQ, om det er noe som helst?

Noen som vet hvor mange taps audyssey bruker og hvilken samplingfrekvens de prosesserer på?

Side 70 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •