Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 88 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1741
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anfield, er det ikke noe valg du kan gjøre i autosettup angående hva du vil sjekke? Jeg velger å først sette mine HT til det jeg føler for, deretter velger jeg bort HT-size i automenyen. Da beholder jeg mine manuelle settinger både på HT-size og delefrekvens.
    Har Yamaha selv, vet ikke hvordan det er på Denon, men må si meg lykkelig i mitt valg av Yamaha. 3606 var så å si bestilt da jeg snudde i siste liten.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hvis man har tillgang til flere minner så man kan lagre flere romkorrigeringer så ville det vært praktisk å kunne sette høyttalernes størrelse og slikt først for å slippe å kaste bort dyrbare bånd på frekvenser som ikke er i bruk. de fleste har ikke denne muligheten ennå dessverre.
    Nå er jeg ikke hjemme, men det lille jeg har fått trykket på AX4, ga meg inntrykket at denne har flere minneplasser.

Forøvrig kan jeg si at det lille jeg har sett av romkorreksjonen virker veldig lovende... Som nevnt før skrur den ned alle kanaler ned til -5 til -8db. Ser ut som det er "vanlig". Har kun fått sett et par filmer, men det virker som alt av effekter i rommet blir skilt ut på en langt bedre måte med RK på. Først trodde jeg veldig mye av bassen ble borte med RK, men den er der, det er bare det at nå er mye buldrebassen borte, og den kommer nøyaktig når den skal.
    Rom for tweaking er det helt klart, men grunnlaget er utrolig bra.

Forøvrig utrolig mye justeringer som kan gjøres på frekvenser etc. inne i menyen til de forskjellige menyene (stående bølger/romklang etc.). Langt mer enn jeg har sett på tidligere recievere. Skal koble den opp mot HTPC`en straks jeg får tak i RS232 kabel og se hva PC-Softwaren er god for.

Noen som har prøvd å gjøre flere målinger på AX2/AX4 slik som det ser ut som man må gjøre med 3806?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg skrues volimet både opp og ned etter hvilken kanal vi snakker om. Det ligger fra +2,5 i venstre bak til -1,5 i subben.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    ............hvis man har tillgang til flere minner så man kan lagre flere romkorrigeringer .......................
    Hvis du har ETT rom, hvorfor skal man ha tilgang til flere korrigeringer.......?:-?

"sånn som wizkid med en for surround eller en for stereo feks. jeg sa ikke at dette er en nødvendighet, men en mulighet. det er to forskjellige ting. man kan for eksempel lagre innstillinger for forskjellige sitteplasser. det er jo ikke alltid man sitter på samme plass"

Dette er IKKE mitt verk! Skriv ditt eget innlegg...........;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hos meg skrues volimet både opp og ned etter hvilken kanal vi snakker om. Det ligger fra +2,5 i venstre bak til -1,5 i subben.
    Ikke misforstå, noen kanaler er høyere enn de andre, så sånn sett stemmer det 100%. Men av en eller annen grunn legger den seg under ref. nivå 0db. Kan selvfølgelig manuelt justere opp samtlige kanaler f.eks 6db slik at nivåene ligger rundt 0, men har ikke sett noe behov for det...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis du har ETT rom, hvorfor skal man ha tilgang til flere korrigeringer.......?:-?
    Det er vel innlysende. Med flere minneplasser kan manuelt endre korrigerende/tune resultatet og sammenligne ved et tastetrykk. I tillegg kan man ha forskjellige instillinger til for eks. film/musikk..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Dag :wink:
    Du får svare på noen spørsmål du og. Har du flere minner på Pioneer sine? Har du da ved stereo satt bort alt uten stereo? I så fall merker du forskjell?
    Hei :-)
    Wizkid/Anfield:

Pioneer har 6 minner for forskjellige sitteposisjoner.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg ved stereo skal sette bort alt uten stereo?

Når jeg lagrer en sitteposisjon, så vil stereo fungere i denne posisjonen hvis jeg ber om stereo, og surround hvis jeg ber om det.

Anfield, receiveren kalibrerer alle høyttalerne i full frekvens, og så er det opp til meg å velge de delefrekvensene jeg selv liker til envher tid, samt large eller small innstilling.
    Anfield, det må jo være logisk at det er slik??? Da har jeg hele tiden alle valgmuligheter.

Ellers så er det ofte sånn at en plate spiller best uten sub med fronter som large, en annen med subben splittet på 50 hz og frontene som small(det bruker jeg mest), en tredje er best med 80 hz splitt og en fjerde innspilling er best med frontene som large og sub i tillegg......liker å eksperimentere litt på forskjellige plater for å finne det beste til enhver tid.
    Og en gang iblant kanskje man til og med skrur av RK, men det blir mer og mer sjeldent.

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sånn som wizkid med en for surround eller en for stereo feks. jeg sa ikke at dette er en nødvendighet, men en mulighet. det er to forskjellige ting. man kan for eksempel lagre innstillinger for forskjellige sitteplasser. det er jo ikke alltid man sitter på samme plass
    Jeg trenger dette i stuen, en for høyttalerne plassert litt ut fra vegg, og sitteposisjon i sofa. En til for samme høyttalerplassering og sitteposisjon i stol foran sofaen, og en tredje med sitteposisjon i stolen og høyttalerne trukket 1 meter ut fra bakvegg.

I kinoen kan jeg også benytte flere, selv om sitteposisjon og høyttaler plassering er lik. Jeg kan nemlig lagre samme romkorreksjon tre ganger og så gå inn manuelt og lage to alternativer med litt annen eq.

Dag

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Pioneer har 6 minner for forskjellige sitteposisjoner.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg ved stereo skal sette bort alt uten stereo?

Ellers så er det ofte sånn at en plate spiller best uten sub med fronter som large, en annen med subben splittet på 50 hz og frontene som small(det bruker jeg mest), en tredje er best med 80 hz splitt og en fjerde innspilling er best med frontene som large og sub i tillegg...
    Sorry stor skivefeil. Tenkte på det du sier i det nederste punktet. Kjekt å ha hurtigtaster for div. musikkinstillinger. Men du har, etter hva jeg skjønner, en kalibrering og deretter finjusset på delefrekvens og size etc. for å lagre de i forskjellige minner?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har det blitt litt tid til å oppleve film-demoer, takk til Kenti, og Denon 4306 med Audessey romkorreksjon er en opplevelse av en annen dimensjon....:grin:

Kona reagerte spontant på det "nye" lydbildet - FULL SCORE !!!

Er det mulig? Nei, ikke helt, men med litt egne justeringer på romkorreksjonen så forsterkes opplevelsen ytterligere..............:grin:

Og så langt er volumet på -40dB...............gleder meg til neste besøk, som tør å oppleve et høyere volum............:grin:

Kaffe serveres - uoppfordret !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry stor skivefeil. Tenkte på det du sier i det nederste punktet. Kjekt å ha hurtigtaster for div. musikkinstillinger. Men du har, etter hva jeg skjønner, en kalibrering og deretter finjusset på delefrekvens og size etc. for å lagre de i forskjellige minner?
    Hei,

jeg får justert size og deling så mye jeg vil, men har ennå ikke funnet ut om jeg kan lagre dette eller om jeg bare må taste/jusse etter behov til enhver tid.

Kanskje jeg burde lese manualen? :-)

Det har jeg knapt gjort ennå.....

Tralltrall var her ikveld, helt topp med hifibesøk!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har det blitt litt tid til å oppleve film-demoer, takk til Kenti, og Denon 4306 med Audessey romkorreksjon er en opplevelse av en annen dimensjon....:grin:

Kona reagerte spontant på det "nye" lydbildet - FULL SCORE !!!

Er det mulig? Nei, ikke helt, men med litt egne justeringer på romkorreksjonen så forsterkes opplevelsen ytterligere..............:grin:

Og så langt er volumet på -40dB...............gleder meg til neste besøk, som tør å oppleve et høyere volum............:grin:

Kaffe serveres - uoppfordret !!!
    Jeg tåler høyere volum!!! Velg meg velg meg!! :-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Dag har to helt utrolige lyd anlegg. Det låter veldig bra, og jeg synes romkorreksjonen virket veldig interessant. Har ikke vært noe borti det tidligere. Skal skrive mere om inntrykkene jeg fikk av besøket ang romkorreksjonene senere. Nå må jeg desverre dra på jobb, men lytte seansen i går kveld vekket en liten "må ha" følelse...... :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg får justert size og deling så mye jeg vil, men har ennå ikke funnet ut om jeg kan lagre dette eller om jeg bare må taste/jusse etter behov til enhver tid.

Kanskje jeg burde lese manualen? :-)

Det har jeg knapt gjort ennå.....

Sjekka lyd igjen i går kveld og tok med samboeren på en blindtest. Kjørte ett par låter i stereo med den kalibreringen jeg foretok for film. Altså alt automatisk med man. setting på delefrekvens til 40. Så var det tid for romkorreksjon i stereo, dvs. HT satt manuelt. Fronter satt til large og resten til "none".Bass ut på front. Det var merkbar forandring ja. Til og med "sambo" sa at det ble mye mere trøkk. Switchet så frem og tilbake i samme låt, og samme skjedde der. Virker som tistedeværelsen mangler litt ved autokalibrering i stereo. Fungerer som fjell på film, men det er ikke bare å velge stereo. Må nok ha egen kalibrering for 2 kanaler.
    Anbefaler å prøve dette. Vært kjekt å fått tilbakemeldinger på det også.
    Men Dag, dette står altså ikke i min manual ;-)

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har en rimelig Onkyo reciver med målemic og hele pakka. Høyttalerne er PSB 3x6" ca 3 år gamle, de står dessverre trykket "inn" på hver side av TV med mur på ene siden og vegg på den andre. Ikke akkurat optimal plassering. Vi brukte litt tid på å teste ut dette med ulik type musikk og filmer, og min konklusjon er følgende:

Romkorrigering er definitivt ett must, med mindre man har ett perfekt lufttett rom som høyttalerne står i, noe jeg tviler på at noen her har.

Beste eksemplet jeg hørte var Peter Gabriel og ett par låter fra siste SACD n.

Det er rimelig brutal bass og trøkk på denne, og etter romkorrigering gjengir hans høyttalere bassen på bla Barry Williams Show mye mer detaljert enn mitt anlegg som ut fra kr. og lyd burde spille ræva av hans. Uten romkorrigering låt det rimelig som forventet, veldig udetaljert og grøtete lyd spesielt i nedre mellomtone og bass området.

Mulig jeg tar svært feil til slutt, men Behringer sin "equalizer" med målemic er vel akkurat det samme som romkorreksjon på andre dedikerte enheter eller tilsvarende de som er innebygget i recivere ?

Det de gjør er jo kun å heve eller senke nivået på en lang rekke med frekvenser nettopp for å redusere eller øke de frekvensene som blir "borte" pga refleksjoner, materialler i vegger og gulv, plasseringen av høyttalere osv.

Hvis man tar turen ut av heimen så er jo en av de største utfordringene til en lydtekniker nettopp dette. Tenk dere U2 på veien, ikke 2 konsert lokaler er like, og de som har vært på konsert i Spektrum har vel flere ræva minner når det gjelder lyden i den hallen enn positive.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en illustrasjon av deler av oppsettet til Denon 4306:

11. Advanced Playback (2)
    Manual EQ Adjust CH

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntrykk av lytte kveld hos Dag:

Jeg var som nevnt på besøk hos Dag i går for å høre litt musikk. Og var selvfølgelig litt ekstra int i dette med romkorreksjon.

Det inntrykket jeg sitter igjen med jevnt over etter kvelden er at romkorreskjson gir (i mine ører) en "bedre" lyd. Det er ikke noe som skiller seg ut i negativ forstand når romkorreksjonen er på. Instrumenter og sang plasserer seg mere riktig i lydbildet, det er veldig behagelig å høre musikk når romkorreksjonen er på. (noe jeg mener det skal være)
    Når den kobles fra kan det virke som om høytalerene får ett spark, og flipper litt ut. Låter ikke dårlig, men når vi da koblet den på igjen får jeg en følelse at høytaleren spilte i "ubalanse" mellom diskant, mellomtone og bass. Men i det den kobles på ryddes lydbildet opp(spesielt nedover). Musikerene finner sin plass i orkesteret eller i bandet. Jeg er ihvertfall veldig positivt overasket over hvor heldig resultat dette gir.

Så dette skal sjekkes ut.

Og til alle dere som bor steder dere har mulighet for å ha BASS......KJØP!!!!!

Tormod

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en toner ned slik at man ikke får enkelte topper i musikken, så finner instrumentene sin plass, og det føles så ... ordentlig?!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når en toner ned slik at man ikke får enkelte topper i musikken, så finner instrumentene sin plass, og det føles så ... ordentlig?!
    :-)

Helt rett i det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Wizkid,

vet du om romkorreksjonen du har er noe i likhet med den somn sitter i Z9?

Dag :-)
    Fikk svar fra Yamaha ved Herr Geise i dag om det du spurte om:

"The YPAO in the RX-V 2600 is different. It can masure also the Roomsize. This is an advantge compare to YPAO DSP-Z 9, because the parametric EG can work more efficent."

Så det...

Side 7 av 88 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •