Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 1741
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey 2EQ

Hei. Har brukt Audyssey 2EQ på min Onkyo TX-Sr607 sammens med Klipsch RF-52 mk 1 i en stund nå. Har ikke helt merket problemet før de siste ukene, så har tegnet meg en liten graf av problemet: EDIT; Ser navnet på Audyssey er feil på bildet ^^

På grafen er x-akse volumnivå på forsterker og y-akse det jeg hører. Det er ikke foretatt målinger med utstyr av noe slag, bare hørsel

Som dere ser blir bass trekt opp veldig mye på lavt volum for å kompansere for lavere følsomhet i øret (loudness comes to mind). På høyere volum jevner det seg mer ut, men etterhvert faller bass langt etter diskant. Ettersom begge frontene står på -10db på forsterker og krysningspunktet er ved 40 (av 80) på forsterker vil jeg ikke tro det er høyttaler som gir seg enda. Er det mulig at jeg bare er glad i bass, og derfor vil jeg høre det "korrekte" som for lite, dvs at det korrekte ligger i området 50-60 istedenfor 40 som jeg hører? Eller er det kanskje en mulighet at audyssey dummer seg ut i forhold til rommet? Kanskje interaksjonen med nedstillingen på -10db på fronter og audyssey skaper tull?

Uansett, hvis noen har noen tips å komme blir jeg veldig lykkelig. Er litt OCD med å få mest ut av det jeg har, om det er low end eller high end

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om grafen kan graderes / skaleres, så kanskje det hadde vært litt enklere å si noe om saken?
    Ellers er det vel en typisk greie at man ønsker / opplever en økt gain i bassområdet ved lavere volum?
    "Loudness" het det visst, i "gamle dager". ;-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    Hei. Har brukt Audyssey 2EQ på min Onkyo TX-Sr607 sammens med Klipsch RF-52 mk 1 i en stund nå. Har ikke helt merket problemet før de siste ukene, så har tegnet meg en liten graf av problemet: EDIT; Ser navnet på Audyssey er feil på bildet ^^

På grafen er x-akse volumnivå på forsterker og y-akse det jeg hører. Det er ikke foretatt målinger med utstyr av noe slag, bare hørsel

Som dere ser blir bass trekt opp veldig mye på lavt volum for å kompansere for lavere følsomhet i øret (loudness comes to mind). På høyere volum jevner det seg mer ut, men etterhvert faller bass langt etter diskant. Ettersom begge frontene står på -10db på forsterker og krysningspunktet er ved 40 (av 80) på forsterker vil jeg ikke tro det er høyttaler som gir seg enda. Er det mulig at jeg bare er glad i bass, og derfor vil jeg høre det "korrekte" som for lite, dvs at det korrekte ligger i området 50-60 istedenfor 40 som jeg hører? Eller er det kanskje en mulighet at audyssey dummer seg ut i forhold til rommet? Kanskje interaksjonen med nedstillingen på -10db på fronter og audyssey skaper tull?

Uansett, hvis noen har noen tips å komme blir jeg veldig lykkelig. Er litt OCD med å få mest ut av det jeg har, om det er low end eller high end
    Om bassen føles slankere jo mer du guffer på, så er dette meget symptomatisk for manglende strømleveranse på forsterkersiden eller høyttalere som mangler overskudd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil jeg vel tro at Dynamic EQ (og/eller Dynamic Volume) står ...?
    Da blir opplevd bassnivå slik du skisserer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn si "loudness" aka Dynamic EQ.
    Sistnevnte helt sikkert en mer relevant betegnelse. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audyssey 2EQ

Mekka en ny graf som er litt mer nøyaktig. Må fortsatt sies at jeg ikke har foretatt noen målinger. Det jeg har tatt utgangspunkt i er at ved 40 på forsterker (den viser ikke -db) virker bass, mellomtone og diskant balansert. Etterpå faller bass, og til en viss grad mellomtone etter. Derav krysningspunkt 40 på forsterker.

Antar at Audyssey justerer mot 85db og derfor er 80 på forsterker (som er maks) 85db. Aner ikke om dette henger sammen med realiteten, har bare ører å følge.

-graf-oppdatert-png

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey 2EQ korrigerer ingenting i bassen...

Audyssey skriver: "2EQ: Our basic resolution room correction solution that uses basic resolution filters for the satellites, but does not apply a filter to the subwoofers."

Les mer her.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Audyssey 2EQ korrigerer ingenting i bassen...

Audyssey skriver: "2EQ: Our basic resolution room correction solution that uses basic resolution filters for the satellites, but does not apply a filter to the subwoofers."

Les mer her.....
    Ah, det er nok korrekt. Men har ingen subwoofere i oppsettet. Ser i manualen til onkyoen at dynamic EQ og 2EQ henger sammen. Jeg hadde av oppfatning at 2EQ analyserte rommet, og Dynamic EQ brukte resultatene til å justere? EDIT: Ser nå på siden du linket til flageborg, ser at "adaptive low frequency correction" er N/A på 2EQ. Siden jeg hører en tydelig økning av bass ved aktivering av Audyssey må jeg anta at det er kun subwoofere det gjelder. Eller har jeg igjen misforstått?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Her vil jeg vel tro at Dynamic EQ (og/eller Dynamic Volume) står ...?
    Da blir opplevd bassnivå slik du skisserer.
    +1

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Bra :-D

Jeg tror fremdeles det er refleksjoner som gjør at du får meldingen.

Når jeg hadde Swans 2.5 hjemme fikk jeg samme melding, heiv noen puter inn i hjørnet bak HT og meldingen ble borte!
    Bytta fase på begge frontene og meldingen ble borte...

-RX-V3900 - V4.0 - RF63 gir fasefeil ved riktig kobling
    -RX-V3900 - V4.0 - RF63 gir ikke fasefeil ved feil kobling
    -RX-V3900 - RF63 gir ikke fasefeil ved riktig kobling
    -RX-V3900 - RF63 gir fasefeil ved feil kobling.

Tro det eller ei.

EDIT:
    Har demping i hjørner bak fronter, og i førsteref. i skråtak, samt bak sweetspot.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Bytta fase på begge frontene og meldingen ble borte...

-RX-V3900 - V4.0 - RF63 gir fasefeil ved riktig kobling
    -RX-V3900 - V4.0 - RF63 gir ikke fasefeil ved feil kobling
    -RX-V3900 - RF63 gir ikke fasefeil ved riktig kobling
    -RX-V3900 - RF63 gir fasefeil ved feil kobling.

Tro det eller ei.

EDIT:
    Har demping i hjørner bak fronter, og i førsteref. i skråtak, samt bak sweetspot.
    Er det V4 som er fasevrengt....???

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Er det V4 som er fasevrengt....???
    Ser sånn ut. Men det gjør vel ingenting ettersom det bare er å koble om, la stå, spill i vei...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Ser sånn ut. Men det gjør vel ingenting ettersom det bare er å koble om, la stå, spill i vei...
    Veldig OT, men hva med å kontakte Abrahamsen?

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Veldig OT, men hva med å kontakte Abrahamsen?

Geir Arne
    Venter på svar...

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg har også samme erfaring med å fjerne møbler under målinger ved bruk av romkorreksjon i reciver. Ved bruk av Audiolense derimot blir resultatet bedre med miljøet nøyaktig slik det er ved lytting. Dette bygger oppunder Roko sin teori om at refleksjonsmønstrene blir for komplekse med møbler, da filtrene i reciverkorreksjon har vesentlig lavere oppløsning enn pc-basert korreksjon.
    Det er ikke oppløsningen i filtrene som gjør at Audiolense gir bedre resultat når det måles med møbler til stede enn uten. Dette skyldes i første rekke algoritmer som er forankret i akustikk og psykoakustikk og som klarer å diskriminere rimelig bra mellom de delene av "møbelforstyrrelsene" som er hensiktsmessig å korrigere og de som ikke er det.

Stort sett alle RK løsninger filtrerer / analyserer / behandler målingen på en eller annen måte før filtrene blir generert. Disse filtreringene / analysene har stor inflytelse på sluttresultatet og det er meget stor forskjell på de ulike korreksjonsløsningene på akkurat dette området.

Større oppløsning gir først og fremst en fordel i bassen, der man kan få effektiv og finmasket korreksjon så langt ned i frekvens som man måtte behøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål om subwooferen i et system basert på de nyeste romkorreksjonene som diskuteres her:

Er RK-systemene (YPAO, Audyssey osv.) istand til å kompensere for rommets egenskaper på en tilstrekkelig måte også i de lavere sub-frekvensene slik at man klarer seg med en "dum" sub? Altså en uten eget RK-system a la Velodyne DD osv.

Det er jo unødvendig med smør på flesk her, og det vil jo bli besparende om en klarer seg med mye enklere suber.

Er det i såfall forskjell på hvordan og hvor godt de ulike systemene løser utfordringene i sub-området?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de litt dyrere modellene så korrigerer de jo eq og fase.

Denon`s 4*** modeller skal klare det på en god måte.

Det er da såklart best og gjøre litt manuel kalibrering av subben for best mulig resultat (om en har plass til det)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Spørsmål om subwooferen i et system basert på de nyeste romkorreksjonene som diskuteres her:

Er RK-systemene (YPAO, Audyssey osv.) istand til å kompensere for rommets egenskaper på en tilstrekkelig måte også i de lavere sub-frekvensene slik at man klarer seg med en "dum" sub? Altså en uten eget RK-system a la Velodyne DD osv.

Det er jo unødvendig med smør på flesk her, og det vil jo bli besparende om en klarer seg med mye enklere suber.

Er det i såfall forskjell på hvordan og hvor godt de ulike systemene løser utfordringene i sub-området?
    Ønsker du å spare penger så er min anbefaling så forbedre akustikken i rommet ditt (via bass traps for eks). Det blir mye billigere enn å kjøpe dyre RK systemer.
    Og resultatet blir oftest bedre med flere litt mindre suber enn 1 kjempe stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ønsker du å spare penger så er min anbefaling så forbedre akustikken i rommet ditt (via bass traps for eks). Det blir mye billigere enn å kjøpe dyre RK systemer.
    Og resultatet blir oftest bedre med flere litt mindre suber enn 1 kjempe stor.
    Han etterspør egenskapene i det dypere sub området, det klarer du ikke å gjøre noe med med vanlige bass traps... Skal du få noe effekt i dypet må en investere i Helmholtz resonator og det er både dyrt og plasskrevende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal utdype litt mer hva jeg problematiserer:

Jeg tenker forsåvidt på hele virkeområdet for de vanligste subene som en vanligvis bruker i stua eller kinorommet. Det er selvfølgelig viktig i så stor grad som mulig å legge til rette akustisk i stua/kinoen/lytterommet, jfr hva eksperter både i pressen og her på forumet sier. Men ofte er det praktiske begrensinger både i hvor langt en kan gå i tiltak før overkommandoen protesterer og i hvordan selve rommet er utformet.

Det er eller bør være forskjell på RK på de billigste receiverne til 3-4000kr og de beste til 15000 og oppover. Slik jeg oppfatter tråden er det de beste systemene i *Spitzenklasse* som er tema her. Det er derfor naturlig å bruke en eller flere ganske så gode suber i oppsettene. Men: Det er jo stor prisforskjell på en god sub med bare fase/delefrekvensjustering og en like god sub med full RK. Skal du ha to er jo prisforskjellen fort like stor som det receiveren koster!

La oss ta praktiske eksempler: Pioneer 73/83, Yamaha 2067/3067, Denon 3311/4311. Dette er entusiastreceivere det selges mya av for tiden. Hva slags subsystemer matcher de ulike receivernes RK? Gitt normale stuer/rom osv slik at RK har en tjangs....

Side 67 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •